Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-23, 14:06   #21766
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Alkylatbensin?

Mindre avgaser, skitar ned motorn mindre, lättare att starta på. Värt pengarna? Nä, inte för mig.
Ja det var det, kollade nu. Kollade också i manualen nu men stod inte nåt om någon sådan rekommendation så kör med vanlig bensin härefter. Siktar ändå på en robot om några år.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 15:31   #21767
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Ja det var det, kollade nu. Kollade också i manualen nu men stod inte nåt om någon sådan rekommendation så kör med vanlig bensin härefter. Siktar ändå på en robot om några år.
Vissa bensinstationer har alkylatbensin på pump till betydligt lägre pris än vad dunkarna kostar. En fördel med alkylatbensinen är att den har längre hållbarhet än vanlig bensin om man nu tänkt förvara den en längre tid i förrådet.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 17:26   #21768
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Vad är er uppfattning om motorskyddet som erbjuds i de flesta bilförsäkringar? Är det något ni har utnyttjat? Står inte så detaljerat när man läser hos tex länsförsäkringar:

"Den här delen av försäkringen gäller för bilar som är högst åtta år gamla eller som har körts längst 120 000 kilometer. Så snart någon av dessa gränser har uppnåtts upphör skyddet.
Om maskinskadeskyddet gäller för din bil får du betalt för skador som påverkar bilens funktion, till exempel motor, startmotor, generator, kylsystem och kraftöverföring.

Med elektronikskyddet kan du till exempel få ersättning för skador på säkerhetssystem, komfortsystem och elektroniska system för kommunikation och information."


Låter nästan lite för bra att el-fel osv ska täckas? Om en vattenpump ryker, löser dom det direkt mot självrisk då?

Har bara ägt en gammal bil, och nojar som fan inför att nu köpa en nyare/finare, så försöker läsa på lite B-)
Beror på priset och självrisken. Själv har jag bara kört med bilar som varit +5år gamla och aldrig haft behov. Köper du en ny Hyundai så skulle jag ej fundera på en sådan men om det är nån speciellare bil med typfel kanske
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 21:42   #21769
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Vissa bensinstationer har alkylatbensin på pump till betydligt lägre pris än vad dunkarna kostar. En fördel med alkylatbensinen är att den har längre hållbarhet än vanlig bensin om man nu tänkt förvara den en längre tid i förrådet.
Tack för tipset.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 21:52   #21770
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Soppan är stabilare så vill du slippa rengöra förgasare och trögstartad maskiner på våren så köper man den dyra soppan.

Det är inget lureri.

Det man kan göra för att snåla är att tanka sista gångerna med alkylatbensin så det finns I förgasare över vintern

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 20:45   #21771
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Inte riktigt mitt tempo, men...
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 21:14   #21772
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Bra sätt att snabbtvätta bilen. Skum?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 21:07   #21773
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Om ni kollar på att köpa en begagnad bil för runt 150-220k frpn bilhandlare, hur skulle ni då tänka kring prutande?

Min bild är att man alltid ska sikta på att hamna en bit under priset bilen listats för. Men vad är rimligt? Tips på andra grejer man kan be dem slänga in för att få en bra deal?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 21:14   #21774
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Om ni kollar på att köpa en begagnad bil för runt 150-220k frpn bilhandlare, hur skulle ni då tänka kring prutande?

Min bild är att man alltid ska sikta på att hamna en bit under priset bilen listats för. Men vad är rimligt? Tips på andra grejer man kan be dem slänga in för att få en bra deal?
Vinterdäck om det inte ingår är bra att få med.
En fri service kanske.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 21:20   #21775
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Vinterdäck om det inte ingår är bra att få med.
En fri service kanske.
Mycket bra, vinterdäck har jag skrivit med på listan. Jävligt dum fråga nu, men när man snackar "vinterdäck" antar jag att det är underförstått att de är monterade på separata fälgar? Alltså vinterhjul typ.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 21:21   #21776
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Japp.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 21:23   #21777
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Mycket bra, vinterdäck har jag skrivit med på listan. Jävligt dum fråga nu, men när man snackar "vinterdäck" antar jag att det är underförstått att de är monterade på separata fälgar? Alltså vinterhjul typ.
Exakt.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 21:35   #21778
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Alright, andra tankar kring själva priset, om vinterdäck ingår?

Om man kollar på en bil för säg 180k, man hittar något fult stenskott i lacken, nån repa osv. Finns det en chans att de släpper bilen för kanske 170? 175? Det skadar ju inte att försöka, men ni som har erfarenhet av att köpa bilar i denna prisklass kanske har nån input på hur mycket de brukar vara beredda att gå ner. Ska man börja ännu lägre än så? 165?

Flera av bilarna jag kollar på har legat uppe rätt länge, så tänker att det inte är omöjligt att de tar den smällen för att få den såld.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 23:36   #21779
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Alright, andra tankar kring själva priset, om vinterdäck ingår?

Om man kollar på en bil för säg 180k, man hittar något fult stenskott i lacken, nån repa osv. Finns det en chans att de släpper bilen för kanske 170? 175? Det skadar ju inte att försöka, men ni som har erfarenhet av att köpa bilar i denna prisklass kanske har nån input på hur mycket de brukar vara beredda att gå ner. Ska man börja ännu lägre än så? 165?

Flera av bilarna jag kollar på har legat uppe rätt länge, så tänker att det inte är omöjligt att de tar den smällen för att få den såld.
Vid all form av prutande ar det viktigt att ta med fakta imho, stenskott pa lacken och lite skonhetsflackar har och var ar inte alltid* ett starkt argument da du faktiskt koper en begagnad bil, lite wear and tear maste dar finnas

Tipset om dack var bra, men att saga: "slang in vinterdack vetja" tar dig inte langt. Titta istallet pa hur nuvarande dack ser ut, har de gatt ner ett par mm ar det fakta. De kanske bara kommer racka sasongen ut? Men om vi kan inkludera dack till vintersasongen... ?

Nu vet jag inte hur mycket dack kostar, men om de nekar kanske det ar lage att dra ner priset som nya dack hade kostat

Jamfor marknaden, du vill att handlaren ska kanna att du vill kopa bilen av honom och ingen annan, sen ar det lite hans jobb att undvika att du gar till en annan

Nu har Sverige ett fantastiskt verktyg som Blocket.se, jag fattar att det ar privatpersoner och man inte har samma garantier men det ar vart att ta upp pluspaket, laderinteriorer, stora navigatorn och allt annat krimskrams som Blocket bilen kanske har? Hur ligger dem i pris? Allt det ar nyttig fakta


* Blocket-bilen eller annonsen fran andra handlare kanske har en bil for 10K mindre och i battre skick? Om sa ar fallet ar det till din fordel
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-26, 06:48   #21780
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Bra sätt att snabbtvätta bilen. Skum?
autodudes dragonbreath och prickbort med foamlance, foamlance kan man köpa asbilligt på alieexpress

Efter det kör du på gyeon wet coat.

Knappt något gnuggande förutom kanske lite i fälgarna med en diskborste.

Jag har som en stor jättemjuk sop som man använder för att tvätta husbilar.
riktigt bra, den är typ 40cm bred så det går fort att gnugga av bilen, sen är den så mjuk och följsam att det är lätt att gnugga fälgarna med den
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)