Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-29, 01:46   #31
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Tror ett av problemen är att megafeta företag som Microsoft och framförallt den Amerikanska kulturen är duktig på att föra fram sina bakgrundspersoner som rena messias medan en Finlandssvensk som Linus är obekant för de allra flesta. Bara se på hur många som tror att Jobs var ett tekniskt geni när han egentligen inte hade någon tekniskt kompetens öht.

Sammanfattningsvis så kommer ingen att skriva memoarer om hur skicklig Linus medan t.ex Microsoft har ett intresse av att föda myten om Bill.
Jag skulle inte säga att det stämmer alls. Microsoft har inte tryckt på Bill Gates som någon stor programmerare och Linus has förutom sina tusentals (mer eller mindre fanatiska) fans som gärna skirver memoar efter memoar om Linus så är han också central i världens mest använda OS och enorma företag i Microsofts storlek har levt på att föra fram Linux som rätt val framför andra.

Jag anser inte han behövs hypas utan det han gjort står för sig själv men Open Source och Linux är inte en liten underdog utan något som investeras enormt mycket pengar och prestige i och som genererar miljarder åt stora företag.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-29, 15:04   #32
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Ja det är svårt att mäta och kanske ännu mer att definiera, men min gut feeling av att ha programmerat i 36 år och läst kod skrivna av båda dessa herrar (och några tusen andra personer) är att det är ett ganska stort kompetensglapp mellan Bill och Linus.

Tror ett av problemen är att megafeta företag som Microsoft och framförallt den Amerikanska kulturen är duktig på att föra fram sina bakgrundspersoner som rena messias medan en Finlandssvensk som Linus är obekant för de allra flesta. Bara se på hur många som tror att Jobs var ett tekniskt geni när han egentligen inte hade någon tekniskt kompetens öht.

Sammanfattningsvis så kommer ingen att skriva memoarer om hur skicklig Linus medan t.ex Microsoft har ett intresse av att föda myten om Bill.

T.ex pannkaksproblemet handlar om ren matematik och inte programmering även om det naturligtvis då finns områden inom programmering där man måste vara duktig på matematik.

Ska man börja med i vilken ålder som man började programmera så började jag själv i 7-års åldern att programmera på papper (jag hade alltså inte tillgång till en dator än så jag skrev basic program i massvis av kollegieblock) men skulle aldrig för en dag anse mig vara ens i närheten av Linus nivå.
Bill Gates har sällan lyfts fram som en programmerare, förutom i början av Microsoft. Vad som snarare lyfts fram är vilken skicklig entreprenör han är (vilket iof är ganska rimligt med tanke på den enorma framgång han haft).

Samtidigt älskar alla en underdog. Det lilla mumintrollet som skrev sitt eget operativsystem och lade ut på nätet, varpå det spred sig till miljontals människor och företag, är en såndär historia som gärna berättas och alla uppskattar. Linus är definitivt känd som en genial kodknackare, medan Bill verkligen inte är det.

I mångas ögon är snarare Bill en sopa som gjort sig framgångsrik på att vara en elak kapitalist (en image han har tvättat bort en del på senare år).

Poängen med ålder var inte att han började tidigt, vilket han förvisso gjorde, utan att det blev många år av slaviskt programmerande innan han gled över allt mer åt att leda företaget. Jag vet inte om du läst Paul Allens bok ("Idea Man"), men han beskriver den tiden rätt bra. Läser man lite mellan raderna får i varje fall jag intrycket att Bill var den bättre programmeraren av de två, eller åtminstone den smartare, medan Paul var mer en kreativ introvert. Sedan finns det några portioner klassisk bitterhet där Paul tycker han fick slita hund med koden medan Bill gjorde annat (plus då att Bill verkar ha varit lite av en skitstövel i andra sammanhang också).

En av sakerna Bill och Paul gjorde var att skriva en BASIC-interpreterare i Assembler, för en dator de inte hade tillgång till - genom att emulera den - och en begränsning på 4Kb minne.

Sen finns ju en hel del härliga historier från anställda på Microsoft, den här t.ex.
https://www.joelonsoftware.com/2006/...-billg-review/

Samtidigt brukar den gängse uppfattningen om Bill Gates vara nåt i stil med: "Äh, han skrev väl lite kod en gång i tiden men har du testat Windows 95 eller!?". Typ.

