Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-09, 18:25   #61
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Update:

Jag kommer byta plats på fallskyddsplattorna och lägga 2 lager med plywood ovanpå dessa istället för att som nu stå på fallskyddsplattorna. Jag märker att jag får lite sämre balans i marklyft på vikter över 150kg.

Återkommer eventuellt med bilder på hur det blir =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 19:32   #62
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Som sagt, jag valde att bygga om min lilla platå där jag kör marklyft och roddar... Min första tanke och mest idiotiska tanke såhär i efterhand var att använda ett nytt material att stå på istället för samma som jag kört på i övriga golvet.

Min ursprungstanke var att lägga plywood ovanpå alla fallskyddsplattor och på så vis stå på dessa, och även släppa vikterna på plywooden, anledningen var att jag inte ville kompromissa med plats för fötterna när jag kör sumo... Som tur är så ändrade jag mig. Däremot har jag gått på lite nitar med detta miniprojekt =/

Fail nr. 1: Tyvärr ändrade jag mig lite för sent när jag redan köpt materialet. Tänk klart helt först och gör sen!
Fail nr. 2: Jag räknade även som ett arsle så höjden av 2st plyfor på varandra blev högre än golvet...
Fail nr. 3: Plywooden är inte riktigt gratis så man kan säga att jag har vaskat 5 löpmeter plywood hittils.
Fail nr. 4: Jag fick även köpa mer golvfilt... den enda filt jag fick tag i (allt var slut för säsongen) var också lite mörkare i färgen så det syns att det är annan filt om man kollar noga...

Jag kan väl inte säga att jag är överlyrisk över slutresultatet då det estetiskt ser förjävligt ut i mina ögon jämfört med tidigare... men det funkar däremot bättre rent praktiskt.

Jag valde istället att såga av fallskyddplattorna och bara lägga plywood där jag kommer stå istället, detta för att jag vill få ett vikt- och ljuddämpande material att släppa vikterna på..
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 19:34   #63
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Förberedelser med lite reglar att stå på.
Här är inte alla reglar på plats, det fick plats 2 till =) Jag fick lägga tätare reglar då plywooden inte är så tjock om jag velat...




Senast redigerad av Fettecke den 2015-10-02 klockan 19:36.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 19:38   #64
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Limma fast golvduken

Min plan var att försöka få en så fin övergång som möjligt mot golvet runtomkring, så jag valde att vika in överflödig duk. Så att limma fast duken var lätt när man har en drös vikter hemma att använda som vikt =)



Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 19:44   #65
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Fixera platån

Jaha, nu till det sämsta med det hela =/ Lyftarplatån... Eftersom den inte blev alls som jag tänkt mig och att jag redan lagt ut för mkt pengar och tid för att göra om allt så valde jag att göra det bästa av situationen... jag tog bort den ena plywooden och lät den övre ligga lite lite under golvnivå, några millimeter som syns olikt mycket beroende på vilken vinkel man kollar =) Som tur är så bygger ju filten lite granna så det blir väl kanske lite mer förlåtande.

Plywood är ju inte direkt ett rakt material så alternativen är att skruva eller limma... jag valde att limma då jag redan hade lagt på golvfilten med invikta kanter runtom för att fylla ut mot golvet och få en finare överlappning.

Även här är det ju bra med vikter att använda om man ska limma :P

Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 08:25   #66
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Det blir snyggt, det där. Vad är det för matta du använder? Jag är sugen på att lägga matta i mitten på mitt podium, istället för att ha parketten framme.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus

Senast redigerad av Ristretto den 2015-10-03 klockan 08:29.
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 09:46   #67
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Den första uppsättningen köpte jag på rusta, men här i Östersund så är det tydligen säsongsvaror så dom hade inget mer när jag skulle handla en rulle till.

Däremot hade XLBYGG samma kulör fast med knottrig undersida vilket går bort att stå på.

Däremot hade Ö&B med slät undersida, däremot liiiiite fel kulör på den rulle jag köpte. 1.8x1.2 meter va den rullen om jag inte missminner mig för129 pengar
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 20:02   #68
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Färdigt
Nu är allt limmat och klart för stunden, jag lär komma på mer saker att göra framöver =)

Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 15:44   #69
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Nu har jag kittat hemmagymmet lite mer...
Jag har alltid viljat lära mig svetsa, så jag fick iden att jag Verkligen behövde en boxningssäck med glidskena. Så jag skissade upp hur jag ville ha det och köpte en svets... När jag skulle köpa metall för det hela så fanns inget vettigt ursprungsmaterial, så jag la ner svetsiden och köpte en annan variant som jag skar ur med vinkelslip.

Självklart finns inget bra sätt att "såga rakt" med vinkelslip, så det blev till att bygga en "Hemmabygge-Byggsåg-alá-Vinkelslip-Deluxe"... överblivet virke is the shit!

Funkar faktiskt Jäkligt bra måste jag säga!... Och ja, jag fick sätta en svetsloppa på en mutter Klart värt inköpet *haha*







Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 17:17   #70
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Smart och snygg lösning!

Tråkigt med svetsandet, du får göra en dippställning istället
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 14:21   #71
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har mitt gym på ovanvåningen men blir så varmt under sommarmånaderna att det är jobbigt att bara vara där. Kan vara upp till 28-30 grader där när solen ligger på.

Borde flytta till källaren även jag. Plats finns.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 15:51   #72
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Har mitt gym på ovanvåningen men blir så varmt under sommarmånaderna att det är jobbigt att bara vara där. Kan vara upp till 28-30 grader där när solen ligger på.

Borde flytta till källaren även jag. Plats finns.
Inget att fundera på!
I källaren kan du enklare fixa marklyft om du vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 10:48   #73
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag inser nu att taket är för klent för den upphängning jag gjort =/, golvet på ovanvåningen sviktar hejvilt när säcken hamnar i gungning

Jag får bygga nått vägghängt istället så nära taket som möjligt...
Nu äntligen får jag svetsa! Wohooo
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 20:26   #74
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Jag får bygga nått vägghängt istället så nära taket som möjligt...
Nu äntligen får jag svetsa! Wohooo
Svetsa är riktigt roligt!
Vilken svets köpte du?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 09:01   #75
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Svetsa är riktigt roligt!
Vilken svets köpte du?
Jag ville ha en MIG-svets med fluss-tråd, max 10A då huset inte är säkrat högre... så de fanns bara 1 alternativ vad jag hittade som inte kostade 5 njurar.
Man märker rätt snabbt att det är grejjerna det sitter i för att de ska bli bättre.
Jag köpte först en manuell svetshjälm som jag hatade från första stund. Jag såg inte ett skit vart jag började svetsa så jag fick dutta lite och få svetslåga för att se vart jag svetsade... köpte en automatiskt rätt direkt istället... Genast mkt roligare att hålla på, snabbare- och bättre resultat.

Sen är den kanske lite för effektklen för större byggen, och har bara 2 lägen. Men funkar bra upp till grövre tjocklekar för svenssonanvändning.

Jag köpte en på Jula för 1499;-...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-...=1521532818994

Senast redigerad av Fettecke den 2018-03-20 klockan 09:06.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)