Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-02, 14:09   #21646
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Allroad varianten av Audi bilarna och cross country av Volvo, ditto för Mercedes mm, är de bra eller? Ger de någon märkbar skillnad i snö och slask? Vad exakt gör den tekniken?
De har AWD vilket förenklat betyder att de kan driva på alla hjul samtidigt. Eller mer korrekt, skillnaden i rotation mellan olika hjul är begränsad. Det får som effekt att ett eller två hjul inte kan spinna fritt.

I ett 4WD (eller 2WD) system med öppna differentialer har du alltid samma vridmoment till alla hjul. Det betyder att om ett hjul förlorar grepp kommer det spinna medan det knappt blir något moment att driva de andra hjulen (momentet för att spinna hjulet utan grepp är väldigt lågt, och eftersom alla hjul får samma moment...).

Finns många olika sätt att lösa det på. Alla går ut på att jämna ut skillnaden i rotation mellan hjulen. Vanligast är olika mekaniska lösningar, sk diffbromsar, som finns av lite olika slag. Moderna AWD-bilar brukar ha sk "torque vectoring", det är mekaniska diffbromsar med viss elektronisk kontroll för att styra hur mycket vridmoment som distribueras vart.

Sen finns också vad jag anser vara fullösningar. Det är att använda bilens anti-sladd. Om ett hjul spinner för mycket appliceras bromsarna för att kontrollera det bättre.

Hursomhelst, gör det skillnad? Ja. Du kan utnyttja greppet mycket bättre i ett AWD-system. Fast sen är ju frågan om du har ett problem som behöver lösas med AWD. Brukar du ha svårt att ta dig fram, eller kör du fast? Är det för att du kör dåligt eller problem med bilen? Jag skulle säga att de flesta inte har behov av AWD SUV;ar, utan det är nåt man köper för att man tycker det är bekvämt (inget fel med det, men onödigt att rationalisera köpet).
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 18:21   #21647
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Blir lite att fundera på en. Hade nästan bestämt mig för en A6 Allroad med stark diesel. Tittar lite på SUV:ar också men de känns nästan mindre uti och kan ibland vingliga i kurvorna.

Och hur är det med Skoda, Seat; är de likvärdiga audi, bmw, mercedes? Man får ju nästan samma bil oavsett modell för mycket lägre pris. Vad är haken med dem?

Asiatiska bilar går helt bort för mig. Testkörde en Nissan Quashai och det var som att göra en go-kart.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 18:38   #21648
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Qashqai är till en go-cart vad en flodhäst är till en katt. Du kan omöjligen ha kört en go-cart för att göra den liknelsen.

Skoda är i varje fall prisvärda för VAG. Vet inte hur Seat är.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 18:49   #21649
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
De har AWD vilket förenklat betyder att de kan driva på alla hjul samtidigt. Eller mer korrekt, skillnaden i rotation mellan olika hjul är begränsad. Det får som effekt att ett eller två hjul inte kan spinna fritt.

I ett 4WD (eller 2WD) system med öppna differentialer har du alltid samma vridmoment till alla hjul. Det betyder att om ett hjul förlorar grepp kommer det spinna medan det knappt blir något moment att driva de andra hjulen (momentet för att spinna hjulet utan grepp är väldigt lågt, och eftersom alla hjul får samma moment...).

Finns många olika sätt att lösa det på. Alla går ut på att jämna ut skillnaden i rotation mellan hjulen. Vanligast är olika mekaniska lösningar, sk diffbromsar, som finns av lite olika slag. Moderna AWD-bilar brukar ha sk "torque vectoring", det är mekaniska diffbromsar med viss elektronisk kontroll för att styra hur mycket vridmoment som distribueras vart.

Sen finns också vad jag anser vara fullösningar. Det är att använda bilens anti-sladd. Om ett hjul spinner för mycket appliceras bromsarna för att kontrollera det bättre.

Hursomhelst, gör det skillnad? Ja. Du kan utnyttja greppet mycket bättre i ett AWD-system. Fast sen är ju frågan om du har ett problem som behöver lösas med AWD. Brukar du ha svårt att ta dig fram, eller kör du fast? Är det för att du kör dåligt eller problem med bilen? Jag skulle säga att de flesta inte har behov av AWD SUV;ar, utan det är nåt man köper för att man tycker det är bekvämt (inget fel med det, men onödigt att rationalisera köpet).
Ska ju dock sägas att icke-cross country-varianterna även de går att köpa med 4wd/awd! En A6 kan man ju köpa som quattro utan att det är allroad.

Personligen tycker jag att de där bilarna känns som mest av en gimmick. Är rätt vanliga, men tror få behöver dem. Känns mer som en fluga typ? Går man genom villaområden i stockholm kryllar det av XC70, A6 Allroad osv. De hade nog lika gärna kunna köpt en vanlig V70 eller A6.

