Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-02, 12:44   #61
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Vilket eller vilka av dessa detaljerade förslag på samhällsförändringar kommer att faktiskt förverkligas än enbart av uttråkad självgodhet mentalrunkas fram här?
Har du missat att det här är ett internetforum? Vilka förslag tror du själv kommer förverkligas?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 13:00   #62
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Har du missat att det här är ett internetforum? Vilka förslag tror du själv kommer förverkligas?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Instämmer du med bilden att nepotism och rövslickeri är viktigare än kompetens på den svenska arbetsmarknaden ?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 13:21   #63
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
För feg att svara ? Drar ni själva nytta av situationen ?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 14:02   #64
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag har ett detaljerat förslag på hur man kan förbättra folkhälsan: Genom att sluta "curla" för bollsporter i samhället.

Varenda håla och bostadsområde i hela Sverige nästan, har en fotbollsplan någon stans. Kanske med vandaliserade mål, marken är en leråker, eller övergivet grus som det växer ogräs på men det finns ändå en fkn fotbollsplan.

Vem har bestämt detta att det skall vara jävla fotbollsplaner överallt? Vem betalar för detta, och hur mycket bidragspengar får skiten genom skattemedel? Fotboll är exklusivt för de som gillar fotboll. Men jag mfl. hatar fotboll. De där planerna överallt irriterar verkligen. Varför skall jag betala för det?

På dessa platser bör byggas enkla utegym istället. Med pullupsstänger, saker att lyfta, saker att kliva upp på osv. Det här är något alla kan använda istället för fotbollsplaner. Dessutom behövs ingen bidragstörstig idrottsförening, utan det kan underhållas av någon. Eller inte, bara stå där och förfalla. Även om det är så, är det åtminstone inte en fotbollsplan.

Samma med basketkorgar som smälls upp på skolgårdar här och var. Ersätt det med något vettigt istället. Som ett utegym. Fkn basket vill vi inte ha.

Skolidrott görs även det om i grunden. Det skall handla om träning, inte idrott för att främja folkhälsan. Barn skall styrketräna och ev. konditionsträna. Det kan och skall alla göra. Ingen jävla innebandy, basket, fotboll och sådan skit. Vill man syssla med sådant får man lösa det på annat sätt, genom kanske en förening som inte får bidrag eller spela skiten i sitt egna hem.

Ishallar bör även de rivas och ersättas med kommunala gym. Hockey är ännu värre.

Sluta dessutom visa skiten på skattefinansierad TV och ersätt berörda idrotter med snygga tjejer i tights som gör aerobics osv. som inspiration till "träna framför tvn"- aktivitet istället för sport.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 15:14   #65
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Instämmer du med bilden att nepotism och rövslickeri är viktigare än kompetens på den svenska arbetsmarknaden ?
Är min åsikt i frågan extra viktig eller varför citerar du mig?

De två jobb jag har haft i Sverige har jag inte fått baserat på kompetens till en början iaf så kan inte kan påstå att du är helt ute och cyklar. Ett av dem var ett sommarjobb och där håller jag helt och hållet med om att kontakter är det viktigaste men om jag varit inkompetent hade jag nog inte fått komma tillbaka 10 somrar plus ett år fast anställning mellan gymnasiet och universitet.

Har inte tillräckligt med koll på arbetsmarknaden för att uttala mig om vad som är viktigast men känner många som fått jobb utan att ha några kontakter iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 15:30   #66
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Då är vi alla överens om att nepotism och rövslickeri är den viktigaste faktorn för arbetssökande på den svenska arbetsmarknaden.

Mvh
Arbetslös ingenjör sen flera år tillbaka
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 15:41   #67
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Då är vi alla överens om att nepotism och rövslickeri är den viktigaste faktorn för arbetssökande på den svenska arbetsmarknaden.



Mvh

Arbetslös ingenjör sen flera år tillbaka
Flytta till ett annat land då där kompetens är viktigare.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 16:34   #68
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Då är vi alla överens om att nepotism och rövslickeri är den viktigaste faktorn för arbetssökande på den svenska arbetsmarknaden.

Mvh
Arbetslös ingenjör sen flera år tillbaka
Alltid någon annan som är skyldig.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 16:44   #69
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Då är vi alla överens om att nepotism och rövslickeri är den viktigaste faktorn för arbetssökande på den svenska arbetsmarknaden.

Mvh
Arbetslös ingenjör sen flera år tillbaka
Det ligger mycket i det. Typ alla jobb jag har fått har jag fått via kontakter (nepotism), och för de jag har fått via intervjuer har jag varit tvungen att ljuga och säga att ”det här jobbet är mitt absoluta drömjobb”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 20:43   #70
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har ett detaljerat förslag på hur man kan förbättra folkhälsan: Genom att sluta "curla" för bollsporter i samhället.

