Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-04, 19:02   #916
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Runners' Store
Vasagatan 16
11120 Stockholm

E-post: kundservice@runnersstore.se
Telefon: 08-22 25 50
Fax: 08-22 15 55

http://www.runnersstore.se/Main/Index.asp
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 19:08   #917
Animalistic
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Göteborg, Hisingen
Inlägg: 2 385
hur går jag tillväga för att öka min kondition på bästa sätt? är inte ute efter explosivitet eller liknande. klarar i dagsläget ca 2.5 km i hyffsat lugnt tempo runt en skogs-slinga (med mycket backar ) ingen höjdarkondis med andra ord, är dock intresserad av att öka uthålligheten. kör just nu konditionsträning 2ggr i veckan där jag springer samma sträcka i ungefär samma tempo. finns det något bra sätt att öva upp konditionen eller är det bara till att springa samma sträcka och så kanske man naturligt ökar mer? (har varit ute och sprungit ca 3 tillfällen och det var ungefär 10år sedan jag sprang sist så har inte kunnat märka någon skillnad och är inte världsexpertis på ämnet)

mvh en mycket löpintresserad pojk
Animalistic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 12:46   #918
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av lovejude Visa inlägg
Här kommer mitt tränings schema för en normal vecka för mig

Måndagar: Förmiddag 10 km (lungt tempo), eftermiddag längdskidor.
Tisdagar: Vila
Onsdagar: Förmiddag: 20 km - 25 km (några km/h under tävlings tempo) Eftermiddag: 30 min spinning pass (intervall) och pilates pass
Torsdagar: 55 minuter spinning pass (bergspass)
Fredagar: 20-25 km på förmiddagen.
Lördagar: 55 minuters spinningpass (lågintensiv) på förmiddagen
Söndag: 10-20 km löpning + fotboll

Vad tycker ni? Kan jag förbättra mig? Kanske jag cyklar för mycket? Hoppas att ni kan hjälpa mig och förbättra min träning.

By the way, kan ni förresten skicka adressen till Running's store i Stockholm? Ska åka dit under helgen, tänkte kolla på skor där då.

Mvh.

//Johan
Du springer väldigt långa pass, 2-3 långpass i veckan. Du verkar mest köra distans när det kommer till löpning? Kanske skulle det ge dig mer om du bytte ut ett av långpassen till ett mer kvalitativt pass, t.ex. långa intervaller (t.ex. 6-10x1000 m i ca 10 km-tempo) eller snabbdistans. Fotboll är ju lite som korta intervaller, men jag tror att du skulle kunna tjäna på att lägga in ett pass med mer kvalité riktat till långdistans också.

Jag tycker att det är bra med alternativträning, det gör att man kan återhämta sig från löpningen utan att vila helt. Cykling ger dessutom mer benstyrka än distanslöpning bidrar med. Pilates lär ge bra bålträning och en stark bål är viktigt för löpningen.

Det allra bästa för dig vore säkert att ha kontakt med en löparklubb, för att kunna få individuellt riktade råd och tips från en tränare som känner till dina styrkor och svagheter. Finns det någon klubb i närheten av där du bor?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 12:50   #919
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Animalistic Visa inlägg
hur går jag tillväga för att öka min kondition på bästa sätt? är inte ute efter explosivitet eller liknande. klarar i dagsläget ca 2.5 km i hyffsat lugnt tempo runt en skogs-slinga (med mycket backar ) ingen höjdarkondis med andra ord, är dock intresserad av att öka uthålligheten. kör just nu konditionsträning 2ggr i veckan där jag springer samma sträcka i ungefär samma tempo. finns det något bra sätt att öva upp konditionen eller är det bara till att springa samma sträcka och så kanske man naturligt ökar mer? (har varit ute och sprungit ca 3 tillfällen och det var ungefär 10år sedan jag sprang sist så har inte kunnat märka någon skillnad och är inte världsexpertis på ämnet)

mvh en mycket löpintresserad pojk
Kul att du kommit igång! Eftersom du precis börjat springa, så tycker jag att det verkar vettigt att ta det lugnt i början och vänja kroppen vid den nya aktiviteten. Fortsätt med din slinga och när den börjar kännas för lätt, så kan du kanske öka sträckan något på ena passet och kanske lägga in några fartökningar på det andra passet. Öka inte både sträcka och tempo på en gång bara. Det tar ett tag att bygga upp en bra kondition, men jag brukar ändå märka skillnad relativt fort, så ge inte upp om det känns motigt! Se dock till att ha bra skor, så att du inte skadar dig! Ingenting är så dåligt för motivationen som en skada.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 14:29   #920
Animalistic
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Göteborg, Hisingen
Inlägg: 2 385
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Kul att du kommit igång! Eftersom du precis börjat springa, så tycker jag att det verkar vettigt att ta det lugnt i början och vänja kroppen vid den nya aktiviteten. Fortsätt med din slinga och när den börjar kännas för lätt, så kan du kanske öka sträckan något på ena passet och kanske lägga in några fartökningar på det andra passet. Öka inte både sträcka och tempo på en gång bara. Det tar ett tag att bygga upp en bra kondition, men jag brukar ändå märka skillnad relativt fort, så ge inte upp om det känns motigt! Se dock till att ha bra skor, så att du inte skadar dig! Ingenting är så dåligt för motivationen som en skada.
tack för svar jo jag har ett par riktigt bra skor
okej blir till att köra på då motivationen är på topp och längtar tills fredag då man ska ut igen, tack för svar =)
Animalistic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 17:30   #921
Maharadja
Registered User
 