Av det jag sett verkar han dock ha varit seriöst badass. Jag tänker inte göra någon jämförelse med Linus eller andra programmerare - jag vet inte hur något sånt kan mätas och jag har inte kompetensen att göra någon djupare analys av deras färdigheter. Med tanke på att det enda Linus gjort om dagarna de senaste 30 åren är att stänga in sig på sitt lilla kontor och programmera, så är det förstås inte alls orimligt att han också är den bästa programmeraren i skaran.

Apropå Steve Jobs måste han ändå ses som något slags tekniskt geni, trots att han inte hade någon vidare teknisk kompetens (jag tvivlar på att han var en total nolla där men han var uppenbarligen varken programmerare eller ingenjör). Hans geni låg väl i, bland annat, en intuitiv förståelse för tekniken och dess betydelse. Samt, förstås, hur han skulle få människor att knyta an till tekniken. På så vis har han ju blivit helt enastående framgångsrik.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 22:02   #33
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror ju inte heller egentligen att de har nån jättestor makt och utgör nån jättefara. Det är dock nåt med hela det där konceptet om att man måste hålla med dem och annars är man "rape apologist" som irriterar mig nåt enormt. Även hela det där debaklet med "pronouns" som de har lagstiftat om i Kanada är ju så patetiskt att man bryter ihop.

Har de ens en gnutta makt, så är det för mycket för mig.

Jag tycker LGBTQ-rörelsen borde kunna hitta vettigare företrädare. Ehmke har ju en hel del vettiga sidor också, men det överskuggas ju av det negativa tycker jag.
And Kanada så ska man inte lyssna på Jordan Peterson som har sin egna kristna konservativa agenda.

Citat:
Bill C-16 does three things.

First – It adds the words “gender identity or expression” to the Canadian Human Rights Code. This will prevent the federal government and businesses within federal jurisdiction – like banks – from discriminating on the basis of gender identity and gender expression.

The second thing that the Bill does is add the words “gender identity or expression” to two sections of the Criminal Code. So surely this must be what Peterson is getting at? Criminalizing something? Well, lets take a closer look.

It will add the words “gender identity and expression” to section 318(4) of the Code, which defines an identifiable group for the purposes of “advocating genocide” and “the public incitement hatred” It joins colour, race, religion, national or ethnic origin, age, sex, sexual orientation or mental or physical disability.

Finally, Bill C-16 also adds “gender identity and expression” to section 718.2(a)(i) of the Criminal Code dealing with sentencing for hate crimes. The provision provides that evidence that an offence is motivated by bias, prejudice or hate can be taken into account by courts in sentencing. The list already includes race, national or ethnic origin, language, colour, religion, sex, age, mental or physical disability, sexual orientation or any other similar factor.
citerat från http://sds.utoronto.ca/blog/bill-c-1...ronoun-misuse/

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag skulle inte säga att det stämmer alls. Microsoft har inte tryckt på Bill Gates som någon stor programmerare och Linus has förutom sina tusentals (mer eller mindre fanatiska) fans som gärna skirver memoar efter memoar om Linus så är han också central i världens mest använda OS och enorma företag i Microsofts storlek har levt på att föra fram Linux som rätt val framför andra.

Jag anser inte han behövs hypas utan det han gjort står för sig själv men Open Source och Linux är inte en liten underdog utan något som investeras enormt mycket pengar och prestige i och som genererar miljarder åt stora företag.
Mycket möjligt, dock brukar de vara extremt duktiga i USA att höja företagsledare till geni och Messias-nivåer. Ang Linus så finns det såvida jag vet en enda memoar "Just for Fun" och där är det extremt lite om programmering. Har också missat alla dessa fans som skriver massor av memoarer om honom trotts att jag cirkulerar i communityn men jag har väl missat dessa antar jag.

Senast redigerad av F Ultra den 2018-10-02 klockan 22:07.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 22:58   #34
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Du spårar tråden och lär få den låst F Ultra.

För övrigt är Jordan Peterson knappast ensam om sin "kristna konservativa" tolkning utan Ontario Human Rights Commission skriver följande:

Citat:
Refusing to refer to a trans person by their chosen name and a personal pronoun that matches their gender identity, or purposely misgendering, will likely be discrimination when it takes place in a social area covered by the Code, including employment, housing and services like education.
Petersons huvudpoäng var att lagen är så generellt utformad att vi inte vet konsekvenserna av den. Däremot så vet vi att en lärarassistent blev disciplinerad av sitt universitet då hon enligt universitet bröt mot C-16 genom att visa ett videoklipp med Jordan Petersson och därefter förbli neutral. Händelsen har resulterat i en drös stämningar.