Varenda håla och bostadsområde i hela Sverige nästan, har en fotbollsplan någon stans. Kanske med vandaliserade mål, marken är en leråker, eller övergivet grus som det växer ogräs på men det finns ändå en fkn fotbollsplan.

Vem har bestämt detta att det skall vara jävla fotbollsplaner överallt? Vem betalar för detta, och hur mycket bidragspengar får skiten genom skattemedel? Fotboll är exklusivt för de som gillar fotboll. Men jag mfl. hatar fotboll. De där planerna överallt irriterar verkligen. Varför skall jag betala för det?

På dessa platser bör byggas enkla utegym istället. Med pullupsstänger, saker att lyfta, saker att kliva upp på osv. Det här är något alla kan använda istället för fotbollsplaner. Dessutom behövs ingen bidragstörstig idrottsförening, utan det kan underhållas av någon. Eller inte, bara stå där och förfalla. Även om det är så, är det åtminstone inte en fotbollsplan.

Samma med basketkorgar som smälls upp på skolgårdar här och var. Ersätt det med något vettigt istället. Som ett utegym. Fkn basket vill vi inte ha.

Skolidrott görs även det om i grunden. Det skall handla om träning, inte idrott för att främja folkhälsan. Barn skall styrketräna och ev. konditionsträna. Det kan och skall alla göra. Ingen jävla innebandy, basket, fotboll och sådan skit. Vill man syssla med sådant får man lösa det på annat sätt, genom kanske en förening som inte får bidrag eller spela skiten i sitt egna hem.

Ishallar bör även de rivas och ersättas med kommunala gym. Hockey är ännu värre.

Sluta dessutom visa skiten på skattefinansierad TV och ersätt berörda idrotter med snygga tjejer i tights som gör aerobics osv. som inspiration till "träna framför tvn"- aktivitet istället för sport.
Mycket bra.
Mer friidrott och styrketräning!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 21:01   #71
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Knäböj, marklyft och bänkpress med brygga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 21:11   #72
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Mycket bra.
Mer friidrott och styrketräning!
Tack, ja. Jag är inte särskilt förtjust i idrott öht. men friidrott och några sporter till är undantaget, det är rent på något sätt (Jag snackar inte dopingfritt rent på det sättet) för man tävlar i något viktigt och riktigt. Vem kan stöta kula längst, hoppa högst, ta sig snabbast från A till B. Den som är dålig kan tävla mot sig själv och försöka förbättra sig.

Fotboll, hockey och dylikt ger störd gruppdynamik och är mest som mobbing i grupp. Sådant som inte främjar träning och hälsa, tvärtom, avskräcker från det. Får en okoordinerad förslappad unge ut någonting av en gympalektion i skolan där det spelas fotboll? Nej. Ungen kommer skolka eller hålla sig undan och bara stå där. Får den ungen ut något av att orten denne bor i har ett fotbollslag han hypotetiskt skulle kunna spela i? Nej.

Dylika idrotter är exklusivt för barn som gillar att homosexmobba varandra i grupp. Ett utegym däremot, eller ett motionsspår, det är något som kan gagna alla. Eftersom vi ändå skattar för sådant, och ofta ger bidrag till idrottsföreningar så kan de pengarna tas därifrån och läggas på en vettig satsning för folkhälsa istället.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 15:54   #73
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Oj, det kan bli en lång lista, men nedan är de topp 5 förändringarna som jag hade velat se i Sverige.

1. Att effektivisera skolsystemet och ta bort mycket av de kurser i gymnasiet som man i yrkeslivet inte kommer att ha någon användning för. Varför ska som exempel någon som vill bli en fysioterapeut behöva plugga en kurs som inte har något alls med det att göra bara för att få tillräckligt med poäng för att kunna ansöka till utbildningen? Det är totalt efterblivet och livet är för kort för att slösa dyrbar tid på det när man istället hade kunnat läsa något som faktiskt gynnar ens yrke.

2. Att strypa alla skattemedel till verksamheter som inte är essentiella för välfärden (vård, skola, rättsväsende osv), som exempelvis bidrag till religiösa samfund, genusforskning, presstöd, statlig media osv. Vill man skatta för sådant så ska det vara frivilligt.

3. Att legalisera cannabis och avkriminalisera resterande droger, att satsa på vård istället för straff dvs. Jag hade även velat införa extremt kännbara straff om man framför ett fordon under påverkan av exempelvis THC eller alkohol, så kännbart så bara tanken på det hade fått gemene man att rysa.

