Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-10, 09:03   #8266
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Det är skönt att springa i löpartajts, inget som fladdrar eller stör. Åk in till en sportaffär och prova ett par?
Fast det är lite svårt o springa runt i en sportaffär ... ska de sitta så de stramar åt? har man fillingar under?

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det här blogginlägget av Steve Magness tar upp varför det inte bara räcker med intervall-träning för att bli bra på att springa längre distanser: http://www.scienceofrunning.com/2012...rints-and.html

Väldigt välskriven blogg överlag.
Tackar för tipset, ska kolla in det!

Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Vilket ju för 10 km-träning innefattar både uthållighet i 13-15 km samt riktigt korta intervaller för att "lära sig springa fort". Bara ligga och nöta samma 10 km ge knappast samma utväxling som som kombinationen kort och långt. Googla FIRST.....
Intressant, ska kika på det också.

Mitt dilemma är att korta pass med hög fart tycker jag är skitroligt, långa pass (8 km och uppåt) tycker jag är svintråkigt. Gäller att hitta en balans mellan det som är roligt, det som är tråkigt och det som ger utdelning.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 11:08   #8267
MrPowa
Registered User
 
MrPowas avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av kberg Visa inlägg
Har inte så mycket erfarenhet av längre sträckor men jag kan tänka mig att det beror på hur hård banan är, vad man har för löpstil och om det är torrt eller vått. Långdistans-spikskor påminner rätt mycket om vanliga lättviktsskor fast med spikar då.
Jag kör barfota för det är skönare löpkänsla och lite lite lättare..

Det är hur jag ser på det
Okej så det är bara en vane sak, tänkte om de fanns nån baktanke med det.
MrPowa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:20   #8268
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Förstår inte alls vad du menar.

Haha Det där är vad jag skulle kalla för konstruktionsmiss. Förutsatt att de inte är tänkta att använda endast på bana kommer det där att hända varenda ägare av skorna. Hur fan tänker tillverkarna
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:24   #8269
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Fast det är lite svårt o springa runt i en sportaffär ... ska de sitta så de stramar åt? har man fillingar under?



Tackar för tipset, ska kolla in det!



Intressant, ska kika på det också.

Mitt dilemma är att korta pass med hög fart tycker jag är skitroligt, långa pass (8 km och uppåt) tycker jag är svintråkigt. Gäller att hitta en balans mellan det som är roligt, det som är tråkigt och det som ger utdelning.
Skit i det som är tråkigt då Satsa på 5 km istället. Det passar troligen bättre in i din övriga gymträning också(?) eftersom "onödiga extramuskler" inte straffas lika hårt på 5 km som 10 km. All extravikt drar ner tiderna rejält har jag märkt.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:54   #8270
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Det är redan över 30000 som anmält sig till GöteborgsVarvet den 18 maj 2013. I fjol passerades motsvarande anmälningssiffra i början av september och då fulltecknades loppet i slutet av samma månad.
http://www.goteborgsvarvet.se/Lopare...00-redan-redo/

Ifall någon fortfarande funderar på saken. Fundera inte för länge.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 19:14   #8271
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Hörni pulsklockeanvändare, framförallt kvinnor. Jag har otroligt stora problem med att få mitt pulsband att ligga still och registrera korrekt när jag springer. Till saken hör att jag blir otroligt illamående av att ha pulsbandet under bh-bandet på vad som verkar vara avsedd plats. Nu har jag det så att det ligger nedanför sportbh:n = mäter inte korrekt.

Hur gör ni?
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 21:44   #8272
Sinom
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 45
Började nyligen jogga för att få upp konditionen, springer ca 5 km med ca 6,5 minut per kilometer. Men nyss när jag var ut så gjorde det rätt ont i vaderna men tänkte att det blir väl bättre när jag blivit varm. Efter en kilometer kändes det bättre men gjorde ändå lite ont, men vid 2,5 km gick det riktigt trögt, gjorde sjukt ont i vadernan och klockan visade att jag låg på 8,5 minuter per kilometer, då smärtan blev så intensiv började jag gå istället och tog en genväg hem.

