Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-24, 21:41   #466
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Defibrillator används vid arytmier i hjärtslagen. Funkar inte alls på totalt hjärtstopp. Sjukhusen har nån kraftigare variant än de som finns ute i civilsamhället, men jag tror inte de fixar totalt hjärtstopp heller.

mattilainen: jag upplever att sjukhusen just nu pga överbelastning avviker från rutiner och skickar hem folk på studs trots att de skulle behöva ligga inne för observation. Jobbar i hemtjänsten och har varit med om flera gånger att sjukhusen skickar hem folk som är på tok för sjuka för att vara hemma under de senaste månaderna. Med det sagt så kan det vara så att gamlingarna helt enkelt antog att det var hjärtstopp utifrån sina egna uppfattningar.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:01   #467
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Det var vad grannen sade iaf, ifrågasatte inte. Men hjärtat hade stannat sade han. Oavsett så klarade hon sig iaf, det är ju det viktigaste.
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om hjärtat stannar så är det väl ändå hjärtstopp.

Är det någon av er som en någorlunda färsk utbildning i hlr?

Jag har flera, men var ett tag sen nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Kan man få igång ett hjärta som stannat med HLR?
Det krävs defibrillator va?

Och ordet defibrillator låter som att man bootar om hjärtats elsystem som har fått knas/rundgång eller nåt.

Använder man defibrillator oavsett anledning till att hjärtat "stannat"?

För det kan väl vara så att hjärtat slår oregulbundet och väldigt svagt som gör att personen tappat medvetandet också, eller något annat mysko.

Kan googla men det här är mer spännnande!
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Defibrillator används vid arytmier i hjärtslagen. Funkar inte alls på totalt hjärtstopp. Sjukhusen har nån kraftigare variant än de som finns ute i civilsamhället, men jag tror inte de fixar totalt hjärtstopp heller.

mattilainen: jag upplever att sjukhusen just nu pga överbelastning avviker från rutiner och skickar hem folk på studs trots att de skulle behöva ligga inne för observation. Jobbar i hemtjänsten och har varit med om flera gånger att sjukhusen skickar hem folk som är på tok för sjuka för att vara hemma under de senaste månaderna. Med det sagt så kan det vara så att gamlingarna helt enkelt antog att det var hjärtstopp utifrån sina egna uppfattningar.
Jag menade inte att förminska anhörigs prestation.

Ett hjärtstopp kan orsakas av flera anledningar men de tre sätten man "dör av " är att hjärtat antingen går i snabbt Ventrikeltakykardi och du får för snabb puls, vilket gör att hjärtat få syrebrist, det blir en hjärtinfarkt och du får hjärtstopp i form av ventrikelflimmer. Ventrikelflimmer är den vanligaste orsaken och är egentligen när hjärtat står och "flimrar" så inget blod alls pumpas ut i kroppen. Du blir medvetslös på någon sekund och detta övergår till asystoli om ingen behandling eller hjälp ges. Det finns även en tredje benämning , PEA, eller pulslös elektrisk aktivitet. Det är som asystoli då hjärtat står helt still men hjärtat ger fortfarande utslag på EKG. Detta ska tolkas som asystoli och behandlas utifrån detta.

Alla hjärtstopp går i slutändan över i en asystoli om ingenting görs, alltså att hjärtat står helt still och ingen elektrisk aktivitet finns.

Så för att återuppliva någon från ett hjärtstopp krävs nästan uteslutande en elstöt. Barn får oftast hjärtstopp av luftvägsstopp, vilket alltså orsakas av syrebrist och hjärtat stannar. VT och VF är ovanliga orsaker för hjärtstopp på barn. Vuxna som drunknar eller kvävs på annat sätt kan dock vakna av exempelvis hjärtmassage, även vid trauma där blodförlust är orsaken.

Om hjärtat får antingen VF, PEA eller asystoli räknas det som hjärtstopp. Varför jag reagerar är för det är väldigt osannolikt att man blir hemskickad dagen efter ett hjärtstopp, oavsett anledning. Oftast behöver en patienten med rytmstörning få en pacemaker med ICD (eller bara ICD) insatt. Hjärtinfarkt är den absolut vanligaste orsaken för hjärtstopp och då krävs PCI eller trombolys samt inneliggande vård minst en vecka är rutinen.

