Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-23, 14:13   #18616
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur gör du i spöregn då det är +1 grad varmt och du vill springa en långtur i två timmar?
Hehe, jag har överdrivet många skaljackor så vid ett sådant väder kan det hända att jag drar på mig en Haglöfs L.I.M som har Gore-tex men ändå är rätt tunn och följsam (jag har två stycken av den modellen...).

Eller så byter stuvar jag om passen i träningsplanen och springer ett kortade just den dagen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 15:11   #18617
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag skäms nästan för att ställa den här frågan då den är av väldigt mycket "hur många set ska jag göra?"-karaktär, men jag gör det ändå: hur mycket kan man egentligen förvänta sig att förbättra sin backlöpningsförmåga genom endast ett specifikt backpass varje vecka? Tidsperioden kan sägas vara tre-sex månader.

Utgå från att all annan träning bedrivs i relativt okuperad terräng. Inte så att det terrängen alltid är helt plan utan mer så att det inte är något jättespeciellt vad gäller höjdmeter/km. Den träningen har fokus på volym och distans. Kompletteras alltså med ett REJÄLT backpass varje vecka där man försöker att få till lite distans i kombination med många höjdmeter genom att springa i och runt omkring en salombacke.

Jag behöver, med de lopp som jag har börjat springa, bli bättre på att ta backar. Benen måste bli bättre på att hantera rejäl kupering. Jag vill dock helst ha ganska fritt spelrum med var jag förlägger passen, annars blir det inget kul. En gång i veckan skulle jag dock kunna ge mig ut till Yxbacken och nöta höjdmeter där.

Jag har tidigare haft noll rena backpass samt alltid sprungit i relativt snäll terräng.

(Jag vet att det optimala är att förlägga flera av sina vanliga distanspass i backig terräng men jag har testat det och det blev för omständigt)
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 15:23   #18618
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Anledningen till att jag frågar är eftersom att Islands-loppet var rejält backigt(ca 35 h.m./km). Huvudfokus kommer att vara volym i.o.m. den för mig extrema distansen, 55 km. Det känns dock(vis efter mitt Schweiz-lopp) att jag skulle ha mycket att vinna på att förbättra backtåligheten. Jag är dock bara en glad motionär och orkar inte göra allt optimalt. Det räcker gott och väl att träna sig till att klara 5,5 mil löpning. Att samtidigt på ett optimalt sätt förbättra distans- och backtåligheten(förlåt mig för mina noob-termer) känns för betungande. Men något måste jag ju göra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 15:35   #18619
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
För mig är inte backträning för sådant mer kritiskt än att ha ett dedikerat pass i veckan, alternativt försöka springa kuperat. Sen på såna distanser måste man räkna med att vandra snabbt i uppförslut. Mjölksyra dödar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 16:08   #18620
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag skäms nästan för att ställa den här frågan då den är av väldigt mycket "hur många set ska jag göra?"-karaktär, men jag gör det ändå: hur mycket kan man egentligen förvänta sig att förbättra sin backlöpningsförmåga genom endast ett specifikt backpass varje vecka? Tidsperioden kan sägas vara tre-sex månader.

Utgå från att all annan träning bedrivs i relativt okuperad terräng. Inte så att det terrängen alltid är helt plan utan mer så att det inte är något jättespeciellt vad gäller höjdmeter/km. Den träningen har fokus på volym och distans. Kompletteras alltså med ett REJÄLT backpass varje vecka där man försöker att få till lite distans i kombination med många höjdmeter genom att springa i och runt omkring en salombacke.

Jag behöver, med de lopp som jag har börjat springa, bli bättre på att ta backar. Benen måste bli bättre på att hantera rejäl kupering. Jag vill dock helst ha ganska fritt spelrum med var jag förlägger passen, annars blir det inget kul. En gång i veckan skulle jag dock kunna ge mig ut till Yxbacken och nöta höjdmeter där.

Jag har tidigare haft noll rena backpass samt alltid sprungit i relativt snäll terräng.

(Jag vet att det optimala är att förlägga flera av sina vanliga distanspass i backig terräng men jag har testat det och det blev för omständigt)
Jag skulle köra väldigt mycket terränglöpning och backträning om jag skulle springa ett sånt kuperat lopp. Skulle även fundera på att droppa ett antal kg om det var möjligt.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 18:09   #18621
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
För mig är inte backträning för sådant mer kritiskt än att ha ett dedikerat pass i veckan, alternativt försöka springa kuperat. Sen på såna distanser måste man räkna med att vandra snabbt i uppförslut. Mjölksyra dödar.
Ja, rent logiskt sett så borde ju ett pass per vecka över tid göra rätt mycket för någon som går från noll till något.
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Jag skulle köra väldigt mycket terränglöpning och backträning om jag skulle springa ett sånt kuperat lopp. Skulle även fundera på att droppa ett antal kg om det var möjligt.
Blir en del terränglöpning i.o.m. att jag åtminstone en gång per vecka brukar springa långpass i trailformat. Blir ännu mer av detta när jag har köpt en bil. Lättare kommer jag garanterat att bli av fåfänga skäl, ser man någon sorts trend så är det att jag väger ca fem kg mindre på sommaren jämfört med vintern.

