Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-05-26, 21:43   #1516
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Okej!

12 minuter är en bra tid! Ungefär vad en normalfotbollspelare springer på
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 21:49   #1517
Bullaz
Registered User
 
Bullazs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 527
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Okej!

12 minuter är en bra tid! Ungefär vad en normalfotbollspelare springer på
Hmm, nu sänkte du mig totalt. Inte fan vill jag vara jämn med en "normal fotbollsspelare". Jag vill vara bättre.
__________________
hej hej hej hej hej!
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 10:43   #1518
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Klubben kör 3000 m på bana som formtest 4 ggr/år. Jag har lyckats missa de två senaste tillfällena. I december gjorde jag 13:24, vilket är rätt kasst, men jag var halvskadad och hade inte sprungit ordentligt sen Lidingöloppet. Under 13 borde jag klara i dagsläget iaf. Är allt annat än snabb. Tur att man satsar på längre distanser...

Alla såna här tester bör göras på bana om man ska kunna jämföra resultaten med någon annan. Kolla även upp att banan verkligen är 400 m, då det finns en del banor på idrottsplatser runt om i landet som bara är 380 m och då får man ju lite glädjesiffror om man inte korrigerar för det.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:16   #1519
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Kolla även upp att banan verkligen är 400 m, då det finns en del banor på idrottsplatser runt om i landet som bara är 380 m och då får man ju lite glädjesiffror om man inte korrigerar för det.
Är det så vanligt? Jag antar att de arenor som används för tävlingar i friidrott har kontrollmätta banor.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:19   #1520
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Är det så vanligt? Jag antar att de arenor som används för tävlingar i friidrott har kontrollmätta banor.
De flesta banor används inte för tävling i friidrott.

Både Sundbyberg IP och Hammarby IP är iaf 380 m. De är dock också kontrollmätta - till 380 m.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:27   #1521
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
De flesta banor används inte för tävling i friidrott.

Både Sundbyberg IP och Hammarby IP är iaf 380 m. De är dock också kontrollmätta - till 380 m.
De som är kontrollmätta är det uppsatt skyltar på dessa? eller hur får man som motionär reda på dessa siffror?

//Linus
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:34   #1522
Fredrik S
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Jönköping
Inlägg: 234
Oftast finns nog inga skyltar. Man får kolla på de små siffrorna som står skrivna på underlaget för att funktionärerna skall kunna veta var de skall placera startblocken på tävlingar och på så vis försöka lista ut var man skall starta/måla för att få rätt distans. Eller så får man söka info på olika forum där det finns löpare. Viss förvirring uppstår dock alltid. Jag är t.ex. helt säker på att jag läst på puls.se att Sundbyberg är 366m.
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:35   #1523
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
De som är kontrollmätta är det uppsatt skyltar på dessa? eller hur får man som motionär reda på dessa siffror?

//Linus
De flesta banor är uppmärkta med markeringar för olika distanser, t.ex. 200 m, 1000 m osv, förutsatt att man startar från startmarkeringarna (antalet varv får man dock hålla koll på själv). Ska man springa längre kan det dock vara bra att veta. Med tanke på att 3000 m är 7,5 varv på en 400 m-bana, men närmare 8 varv på en 380 m-bana. Ofta finns dock markeringar även för 3000 m och då ser man ju hur den markeringen ligger i förhållande till starten och kan dra sina egna slutsatser om längden på banan. Ett hyffsat enkelt alternativ är annars att ringa de som äger banan och fråga.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:42   #1524
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
De flesta banor är uppmärkta med markeringar för olika distanser, t.ex. 200 m, 1000 m osv, förutsatt att man startar från startmarkeringarna (antalet varv får man dock hålla koll på själv). Ska man springa längre kan det dock vara bra att veta. Med tanke på att 3000 m är 7,5 varv på en 400 m-bana, men närmare 8 varv på en 380 m-bana. Ofta finns dock markeringar även för 3000 m och då ser man ju hur den markeringen ligger i förhållande till starten och kan dra sina egna slutsatser om längden på banan. Ett hyffsat enkelt alternativ är annars att ringa de som äger banan och fråga.
Si så pass vet jag att man får räkna varv själv, å även att det brukar stå distanser t.ex 200 osv.. men kan man vara säker på att det står 380 istället för 400 om det bara är 380?

