Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-13, 09:12   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Allmänna rekommendationer för fysisk aktivitet

Citat:
Importance

Approximately 80% of US adults and adolescents are insufficiently active. Physical activity fosters normal growth and development and can make people feel, function, and sleep better and reduce risk of many chronic diseases.

Objective

To summarize key guidelines in the Physical Activity Guidelines for Americans, 2nd edition (PAG).

Process and Evidence Synthesis

The 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee conducted a systematic review of the science supporting physical activity and health. The committee addressed 38 questions and 104 subquestions and graded the evidence based on consistency and quality of the research. Evidence graded as strong or moderate was the basis of the key guidelines. The Department of Health and Human Services (HHS) based the PAG on the 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report.

Recommendations

The PAG provides information and guidance on the types and amounts of physical activity to improve a variety of health outcomes for multiple population groups. Preschool-aged children (3 through 5 years) should be physically active throughout the day to enhance growth and development. Children and adolescents aged 6 through 17 years should do 60 minutes or more of moderate-to-vigorous physical activity daily. Adults should do at least 150 minutes to 300 minutes a week of moderate-intensity, or 75 minutes to 150 minutes a week of vigorous-intensity aerobic physical activity, or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity aerobic activity. They should also do muscle-strengthening activities on 2 or more days a week. Older adults should do multicomponent physical activity that includes balance training as well as aerobic and muscle-strengthening activities. Pregnant and postpartum women should do at least 150 minutes of moderate-intensity aerobic activity a week. Adults with chronic conditions or disabilities, who are able, should follow the key guidelines for adults and do both aerobic and muscle-strengthening activities. Recommendations emphasize that moving more and sitting less will benefit nearly everyone. Individuals performing the least physical activity benefit most by even modest increases in moderate-to-vigorous physical activity. Additional benefits occur with more physical activity. Both aerobic and muscle-strengthening physical activity are beneficial.

Conclusions and Relevance

The Physical Activity Guidelines for Americans, 2nd edition, provides information and guidance on the types and amounts of physical activity that provide substantial health benefits. Health professionals and policy makers should facilitate awareness of the guidelines and promote the health benefits of physical activity and support efforts to implement programs, practices, and policies to facilitate increased physical activity and to improve the health of the US population.
The Physical Activity Guidelines for Americans. JAMA, November 12, 2018.

https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2712935
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 10:09   #2
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Då får man känna sig lat och äcklig igen.

Kan tänka mig att inte jättemånga barn kommer upp till detta idag (men kul att dom poängterar vikten av styrketräning):

Citat:
Children and adolescents aged 6 through 17 years should do 60 minutes (1 hour) or more of moderate-to-vigorous physical activity daily

Aerobic: Most of the 60 minutes or more per day should be either moderate- or vigorous-intensity aerobic physical activity and should include vigorous-intensity physical activity on at least 3 days a week.

Muscle-strengthening: As part of their 60 minutes or more of daily physical activity, children and adolescents should include muscle-strengthening physical activity on at least 3 days a week.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2018-11-13 klockan 10:17.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 10:13   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Givetvis har man täckt veckans rekommendationer redan när tisdagen är över.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 11:50   #4
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Kan tänka mig att inte jättemånga barn kommer upp till detta idag
Iallafall inte dom som är i tonåren . Men dom yngre, typ 6-10 år kutar väl fortfarande omkring och härjar minst 1 timma om dagen eller?
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:20   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Children and adolescents aged 6 through 17 years should do 60 minutes or more of moderate-to-vigorous physical activity daily.
Heh, knep väl 60 minuter i veckan, jag.

Jag undrar hur jag ska räkna min styrketräning... Jag anstränger mig hårt i några sekunder, och vilar sedan flera minuter... Ska jag räkna bort all setvila?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:26   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Heh, knep väl 60 minuter i veckan, jag.

Jag undrar hur jag ska räkna min styrketräning... Jag anstränger mig hårt i några sekunder, och vilar sedan flera minuter... Ska jag räkna bort all setvila?
Jag tror inte man räknar styrketräningen till totala aktiviteten alls (även om man har hyffsat hör medelpuls genom passen)

Styrketräning är utöver rekommendationerna för moderat/intensiv aktivitet.

Jag kan ha fel. Då skulle jag bli glad.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:28   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Styrketräning hör inte till minuterna som bör ägnas åt konditionsträning. Utöver dom minuterna bör man träna styrketräning minst två av veckans dagar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:08   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Ytterst sällan jag ägnar mig åt konditionsträning. Styrketränar varje dag. Sitter dock still väldigt lite.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:13   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag är nyfiken på hur dessa relativt höga krav ska ses ur ett evolutionärt perspektiv. Jag menar, om det är så vi ska röra oss för optimal hälsa, då är det troligen så vi rörde oss under en stor del av artens historia. Eller är det ett logiskt felslut?

Men om det inte är ett logiskt felslut undrar jag lite vad grottmänniskorna gjorde för moderate-to-vigorous-intensity physical activity 300 minuter i veckan. Känns lite orimligt att de bara ska ha slagits eller sprungit efter bisonoxar hela den tiden. Dansade de varje kväll kanske?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:14   #10
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Tränar styrka en timme varannan dag och löper en halvtimme varannan dag. Jag kommer med andra ord upp till minimirekommendationerna (ibland). Och folk säger att jag tränar mycket.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:15   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vad säger att grottmänniskorna instinktivt levde för optimal hälsa?

Man behövde inte träna mer än vad man fick genom det arbete som krävdes för att överleva.

Att ha tummar räcker för att bli världens härskare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:20   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vad säger att grottmänniskorna instinktivt levde för optimal hälsa?

Man behövde inte träna mer än vad man fick genom det arbete som krävdes för att överleva.

Att ha tummar räcker för att bli världens härskare.
Så det arbete som krävdes för att överleva täckte in minst 150 timmar i veckan av medelhård till hård fysisk aktivitet? Min fråga är vad denna aktivitet bestod av.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:22   #13
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Grottgubbarna fick en "to do list" av grottfruarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:24   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://docdro.id/ybtzQNe
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:38   #15
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Ut med er i trädgårn och kratta löv!

Såhär beskrivs moderate intensity

Citat:
Moderate-intensity physical activities such as walking briskly or raking the yard have a MET level of 3 to 5.9 METs; vigorous-intensity activities have a MET value of 6 or greater.
Citat:
Examples of moderate-intensity activities (defined using absolute intensity) include walking briskly at 2.5 to 4.0 mph, playing volleyball, or raking the yard. Examples of vigorous-intensity activities include jogging or running, carrying heavy groceries, or participating in a strenuous fitness class. Some activities, such as swimming or riding a bicycle, can be either moderate or vigorous intensity, depending on the effort.
Desto mer vältränad man är, desto jobbigare saker måste man ta för sig för att det ska räknas som moderate intensity

Citat:
In contrast to absolute intensity, relative intensity is the level of effort required to do an activity compared with a person’s capacity. For an activity of a given absolute intensity, relative intensity will be higher for a person with lower aerobic capacity than for a person who is more fit. Relative intensity can be estimated using a scale of 0 to 10, where sitting is 0 and the highest level of effort possible is 10. On this scale, moderate-intensity activity is a 5 or 6; vigorous-intensity activity begins at a level of 7 or 8.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)