Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-09-09, 00:14   #16
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Så om man ger fan i att dricka 5-6 koppar på en och samma gång så slipper man ångest. Låter som jag kan leva med det
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 06:36   #17
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Diet and Cancer Report

I kapitel 4, delen om varma drycker. Där såg man ökad risk av maté men inte andra varma drycker. Orsaken var alltså inte dryckerna i sig utan sättet man dricker maté

Här kan du läsa:

http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER

Så kan du redovisa dina källor för att man skulle få ökad risk för ångest av kaffe. Inte så att jag misstror dig men det vore intressant att veta var du fått det ifrån.
Från wikipedia bla:
"Indianerna använde mate som en stimulerande dryck. Den stimulerande effekten kommer från xantin-derivat. Mate innehåller tre olika xantin-derivat: koffein, teobromin och teofyllin.

Mate innehåller en hög halt xantin-derivat, men jämfört med kaffe och te en mindre proportion av koffein. Istället innehåller mate mer teofyllin och teobromin.

Teofyllin vidgar luftrören och underlättar syresättningen. Teobromin stimulerar hjärtat och verkar svagt muskelavslappnande och urindrivande.

Många som blir nervösa av kaffe kan dricka mate utan problem. Den stimulerande effekten av mate blir p.g.a. den högre halten av teofyllin och teobromin mer kroppslig.

Den stimulerande effekten på hjärnan blir genom den högre andelen av teobromin tydligt annorlunda jämfört med kaffe. Teobromin är en mild stimulant som verkar under lång tid. Medan koffein ger rastlös energi får man ett försiktigt positivt humör av teobromin."

Från nyfikenvital: "Det ganska hög innehållet av teobromin och teofyllin kan vara del av förklaringen till varför en högre stimulerande verkan av yerba mate går att få utan den nervositet koffein orsakar. Att andra ämnen i yerba mate kan påverka här är dock långt ifrån otroligt. "

Såg även detta tips på yerbamateshop: "Kom ihåg att inte dricka det för hett. För varm mat eller dryck är aldrig bra, vare sig för stunden eller på lång sikt. 70-90 grader C är perfekt för Yerba Mate, då blir smaken och näringsinnehållet som bäst. "

Såg även detta från house of tea: "Drycken har en mängd stimulerande ämnen förutom koffeinet som t.ex. teofyllin och teobromin och detta i större mängd än vad kaffe och te innehåller. Detta sägs balansera ut effekten av koffeinet och effekten blir att inte samma nervositet upplevs som det som enbart koffeinet framkallar.

Dessutom innehåller Maté en stor mängd olika mineraler, antioxidanter, och saponiner i höga doser. Magen påverkas inte negativt på samma sätt som kaffe, utan snarare tvärsom. Smaken blir inte heller bitter när det får dra länge. "

Men inget är ju helt säkert som med all näringslära i princip bara vad man tyckt se för effekter.

ja detta va lite, finns mkt intressant att läsa om denna dryck, men har vi inte gått ifrån frågan i tråden lite nu?
Nån som vet nå om kvalitetsskillnaden?
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:01   #18
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Ja de källorna var ju kanske inte vad jag var intresserad av. Men det verkar som överdrivet koffeinintag kan leda till depressioner. Det är alltså en fråga om mängder av koffein och inte att kaffe i sig ökar ångestrisken.

Massor maté jämfört lite kaffe borde ju rimligtvis öka risken för depressioner också i så fall. Bara koffeinhalten blir hög nog.

Känner du dig själv deprimerad av att dricka kaffe?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:09   #19
Alone_in_the_dark
Registered User
 
Alone_in_the_darks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: South of Heaven, West of Hell
Inlägg: 954
Hittade lite om Yerba på Nyfiken Vital längst ner har jmf med koffeinet...

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/265

Gillar beskrivningen om träningsresultat med Yerba
__________________
Being unwanted, unloved, uncared for, forgotten by everybody, I think that is a much greater hunger, a much greater poverty than the person who has nothing to eat

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Alone_in_the_dark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:23   #20
johanar
Registered User
 
johanars avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 195
Tror inte kvaliteten skiljer sig så mycket mellan märken, men däremot kan de ju smaka lite olika. Jag känner iofs sällan skillnad på kvalitet när jag dricker grönt té heller, men det kanske andra gör? Kaffe är en helt annan sak

Just nu har vi iaf ett märke som heter Canarias. Jag tycker den är för besk men min fru gillar den. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den sorten jag gillade bättre.
__________________
Mer träning nu
johanar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:40   #21
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja de källorna var ju kanske inte vad jag var intresserad av. Men det verkar som överdrivet koffeinintag kan leda till depressioner. Det är alltså en fråga om mängder av koffein och inte att kaffe i sig ökar ångestrisken.

