Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-01, 14:26   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
45° hypers vid diskbuktning?

Goddag! Vad anser ni fysioterapeuter här på brädan om att köra hypers med en 45° lutning där rörelsen endast sker i höften och ryggen hålls neutral under hela rörelsen när man har en symptomgivande diskbuktning i ländryggen (L5-S1)?
Jag har testat, men då disken orsakar tryck och smärta varje vaken minut så kan jag inte avgöra om det är en dålig övning med mitt tillstånd, men det bör det väll inte vara? Det blir ju ingen axial belastning.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 23:19   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Beror på lite om smärtan du beskriver också är nerv-smärta ner i benen. Om du bara har ont i ryggen hade jag kört på så länge det inte gav ökad smärta.

Att göra hypers kommer att påverka tensionen av nerverna, även om det inte blir någon böjning eller sträckning i ryggen, så om du har smärta i något eller båda benen så hade jag föredragit vila + smärtlindrande övningar/positionering.

Beror även mycket på hur länge du haft besvären.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 07:52   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En variant av rygg/höftextensorträning utan nervtensionen är ju att göra t.ex. en sittande good morning istället.

https://www.instagram.com/p/BihBHl2FHg8/
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 09:31   #4
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Beror på lite om smärtan du beskriver också är nerv-smärta ner i benen. Om du bara har ont i ryggen hade jag kört på så länge det inte gav ökad smärta.
Ingen bensmärta, utan ett enormt tryck i höger sida av ländryggen när jag står och går, en djup molande värk som sträcker sig till sidorna av buken (varierar över dagen) och en pirrande känsla vid vissa positioner.

Beror även mycket på hur länge du haft besvären.[/QUOTE]

Fick den 2014, men det har gått upp och ned sedan dess, enda gången som jag har varit i stort sätt helt symptomfri var sommaren 2018, men sen så började det igen i augusti och har hållit på med varierande symptom sedan dess.
Tack och lov så har det majoriteten av tiden de senaste 8 månaderna främst rört sig om ett enormt tryck och lite pirr då och då, men den senaste månaden så har smärtan kommit tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
En variant av rygg/höftextensorträning utan nervtensionen är ju att göra t.ex. en sittande good morning istället.

https://www.instagram.com/p/BihBHl2FHg8/
Den såg intressant ut, jag är dock känslig mot axial belastning så jag vet i tusan om jag vågar prova den :P
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 09:53   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Den såg intressant ut, jag är dock känslig mot axial belastning så jag vet i tusan om jag vågar prova den :P
De flesta övningar går ju dock att modifiera så det passar bättre. Vill man göra den lite mer lik hyperextensionsövningen kan man ju köra sittande zercher good mornings. Själv föredrar jag skivstång där (dvs kroka fast den i armvecken).

En annan övning som ännu mer efterliknar 45gr hyperextension är ju enbens rumänska marklyft. Där sker ju också en dynamisk höftextension där ryggmusklerna får isometriskt hålla emot. Personligen tycker jag den är en bättre övning än hyperextensionen.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)