Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-21, 10:20   #46
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är nog närmare sanningen Jag är inte heller så bra på benämningarna men svenbanan har gång på gång bankat in vad just tröskeltempo betyder.
Då kör jag med den benämningen alternativt så nöjer man sig i fortsättningen med att skriva att man sprungit

Det finns många fina ord i löparordboken har jag insett haha
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 22:19   #47
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Då har det blivit ett pass till. Tyvärr nästan en veckas uppehåll pga tjänsteresa utan möjlighet till träningen g samt mycket hemma.

Blev dock 5 km i 5.41 tempo på bandet ikväll vilka kändes bra trots allt. Fått en racka massa snö och kyla nu så springare är inte att tänka på närmsta tiden, om jag inte köper icebugs men det är jag lite snål för.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 18:33   #48
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Så har det blivit ett pass till efter att ha spenderat förmiddagen i pulkabacken så var man ganska seg redan vid start och till det så sprang jag ute på oplogade vägar vilket var jobbigare än jag trott faktiskt (trodde vägarna skulle vara bättre).

Blev 5.5 km i 6 min tempo totalt.

Har en fundering på att börja köra lite marklyft 1-2ggr/v av någon obskyr anledning som jag fått för mig.

Är det dumt att bara köra mark, är extremt svag ska sägas tror nog jag inte tar 100 kg. Anledningen till att jag går i dessa tankar är att jag behöver bli starkare generellt i kroppen men har väldigt dåligt med tid och fokus ligger detta år på löpning. Inser att det finns risk få problem med styrkebalanser men tänker då att mark borde vara ett bra alternativ för att undvika detta hyfsat. Är ju främst axlar/bröst som kommer efter och det är estetiskt helt ok för mig just nu. Behöver snarare en bättre hållning så är nog kanske bara positivt

Är det något jag inte tänker på som kan slå tillbaka i räven eller är det bara att köra på när man är på min låga nivå??
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 08:44   #49
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Är på tjänsteresa men lyckades klämma in en morgonrunda. Tyvärr hade jag sparsamt med kläder men gick bra ändå med t-shirt och shorts i 2 grader kallt Tyskland

Blev dock bara 3.7 km i 5.5 tempo men får vara glad för det.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:54   #50
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Är det något jag inte tänker på som kan slå tillbaka i räven eller är det bara att köra på när man är på min låga nivå??
Jag kan inte tänka mig att det ska ha någon negativ påverkan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 19:44   #51
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kan inte tänka mig att det ska ha någon negativ påverkan.
Fint då ska jag börja köra inom kort!

Idag blev det en löptur ute då det mesta av snön smälter bort från vägarna och testade en ny runda, hoppades dessutom kunna få till 6 km men blev faktiskt 7 vilket kändes riktigt kul. Total tempo blev 5.36 och då var det en lugn början av passat så kul det med.

Blev alltså både mitt längsta pass och det med snabbast snittempo sen jag startade journalen!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 22:11   #52
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Blev mitr första "intervallpass" idag. Körde på löpbandet 2 min i 4.50 tempo och 1 min i 7 tempo x 5. Blev väl ca: 3km totalt. Körde därefter 5 min löpning utan skor för att testa lite löpteknik och få in lite mer mellanfotslandig. Kändes bra och jag ska framgent skaffa ett par lite lättare skor med lägre drop på ca:4-6 mm. Har kikat på Kinvara, pureflow och Salming Distance, får se vad det kan bli.

Blev även några få set marklyft för att känna på det igen 3x 6 reps med 50 kg.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 08:22   #53
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Blev ett morgonpass idag då jag jobbar på närmare kontor samt att sambon fick vara hemma med sjukdotter...har själv sovit 6 timmar totalt på två nätter så börjar bli lite (extra) sliten.

Men fick till ett pass på 7,2 km i 6.00 tempo var ganska sega första 3 km men sedan släppte det och jag hade utan problem kunnat fortsätta.

Körde också 3 set med Goblet squat och 3 set med kettlebell swing för att försöka stärka upp sätet då jag är svag på framförallt höger sida vilket nog är en delorsak till mitt löparknä. Försöker också få upp rörligheten för knäböj genom att köra goblet.

