Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-16, 22:39   #1
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Knäböj - Huvudet exploderar snart

Lite överdramatisk rubrik men alla click baits på facebook har påverkat mig.

När jag kör knäböj och börjar komma upp på vikter över 120 så blir det ett extremt tryck överallt från halsen och uppåt. Blir röd som en tomat och blodkärl går sönder i ansiktet. Hur motverkar jag detta?

Jag antar att det har någonting med andningen att göra. Jag har försökt att släppa ut lite luft men trycket är så pass högt så jag klarar inte riktigt av att pysa ut lyft utan det blir mer ett stön eller ett halvrop, jag märker inte direkt någon förbättring heller för trycket kommer ju redan på vägen ner mot hålet. Visst kan jag knalla och ropa när jag böjer men jag undviker det helst. Bäst går ju lyftet om jag håller andan till jag har tagit mig förbi hålet och befinner mig i 120 grader ungefär men dvid det laget har ansiktet exploderat redan.

Tips tack.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-01-16 klockan 22:41.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 23:16   #2
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Fiskolja för flexiblare blodkärl, samt R-ALA och mycket konditionsträning för bättre blodgenomströmning / lägre blodtryck.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 23:24   #3
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
har du ok, blodtryck?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 00:43   #4
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Tar du för stort andetag? Bälte åtdraget deluxe?

Händelseförlopp från lägga händerna på stången till gå under, avrackning, lowbar/highbar, litet/stort andetag, bältet med 10 nya hål klippta för att få ännu tightare osv.

Eller video.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 07:17   #5
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Fiskolja för flexiblare blodkärl, samt R-ALA och mycket konditionsträning för bättre blodgenomströmning / lägre blodtryck.
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
har du ok, blodtryck?
Jag äter fiskolja redan, ingen konditionsträning dock. Blodtrycket är bra, 122/78 i snitt ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Tar du för stort andetag? Bälte åtdraget deluxe?

Händelseförlopp från lägga händerna på stången till gå under, avrackning, lowbar/highbar, litet/stort andetag, bältet med 10 nya hål klippta för att få ännu tightare osv.

Eller video.
Jag vet inte riktigt vad som räknas som för stort i sammanhanget, men jag fyller bålen maximalt med luft iaf och trycker mot bältet. Bältet är inställt på ett hål från max.

Jag går mot stången, tar tag med lillfingrarna på ringarna ungefär, lägger stången rätt högt upp och lyfter av. Jag kanske måste filma faktiskt. Kan vara så att jag börjat luta mig för mycket framåt på sistone utan att jag tänker på det, det lär ju ge lite högre tryck.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 07:36   #6
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag äter fiskolja redan, ingen konditionsträning dock. Blodtrycket är bra, 122/78 i snitt ungefär.



Jag vet inte riktigt vad som räknas som för stort i sammanhanget, men jag fyller bålen maximalt med luft iaf och trycker mot bältet. Bältet är inställt på ett hål från max.

Jag går mot stången, tar tag med lillfingrarna på ringarna ungefär, lägger stången rätt högt upp och lyfter av. Jag kanske måste filma faktiskt. Kan vara så att jag börjat luta mig för mycket framåt på sistone utan att jag tänker på det, det lär ju ge lite högre tryck.

Efter vad du beskrev i första inlägget så kanske du ska gå och mäta ditt blodtryck eller hoppas på mer råd från mer kunninga inom området.

Men eftersom du troligen ändå kommer träna på så skulle jag nog prova lite saker som kan påverka tills du får vettigare råd.

Testa att ta två andetag som test. Ta ett så stort andetag du tar när du böjer samt ta ett normalt andetag där du andas in mycket men inte överdriver. Försök ta det andra andetaget nästa gång du böjer som test för att se hur det påverkar, givet att du testar detta även på alla set i böj inklusive uppvärmningen.

Ditt bälte, är det hårt åtspänt så du nästan får problem att knäppa det? Försök inte spänna bältet allt för hårt. Lossa upp något hack. Bältet måste inte sitta extremt åtspänt, det ska agera som mottryck mot buktrycket när du spänner dig och genomför lyftet. Försök testa släppa upp det lite så det sitter hyfsat och inte stjälper dig istället för att hjälpa dig.

Försök inte falla allt för mycket framåt med ryggen när du kör hög stångplacering om det är något du kan kontrollera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 08:15   #7
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Efter vad du beskrev i första inlägget så kanske du ska gå och mäta ditt blodtryck eller hoppas på mer råd från mer kunninga inom området.

Men eftersom du troligen ändå kommer träna på så skulle jag nog prova lite saker som kan påverka tills du får vettigare råd.

Testa att ta två andetag som test. Ta ett så stort andetag du tar när du böjer samt ta ett normalt andetag där du andas in mycket men inte överdriver. Försök ta det andra andetaget nästa gång du böjer som test för att se hur det påverkar, givet att du testar detta även på alla set i böj inklusive uppvärmningen.