//Linus
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:49   #1525
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
Si så pass vet jag att man får räkna varv själv, å även att det brukar stå distanser t.ex 200 osv.. men kan man vara säker på att det står 380 istället för 400 om det bara är 380?

//Linus
Nej, det lär det inte göra. Brukar bara vara markeringar för jämna distanser. Men kontrollera markeringen för 1000 m och se hur den är placerad i förhållande till starten. Är banan 400 m bör den ligga precis mitt emot starten, är banan 380 m bör den ligga 50 m längre bort. Borde vara ganska lätt att avgöra med ögonmått.

Men som sagt, fråga ägarna eller nån klubb som brukar hålla till på aktuell bana.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 11:49   #1526
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
Si så pass vet jag att man får räkna varv själv, å även att det brukar stå distanser t.ex 200 osv.. men kan man vara säker på att det står 380 istället för 400 om det bara är 380?

//Linus
Jag är ganska säker på att det isåfall kommer att stå 400m där man startar för 400m-lopp och att 380m ej finns utmärkt.
Om banan är 400m så ska startmärket för 400m på bana 1 vara precis på mållinjen. Är starten någon annanstans så är banan inte 400m.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 12:10   #1527
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Är det så vanligt? Jag antar att de arenor som används för tävlingar i friidrott har kontrollmätta banor.
I Göteborg finns det en bana som är 317,4 meter (enligt mina beräkningar). Den har inga varningsskyltar, men det är förstås ganska uppenbart att den inte är 400 meter.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 12:13   #1528
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
I Göteborg finns det en bana som är 317,4 meter (enligt mina beräkningar). Den har inga varningsskyltar, men det är förstås ganska uppenbart att den inte är 400 meter.
Där snackar vi aningen mer udda distans. "Vad gör du 317,4 m på?"

Så finns det såklart 200 m-banor också, men de brukar oftast vara inomhus.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 12:18   #1529
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz Visa inlägg
Hmm, nu sänkte du mig totalt. Inte fan vill jag vara jämn med en "normal fotbollsspelare". Jag vill vara bättre.
Haha ojdå det var inte meningen! Men rappotera när du har sprungit under 11 Så ska du få beröm!
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 14:25   #1530
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Nej, det lär det inte göra. Brukar bara vara markeringar för jämna distanser. Men kontrollera markeringen för 1000 m och se hur den är placerad i förhållande till starten. Är banan 400 m bör den ligga precis mitt emot starten, är banan 380 m bör den ligga 50 m längre bort. Borde vara ganska lätt att avgöra med ögonmått.

Men som sagt, fråga ägarna eller nån klubb som brukar hålla till på aktuell bana.

Det är ju så självklart som det kan bli..
Tänkte ju inte på det så här på eftermiddagen med en febrig son i knät.. =)
Tack för att ni redde ut begreppet åt mig...

om 2 timmar tar man sig ut å springa igen.. Fick dock en liten negativ lust idag då jag gick in på en sida å gjorde en manuell mätning av den sträcka jag brukar springa, och helt plöstligt var den c:a 500 meter kortare.. Snacka om att man springer söligt i dags läget.. Men då kan de ju bara bli bättre ialla fall..

När ungefär vet man att man är redo för längre distanser.. Har trott att jag kört 3 km men det är bara c:a 2,5 det jag springer nu.. när kan/ska jag öka till säg 4-5 km ? Målet är att fixa milen innan augusti ialla fall..

//Linus
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)