Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-26, 18:18   #1
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Träna utan att ha sovit ordentligt

Mitt arbetsschema är lite ofårlåtande då jag arbetar skift. Ibland kan jag inte alltid sova som jag vill. Och dessutom tycker jag om att träna udda tider då det är mindre folk på gymmet, helst på morgonen.

Ibland har det hänt att jag inte sovit mer än tre timmar men ändå gått och tränat. Det har varit riktigt obehagligt. Men har ändå gått at genomföra. Har mest gått på rutin. Först den övnigen..exakt så många set och reps och sen nästa..helt hjärndött utan någon vidare eftertanke - som en robot. Så blir träningspasset då. Upplever inte att jag tappar så mycket i styrka. Men det är som sagt obehagligt.

Nu är min fråga, är detta skadligt eller rent av meningslöst? Borde jag sova istället? Jag får träningsvärk efter pass och det sköna endorfin flowet men ändå trött efter. Bristen på sömnen är inget jag kan lösa så det är antingen att sova eller inte träna alls.

Hoppas jag gjorde mig förståelig.

Senast redigerad av EagleEye den 2019-08-26 klockan 18:19.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 18:22   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Enstaka gånger här och där gör varken till eller från.

Kronisk sömnbrist gör naturligtvis att träningen inte ger de resultat den borde, men farligt är det inte. Tvärtom skyddar träning mot en del av de skadliga effekterna av att sova för lite. Den eliminerar dem inte, men det är alltid bättre att träna något än att vara fysiskt inaktiv vid sömnbrist.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)