Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-03, 19:54   #1
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Rimligt som otränad att träna sig till ett hinderbanelopp på 9 månader?

Jag är relativt otränad (tränar en gång i veckan) och min fru är otränad samt att vi båda har några kilo för mycket. Behöver ett mål att kämpa mot och funderar på ett hinderbanelopp, Ultimate OCR – Standard 9km https://ultimateocr.se/startgrupper/

Anser ni att det är ett rimligt mål på nio månader (när nästa lopp går i maj 2019), målet är att ta sig igenom banan. Någon som gjort loppet och kan ge en hint?

Info för er som inte orkar klicka på länken

Citat:
Ett utmanande hinderbanelopp med 9+ km löpning och 40 hinder som du ska ta sig över, under och förbi.

Ultimate har inga gladiatorer eller hinder med ström, du kommer inte behöva vara simkunnig men inte heller rädd för att bli blöt.

Här är det din prestation som står i fokus och alla kan vara med!

Banan går genom på en mängd olika underlag genom naturområdet i Hacksta.

Hinder kommer möta löparen längs hela vägen och de stora hindren kommer placeras på platser lätt åtkomlig för publik och åskådare.

Varje hinder kommer ha minst en funktionär.

Vi anser att den ultimata hinderbanan innehåller moment med klättring, styrka och löpning, på hinder där man också kan hjälpas åt.

Ett perfekt OCR innehåller alla moment utan att bli ett renodlat löplopp, en crossfittävling eller en Ninja Warriorbana.

I ett OCR är det kombinationen som år målet och alla löpare kommer hitta delar där deras styrkor ger fördelar.

Senast redigerad av Xtreme den 2018-09-03 klockan 19:58.
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 20:06   #2
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Det klarar ni garanterat. För att gå i mål i ett sånt lopp krävs inte supertalang, däremot blir loppet roligare ju bättre kondition och styrka ni har. Det är en riktigt go känsla när man klarar ett hinder och 9 månaders träning räcker gott och väl för det
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 20:09   #3
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Det ska man fixa med lite löpträning.

Då jag besökt liknande tävlingar så gäller det att ha handgrepp i grenar där man ska ta sig fram i luften. Och teknik som gör att det gör fort. Sånt kan man öva på hemma om du äger en stege. Brukar även finnas på diverse hinderbanor.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-09-03 klockan 20:10.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 07:25   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Japp, det fixar ni. Har själv sprungit ett liknande lopp och var då förhållandevis vältränad. Jag hade problem med hänga-och-svänga-hindren: romerska ringar, klätterrep etc. Det skulle jag ha lagt lite extra krut på om jag var er.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 07:35   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror också det borde kunna gå bra.

Vanlig löpträning bara och så kör ni en del kroppsviktsfys på det (framförallt pullups och dips) och kanske hittar nåt sätt att träna lite specifikt för just de hindren som ingår (krävs väl lite fantsi kanske)...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 07:45   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
hittar nåt sätt att träna lite specifikt för just de hindren som ingår (krävs väl lite fantsi kanske)...
I Norrköping så har vi en hinderbana som är perfekt att träna inför ett sådant lopp. Repklättring, dipsgång, armgång, irländskt bord, romerska ringar. Bör finnas i fler städer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 07:48   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I Norrköping så har vi en hinderbana som är perfekt att träna inför ett sådant lopp. Repklättring, dipsgång, armgång, irländskt bord, romerska ringar. Bör finnas i fler städer.
Lyxigt!

Det som (lite oväntat?) brukar suga musten ur många är att klättra i sladdriga lastnät. Är man inte van vid dessa tar det sjukt mycket längre tid än man tror...

Senast redigerad av svenbanan den 2018-09-04 klockan 07:49.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 08:34   #8
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Ju lättare ni hinner bli och ju bättre löpare ju lättare allt kommer att gå för er. Nio månader är lång tid så med en bra plan så fixar ni det garanterat. Med både bra kost och träning.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 13:53   #9
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I Norrköping så har vi en hinderbana som är perfekt att träna inför ett sådant lopp. Repklättring, dipsgång, armgång, irländskt bord, romerska ringar. Bör finnas i fler städer.
Hmmm.. kanske ska flytta till Norrköping. =)
Av nyfikenhet är det gratis att använda hinderbanan?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 14:02   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Hmmm.. kanske ska flytta till Norrköping. =)
Av nyfikenhet är det gratis att använda hinderbanan?
Jajamen, det är gratis. Den är utomhus i anslutning till motionsspåren och utegymmet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 14:26   #11
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Vet inte hur otränade ni är. Jag sprang action run rätt otränad för några år sedan, vägde ca 100 kg. Det gick okej men var tungt (klarade alla hinder vilket var målet, men var rätt trött vid slutet). Hade inte sprungit mer än 5 km några gånger.

Året efter körde vi toughest, då tränade jag hyfsat seriöst några månader, löpte milen några gånger, annars mest 5 km på tid. Jag gick ner till 92 kg och det var en jäkla skillnad i hur mycket lättare det gick kan jag säga

9 månader borde ni komma i bra form på, träna mycket grepp och hängande, det är det folk brukar ha svårast med. Kolla på youtube efter tips för olika hinder på OCR-lopp.
typ nån sån här sökning: https://www.youtube.com/results?search_query=ocr+tips
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 11:37   #12
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag sprang ActionRun i Maj med ganska subpar förutsättningar, och kan jag göra det så tror jag de flesta kan det.

Lägg fokus på kondition, grepp, och pull ups. Det var där jag önskade att jag hade lyckats bättre, det hade hjälpt mig (speciellt eftersom jag är ganska tung) att ha ett starkare grepp.

Sen framförallt - Ta er tid. Man kan lunka sig igenom om man så vill det och ändå få ut ett stort nöje av loppet!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 07:37   #13
Paltkoma
Registered User
 
Paltkomas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: b
Inlägg: 286
OCR är superskoj! Och man behöver inte oroa sig för att vissa hinder är för svåra, för man har alltid möjlighet att hoppa över hinder i utbyte mot någon slags bestraffning, typ burpees. Jag har sett många ganska otränade människor ta sig igenom hinderlopp. Löpningen blir faktiskt lättare av alla småpauser för benen i samband med hindren. Jag skulle dock rekommendera att ni väljer ett lopp på <10 km. Såsom flera skrivit: Träna joggning, överkroppstyrka och greppstyrka. Titta på youtube och öva teknik. Ät sunt så att ni tappar några kilo.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)