Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-09-29, 17:27   #661
jenan546
klen :(
 
jenan546s avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 92
Måste bara säga och jag är numera ägare av en forerunner 305 Jag gillar prylar så jag var tvungen att ha en, även om jag inte ligger på samma nivå som de flesta i tråden.
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:42   #662
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Tack för alla svar jag fick förra gången härliga personer här inne verkligen... Jag har fått för mej att ha på mej väldigt mycket kläder när jag springer nu (inte för att det är kallt då )
Såg på rocky (filmen) att han hade det när han sprang är det för att höja pulsen så att konditionen blir bättre eller för att bränna underhudsfett?

Är det bra/meningslöst? Vad är fördelarna/nackdelarna?
Klädsel på Lidingöloppet idag var för min del short och linne. Temperaturen var väl 12-13 och regn. Min mening är att kläder är av ondo, så lite som möjligt är min devis. Konditionen blir bättre av att man springer snabbt och/eller långt, inte av att man förgås av värmeslag när man gör det.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:54   #663
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Okej så det finns inga fördelar med att springa med riktigt mycket kläder?

Annars tänkte jag när ja sprang nyss om ni löpare tränar vaderna på gym osv.? Såfall hur många/ få set/rep?
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:00   #664
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Brukar köra tior, dvs lite fler än de flesta andra övningar. Kör tyngre ibland och med färre reps, men jag tycker inte att det känns helt i kroppen. Krävs trots allt en hel del vikt då och min kropp är kanske lite för klen för det.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:02   #665
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Nu styrketränar jag visserligen inte alls för tillfället, men jag brukade köra sådär 8-10 reps för vaderna, 3-4 set.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:35   #666
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Gammal man kan fortfarande:
http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_17189381.asp

För att ge en uppfattning av hur snabbt det verkligen är bör man prova att springa i det tempot. Det är alltså strax över 20 km/h, det snabbaste många löpband klarar. Ställ in 20 km/h och spring en sväng. Se hur länge du härdar ut.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:45   #667
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Eller försök springa 400 meter på en minut. Inte många som klarar det ens.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 12:17   #668
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Mannen med världens vackraste löpsteg, klart han skulle slå rekordet i Berlin.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 15:00   #669
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
I en av kommentarerna till artikeln på SvD står det att läsa såhär om Gebresselassies rekord:
"Sätt ihop ett stafettlag bestående av de bästa svenska idrottarna och det kan bli tufft för den att tillsammans klara av Gebre. Här är ett exempel från Eskilstuna SM år 2007. Stafettlaget består av 4 st duktiga 10 000 m löpare och 3 st 800 m löpare för slutspurten. Sträckan bli då nästan lika lång som Gebres maraton. Gissa vad deras sammanlagda tid är? Jo: 2.03.52."
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:00   #670
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Jag har fått för mej att ha på mej väldigt mycket kläder när jag springer nu (inte för att det är kallt då )
Såg på rocky (filmen) att han hade det när han sprang är det för att höja pulsen så att konditionen blir bättre eller för att bränna underhudsfett?

Är det bra/meningslöst? Vad är fördelarna/nackdelarna?
Att ha mycket kläder är för mig det värsta som finns. Jag överväger alltid hur jag kan ha minimalt med kläder utan att frysa på tok för mycket.

Jax har ju berättat om sin klädsel från igår och i dom tre sista bilderna i den här längden ser du (i nämnd ordning) vad vinnaren från Kenya, Skaparn, jag och Yankee sprang i:

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=365

Alltså väldigt lite kläder och jag kan ju tala för mig själv och säga att jag svettades rejält och var otroligt varm. Så mycket kläder är en otroligt jobbig belastning tycker jag, att springa i samma kläder och skor som Rocky i dom filmerna skulle jag inte ens göra mot betalning.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-09-30 klockan 16:04.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:11   #671
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Alltså väldigt lite kläder
Yankeee är ju för sjutton fullt påpälsad och förberedd för vinterlöpning. Även skaparn ligger på gränsen där.

Den slutsats man kan dra är att det är väldigt individuellt hur mkt kläder man trivs i, men det som är säkert är att det aldrig finns någon vinst i att ta på sig alldeles för mkt kläder i något slags egensyfte. Det enda som händer är att pulsen ökar och att man snabbare blir överhettad och får vätskebrist.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:17   #672
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Yankeee är ju för sjutton fullt påpälsad och förberedd för vinterlöpning. Även skaparn ligger på gränsen där.
Han nämnde rockyfilmerna och då var det den typen av klädsel jag syftade på. D.v.s. mycket klädsle såsom "tung klädsel" om det passar bättre.

Jag skulle knappast påstå att skaparn och Yankee hade mycket kläder även om kroppen till stor del var täckt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:24   #673
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
så de finns INGA fördelar med riktigt mycket kläder på sej? att springa med 3tröjor och att springa naken är samma sak?
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:26   #674
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
så de finns INGA fördelar med riktigt mycket kläder på sej? att springa med 3tröjor och att springa naken är samma sak?
Omgivningen föredrar nog det förstnämnda
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:28   #675
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
så de finns INGA fördelar med riktigt mycket kläder på sej? att springa med 3tröjor och att springa naken är samma sak?
Testa själv och grunda din slutsats på ditt nästa pass där du springer i underställ, overall + mössa så får du se. Överhettning är bara förnamnet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)