Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-22, 02:15   #61
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Just detta går Abel Csabai in på i denhär analysen. Överlag sunda resonemang.

tackar för länken och jo det var ju hyffsat sunda resonemang i den, eller så är det bara confirmation bias :-)
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 09:58   #62
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
tackar för länken och jo det var ju hyffsat sunda resonemang i den, eller så är det bara confirmation bias :-)
Abel har ju tillsammans med Borge Fagerli startat rörelsen "Sustainable self-development" där hela grejen går ut på att man tränar med låg volym och får 80% av resultaten. Iofs en väldigt sund grej, där man frågar sig vad som är realistiskt/vettigt och struntar i vad som är optimalt.

Men jag kan tänka mig dom satte kaffet i vrångstrupen när Brad släppte sin studie och proklamerade att sinnessjuka volymer är det som gäller. Den utmanar ju deras affärsidés unique selling point.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 13:39   #63
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Abel har ju tillsammans med Borge Fagerli startat rörelsen "Sustainable self-development" där hela grejen går ut på att man tränar med låg volym och får 80% av resultaten. Iofs en väldigt sund grej, där man frågar sig vad som är realistiskt/vettigt och struntar i vad som är optimalt.

Men jag kan tänka mig dom satte kaffet i vrångstrupen när Brad släppte sin studie och proklamerade att sinnessjuka volymer är det som gäller. Den utmanar ju deras affärsidés unique selling point.
Vilka volymer är det vi snackar för att nå 80% av resultaten?

I perioder kör jag vad jag anser som lågvolym, vilket är typ 12 set per muskelgrupp per vecka. Kan dock inte säga att resultaten blir sämre direkt
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:05   #64
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Hur är tankegången när det gäller att köra till failure eller inte? Vissa studier verkar visa att det är dåligt och andra att det är bra? Kanske är det beroende på vilken muskel det gäller?
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:12   #65
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vilka volymer är det vi snackar för att nå 80% av resultaten?

I perioder kör jag vad jag anser som lågvolym, vilket är typ 12 set per muskelgrupp per vecka. Kan dock inte säga att resultaten blir sämre direkt
Borge pratar om 2-3 set 2-3 gånger i veckan.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 19:00   #66
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
In conclusion, based on the available evidence, a direct, dose-response relationship between volume and muscle hypertrophy is unwarranted. The number of sets required to elicit an optimal hypertrophic response depends on the characteristics of the training program; increasingly greater gains are not necessarily achieved with higher training volumes.
https://medium.com/@LucasTafur/some-...y-7354314cdff8
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 19:20   #67
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Abel har ju tillsammans med Borge Fagerli startat rörelsen "Sustainable self-development" där hela grejen går ut på att man tränar med låg volym och får 80% av resultaten. Iofs en väldigt sund grej, där man frågar sig vad som är realistiskt/vettigt och struntar i vad som är optimalt.

Men jag kan tänka mig dom satte kaffet i vrångstrupen när Brad släppte sin studie och proklamerade att sinnessjuka volymer är det som gäller. Den utmanar ju deras affärsidés unique selling point.
Finns även en video där Abel förklarar att han faktiskt fick bättre resultat av lägre volym och det lät inte som att han hittade på något när han sa det.

Lyle har skrivit lite nytt angående studien igår. https://bodyrecomposition.com/resear...-krieger.html/
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 19:36   #68
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Finns även en video där Abel förklarar att han faktiskt fick bättre resultat av lägre volym och det lät inte som att han hittade på något när han sa det.

Lyle har skrivit lite nytt angående studien igår. https://bodyrecomposition.com/resear...-krieger.html/
Jep, jag har själv länkat till dem båda
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 22:37   #69
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Borge pratar om 2-3 set 2-3 gånger i veckan.
Börje.

Jag tycker att Lyle förde fram relevant kritik av det här.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 03:59   #70
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Börje.

Jag tycker att Lyle förde fram relevant kritik av det här.
Nej Borge, han är sån där skum Normann, vilket iofs borde betyda att han ska ha ett mellannamn också.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 04:07   #71
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Abel har ju tillsammans med Borge Fagerli startat rörelsen "Sustainable self-development" där hela grejen går ut på att man tränar med låg volym och får 80% av resultaten. Iofs en väldigt sund grej, där man frågar sig vad som är realistiskt/vettigt och struntar i vad som är optimalt.

