Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-30, 22:40   #61
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ni får nog tänka igenom detta på era kammare. Vi bör upp i ca 75% för att få bort spridningen. Känner en som hade polio som liten. Det var obra för honom.
Vi uppnådde väl ändå flockimmunitet redan i Maj?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 05:32   #62
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag avvaktar och ser hur läget är efter sommaren, antagligen är det först då någon gång som vi som inte är i någon riskgrupp får chansen att vaccinera oss ändå.
Har pandemin i princip blåst över vid det laget kommer jag garanterat inte att ta några chanser med ett obeprövat vaccin.

Jag oroar mig dock inte för varken bieffekter eller Covid.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 09:50   #63
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag siktar på att ta det när det är min tur. Vilket väl blir i slutet av året. Då hoppas jag att eventuella virus-zombier har gett sig tillkänna. Är inte i riskgrupp, men några viktiga personer i min närhet är. Därtill verkar viruset glatt mutera som virus kan få för sig att göra. Lite som med övervakningssamhället. Idag gör jag inget olagligt, men kanske imorgon om lagarna råkar ändras?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 11:22   #64
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Ja självklart. Skrämmande att se så många här inne som i övrigt är öppen för vetenskap, vara emot vaccinet.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 12:03   #65
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Skrämmande att se så många här inne som i övrigt är öppen för vetenskap, vara emot vaccinet.
Det handlar inte om att vara för eller emot vetenskap vilket är ett direkt oärligt debattargument. Det handlar om att värdera risken för att få corona och därefter eventuella hälsoproblem mot risken att injicera ett helt nytt hastigt framtaget medel som redan visat sig ha en del bieffekter men där vi inte känner till de långsiktiga konsekvenserna.

Du kan argumentera för att riskerna med de olika vaccinen (vi har en handfull olika som fungerar helt olika) sannolikt är låg. Argentina har hittills rapporterat att 1% av Sputnik-mottagarna fått milda biverkningar. Men det handlar inte om att vara för eller emot vetenskap då vi rent krasst saknar data. Jag är inte Tegnell och uttalar mig tvärsäkert när vi inte har en aning.

Senast redigerad av Baldr den 2021-01-03 klockan 12:06.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 12:05   #66
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Ja självklart. Skrämmande att se så många här inne som i övrigt är öppen för vetenskap, vara emot vaccinet.
Ironiskt
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 13:22   #67
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
I och med att helt friska personer kan dö eller kräva intensivvård (även om risken är liten) så självklart ska jag vaccinera mig. Det verkar som många hakar upp sig på risken för att dö, när det är risken för att bli långtidssjuk som bör oroa. Många har inte fått tillbaka smak och lukt på 9 månader och bara det gör ju att man inte vill utmana ödet om man kan slippa. Unga friska människor som efter en mild covid19, efteråt lider av påtagliga åkommor som nog ingen vill uppleva. Att vaccinet skulle vara "farlig" är bara jävla trams i sammanhanget. Vaccinerna fanns i stort sett redan innan coronautbrottet, de behövde "bara" modifiera vaccinkandidaterna med aktuellt RNA, så detta är inte något som en finnig student labbade ihop på en eftermiddan, vilket vissa konspirationsteoretiker vill göra gällande.

Senast redigerad av Strixen den 2021-01-03 klockan 13:28.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 13:59   #68
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Läs på om mRNA tekniken. Det är tryggande läsning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 14:15   #69
knaskalas
prata lite granna
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 13
Ser fram emot alla revolutionerande sätt att bedriva medicin i framtiden. Nanoteknik, stamcellsterapier, artificiell intelligens som hjälper till och allt möjligt. Att utveckla läkemedel och vaccin snabbt som detta är nog bara början på en fantastisk framtid inom medicin som ändå gått relativt trögt länge.
knaskalas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 14:25   #70
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
https://www.google.se/amp/s/www.medi...ine-so-quickly
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 14:29   #71
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
I och med att helt friska personer kan dö eller kräva intensivvård (även om risken är liten) så självklart ska jag vaccinera mig. Det verkar som många hakar upp sig på risken för att dö, när det är risken för att bli långtidssjuk som bör oroa. Många har inte fått tillbaka smak och lukt på 9 månader och bara det gör ju att man inte vill utmana ödet om man kan slippa. Unga friska människor som efter en mild covid19, efteråt lider av påtagliga åkommor som nog ingen vill uppleva. Att vaccinet skulle vara "farlig" är bara jävla trams i sammanhanget. Vaccinerna fanns i stort sett redan innan coronautbrottet, de behövde "bara" modifiera vaccinkandidaterna med aktuellt RNA, så detta är inte något som en finnig student labbade ihop på en eftermiddan, vilket vissa konspirationsteoretiker vill göra gällande.
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Läs på om mRNA tekniken. Det är tryggande läsning.
mRNA tekniken verkar ju åtminstone lovande på pappret. Bättre effekt samtidigt som man får färre biverkningar jämfört med traditionella vaccin. Lite mer som en målsökande missil.