Vikten kan också rapporteras till 74.9 kg vilket är en viss nedgång faktiskt. Har börjat testa lite PF typ 18/6 vilket fungerar ganska bra men har svårt att få i mig rätt mängd protein osv märker jag. Det är dock ok nu när jag främst löptränar men när jag sedan ska börja med mer styrka kommer jag nog frångå det men kommer dra nytta av vanan att inte äta genom att främst lägga till mindre mål och några proteindrinkar tex för att få upp nivån där. Vi får se hur det blir.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27

Senast redigerad av speedy83 den 2018-03-15 klockan 08:24.
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 22:24   #54
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Blev idag 7.1 km i 5.48 tempo i fantastiskt vårvintern väder som man annars nästa bara finner i Norrbotten annars. Dåligt skottade vägar gjorden det bitvis svårsprunget men totalt sett kändes det riktigt bra med som vanligt tungt första biten. Betydligt segare och tröttare efter 2 km än efter 7

Imorgon blir det inomhuspass men vet inte riktigt med vad än...kort intervallpass med lite styrka lutar det åt.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 10:11   #55
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Efter lite velande idag blev det ett lättare distanspass på 5 km i 6,21 tempo. Första gången jag springer två dagar efter varandra så tänkte att det var bäst att ta det lugnt. Ska också börja fokusera mindre på tempo och mer på distans har jag tänkt då det känns lite överambitiöst att fokusera på om man springer i 5.50 eller 6.10 tempo när man inte ens har sprungit milen.

Tänker att jag borde nå dit först innan jag börjar fokusera på tempo och möjligen då lägga in lite korta fartökningar eller intervaller om jag känner mig rädd för att tappa det lilla tempo jag har

Körde även lite styrka efter löpningen och då blev det oväntat nog en maxning i bänk för att kolla var jag egentligen ligger. Har inte kört bänk på kanske 6 månader och detta var på morgonen efter löppass och utan frukost och inser att jag lyckades pressa upp 60 kg mer vågade jag mig inte på då jag var ensam på gymmet och det rör sig nog om max typ 2-3 kg till ja skulle kunna få upp med knackig teknik. Men då har jag ett nuläge vilket känns bra och en bekräftelse på att jag är svag

Körde därefter lite teknikträning i böj mot box (hög box!) för att försöka få in rätt teknik. Inser att jag nog mest hämmas av stelhelt i fotleder/tibilis och ljumskar.

Körde sedan 3 set goblet squat med 12 kg KB.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 11:55   #56
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Då blev det ett kort intervallpass idag igen. Körde 4 intervaller om 3 min löpning och 1 min gå/jogg. löpningen gjordes i 5.00 tempo samt körde lite uppvärmning i lugnt tempo innan och lite nedjogg.

Därefter körde jag lite styrketest med marklyft givetvis under perfekta förutsättningar (tidig morgon, efter intervallpass och utan frukost) enligt:

6x40kg
5x60kg
3x70kg
1x80kg
1x90kg
1x100kg
1x110kg
1x110kg

Avslutade alltså på 110kg och det är nog i närheten av vad jag tar med vad jag tror i varje fall är "vettig" teknik. Ska filma och kolla inom kort. Möjligen att det finns 2,5-5kg till att hämta men inte så mycket mer skulle jag tro.

Kul att få till något av ett max även i mark även om det är lågt!

Då har jag nu:
Bänk ~60 kg
Mark ~110 kg

Är det bara böj kvar att testa men där är min teknik riktigt illa så är tveksam till vad jag ska ge mig på där, möjligen jag gör ett test utan att gå till fulldjup bara för att få en indikation.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 19:04   #57
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Blev distanspass för mig idag efter frukost i härligt väder. Planerade för 7.5 km men gärna 8 så döm av min förvåning när jag tittar på klockan strax innan jag är hemma och ser 9.1 på gps:en!

Kände mig helt ok i ktoppen så var ju bara att fortsätta runt kvarteret och hämta hem min första milrunda i livet

Stannade på 10 km och en tis på 56 min vilket var förvånande då det var en runda med mycket uppför och jag hade en tanke innan passet att helt bortse från fart och ta det lugnt. Men i mina mått mätt blev det alltså ganska snabbt!

Trodde knappt jag hade en mil under 60 i kroppen nu är det bara 55 gränsen som vore fin att slå men borde inte vara några problem.

Har också handlat på mig ett par lyftarskor, blev Power perfect 3 i babyblått kör myrket rörökighet och stretch för att kunna fixa böj och mark nu.

Kort sagt, en bra dag!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-26, 05:14   #58
tobiass
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 65
Ser ut att gå bra för dig Har du någon måltid på Lindingöloppet?
tobiass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-26, 08:21   #59
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Snyggt I början av januari kunde du "lunka runt 35-40 min i 6-6:30-tempo, nu drar du av en spontan mil på klart under timmen. Progress
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-26, 20:40   #60
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Snyggt I början av januari kunde du "lunka runt 35-40 min i 6-6:30-tempo, nu drar du av en spontan mil på klart under timmen. Progress
Det har du faktiskt rätt i! Har inte tänkt på det utan mest känt att jag haft sparsamt med utveckling. Men när man ser det så har det ju helt klart hänt lite
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)