Maharadjas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: LuleH
Inlägg: 142
En fråga till alla löpexperter! Haft svår stukning på ena fotleden, ont i 1.5 månader så inte kunnat springa som vanligt. Istället fuskat med spinning. Men frågan är, använder man samma slags benmuskler i de olika träningsformerna? Vad missar jag när jag kör spinning?
Maharadja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 21:10   #922
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Eftersom det kommit till min kännedom att även Kolos duktiga grötlöparmoderator springer utan nödvändig utrustning vill jag ge ett julklappstips. En reflexväst är en billig försäkring som alltid ska användas under dessa mörka årstider. Jag tycker att alla som inte redan har en ska ge sig själva en tidig julklapp. På julafton kan det vara för sent.

Som ett klokt maskingevär sa en gång: "Du är mycket snyggare med reflexväst än du är överkörd".

__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 22:29   #923
lovejude
Registered User
 
lovejudes avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 182
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Eftersom det kommit till min kännedom att även Kolos duktiga grötlöparmoderator springer utan nödvändig utrustning vill jag ge ett julklappstips. En reflexväst är en billig försäkring som alltid ska användas under dessa mörka årstider. Jag tycker att alla som inte redan har en ska ge sig själva en tidig julklapp. På julafton kan det vara för sent.

Som ett klokt maskingevär sa en gång: "Du är mycket snyggare med reflexväst än du är överkörd".

Orka köra med reflex väst när man springer inomhus på gymmet
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ight=marcellus
lovejude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 22:32   #924
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Eftersom det kommit till min kännedom att även Kolos duktiga grötlöparmoderator springer utan nödvändig utrustning vill jag ge ett julklappstips. En reflexväst är en billig försäkring som alltid ska användas under dessa mörka årstider. Jag tycker att alla som inte redan har en ska ge sig själva en tidig julklapp. På julafton kan det vara för sent.

Som ett klokt maskingevär sa en gång: "Du är mycket snyggare med reflexväst än du är överkörd".

Bra initiativ Noodles, trots det faktum att jag sprungit utan reflexväst i mörkret har jag nog varit tillräckligt skötsam för att få en av tomten.

Ett mycket bra julklappstips för alla vinterlöpare indeed!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 22:36   #925
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Fick en reflexväst av pappa för någon vecka sedan.

"Var rädd om dig, du är värdefull!!!

www.fardigbetong.se"

Hah.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 22:49   #926
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Jag tycker folk fullkomligt kastar reflexvästar på en, det är ett under att vissa inte äger någon. Jag har fått en från jobbet, fick erbjudande om en från Ica(!), som jag inte hämtade ut eftersom jag redan hade två osv. Dessutom får man en om man anmäler sig till Lidingöloppet 2008 innan årsskiftet tror jag.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 09:10   #927
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag tycker folk fullkomligt kastar reflexvästar på en, det är ett under att vissa inte äger någon. Jag har fått en från jobbet, fick erbjudande om en från Ica(!), som jag inte hämtade ut eftersom jag redan hade två osv. Dessutom får man en om man anmäler sig till Lidingöloppet 2008 innan årsskiftet tror jag.
Ja, och måste man köpa en är de inte speciellt dyra. Sedan gäller det bara att folk använder sina västar också.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 11:44   #928
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Sitter och glor lite halvhjärtat på Anders Szalkai, har den här varit postad förr?

http://www.marathon.se/news/tv.cfm

Han verkar ju rätt vettig och är väl egentligen, vid en första genomlyssning, inte ett argument för min ståndpunkt i den tidigare så häftiga diskussion om intensitet. Men jag uppskattade även hans föreläsning (på web-TV alltså, jag var inte där)
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 11:48   #929
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Han har ett ypperligt 6h-program som Jax kan följa för att nå sina mål. På LL.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 11:52   #930
maRRtin
Registered User
 
maRRtins avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: J-town baby
Inlägg: 1 215
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadja Visa inlägg
En fråga till alla löpexperter! Haft svår stukning på ena fotleden, ont i 1.5 månader så inte kunnat springa som vanligt. Istället fuskat med spinning. Men frågan är, använder man samma slags benmuskler i de olika träningsformerna? Vad missar jag när jag kör spinning?
Eftersom ingen svarat än så tog jag mig friheten.

Nackdelen med cykling istället för löpning är att om man är ovan cyklist så ger benen oftast upp innan man får upp flåset ordentligt. Man får inte lika bra konditionsträning som när man springer helt enkelt.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)