En liknande situation har uppstått i Sverige då en arbetssökande kan stämma företag om de inte accepterar att han vill diskriminera kvinnor. Politiker har tagit avstånd till tolkningen och det lär inte ha varit syftet men resultatet är tydligt. Det är det som Jordan Peterson varnade för.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 03:29   #35
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Du spårar tråden och lär få den låst F Ultra.

För övrigt är Jordan Peterson knappast ensam om sin "kristna konservativa" tolkning utan Ontario Human Rights Commission skriver följande:



Petersons huvudpoäng var att lagen är så generellt utformad att vi inte vet konsekvenserna av den. Däremot så vet vi att en lärarassistent blev disciplinerad av sitt universitet då hon enligt universitet bröt mot C-16 genom att visa ett videoklipp med Jordan Petersson och därefter förbli neutral. Händelsen har resulterat i en drös stämningar.

En liknande situation har uppstått i Sverige då en arbetssökande kan stämma företag om de inte accepterar att han vill diskriminera kvinnor. Politiker har tagit avstånd till tolkningen och det lär inte ha varit syftet men resultatet är tydligt. Det är det som Jordan Peterson varnade för.
Vi vet också att det universitetet har fått massiv kritik för att de förutom att ha feltolkat lagen dessutom lyder under provinslagar och inte federala lagar så C-16 kan inte ens appliceras på universitet.

En annan punkt är att ditt citat från Ontario Human Rights Commissions FAQ inte handlar om C-16 utan om de provinsregler som gällt i Ontario ca 5 år innan C-16 ens skrevs.

Att den skulle vara för generell är också något som folk upprepar från Peterson utan att själv kolla exakt vad det är som faktiskt har ändrats.

Ändringen är väldigt liten och består av en liten 4-sidig pdf där de dessutom lyckats få in både engelska och franska på det lilla utrymmet: http://www.ourcommons.ca/Content/Bil...6_1/C-16_1.PDF

Senast redigerad av F Ultra den 2018-10-03 klockan 03:37.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 23:42   #36
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Och nu är Linus tillbaka igen.

Citat:
The 2018 Kernel Maintainers Summit convened in Edinburgh, UK on October 22 with a number of things to discuss, but the top subject on most minds was the recently (and hastily) adopted code of conduct. Linus Torvalds made his reentry into the kernel community with a discussion of how we got to the current state of affairs, and the assembled maintainers had a relatively good-natured discussion on how this situation came about and where things can be expected to go from here.

Torvalds started by noting that the conduct issue is not a new one; it has been "festering in the community" for years. The immediate cause of his decision to take a break and bring in the code of conduct was knowledge that The New Yorker article was coming; he noted that, contrary to what was written there, the author never tried to contact him. That article led to a number of discussions with friends and others; Torvalds concluded that the best way to "head things off" was to announce some changes with the 4.19-rc4 release. He acknowledged that this was done in private and it was rushed; it did not follow the usual open-source model. After the fact, he admitted to not being sure that the article justified all of the heartache that preceded it. But, as James Bottomley noted, the -rc4 announcement and adoption of the code of conduct did cause the article to be rewritten.

The task of writing that announcement was not fun, Torvalds added, but contrary to some speculation on the net, he did write it all himself. He suggested that anybody who needs to write a message of that nature take a few days to think about it.

Whether or not the article justified the trouble, he became convinced that he had taken the right course after about a week of reading the "vile garbage" that came from people who were opposed to it. He even saved a couple of particularly special emails that were sent to him; they dispelled any doubts that he was on the right side. From here, he only had a couple of suggestions. While he agrees with the addition of the interpretation document and the changes to the code itself, now would be a good time to stop making changes and just let things be. There are a lot of people worried about hypothetical situations, but we shouldn't make more changes unless and until something happens.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-24, 03:32   #37
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Najs!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 20:00   #38
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Vet inte om den platsar här egentligen.
Men en intervju med Linus som är tillbaka på mattan som redan påtalats här.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)