Men jag kan tänka mig dom satte kaffet i vrångstrupen när Brad släppte sin studie och proklamerade att sinnessjuka volymer är det som gäller. Den utmanar ju deras affärsidés unique selling point.
Tja, de flesta borde ju satt kaffet i vrångstupen när någon kommer med att personer körde 45-set till fail 3ggr i veckan och att hypertrofiökningen skulle vara linjär mot volymen när tidigare studier sett en platå någonstans runt 10-14 set. Eller att 1-set gruppen fick större styrkeökningar än de båda andra grupperna...

I vilket fall så låter Abels och Borges nya projekt intressant och jag ska kolla in det.

Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Nej Borge, han är sån där skum Normann, vilket iofs borde betyda att han ska ha ett mellannamn också.
fast ser nu att han själv stavar det både Borge och Børge på olika ställen. Är nog som han är så pass mer van att prata med Amerikaner att han skippat ø:et på vissa ställen.

Senast redigerad av F Ultra den 2018-09-23 klockan 04:10.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 08:15   #72
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jep, jag har själv länkat till dem båda
Helms och andra har blockerat Lyle överallt sedan han postade det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 13:51   #73
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Eric Helms:

"There are few things that result in me letting myself get drawn into divisive debate. That's for two reasons: my mental health, and because sometimes it's clear that who I'm engaging with won't consider my perspective. In extreme cases, if someone repeatedly harasses me and tells me I have no integrity, I will go a step further and block them for the same reasons, as not only has the conversation become counterproductive, but hurtful. I also think that's a pretty rational thing to do when someone says hurtful things to you and specifically says they want nothing to do with you ever again, and specifically tells you to never contact them again.

Now by posting, I am letting myself get drawn into it, and I am exposing myself to stress. But, I think that what I have to say is important enough to do so:

It is a good thing to bring up concerns, potential limitations, and issues of potential bias related to published data. The discussion of scientific findings is how we do better research in the future, and make the most correct interpretation of data. We must be able to disagree in these discussions, but productive disagreement can only happen if we argue in good faith.

Yes, some people lack integrity, and will lie if it benefits them or their bias. But the bar for questioning someone's integrity in a discussion needs to be very high. Integrity is arguably the most important quality for someone interested in science to have. If the bar is low, you can treat all disagreement as a sign of incompetence at best or intellectual dishonesty at worst. Of course, this stance of approaching everyone with a dissenting viewpoint as being stupid or "bad" leaves no room for you potentially being incorrect.

It concerns me the bar could be set so low, that I could be labeled as intellectually dishonest as a third party, for simply disagreeing with someone else's interpretation of a study. Furthermore, that doing so would be grounds for harassment. That actively discourages dissent, and actively discourages progression of knowledge. The bar was already too low, which was why I spoke up initially. If I disagree with you, I might or might not speak up. But I will always speak up if what we are disagreeing on is someone else's integrity, and if you are willing to defame that person when I consider the evidence lacking."
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 13:52   #74
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Greg Nuckols:

"It's bothersome when people hold research to different standards based on whether or not they agree with the outcomes of the study. It's perfectly natural (it feels better to look for reasons why we're right than to look for reasons we may be wrong), but it's something we should try to avoid.

If you count something as a flaw in a study you don't like the results of, you should be consistent in recognizing that flaw in similar research, regardless of results. If you're willing to overlook a shortcoming in a study whose results you like, you should be consistent in overlooking that flaw in similar research, even if you don't like the outcomes of a particular study.

So, for example, if you don't like the results of the study, and you say that the outcomes were confounded by the fact that ultrasound measurements were taken 48-72 hours after the last training session (which may not be enough time for all edema to dissipate), you shouldn't then turn around and approvingly cite research with this same shortcoming. If you think the timing of ultrasound measurements confounded the results of the study you don't like, you should also think that the timing of ultrasound measurements confounded the results of research you do like. The same thing applies to other possible shortcomings or sources of bias, such as lack of blinding. If you think the results of a paper you don't like were biased due to lack of blinding, you should hold all other research up to that same standard.

Objectively evaluating research requires holding all similar research up to the same set of standards. If you're willing to overlook flaws in papers that support a pet theory, while simultaneously nitpicking every possible problem in research that runs counter to an idea you cherish...that's a problem."
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 14:00   #75
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Helms och andra har blockerat Lyle överallt sedan han postade det.
James Krieger håller tydligen på med att skriva ett svar till Lyles senaste text. Detta är mycket mer spännande än några kass såpoperor på tv.. :-P Jag tar ingens parti i frågan men det är riktig bra att de utmanas av Lyle, det är bara positivt oavsett vem som har "rätt" eller ej.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)