4. Krav på att kunna försörja sig själv om man ska flytta till Sverige och tills det att man är medborgare inte få ta del av vissa delar av välfärden, straffet vid grova brott för de som inte är medborgare hade även varit omedelbar utvisning.
Även kraven för att få bli medborgare hade skärpts till ordentligt och hur lång tid det hade tagit för att bli det hade varit individuellt utifrån hur bra man hade lyckats att integrera sig, man ska dock ha behövt bott och arbetet här i minst två år innan man hade kunnat ansöka om det.

5. Införa 6 timmars arbetsdag.

Med de enorma summorna som man hade sparat in på att lägga ner kriget mot droger, alla statliga bidrag och den väldigt kostsamma asyl- och anhöriginvandringen hade man sedan kunnat prioritera till verksamheter i vården som är i en grav nöd av det, som exempelvis vården, äldrevården osv. Jag tror även att det hade möjliggjort min femte punkt.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-08-03 klockan 15:57.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 16:29   #74
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tack, ja. Jag är inte särskilt förtjust i idrott öht. men friidrott och några sporter till är undantaget, det är rent på något sätt (Jag snackar inte dopingfritt rent på det sättet) för man tävlar i något viktigt och riktigt. Vem kan stöta kula längst, hoppa högst, ta sig snabbast från A till B. Den som är dålig kan tävla mot sig själv och försöka förbättra sig.

Fotboll, hockey och dylikt ger störd gruppdynamik och är mest som mobbing i grupp. Sådant som inte främjar träning och hälsa, tvärtom, avskräcker från det. Får en okoordinerad förslappad unge ut någonting av en gympalektion i skolan där det spelas fotboll? Nej. Ungen kommer skolka eller hålla sig undan och bara stå där. Får den ungen ut något av att orten denne bor i har ett fotbollslag han hypotetiskt skulle kunna spela i? Nej.

Dylika idrotter är exklusivt för barn som gillar att homosexmobba varandra i grupp. Ett utegym däremot, eller ett motionsspår, det är något som kan gagna alla. Eftersom vi ändå skattar för sådant, och ofta ger bidrag till idrottsföreningar så kan de pengarna tas därifrån och läggas på en vettig satsning för folkhälsa istället.
Jag har tänkt på det många gånger, att skolgympan fan är rätt konstigt upplagd. Det handlar liksom inte att lära sig saker; man bara slängs in i olika aktiviteter huller om buller, sen får man bara hålla tummarna att man har talang för det eller har tränat det förut.

Två exempel: I högstadiet hade vi varje termin test i bänkpress och 1000 meter löpning. Men innefattade gympan personaliserade bänkpress- och löpscheman, med konsekventa löp- och styrkepass två-tre gånger i veckan med genomtänkt progressiv utveckling? Nej, varje termin fick man bara hoppas att man blivit starkare och snabbare.

Samma sak var det med alla andra idrotter. Fick vi sakta men säkert, från grunden, lära oss hur man skulle göra med händerna för att ta emot, kasta och studsa en boll? Nej, vi blev uppdelade i två lag och fick spela handboll bara. En gång. Sen var det andra saker i några månader, innan det var dags för handboll igen.

Tänk om matten hade varit uppdelad likadant. Lektion ett testar vi lite algebra. Lektion två tar vi det lite lugnare, ni tänkte ju hårt förra lektionen, så nu plussar vi bara ihop heltal. Lektion tre slår vi på stort och har andragradsekvationstest. Lektion fyra plussar vi ihop heltal igen. Osv. Huller om buller utan förarbete. Om det är så att man inte klarar av att plussa, då får man inte specialträning tills man klarar det, utan man får köra på så gott man kan varje lektion.

Jag läste att man i vissa japanska skolor haft karate som gympa. Jag tycker inte det är en dum idé alls. Där lär man sig progressivt teknik efter teknik, och får börja med de enklaste.

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
5. Införa 6 timmars arbetsdag
Det är ett vanligt förslag, men hur ska det gå till rent praktiskt? Ska vissa människor ha tvåtimmars arbetsdagar för att fylla ut luckorna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2020-08-03 klockan 16:33.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 16:39   #75
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är ett vanligt förslag, men hur ska det gå till rent praktiskt? Ska vissa människor ha tvåtimmars arbetsdagar för att fylla ut luckorna?
Nja, det öppnar ju upp för fler tjänster, har ett företag 15 anställda som normalt sett jobbar 8 timmar och de sedan går ner till 6 timmar så skapas ju en ny heltidstjänst. Och om 6 timmar hade blivit den nya heltiden så minskar ju även arbetstiden för de som jobbar 50%, 80% osv minskat, så det måste ju balansera ut sig som det har gjort med 8 timmar.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-08-03 klockan 16:42.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)