Men man skall samtidigt komma ihåg att dessa mRNA vaccin som man nu ger nödgodkännande är de allra första mRNA vaccin som över huvud taget godkänns för bruk på människor.

Med tanke på den mängd människor som redan vaccinerats med Pfizer/Biontechs variant så kan vi nog redan nu utesluta någon större omfattning av allvarligare biverkningar. Så det verkar ju positivt. Och det är ju inget direkt som talar för att folk kommer börja falla ned döda om 10 år pga av någon okänd långtidsbiverkning, men eftersom det saknas långtidsstudier på några mRNA vaccin så går det ju naturligtvis inte säga något med säkerhet.

Känner man sig otroligt nervös för ta ett mRNA vaccin, så får man väl vänta in Astra's vaccin, då det använder sig av en traditionell vektor.

Senast redigerad av PixelMiner den 2021-01-03 klockan 14:31.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 14:52   #72
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Det kommer fler och fler frågor varför UK ändrat så att andra dosen av Pfizer/Biontechs nu ska tas efter först 3 månader istället för som först efter 2-3 veckor.
Kan ju vara så enkelt att det är tillgång och efterfrågan samt att en dos ser ut att ge gott skydd men som alltid, time will tell.

Det som oroar mig är eventuella autoimmuna reaktioner i framtiden efter mRNA-vaccinering. Det i kroppen producerade spikeproteinet, hur kan man garantera att det ej korsreagerar på något annat protein från ngt vi äter, andra virus, bakterier, svampar etc etc?
Sen är det lite oklart hur man kan minimera riskerna att få cytokinstorm-reaktion vid för hög dos av vaccinet. Börjar komma fall där detta skett.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 16:13   #73
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Det kommer fler och fler frågor varför UK ändrat så att andra dosen av Pfizer/Biontechs nu ska tas efter först 3 månader istället för som först efter 2-3 veckor.
Kan ju vara så enkelt att det är tillgång och efterfrågan samt att en dos ser ut att ge gott skydd men som alltid, time will tell.

Det som oroar mig är eventuella autoimmuna reaktioner i framtiden efter mRNA-vaccinering. Det i kroppen producerade spikeproteinet, hur kan man garantera att det ej korsreagerar på något annat protein från ngt vi äter, andra virus, bakterier, svampar etc etc?
Sen är det lite oklart hur man kan minimera riskerna att få cytokinstorm-reaktion vid för hög dos av vaccinet. Börjar komma fall där detta skett.
Menar alltså att immunförsvaret ev reagerar på andra protein i framtiden. Blev lite slarvigt skrivet.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 16:43   #74
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Läs på om mRNA tekniken. Det är tryggande läsning.
Jag är fullt insatt. Väntar ett par år innan jag ställer upp. Dock tummen upp för att så många andra vill prova experimentella mediciner som nödgodkänts
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 19:21   #75
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jag är fullt insatt. Väntar ett par år innan jag ställer upp. Dock tummen upp för att så många andra vill prova experimentella mediciner som nödgodkänts
EU har inget nödgodkännade på pfizer biontech, det är ett "riktigt" godkännade, UK gjorde ett snabbare nödgodkännande före EU. Man ska nog vara lite försiktig med att skrämma personer med epitet som "experimentella mediciner". De personer som kommer att hamna på IVA för att de inte tog vaccinet lär ångra sig bittert. Även om de allra flesta inte blir speciellt svårt sjuka, så tar inte jag den risken om jag kan välja ett vaccin som skyddar till 95% och blir man sjuk trots vaccineringen så blir man sannolikt inte svårt sjuk. Inget vaccin är 100% säkert i alla avseenden, men är man så ängslig så ska man inte gå ut, för man kan halka och slå ihjäl sig, bli påkörd av bussen osv.

Senast redigerad av Decepticon den 2021-01-03 klockan 19:28.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)