Massor maté jämfört lite kaffe borde ju rimligtvis öka risken för depressioner också i så fall. Bara koffeinhalten blir hög nog.

Känner du dig själv deprimerad av att dricka kaffe?
Inte deprimerad men vissa gånger jag dricker kan ja få "obefogad" ångest, olika illa från gång till gång, men kan även bli pigg o glad, d vet ja aldrig innan ja druckit så d är en chansning varje gång
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:41   #22
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Drick ditt maté lite avsvalnat så minskar riskerna för ovan nämnda cancer. Att dricka skyhett kaffe borde ge samma skadliga effekt som riktigt hett maté gör.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:42   #23
Zsara
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Drick ditt maté lite avsvalnat så minskar riskerna för ovan nämnda cancer. Att dricka skyhett kaffe borde ge samma skadliga effekt som riktigt hett maté gör.
+1 lr?
Zsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 08:47   #24
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
De flesta stimulanter kan förvärra ångestkänslor hos en person som redan har dem. Kroppen blir stressad och hos vissa sätter det sig även mentalt. Tänk på att många med panikångest får attacker då de tror sig vara sjuka, rädsla för hjärtattack är inte ovanligt. Känner en sådan person av att pulsen och blodtrycket ökar så kan de bli väldigt stressade.

Att Eddie Vedder inte tror det är på det sättet beror nog på att inga studier har visat att kaffe skapar ångest hos personer som inte har det sen tidigare. Men nu pratar vi alltså om någon som redan har det.

Men eftersom det ändå är en stimulant kan nog Yerba Mate även det skapa ångest. Kanske är bäst att skippa stimulanter helt istället?

Jag har druckit Yerba Mate på traditionellt vis, då används en typ av sked/tesil/sugrör och den var så kort att man knappast kunde dra in det längre i munnen än man normalt gör när man dricker. En centimeter kanske? Tror inte direkt att det är en avgörande faktor för ev. cancerrisk.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 10:25   #25
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Skilj mellan ångest och depression. Skilj även mellan att något ger akuta ångestkänslor och att något leder till att man utvecklar ångestsyndrom eller depression. Att kaffekonsumtion i sig skulle leda till att man utvecklar psykisk ohälsa bedömer jag som osannolikt (skilj mellan detta och en eventuell högre risk för psykisk ohälsa i grupper som konsumerar mycket kaffe i epistudier, då det är rätt sannolikt att överkonsumtion av både det ena och det andra korrelerar med att folk mår dåligt). Däremot är det inte osannolikt att det skulle kunna späda på oro/ångestsymptom hos den som redan har en hög ångestnivå (se Langsters svar). När allt kommer omkring är det ju så stimulantia fungerar. För att veta vad som funkar för en själv måste man förmodligen testa sig fram; det är ju väldigt olika hur folk reagerar på just kaffe t.ex.

Risken för cancer i matstrupen brukar man väl, om jag inte tar fel, koppla till just temperaturen? Jag har för mig att det diskuterats även i samband med att dricka väldigt hett, vanligt te.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 11:47   #26
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Risken för cancer i matstrupen brukar man väl, om jag inte tar fel, koppla till just temperaturen? Jag har för mig att det diskuterats även i samband med att dricka väldigt hett, vanligt te.
Japp. Även i södra Kina och Taiwan där det är populärt med riktigt hett te är cancer i matstrupen vanligare.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 16:30   #27
tsp
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 2 333
Måste du dricka något istället för kaffe? Går det inte att bara sluta med kaffe om du nu tror att det är skadligt för dig?
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 22:12   #28
Snake-89
Registered User
 
Snake-89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 70
lita inte på allt du läser
Snake-89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 17:20   #29
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Vad tycker ni om yerba mate? Det sägs ju vara bra för massa olika saker, men samtidigt står det att det ökar risk för strupcancer här.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)