De har väl kanske lite högre markfri gång, men jag tycker de är fulare

Pratar vi "riktiga" suvar, typ XC90, Q7 eller dylikt är det ju en annan sorts bilar. Där pratar ju många om hur nice det är att sitta lite högre. Personligen sitter jag hellre lägre och det känns som en lägre bil ligger bättre på vägen, men har man masas kids, hund och stort lastbehov kanske det är en schysst grej.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 20:46   #21650
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Ska ju dock sägas att icke-cross country-varianterna även de går att köpa med 4wd/awd! En A6 kan man ju köpa som quattro utan att det är allroad.

Personligen tycker jag att de där bilarna känns som mest av en gimmick. Är rätt vanliga, men tror få behöver dem. Känns mer som en fluga typ? Går man genom villaområden i stockholm kryllar det av XC70, A6 Allroad osv. De hade nog lika gärna kunna köpt en vanlig V70 eller A6.

De har väl kanske lite högre markfri gång, men jag tycker de är fulare

Pratar vi "riktiga" suvar, typ XC90, Q7 eller dylikt är det ju en annan sorts bilar. Där pratar ju många om hur nice det är att sitta lite högre. Personligen sitter jag hellre lägre och det känns som en lägre bil ligger bättre på vägen, men har man masas kids, hund och stort lastbehov kanske det är en schysst grej.
Jag tror att många köper dom för att komma upp lite.
Inte för att köra i terrängen.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 21:09   #21651
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har 4wd på våra bägge bilar och tycker det är stabilare på vägen vid vinterväglag än 2wd.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 10:30   #21652
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Här är Teslas Cybertruck!

__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 10:44   #21653
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Byter man verkligen oljepluggspackning varje service? Citroën C5 i detta fall från -16.

Det är en plastplugg i detta fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 10:49   #21654
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Byter man verkligen oljepluggspackning varje service? Citroën C5 i detta fall från -16.

Det är en plastplugg i detta fall.
Ja det är rekommenderat att byta packningen till oljepluggen vid varje oljebyte. Oftast byter man pluggen också då packning och plugg brukar komma i samma paket.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:02   #21655
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Det brukar funka att inte byta packningen men finns ju ingen anledning att inte göra det. Eller är det så att verkstäderna börjat ta betalt för packningen?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:38   #21656
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det brukar funka att inte byta packningen men finns ju ingen anledning att inte göra det. Eller är det så att verkstäderna börjat ta betalt för packningen?
I vårt fall var det dubbla oljeläckage som jag tolkar det där de fick byta kamrem mm för det hade droppat på den. Sen gång två så skyllde de på att packningen inte var bytt men snackade med verkstan som gjorde servicen och de sa att de byter om packningen är kass annars låter de den sitta...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 14:57   #21657
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
I vårt fall var det dubbla oljeläckage som jag tolkar det där de fick byta kamrem mm för det hade droppat på den. Sen gång två så skyllde de på att packningen inte var bytt men snackade med verkstan som gjorde servicen och de sa att de byter om packningen är kass annars låter de den sitta...
Oljepluggspackningen byts som sagt i regel alltid vid oljebyte. Finns ingen vits att riskera att det börjar läcka för att packningen är dålig. Den kostar 10 spänn liksom.
Men läcker det där hamnar det inte på någon kamrem i alla fall. Oljetråget sitter längst ner på motorn.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 16:12   #21658
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Oljepluggspackningen byts som sagt i regel alltid vid oljebyte. Finns ingen vits att riskera att det börjar läcka för att packningen är dålig. Den kostar 10 spänn liksom.
Men läcker det där hamnar det inte på någon kamrem i alla fall. Oljetråget sitter längst ner på motorn.
Precis, därav två oljeläckage. Tror dock Citroën drog en vals med packningen då bilen läckt olja förut och nu gång 2 visste de inte vad som var fel riktigt men tätade där det fanns olja. Sen läckte den ändå en tredje gång...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 20:00   #21659
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Kass packning på en så ny bil låter väldigt tveksamt, om nu inte Citroën kör med riktigt dåliga packningar. Och även om packningen är kass är det osannolikt att det kommer läcka mycket. Blir kanske lite kladd på tråget men troligtvis märker du inte att det läckt ut olja förrän du kollar under bilen och ser att det blivit kladd.
Alla bilar är förstås olika men tänk att på insidan av tråget, där du skruvar i pluggen, går det typ som en gängad cylinder. Oljan ska alltså ta sig igenom den, pluggen och förbi packningen. Det säger sig självt att det är hyfsat tätt. Även om olja är bra på att leta sig igenom dåliga packningar ska det ju en del till för att det ska börja droppa olja.

Jag har varit med om packningar som fallit sönder när jag tagit ur pluggen, och då har det läckt nämnvärt med olja.

Sen, att få olja på kamremmen är förvisso inte jättebra. Remmen kan brytas ner av oljan men det går långsamt och det är inte som att remmen är jättekänslig. Den är liksom gjord för att tåla lite.

Nu brukar remmen också sitta väldigt skyddad plus att läckage från oljepluggen lär ha svårt att stänka ner den. Det kan förstås hända men du lär få köra lite inspirerat medan det läcker på bra.

Kontentan av detta är det låter som verkstaden kör en bullum-knullum med dig.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 20:15   #21660
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Här är Teslas Cybertruck!

Man kan inte ta ifrån honom att han är sjukt innovativ.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)