Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-21, 13:59   #2041
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Vad är möjligheten att öka ca: 70 kg i totalen fördelat på böj, mark och bänk på ca: 6-8 månader om man är relativt otränad och ingen teknikguru skulle ni uppskatta?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 14:07   #2042
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Hur enkelt som helst med bra gener, omöjligt med dåliga. Om båda tränar så "rätt" man kan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 14:11   #2043
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Hur enkelt som helst med bra gener, omöjligt med dåliga. Om båda tränar så "rätt" man kan.
Ok, jag har alltså med allra största säkerhet ett mycket utmanande mål framför mig

Tack!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 14:44   #2044
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Finns det någon ”setmängd/gräns” för att motverka de katabola effekterna av cardio på kroppen?

Typ om man kör 1h crosstrainer räcker det att pumpa lite biccar efter eller krävs det ”mer”? Hur mycket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 15:02   #2045
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det är en person som väger mer pga ca 5 cm längd. Även lite mer fett. Vi brukar tävla i alla lyft, frågan är hur vi ska jämföra styrka i chinsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Om ni har samma form på skelettet: Räkna ut hur många gånger längre än dig han är. Om du är 1,80 så är han 1,85 vilket är (1,85)/(1,80)=1,028 gånger längre än dig. Upphöj den här siffran med tre, alltså gånga den med sig själv tre gånger. I det här exemplet blir det (1,028)^3=1,086. Det är siffran på hur många gånger mer än dig han ska väga för att ha samma förutsättningar för kroppsviktsövningar. Så om du väger 80 kg ska han väga 86,9 kg.

Eftersom han väger 10 kg mer än dig ska du alltså i det här exemplet klara lika många chins som honom med 3 kg extravikt för att vara lika duktig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 15:26   #2046
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Finns det någon ”setmängd/gräns” för att motverka de katabola effekterna av cardio på kroppen?

Typ om man kör 1h crosstrainer räcker det att pumpa lite biccar efter eller krävs det ”mer”? Hur mycket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tror det bästa receptet för optimering är: Spring när du springer, lyft när du lyfter. Jag såg att du körde dropset för biceps för att minimera "förlorade gains" efter din mil-runda häromdagen. Det känns, i all välmening, bara kontraproduktivt och maniskt. Gå in 100 % för det du gör för stunden och tänk inte på det andra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 15:29   #2047
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är inte biceps en av de muskler som drabbas minst av löpning? Framsida lår och rumpa borde väl ligga värre till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 15:51   #2048
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag tror det bästa receptet för optimering är: Spring när du springer, lyft när du lyfter. Jag såg att du körde dropset för biceps för att minimera "förlorade gains" efter din mil-runda häromdagen. Det känns, i all välmening, bara kontraproduktivt och maniskt. Gå in 100 % för det du gör för stunden och tänk inte på det andra.
Ja självklart är det bäst att separera de två träningsformerna med längre tidsintervall.

Haha, det vet jag väl, men kollar du mer i journalen så jag brukar alltid pumpa biccar på söndagskvällen sista 10 min innan gymmet stänger , ta inte allt jag skriver för seriöst!

OT:

Det känns knappast som att några set biceps skulle bidra med en positiv (anabol) proteinsyntes i underkroppen efter t.ex. 10km löpning. Men har tänkt på frågan rätt länge då många ofta kombinerar konditionsträning med vad+magträning etc så jag undrade om det fans någon "gräns".

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är inte biceps en av de muskler som drabbas minst av löpning? Framsida lår och rumpa borde väl ligga värre till.
Precis det jag tänker
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 16:18   #2049
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Ja självklart är det bäst att separera de två träningsformerna med längre tidsintervall.

Haha, det vet jag väl, men kollar du mer i journalen så jag brukar alltid pumpa biccar på söndagskvällen sista 10 min innan gymmet stänger , ta inte allt jag skriver för seriöst!
De som slänger in lite mage och vader efter löpningen tränar sannolikt inte styrketräning två gånger per dag. Man kan väl gissa att de gör det p.g.a. tidsbrist.

Min poäng var bara att istället för att pumpa biceps efter löpningen så löper du, sen går du hem. Tar en proteindrink. När du nästa pass tränar styrka så gör du det så gott du kan. Är du orolig över att konditionen sabbar för dig så använder du den oron som energi till att utföra styrkepasset så bra du kan. Detta istället för att göra lite av allt varje varje pass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 18:10   #2050
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Så. Jag orkar just så pass 5 hela chins. Om jag vill förbättra det, tycker ni att jag ska fortsätta köra 5 chins, vila, köra eller ska jag använda hjälpmedel så att jag orkar iallafall 8 eller fler och öka så?
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 21:56   #2051
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Så. Jag orkar just så pass 5 hela chins. Om jag vill förbättra det, tycker ni att jag ska fortsätta köra 5 chins, vila, köra eller ska jag använda hjälpmedel så att jag orkar iallafall 8 eller fler och öka så?
Vill du bli bra på att göra chins ska du träna det mycket, och ofta. Spelar nog inte så stor roll om du gör 5 eller 8 reps i varje set. Bär man på några extrakilon kan det göra stor skillnad att göra sig av med dom om man vill kunna göra många chins.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 23:21   #2052
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Vad har ni för tips på bra toppningsprogram för bänken?
Smolov jr eller?

Är ute efter ett kortare program på 3-4v för att försöka sätta nytt pb innan fokus går över på löpning och sommardeff.

Gymmar 3-4 ggr/v men kör bara bänk 1 ggr/vecka och står stilla vid 130kg.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 07:19   #2053
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Har sökt runt en del och förstått att en natts dålig sömn inte ska påverka prestation nämnvärt. Men kan man göra något för att få bort "den slitna känslan?". Kan ju bara vara någon form av bias eftersom jag vet att jag sovit mindre än vanligt. Men ska jag dricka extra mycket koffein? Mer vatten? Finns det något som kan hjälpa i det akuta läget innan ett träningspass (kondition)?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 07:42   #2054
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Stimulantia.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 08:05   #2055
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Vad har ni för tips på bra toppningsprogram för bänken?
Smolov jr eller?

Är ute efter ett kortare program på 3-4v för att försöka sätta nytt pb innan fokus går över på löpning och sommardeff.

Gymmar 3-4 ggr/v men kör bara bänk 1 ggr/vecka och står stilla vid 130kg.
Jag gillar smolov jr för just bänkpress. Har fungerat ypperligt för mig dom få gångerna jag kört det och ökat 5-7,5 kg per gång.

Se bara till att gå in med ett ärligt max.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)