Det är väldigt vanligt att patienter själva eller anhöriga inte har koll på saker. Har hört flera sagt att deras anhöriga haft hjärtstopp och de påbörjat HLR för att sedan "räddat dom" men i journalanteckningarna kan man läsa exempelvis en syncope eller krampanfall. Det spelar ju ingen roll egentligen men jag reagerade bara på att det är väldigt osannolikt att det var just hjärtstopp. Dock ska man komma ihåg att det finns de som får bevittnat hjärtstopp, oftast där defibrillator finns nära tillgängligt som får en stöt och sedan vaknar upp, dock är det alltid en bakomliggande orsak som måste utredas för att ta reda på vad det var.

Jag ska tillägga att jag själv startat HLR på patienter som haft kramp eller kraftig svimning. Det är ibland svårt att avgöra om någon slutar andas för att krampen precis avtagit eller inte. Det är det bättre att starta en gång för mycket och sedan avsluta när man ser att patienten vaknar till eller börjar andas igen.

Vi kan släppa det, jag menar inget illa med min kommentar om att det högst troligt inte var ett hjärtstopp, mer än informativt Superbra att anhörig vågat och orkat göra HLR. Varit med många gånger där detta inte gjorts och patienten avlidit som annars hade haft betydligt bättre odds för överlevnad. Det är svårt att förvärra tillståndet om någon har hjärtstopp
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2021-02-24 klockan 22:06.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 23:50   #468
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Grymt svar! Kolo levererar.

Kommer ihåg att jag läste för några år sen att man någonstans började köra med drönare som kom med defibrillator vid larm. Ett bra sätt att vara snabbare än ambulansen i trafik exempelvis när varje sekund räknas.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 10:15   #469
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Just nu gör "Ljusa och frääääscha" sovrum mig förbannad. Hade jag fått bestämma hade sovrummet varit det mörkaste och tystaste rummet i huset/ lägenheten. Helst hade det gärna fått vara en kolmörk och ljudisolerad bunker 20 meter under marknivå med konstant temperaturreglering.

Vardagsrum kan få vara ljusa och luftiga, sovrum ska vara som gryt, designade för att stänga ut verkligheten.

Ett annat hatobjekt just nu är att när man googlar på "mörkläggning sovrum" så dyker en massa förslag upp på folk som vill ha gardiner och sovrum med " hotellkänsla". Det kan nog vara det mest WT medelklassiga jag hört, vem fan vill ha hotellkänsla hemma? Känns lika dumt som att renovera sitt badrum för att få den där fina känslan av varuhustoalett.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 10:19   #470
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Just nu gör "Ljusa och frääääscha" sovrum mig förbannad. Hade jag fått bestämma hade sovrummet varit det mörkaste och tystaste rummet i huset/ lägenheten. Helst hade det gärna fått vara en kolmörk och ljudisolerad bunker 20 meter under marknivå med konstant temperaturreglering.

Vardagsrum kan få vara ljusa och luftiga, sovrum ska vara som gryt, designade för att stänga ut verkligheten.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 23:17   #471
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Uttrycket "Goemacker" om smörgåsar med lite extra skit på. Särskilt när det sägs med en anklang av någon slags antiintellektuell arbetarklass, jordnära (också ett ord jag hatar) låtsad göteborgska. "Goemacker" Nej du kan inte kalla dem goda och tycka att det är något speciellt bara för att du säger "goemacker" och har kletat nån mjukost ovanpå en prickigkorv-macka. Du blir inte mer folklig och rejäl för att du kallar dem så. Jag vill strypmörda och kannibalisera alla som säger så. "Goemacker" arghhhhhh...fan helvete jävlar! Har stört mig på uttrycket hela veckan.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 23:30   #472
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Uttrycket "Goemacker" om smörgåsar med lite extra skit på. Särskilt när det sägs med en anklang av någon slags antiintellektuell arbetarklass, jordnära (också ett ord jag hatar) låtsad göteborgska. "Goemacker" Nej du kan inte kalla dem goda och tycka att det är något speciellt bara för att du säger "goemacker" och har kletat nån mjukost ovanpå en prickigkorv-macka. Du blir inte mer folklig och rejäl för att du kallar dem så. Jag vill strypmörda och kannibalisera alla som säger så. "Goemacker" arghhhhhh...fan helvete jävlar! Har stört mig på uttrycket hela veckan.
Blir du lika förbannad av folk som säger köbekagor?

skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 23:51   #473
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Uttrycket "Goemacker" om smörgåsar med lite extra skit på. Särskilt när det sägs med en anklang av någon slags antiintellektuell arbetarklass, jordnära (också ett ord jag hatar) låtsad göteborgska. "Goemacker" Nej du kan inte kalla dem goda och tycka att det är något speciellt bara för att du säger "goemacker" och har kletat nån mjukost ovanpå en prickigkorv-macka. Du blir inte mer folklig och rejäl för att du kallar dem så. Jag vill strypmörda och kannibalisera alla som säger så. "Goemacker" arghhhhhh...fan helvete jävlar! Har stört mig på uttrycket hela veckan.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 06:27   #474
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Blir du lika förbannad av folk som säger köbekagor?

]
Inte lika irriterande, men det är i samma genre och retar samma aggressionscentrum i hjärnan. Kanske att säga "köbekagor" fem gånger motsvarar en gång av "goemacker".
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 07:19   #475
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Just nu gör "Ljusa och frääääscha" sovrum mig förbannad. Hade jag fått bestämma hade sovrummet varit det mörkaste och tystaste rummet i huset/ lägenheten. Helst hade det gärna fått vara en kolmörk och ljudisolerad bunker 20 meter under marknivå med konstant temperaturreglering.

Vardagsrum kan få vara ljusa och luftiga, sovrum ska vara som gryt, designade för att stänga ut verkligheten.

Ett annat hatobjekt just nu är att när man googlar på "mörkläggning sovrum" så dyker en massa förslag upp på folk som vill ha gardiner och sovrum med " hotellkänsla". Det kan nog vara det mest WT medelklassiga jag hört, vem fan vill ha hotellkänsla hemma? Känns lika dumt som att renovera sitt badrum för att få den där fina känslan av varuhustoalett.
Jag sover i en ljudisolerad garderob med AC. Knäpptyst, kolsvart och alltid 19 grader. Jobbar natt så sovit i garderob de senaste tio åren. I huset jag bodde i förr var det samma sak och folk tyckte jag var en aning skum med tanke på överflöd av rum. Men ljudisolerade klädkammaren med skum, tätade springor till dörren och körde samma sak där. Ska vara så att det precis går in en säng och inget annat.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-03-08 klockan 07:25.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 07:45   #476
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Uttrycket "Goemacker" om smörgåsar med lite extra skit på. Särskilt när det sägs med en anklang av någon slags antiintellektuell arbetarklass, jordnära (också ett ord jag hatar) låtsad göteborgska. "Goemacker" Nej du kan inte kalla dem goda och tycka att det är något speciellt bara för att du säger "goemacker" och har kletat nån mjukost ovanpå en prickigkorv-macka. Du blir inte mer folklig och rejäl för att du kallar dem så. Jag vill strypmörda och kannibalisera alla som säger så. "Goemacker" arghhhhhh...fan helvete jävlar! Har stört mig på uttrycket hela veckan.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 14:34   #477
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Legitimation för att titta på yt-videos med känsligt innehåll.. herregud..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 14:36   #478
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Legitimation för att titta på yt-videos med känsligt innehåll.. herregud..
Såg det barn kan ju inte fota sina föräldrars Id
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 15:35   #479
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ingenting. Jag jobbar på att låta tanke-delen av min hjärna ta över mer av jobbet samtidigt som jag känner mindre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 17:10   #480
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
För att klaga vidare på yt. Alla slag av Amazing, Incredible och Fantastic dynga som dyker upp i rekommendationer och fortsätter komma även om jag inte ser på dom men försökt markera som inte intresserad.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)