Ditt bälte, är det hårt åtspänt så du nästan får problem att knäppa det? Försök inte spänna bältet allt för hårt. Lossa upp något hack. Bältet måste inte sitta extremt åtspänt, det ska agera som mottryck mot buktrycket när du spänner dig och genomför lyftet. Försök testa släppa upp det lite så det sitter hyfsat och inte stjälper dig istället för att hjälpa dig.

Försök inte falla allt för mycket framåt med ryggen när du kör hög stångplacering om det är något du kan kontrollera.
Min svärfar har blodtrycksmätare som jag brukar använda när jag är på besök någon gång i månaden. Det har aldrig legat högt utan som sagt 122/78 ligger det kring oftast, brukar till och med vara ner på 110 osv så jag tror verkligen inte att blodtrycket är problemet.

Bältet har jag släppt på lite grann för att det inte ska sitta för hårt åtspänt. Men trycket blir ju snarare lite hårdare då eftersom jag kan trycka ut mer innan det tar mot bältet, marginellt dock.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:06   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Gamnacke?
Tar du in luft i magen eller hamnar mycket i övre delen av kroppen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:15   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Visst kan jag knalla och ropa när jag böjer men jag undviker det helst
Svälj prydheten och knalla och ropa. Har du varit nära en styrkelyftare någon gång? Det låter som att gå förbi en förlossningscentral.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:34   #10
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Gamnacke?
Tar du in luft i magen eller hamnar mycket i övre delen av kroppen?
Gamnacke kan nog stämma. Jag har en dålig vana att kolla på mig själv i spegeln för att vara säker på att jag går ner nog djupt. Jag provade dra några djupa andetag och mycket tryck hamnade nog högre upp kring bröstet faktiskt. Kan tänka på dessa saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Svälj prydheten och knalla och ropa. Har du varit nära en styrkelyftare någon gång? Det låter som att gå förbi en förlossningscentral.
Handlar inte så mycket om att jag är pryd. Bara att det känns löjligt att stå och ropa när man har så lite vikt på stången.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:36   #11
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Bara av intresse, vad är knalla och ropa?
Lider av samma problem, hals och huvud blir sprängfyllda när jag böjer tungt. Ögonen håller på att ploppa ut sista repsen! Aldrig heller haft högt blodtryck i övrigt och brukar inte spänna bältet allt för hårt.
Har nog också lite gamnacke då jag också checkar mitt djup i spegeln.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:41   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Handlar inte så mycket om att jag är pryd. Bara att det känns löjligt att stå och ropa när man har så lite vikt på stången.
Det tycker jag också, men jag skriker ändå. Jag har sett främlingar på gymmet sitta och försöka hålla inne ett skratt bredvid mig. Men då tänker jag:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:45   #13
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Bara av intresse, vad är knalla och ropa?
Lider av samma problem, hals och huvud blir sprängfyllda när jag böjer tungt. Ögonen håller på att ploppa ut sista repsen! Aldrig heller haft högt blodtryck i övrigt och brukar inte spänna bältet allt för hårt.
Har nog också lite gamnacke då jag också checkar mitt djup i spegeln.
Det är jag som använder talspråk som kanske inte används över hela Sverige. "Knalla och ropa" betyder ungefär som "ropa lite då och då".

Exempel:
"Jag brukar knalla och fiska när jag har lite att göra."

Jag har egentligen inget emot att bli röd och hålla på sprängas men det känns ju inte särskilt sunt.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det tycker jag också, men jag skriker ändå. Jag har sett främlingar på gymmet sitta och försöka hålla inne ett skratt bredvid mig. Men då tänker jag:

Du är modigare än mig!
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 13:47   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Du är modigare än mig!
Det minskar främlingarnas fnissningar om du ser jävligt sur ut! Jag har resting bitch face, så det kommer naturligt för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 19:21   #15
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Du behöver inte överdriva "tilltaggandet".

Själv kan jag inför tunga böj ta några extra snabba andetag (ventilera) och sedan spärra upp ögonen och gå fram till stången och göra ett *"hepp" ljud när jag tar andetaget inför avrackningen. Sedan går jag bak och gör mig redo och precis innan jag går ner så tar jag ett till HEPPandetag. All min andning landar nere i magen. Jag har aldrig tagit stora djupa andetag så det liksom går hela vägen upp i strupen till kinderna.

När jag bänkar kan jag göra högreps på 1 andetag. Ibland när jag böjer halvtungt så snackar jag skit under böjen eller när jag kört pauseböj. Jag har aldrig försökt maximera mängden luft in i kroppen inför lyft. Det blir sådant tryck av det att minsta lilla problem som uppstår under lyftet skapar större problem känner jag.

*Hepp ljudet är något som för övrigt snarare uppstår när jag tar mitt andetag i rätt mängd volym för mig och sedan snabbt skärmar av strupen med hjälp av munnen. Jag kan innan detta sker ibland tagga till och skrika för att vakna till precis innan jag ska gå fram också. Det är även viktigt att inte övertagga. Lagom är bäst. Så svenskt..... hahaha.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)