Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-28, 13:53   #2326
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Stämmer det att träning, inte styrketräning då, är en ineffektiv metod för att gå ner i vikt? Varför isåfall är träning ett sämre alternativ för att få till sitt energiunderskott än att dra ner på kalorierna?
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 13:57   #2327
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Stämmer det att träning, inte styrketräning då, är en ineffektiv metod för att gå ner i vikt? Varför isåfall är träning ett sämre alternativ för att få till sitt energiunderskott än att dra ner på kalorierna?


Jag tänker att det är mycket lättare att kontrollera kcal intag än förbrukade kcal,
och många tror att man förbrukar mer energi än man egentligen gör av träning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 14:09   #2328
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Stämmer det att träning, inte styrketräning då, är en ineffektiv metod för att gå ner i vikt? Varför isåfall är träning ett sämre alternativ för att få till sitt energiunderskott än att dra ner på kalorierna?
För att kroppen kompenserar. Om man bränner massor kalorier med konditionsträning så sparar kroppen in på kalorier på andra håll.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 14:19   #2329
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Så ett underskott på -700kcal från konditionsträning är ett sämre alternativ än -700 från kosten, intressant att det fungerar så
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 14:20   #2330
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Trodde att det snarare så att man fick mer aptit och åt fler kalorier.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 17:30   #2331
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Trodde att det snarare så att man fick mer aptit och åt fler kalorier.

jag håller med dig.

För de allra flesta som vill gå ner i vikt så är kosten det som är problemet.
Börja träna med usla kostvanor kan ofta ge att de usla kostvanorna fortsätter och intaget av skit ökar pga hunger och till viss del kompensationsbeteende - "jag har ju ändå tränat"
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 17:50   #2332
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur får man en vegetarisk måltid proteinrik egentligen? Det är svårare än jag trodde. Har börjat äta mycket vegetariskt men får inte till det rent proteinmässigt. Till exempel om jag lagar något med pasta och ersätter kött med bönor/linser så blir det fortfarande för lite protein, behövs enorma mängder mat för att bara komma upp till 20-30g protein genom denna fördelning med exemplvis pasta pch bönor. Ett exempel var häromdagen räknade jag ut att rödcurry grytan med ris och kikärtor innehöll ca 20g protein och det var knappt att jag orkade äta upp det.
Så hur gör ni vegetarianer för att få upp det till ca 30-40g protein per portion?
Obs inga svar som ”ät mer” för det blir helt enkelt alldeles för mycket mat.
Inga köttsubstitut utan från råvaror, tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Själv brukar jag komplettera proteinet från spannmål med ärtproteinpulver. Vill jag ha ännu mer protein i en måltid så tar jag mer ärtproteinpulver + havre- eller risproteinpulver (för att behålla en bra ratio mellan spannmålsprotein och baljväxtsprotein), alternativt sojaproteinpulver.

Senast redigerad av fwa46 den 2019-09-28 klockan 17:53.
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 19:13   #2333
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Själv brukar jag komplettera proteinet från spannmål med ärtproteinpulver. Vill jag ha ännu mer protein i en måltid så tar jag mer ärtproteinpulver + havre- eller risproteinpulver (för att behålla en bra ratio mellan spannmålsprotein och baljväxtsprotein), alternativt sojaproteinpulver.


Kör ju redan med vassleshakes men skulle vilja få högt proteininnehåll i en måltid utan att behöva vara beroende av pulver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 20:32   #2334
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Stämmer det att träning, inte styrketräning då, är en ineffektiv metod för att gå ner i vikt? Varför isåfall är träning ett sämre alternativ för att få till sitt energiunderskott än att dra ner på kalorierna?
Tidskrävande, slitsamt, risk att man försämrar återhämtningen. Men det finns alltid hälsofördelar att ha i åtanke. Träning och motion är överlag positivt.

Sen verkar det som att kroppen har ett sätt att justera för mängden energi man gjort av med genom att dra ned på andra saker (NEAT). T ex om du varit ute och sprungit på morgonen så kanske du är mindre aktiv (omedvetet) resten av dagen. Plus det som redan nämnts, att vissa kanske kompenserar för den energi träningen gör av med genom att äta mer.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 21:25   #2335
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Kör ju redan med vassleshakes men skulle vilja få högt proteininnehåll i en måltid utan att behöva vara beroende av pulver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tofu?
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 02:43   #2336
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Trodde att det snarare så att man fick mer aptit och åt fler kalorier.
Min kropp fungerar tvärtom iaf, aptiten sjunker i botten utav träning & skjuter i taket utav inaktivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Kör ju redan med vassleshakes men skulle vilja få högt proteininnehåll i en måltid utan att behöva vara beroende av pulver.
Vegetariska alternativet: Skiva ett heltäckande lager utav ICA/Arlas "light" 17% fett hushållsost, smält förslagsvis detta lager i microvågsugn eller dylikt innan förtäring. Båda märkena kostar i regel 49 kr/kg("ibland" t.o.m. 39 kr/kg vid flashsales) när de är på erbjudande vilket sker relativt ofta, så med lite planerande är man alltid uppbunkrad. ICA's variant har t.ex 30g protte/100g vid blott 280 kcal/100g. Du kan ju alltid även knäcka ett par stekta ägg i maten som vid en viss godtycklig "halvrinnig-het" fungerar utmärkt som sås.

Veganska alternativet: Idk, köp Quorns frysta 800 grams(big-pack) "färs" från willys för 64 kr/kg? 14,5g protte/100g vid blott 105 kcal/100g. Kryddas vigoröst. Jag gillar personligen Kockens heta grillkrydda som passar till allt, finns/fanns också på Willys.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 14:38   #2337
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Veganska alternativet: Idk, köp Quorns frysta 800 grams(big-pack) "färs" från willys för 64 kr/kg? 14,5g protte/100g vid blott 105 kcal/100g. Kryddas vigoröst. Jag gillar personligen Kockens heta grillkrydda som passar till allt, finns/fanns också på Willys.
Quornfärs är inte veganskt utan ovo-vegetariskt.
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 18:30   #2338
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Stämmer det att träning, inte styrketräning då, är en ineffektiv metod för att gå ner i vikt? Varför isåfall är träning ett sämre alternativ för att få till sitt energiunderskott än att dra ner på kalorierna?
För att det är enklare att inte äta en macka än att springa en mil..
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 23:11   #2339
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Quornfärs är inte veganskt utan ovo-vegetariskt.
Ah, fanns visst lite äggprotein som bindningsmedel. True true.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 14:59   #2340
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
En fråga gällande vassle. Går det att vänja sig eller så vid intag ?
Jag har nämligen en tendens att bli dålig i magen av att inte vassle rakt upp och ner i en shake som det är. Men vassle i kombination med annan mat funkar fint. Men just vassle som det är på " tom " mage är inge vidare.
Har därför inte intagit vassle på det sättet på väldigt länge utan använt eaa istället. Men vassle är ju både billigare o smakar bättre.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)