Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-12, 14:27   #16
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Det är två väldigt medelmåttiga resultat, kanske till och med under det om du går in för att bli bra på knäböj eller milen. Som otränad är det dock bra utgångsstats.
Tack, Stefan. Behöver något som väger upp medelmåttlighetsstandarden här...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:35   #17
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Jag håller mig utanför medelmåttighetsdiskussionen men om vi säger att den person väger mellan 70 och 85 kg så tror jag att det alltid går mycket fortare att nå milen under 50 minuter dock. Det klarar de allra flesta på ett halvårs seriös löpträning om man i startläget åtminstone befinner sig på en nivå där man orkar en timmes promenad utan att kollapsa.

Men att gå upp på tresiffrigt i böjen med bra djup tror jag tar längre tid.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:37   #18
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag håller mig utanför medelmåttighetsdiskussionen men om vi säger att den person väger mellan 70 och 85 kg så tror jag att det alltid går mycket fortare att nå milen under 50 minuter dock. Det klarar de allra flesta på ett halvårs seriös löpträning om man i startläget åtminstone befinner sig på en nivå där man orkar en timmes promenad utan att kollapsa.

Men att gå upp på tresiffrigt i böjen med bra djup tror jag tar längre tid.
Jag tror precis tvärtom.

(Det beror på ens utgångsläge.)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:41   #19
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag håller mig utanför medelmåttighetsdiskussionen men om vi säger att den person väger mellan 70 och 85 kg så tror jag att det alltid går mycket fortare att nå milen under 50 minuter dock. Det klarar de allra flesta på ett halvårs seriös löpträning om man i startläget åtminstone befinner sig på en nivå där man orkar en timmes promenad utan att kollapsa.

Men att gå upp på tresiffrigt i böjen med bra djup tror jag tar längre tid.
Jag tror faktiskt inte det tar mer än ett halvår för merparten heller, eller skulle inte göra det ifall folk hade rörlighet till det. För det är ju ganska vanligt att folk är så stela i fotleder och höftböjare att de inte ens kan komma ner i djup utan att fälla ryggen så att näsan nuddar golvet Och då blir det ju svårt att böja några vikter.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:43   #20
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag känner folk som inte kan sitta på huk med hälarna i utan att ramla bakåt, och då försöker dom också kompensera genom att luta sig framåt med krökt rygg. Inte mycket till knäböj där
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:44   #21
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Visste inte vart jag skulle leta men...

http://results.midnattsloppet.com/20...x.php?pid=list

872 resultat där mittentiden hamnar på 51:55. Så då är väl 50 minuter på milen väldigt medelmåttigt. Min undran var i största allmänhet om dom 2 alternativen var ungefär likadana. Slusatsen blir att det är dom nog. Ganska dåliga resultat också...

Väl mött!

/Leo
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:45   #22
dooh
Registered User
 
doohs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ystad
Inlägg: 1 388
Jag skulle nog klara milen på 50min efter max tre månaders träning. (det är bevisat) men kommer troligen aldrig att reda ut 100kg böj...
Och då hatar jag att springa men böjer en gång /vecka.
Så det känns som att löpningsnivån är för lätt i jämförelse till böjen. (ja om man är i mina skor)
__________________
En narcissist in action

Journal
dooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 14:52   #23
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av dooh Visa inlägg
Jag skulle nog klara milen på 50min efter max tre månaders träning. (det är bevisat) men kommer troligen aldrig att reda ut 100kg böj...
Och då hatar jag att springa men böjer en gång /vecka.
Så det känns som att löpningsnivån är för lätt i jämförelse till böjen. (ja om man är i mina skor)
Jo, men du är en kvinna. Vad som är bra i styrkeväg för en tjej skiljer sig väldigt mycket från en kille. Jag tror att alla inblandade här har sett prestationerna ur en mans perspektiv. 100kg i en djup knäböj är inte medelmåttigt utan riktigt bra för en tjej som väger 60-70kg.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:01   #24
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
För mig tog det mindre än 10 löppass för att klara milen på 49 minuter. Vet inte om jag skulle komma upp till 100kg böj på 10 benpass som nybörjare.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:08   #25
dooh
Registered User
 
doohs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ystad
Inlägg: 1 388
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Jo, men du är en kvinna. Vad som är bra i styrkeväg för en tjej skiljer sig väldigt mycket från en kille. Jag tror att alla inblandade här har sett prestationerna ur en mans perspektiv. 100kg i en djup knäböj är inte medelmåttigt utan riktigt bra för en tjej som väger 60-70kg.
Nä men, vi utgår från mannens perspektiv. Åh jag ber så hemskt mycket om ursäkt..

Fast helt ärligt känner jag många snubbar som definitivt hade haft lättare att springa milen på 50 än böja 100.
__________________
En narcissist in action

Journal
dooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:16   #26
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Har aldrig sprungit milen under 60 minuter
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:16   #27
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av dooh Visa inlägg
Nä men, vi utgår från mannens perspektiv. Åh jag ber så hemskt mycket om ursäkt..

Fast helt ärligt känner jag många snubbar som definitivt hade haft lättare att springa milen på 50 än böja 100.
I så fall åt de säkert för lite och tränade för mesigt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:19   #28
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Tror det mycket beror på vad man har för bakgrund sedan tidigare också samt hur ens kropp ser ut. Har man sysslat med konditionskrävande sporter tidigare i livet, men kanske lagt av för några år sedan, så är det nog enklare att springa milen under 50 än att böja 100 med bra djup förutsatt att personen inte har böjt tidigare.
Och vice versa.

<-- Captain obvious.

Tar man någon som inte har gjort något av dessa i hela sitt liv utan bara suttit stilla, så tror jag att det beror mycket på vad man har för utgångsläge kroppsmässigt.

Senast redigerad av Idefi den 2012-03-12 klockan 15:21.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:21   #29
Fredriiik
Biffen
 
Fredriiiks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Nälsta
Inlägg: 1 926
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
För mig tog det mindre än 10 löppass för att klara milen på 49 minuter. Vet inte om jag skulle komma upp till 100kg böj på 10 benpass som nybörjare.
Så du hade aldrig sprungit eller hållt på med någon idrott som kan hjälpa din kondition på traven innan du började dina tio löppass?
Annars skulle jag inte se dig som nybörjare inom löpningen. Som å säga att man spelat hockey ett tag men aldrig kört knäböj. Visst fasen kan man då på mindre än tio knäböjpass vara uppe på 100 kg.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:23   #30
Andreas Guiance
Tyngre
 
Andreas Guiances avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 646
Hmm av folk som inte är hårt satsande på någon av grejerna känner jag nog fler som gör under 50 på milen skulle jag gissa. Det beror iofs på vilken teknik man får köra i böjen (de flesta kan ju jucka upp 100 kg), men om det är en godkänd böj åtminstone.
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)