Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-11, 20:56   #76
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Du vet att den här tråden är 6 år gammal? Jag tycker milen på 50 är mycket bättre än 100 i böj för herrar. Skulle vilja påstå att drygt 50% av de herrar jag känner kan böja 100 otränade. Inte snyggt och inte på ett riskfritt sätt, men klara det visst. Det är alltså helt otränade, med lite träning är det knappt svårt. Känner inte en enda person som otränad ens springer en mil i sträck.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 21:18   #77
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Du vet att den här tråden är 6 år gammal? Jag tycker milen på 50 är mycket bättre än 100 i böj för herrar. Skulle vilja påstå att drygt 50% av de herrar jag känner kan böja 100 otränade. Inte snyggt och inte på ett riskfritt sätt, men klara det visst. Det är alltså helt otränade, med lite träning är det knappt svårt. Känner inte en enda person som otränad ens springer en mil i sträck.
Jo det vet jag, tyckte det var ett intressant samtalsämne.
Jag är nog lite flashbackskadad, som söker istället för att starta en ny tråd.
Jag tycker likadant, 50 på milen är nog som 150 i böj.

Senast redigerad av Danomax den 2018-09-11 klockan 21:20.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 23:00   #78
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Instämmer med föregående talare.

Sen tycker jag inte att jämförelsen är så dum. För mig tog det nog ett halvår innan jag böjde 100kg och det tar mig nog ett halvår med bra träning innan jag springer under 50 min.
Det var ju kul att citera sig själv 6 år senare. Nu väger jag 15 kg mer och då är det betydligt svårare att nå milen under 50.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 23:26   #79
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det var ju kul att citera sig själv 6 år senare. Nu väger jag 15 kg mer och då är det betydligt svårare att nå milen under 50.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag hade inte sprungit på 20 år när jag provade några gånger för några år sedan och jag sprang på 59 tredje försöket vid 100kg kroppsvikt.

Men 50 minuter skulle nog ta ett tag att träna upp, minst några månader i alla fall.

Problemet är bara att jag tappar 10kg i benstyrka per vecka jag springer.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 00:23   #80
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Att milen på 50min skulle motsvara 150kg i böj har jag svårt att hålla med om. I alla fall om vi snackar om nåt slags "medelperson".

Klarar man 150kg i knäböj efter bara ett tiotal gånger på gymet, som total nybörjare så har man förmodligen väldigt bra anlag för just knäböj. Så då får man ju jämföra det med nån som har extremt bra anlag för löpning som fått träna ungefär lika mycket. Den personen kommer då troligen springa en bra bit under 50min.

Då jag var yngre och inte så tjock i slutet på åttiotalet så brukade jag aldrig löpträna på vintrarna. Men på vårkvisten då jag började bli sugen så brukade jag springa milbanan på runt 45min efter typ en-två veckor av lite kortare löppass innan. Så för mig var 50min (eller 45min för den delen) inte nåt som helst problem.

Att böja 150kg tog flera år av rätt så dedikerad styrketräning för mig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 08:44   #81
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
För mig framstår båda prestationerna precis lika omöjligt att uppnå!

__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 08:53   #82
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Under skoltiden sprang jag milen på precis under 50, så gott som otränad. 100 kg på ryggen hade jag troligen dött av då. Nu är det nog tvärtom.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 09:13   #83
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Ju högre kroppsvikt desto lättare att böja, ju lägre kroppsvikt desto lättare att springa. Jag gissar direkt ur röven att någonstans runt 80 kg kroppsvikt är optimala för att prestera någolunda bra i båda.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 10:06   #84
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Om man tar över 100kg i knäböj och springer på under 50min tycker jag nog att man kan ses som hyfsat vältränad.
Var för sig är något de flesta uppnår efter en tids motion, känns hyfsat jämförbart.

Kul med gammal tråd!
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 10:23   #85
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Så för mig var 50min (eller 45min för den delen) inte nåt som helst problem.

Att böja 150kg tog flera år av rätt så dedikerad styrketräning för mig.
Exakt så är det för mig också, kan göra uppehåll I löpningen I år utan att tappa allt för mycket och går väldigt fort att komma tillbaka. Böj är motsatsen, blir jag sjuk eller skadad och måste göra uppehåll några veckor tappar jag ruggigt fort I både styrka och volym på benen och ännu mer på röven. Ska jag hålla mig över 150 kg I böj, behöver jag satsa på styrka och målinriktat träna för att bli starkare I lågreppare under lång tid. Men det är helt klart för att min kroppstyp är mer lämpad för löpning än styrka.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)