Vad låter det som att det kan vara? Är ju ovan så kan det vara det? Att musklerna slits mycket i början pga ovana, eller kan det vara att jag varit för kall eller kan det varit maten till och med? Åt fullkornspasta med köttfärssås 2 timmar innan. Har aldrig känt sån här smärta vid tidigare pass.
Sinom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 22:22   #8273
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Hörni pulsklockeanvändare, framförallt kvinnor. Jag har otroligt stora problem med att få mitt pulsband att ligga still och registrera korrekt när jag springer. Till saken hör att jag blir otroligt illamående av att ha pulsbandet under bh-bandet på vad som verkar vara avsedd plats. Nu har jag det så att det ligger nedanför sportbh:n = mäter inte korrekt.

Hur gör ni?
Använder Shock Absorber samt det mjuka pulsbandet från Garmin under BH-bandet. Behövs inte ens vara speciellt hårt åtdragen för att mäta bra där.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinom Visa inlägg
Började nyligen jogga för att få upp konditionen, springer ca 5 km med ca 6,5 minut per kilometer. Men nyss när jag var ut så gjorde det rätt ont i vaderna men tänkte att det blir väl bättre när jag blivit varm. Efter en kilometer kändes det bättre men gjorde ändå lite ont, men vid 2,5 km gick det riktigt trögt, gjorde sjukt ont i vadernan och klockan visade att jag låg på 8,5 minuter per kilometer, då smärtan blev så intensiv började jag gå istället och tog en genväg hem.

Vad låter det som att det kan vara? Är ju ovan så kan det vara det? Att musklerna slits mycket i början pga ovana, eller kan det vara att jag varit för kall eller kan det varit maten till och med? Åt fullkornspasta med köttfärssås 2 timmar innan. Har aldrig känt sån här smärta vid tidigare pass.
Hur ofta springer du nu? Hur värmer du upp? Tar du alltid i så mycket du orkar, eller hur gör du? Svårt att gissa på så lite information, jag vet bara att jag inte tror det har med maten att göra.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 22:39   #8274
Sinom
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg

Hur ofta springer du nu? Hur värmer du upp? Tar du alltid i så mycket du orkar, eller hur gör du? Svårt att gissa på så lite information, jag vet bara att jag inte tror det har med maten att göra.
sprang 2 gånger första veckan, 3 gånger förra veckan, värmer inte upp nå speciellt, kör samma tempo hela tiden, har ju inte krånglat tidigare men var lite kyligare och regnade nu så kanske blev svårare att bli varm snabbt idag.
Sinom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 09:26   #8275
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Sinom Visa inlägg
sprang 2 gånger första veckan, 3 gånger förra veckan, värmer inte upp nå speciellt, kör samma tempo hela tiden, har ju inte krånglat tidigare men var lite kyligare och regnade nu så kanske blev svårare att bli varm snabbt idag.
Testa att börja långsammare nästa gång, kör första kilometern i lite långsammare fart och se om det går att öka så småningom. Det kan vara så enkelt som att du behöver värma upp, men det behöver inte vara krångligare än att man kör första 5-10 minutrarna lite saktare än resten av passet.

Jag tror det är ovana, helt enkelt. Foam roller, eller massage, och sänka kraven lite så tror jag det går över.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:40   #8276
Sinom
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Testa att börja långsammare nästa gång, kör första kilometern i lite långsammare fart och se om det går att öka så småningom. Det kan vara så enkelt som att du behöver värma upp, men det behöver inte vara krångligare än att man kör första 5-10 minutrarna lite saktare än resten av passet.

Jag tror det är ovana, helt enkelt. Foam roller, eller massage, och sänka kraven lite så tror jag det går över.
Okey! Tack, ska prova det nästa gång jag ska ut och springa, dvs imorgon!
Sinom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 12:29   #8277
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Är löpstegsanalyser som random SATS kan göra vettigt? Vågar man lite på deras kompetens?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 12:36   #8278
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Squat: nja, jag hade hellre gått till en butik med löpinriktning än random SATS. Styrketräningsnissar vet väl sällan speciellt mycket om löpning och löpsteg?
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 12:37   #8279
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Den stora frågan är väl: Är löpstegsanalyser vettiga överhuvudtaget?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 12:49   #8280
tobbo
made a huge mistake
 
tobbos avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 813
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Den stora frågan är väl: Är löpstegsanalyser vettiga överhuvudtaget?
Om man är intresserad av att förbättra sig själv och se till att man inte gör något skadligt är det vettigt, som med alla andra idrotter.

Senast redigerad av tobbo den 2012-07-11 klockan 12:50.
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)