Väldigt mycket backträning blir inte realistiskt för egen del, tyvärr. Huvudfokus kommer vara att bygga distanstålighet i benen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 20:09   #18622
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Dagens "Åfan" kom när jag fick reda på att skomärket Hoka One One uttalas Ho'ka ånej ånej, istället för vad jag trodde var Hooka wan wan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 22:04   #18623
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
För ett lopp som "bara" är 55km med ansenlig mängd hm så hade jag prioriterat backträning framför distans. Dina klättrarben kommer ta slut före löparbenen i ett sådant lopp. Framförallt då berg innebär en stor andel powerhiking så är det detta man vill träna på. Distansen är sekundär höjdmetrarna i dessa typer av lopp.

Edit: Fått för mig att det är kring 3000 hm, är jag helt ute och cyklar?
__________________
Strava profil: https://www.strava.com/athletes/18012379

Senast redigerad av Donner den 2018-10-23 klockan 22:06.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 22:13   #18624
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Dagens "Åfan" kom när jag fick reda på att skomärket Hoka One One uttalas Ho'ka ånej ånej, istället för vad jag trodde var Hooka wan wan.
Haha jag har trott det var mer öne öne

Att det ska vara så svårt
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 03:59   #18625
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Hehe, jag har överdrivet många skaljackor så vid ett sådant väder kan det hända att jag drar på mig en Haglöfs L.I.M som har Gore-tex men ändå är rätt tunn och följsam (jag har två stycken av den modellen...).

Eller så byter stuvar jag om passen i träningsplanen och springer ett kortade just den dagen
Okej. Typ samma lösning som jag skulle haft då. Fast jag skulle mest troligt skita i träning alls den dagen eller bestämma mig för att "allt som inte dödar härdar" och genomlida ett dyngsurt långpass och sedan ligga i badkaret resten av veckan och tycka synd om mig själv.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 04:10   #18626
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag håller med om att uthållighetsträning för benmusklerna troligen kommer vara det som begränsar under ett sådant lopp.

Men jag skulle dock tro att ett pass per vecka i en slalombacke kan räcka en bra bit på vägen. Särskilt om resten av veckans löpning är i kuperad terräng.

Men du måste ju på nåt sätt vänja dig vid att i princip konstant springa uppför. Så du bör ju hitta på nåt sätt att förvandla din slalombacke till en slakmota på ett par kilometer. Eller så kan du kanske slänga in ett pass på löpband med maxlutning (om det går) eller kanske trappmaskin och köra nåt slags powerhike i uppförsbacke i trettio minuter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 06:10   #18627
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag tror inte Laugavegur är utformad så. Snarare känns det väldigt kuperat upp och ned istället för konstant upp.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 06:53   #18628
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
För ett lopp som "bara" är 55km med ansenlig mängd hm så hade jag prioriterat backträning framför distans. Dina klättrarben kommer ta slut före löparbenen i ett sådant lopp. Framförallt då berg innebär en stor andel powerhiking så är det detta man vill träna på. Distansen är sekundär höjdmetrarna i dessa typer av lopp.

Edit: Fått för mig att det är kring 3000 hm, är jag helt ute och cyklar?
Okej. Bra svar! Då kanske jag kommer att fasa in ett backpass till.

"Experienced Laugavegur runners that use Garmin GPS measure altitude in every step have found out that the total climb is about 1900 meters and a total of 2200 meters downhill.". Var läste du om 3000 h.m.? Är ju en jävla skillnad, 1900 räcker gott och väl
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 07:23   #18629
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag tror inte Laugavegur är utformad så. Snarare känns det väldigt kuperat upp och ned istället för konstant upp.
Exakt. Första milen är dock åt svenbanan-hållet. Där verkar man ta ca 500 h.m. Från vad jag har sett så verkar man vinna rätt mycket i det partiet på att kunna löpa länge och konstant uppför. Resterande 45 km är mer varierande upp och ned.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 07:53   #18630
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej. Bra svar! Då kanske jag kommer att fasa in ett backpass till.

"Experienced Laugavegur runners that use Garmin GPS measure altitude in every step have found out that the total climb is about 1900 meters and a total of 2200 meters downhill.". Var läste du om 3000 h.m.? Är ju en jävla skillnad, 1900 räcker gott och väl
Haha oj då fick jag det om bakfoten. Ta mitt svar hälften så seriöst då 😁 Det är fortfarande en del både uppför och nedför. Själv hade jag nog lagt 2 pass i veckan, ett där du fokuserar på powerhiking / löpning uppför och ett där du fokuserar på utförslöpning. Just utför är det många som missar och det har en tendens att straffa sig då framsida lår ofta tar slut före baksida.
__________________
Strava profil: https://www.strava.com/athletes/18012379
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)