Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-27, 09:03   #1231
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Partnern ansvarar för sitt liv och sina val, och därmed sin ekomoni.
Räcker det inte till mer än havregrynsgröt så är det så, men det har partnern själv valt. Någon ofterkofta på partnern för att en annan har slitit och kämpat för en bättre ekonomi tycker jag inte sitter snyggt.

Men visst, jag fattar din poäng. Jag hade väl kanske själv bjudit till en del, men inte så mycket att det blir påtagligt begränsande för mitt liv som det verkar vara för Läskeblask.
Och det här är från den 1:åriga tradern som slog index under värsta tjurmarknaden i historien och nådde ath när börsen var på ath.

Med andra ord: tatuera in hans ord över er tribal.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 10:06   #1232
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Chidde: två bilar är ett måste i nuläget men skall testa med en senare. El, vatten osv är i sin ordning. Skillnaden beror på vinter/ sommar.
Altså om du tjänar normalt eller under så får man se vad man köper fastän vi talar om normala inköp. Det är små saker som gör skillnad. Måste du gå till krogen 2 ggr/månad? Måste du köpa jeans för 1200kr? Många tänker ju att "alla andra gör det" och inser inte att man inte har råd. Tänker nu på ungdomar i allmänhet.

Vad jag vill få människan att förstå att man måste kämpa lite. Betala bort skulderna och gör upp nån sorts budget. Spara en viss summa varje månad. Jag kan betala mera men då vill jag se att även den andra lägger undan slantar
Hur mycket kostar hushållet per månad och vad får ni in? Det är rimligt att först lägga undan pengar, sen betala fakturor och sen leva på det som är kvar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 10:20   #1233
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Hur man kan vara gift och inte ha gemensam ekonomi förstår jag inte. Varför är man gift?
Trodde det var för att man vill leva tillsammans.
In med lönerna på ett konto.
Betala alla räkningar från detta konto.
Sätt av en peng till bådas pensioner, sparande, investeringar etc.
Bestäm en summa för "månadspeng" som man kan köpa vad som helst för.
Månadspengen kan då vara stor eller liten, beroende på situation.
Hur enkelt som helst.
Man kan ju ha helt olika syn på vad man ska spendera pengar på? Tycker det blir konstigt om min fru inte vill spara, investera etc.

Vi delar alla fasta utgifter och vardagsutgifter sen har vi våra egna pengar. Ibland chippar man in till den andre om det behövs.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 10:31   #1234
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Chidde: två bilar är ett måste i nuläget men skall testa med en senare. El, vatten osv är i sin ordning. Skillnaden beror på vinter/ sommar.
Altså om du tjänar normalt eller under så får man se vad man köper fastän vi talar om normala inköp. Det är små saker som gör skillnad. Måste du gå till krogen 2 ggr/månad? Måste du köpa jeans för 1200kr? Många tänker ju att "alla andra gör det" och inser inte att man inte har råd. Tänker nu på ungdomar i allmänhet.

Vad jag vill få människan att förstå att man måste kämpa lite. Betala bort skulderna och gör upp nån sorts budget. Spara en viss summa varje månad. Jag kan betala mera men då vill jag se att även den andra lägger undan slantar
Min fru har bipolär typ 2, i dåliga perioder av sjukdomen kan det gå väldigt fort med pengar. Utan att det märks utåt. Då har jag oftast hjälpt till och betalat av skuld från det bara för att slippa den dåliga räntan. Senare när hon är frisk vill hon ju betala tillbaka det så det går jämt ut men utan all ränta. Och hon mår betydligt bättre av det än att jag ska tracka ner henne för hennes sjukdom att hon förstör ekonomin.

Det jag vill säga är väl att det kan nog vara något mer underliggande hos din partner än dåligt ekonomiskt sinne. Hon kanske mår skit så att säga!
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 10:47   #1235
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hur mycket kostar hushållet per månad och vad får ni in? Det är rimligt att först lägga undan pengar, sen betala fakturor och sen leva på det som är kvar.
Hon 15000 netto
Jag 30 000 netto

För min del går det åt rätt håll. Min nettolön var typ 35-40 mindre ännu i höstas och jag har lagt ut pengar på hemmet så nu har jag gått från - till +3k varje månad om inget händer. Mitt lilla hobbyföretag har dock dragit in 0 pga corona, annars hade det blivit mera att investera.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 11:04   #1236
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Låter ju som en helt ok totalinkomst som inte borde ge några ekonomiska problem.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 11:08   #1237
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Min fru har bipolär typ 2, i dåliga perioder av sjukdomen kan det gå väldigt fort med pengar. Utan att det märks utåt. Då har jag oftast hjälpt till och betalat av skuld från det bara för att slippa den dåliga räntan. Senare när hon är frisk vill hon ju betala tillbaka det så det går jämt ut men utan all ränta. Och hon mår betydligt bättre av det än att jag ska tracka ner henne för hennes sjukdom att hon förstör ekonomin.

Det jag vill säga är väl att det kan nog vara något mer underliggande hos din partner än dåligt ekonomiskt sinne. Hon kanske mår skit så att säga!
Jag vet att hon aldrig levt i en situation där du på allvar måste ta ansvar. Det är ingen sjukdom men senaste åren har varit jobbiga. 3 flytt på 3 år, misslyckade husaffärer mm så det ar ju inte hjälpt saken direkt. Jag har aldrig trackat ner men jag har sagt till att det enda sättet att förbättra ekonomin är att se över inköpen. Det är ett långt projekt men vill man nåt så får man göra uppoffringar. Hon är inte sådan som shoppar loss men köper lite inredningsgrejjer nu och då men sånt måste man bara lämna bort.
Jag betalar mera och hjälper gärna om jag vet att människan strävar efter en balanserad budget
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 14:04   #1238
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag vet att hon aldrig levt i en situation där du på allvar måste ta ansvar. Det är ingen sjukdom men senaste åren har varit jobbiga. 3 flytt på 3 år, misslyckade husaffärer mm så det ar ju inte hjälpt saken direkt. Jag har aldrig trackat ner men jag har sagt till att det enda sättet att förbättra ekonomin är att se över inköpen. Det är ett långt projekt men vill man nåt så får man göra uppoffringar. Hon är inte sådan som shoppar loss men köper lite inredningsgrejjer nu och då men sånt måste man bara lämna bort.
Jag betalar mera och hjälper gärna om jag vet att människan strävar efter en balanserad budget
Med era inkomster och utgifter borde ni ha runt 12-14KKr/mån i disponibel inkomst. Alltså, pengar ni skulle kunna bränna på nöjen förutsatt att ni inte har skulder att betala av.
Har ni skulder (annat än bolån som brukar ha väldigt låg ränta) kan det vara värt att leva på havregrynsgröt tills de är betalda.
Ofta är det "många bäckar små" som suger musten ur ekonomin, om det så är att man betalar skulder, bränner pengar på nöjen eller annat som är roligt att "unna sig".

Ett sätt att sälja in det till frun kan vara att lägga fram något hon kan se fram emot. Börja med att gå igenom alla utgifter, stora som små, som ni kan kapa ifall det görs en riktig ansträngning. Då menar jag verkligen leva som fattighjon.
Räkna därefter ut vad det skulle göra för ekonomin på några års tid. Hur mycket skulle det ge om ni betade av skulder och började spara i fonder? Räkna ränta på ränta på sparandet. Det är vad du sen säljer in till frun. Visa henne det lite mer långsiktiga värdet av att leva som ett fattighjon. Fokusera på de positiva effekterna.

Med era inkomster borde det bli en väldigt stor skillnad på bara ett par år.

Din fru bör även kunna få upp inkomsten en del om hon pluggar. Ett tips är att läsa distanskurser på halvfart i ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap. Har hon det i bagaget finns en del jobb i offentlig sektor och kanske några inom privat. Där kan hon få upp lönen med minst 5000Kr/mån efter skatt bara genom att byta jobb. Sen får hon fler möjligheter att få upp lönen ännu mer. Det skulle alltså göra en hyfsat stor skillnad för ekonomin.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 14:26   #1239
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det är vad du sen säljer in till frun. Visa henne det lite mer långsiktiga värdet av att leva som ett fattighjon.
Upplever det som väldigt optimistiskt att sälja in det. Det är precis det där tänket som frun hans verkar sakna helt, delayed gratification. Varför skulle hon nappa på det nu helt plötsligt?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 14:47   #1240
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Upplever det som väldigt optimistiskt att sälja in det. Det är precis det där tänket som frun hans verkar sakna helt, delayed gratification. Varför skulle hon nappa på det nu helt plötsligt?
Förhoppningsvis är problemet att hon saknar en konkret bild av vad sparsamhet och investeringar har för långsiktiga effekter - hon kanske inte ser värdet av det för att hon inte förstår det tillräckligt konkret.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 15:14   #1241
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Hade i längden fått ett nervöst sammanbrott om min sambo hade skulder som jag inte var insatt i.

Inser att det är tufft om man kommer med bagage och att det är måttligt roligt att betala av deras gamla synder men någonstans ligger det ju i ens eget intresse att förhållandet har en ordnad ekonomi om man vill köpa en egen bostad eller liknande. Om ens partner förlorar livsglädjen och sätter sig i soffan eller blir sjuk så säger man ju inte "trist läge men jag är frisk så jag drar på semester nu". Något tillspetsat, men ett förhållande handlar ju om att två blir ett.

Sedan ska man inte bara agera bankomat utan det handlar om att hitta en väg framåt tillsammans.

Senast redigerad av Baldr den 2021-02-27 klockan 15:15.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 17:53   #1242
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av baldr Visa inlägg
hade i längden fått ett nervöst sammanbrott om min sambo hade skulder som jag inte var insatt i.

Inser att det är tufft om man kommer med bagage och att det är måttligt roligt att betala av deras gamla synder men någonstans ligger det ju i ens eget intresse att förhållandet har en ordnad ekonomi om man vill köpa en egen bostad eller liknande. Om ens partner förlorar livsglädjen och sätter sig i soffan eller blir sjuk så säger man ju inte "trist läge men jag är frisk så jag drar på semester nu". Något tillspetsat, men ett förhållande handlar ju om att två blir ett.

Sedan ska man inte bara agera bankomat utan det handlar om att hitta en väg framåt tillsammans.
+1.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 18:15   #1243
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Du ska bita ihop och köpa blommor och ge frukost på sängen i morgon.
Tänk på att hon valt att spendera hennes enda liv med dig.

Har fortfarande samma åsikt.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 19:25   #1244
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag måste nog försöka få henne att fatta att man måste göra uppoffringar och kämpa.Hon har en tendens att börja med nåt men ger upp snabbt. Hon är mer en familjetyp än karriärsmänniska. Prolemet är nog att hon aldrig suttit tillräckligt i skiten. Nån dag kan det bli ut djupt hopp ner i skitbassängen och då tar du dig inte upp så där bara. Jag stöder på alla vis men jag vill se att hon tar tag i det för vår bådas skull
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 22:19   #1245
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
För bådas skulle ska ju ens ekonomi vara tillräckligt bra om man skulle separera för att kunna klara sig.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)