Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-24, 23:18   #631
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
helt sjukt att du inte rodde alls på 2 år. jag har alltid kört chins och skivstångsrodd(Typ 45 grader vinkel. inte pendlay-snyggt men inte heller byggarful vinkel heller)

men det var mycket slarv kanske 3-5 set rygg 2 ggr i veckan utan någon bra tanke på hur jag skulle programmera, ja låg på kanske 3x5 på 60kg hela förra året. sen började jag tänka efter lite och kom upp till 3x5 på 80kg men sen tog det också stopp där.

Det är något med att man måste hålla sig stabil och att det går att fuska med utförande som gjort att det bara blev skit av det hela. darför jag gick till sälrodd. behöver inte stabilisera mig på samma sätt och kan ha ett enda utförande. har sälrott i 2-3 månad nu kanske? får se när det tar stopp. är själv rätt paff över att mitt max var 85x1 för 2 månader sen o nu gör ja 4x3 på samma vikt.

sjuk lång text om just vila.. xD har nog vilat 6 min som högst någon gång i marken. typ för det är mest psykiskt kanske? Ska försöka maxa bänken imorrn.

kommer vila såhär

20-80kg - 1 min 20kgs hopp
80-100 - 2 min 20kg
100-110 3 min
110-115 4 min
115-120 5 min(detta är försöket på PB)

har gjort 200x1 i marken men det var typ 2-3 månader sen. fick problem med svanken men markade 120x7(x2)@7.5 igår utan smärta. Har bara ett minimål att nå 210 innan nyår. Försöker hålla mig safe och jag är ganska ok med vart jag är just nu. (dvs skäms inte längre) xD

gör chins/rodd styrkan något för marken? ingen aning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?

Senast redigerad av frys den 2017-01-24 klockan 23:21.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 23:35   #632
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Ser ju lovande ut det där i böjen! Femmor på 125 med marginal. Ska bli spännande att se om du fixar 3x3 på 150 kg. Vore riktigt impad då, jow!

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
helt sjukt att du inte rodde alls på 2 år. jag har alltid kört chins och skivstångsrodd(Typ 45 grader vinkel. inte pendlay-snyggt men inte heller byggarful vinkel heller)

men det var mycket slarv kanske 3-5 set rygg 2 ggr i veckan utan någon bra tanke på hur jag skulle programmera, ja låg på kanske 3x5 på 60kg hela förra året. sen började jag tänka efter lite och kom upp till 3x5 på 80kg men sen tog det också stopp där.

Det är något med att man måste hålla sig stabil och att det går att fuska med utförande som gjort att det bara blev skit av det hela. darför jag gick till sälrodd. behöver inte stabilisera mig på samma sätt och kan ha ett enda utförande. har sälrott i 2-3 månad nu kanske? får se när det tar stopp. är själv rätt paff över att mitt max var 85x1 för 2 månader sen o nu gör ja 4x3 på samma vikt.

sjuk lång text om just vila.. xD har nog vilat 6 min som högst någon gång i marken. typ för det är mest psykiskt kanske? Ska försöka maxa bänken imorrn.

kommer vila såhär

20-80kg - 1 min 20kgs hopp
80-100 - 2 min 20kg
100-110 3 min
110-115 4 min
115-120 5 min(detta är försöket på PB)

har gjort 200x1 i marken men det var typ 2-3 månader sen. fick problem med svanken men markade 120x7(x2)@7.5 igår utan smärta. Har bara ett minimål att nå 210 innan nyår. Försöker hålla mig safe och jag är ganska ok med vart jag är just nu. (dvs skäms inte längre) xD
Jag var (*är) Berkhan fanboy och han är ju minimalistisk. Antar jag misstolkade minimalistiska program hårt. Bara körde böj, bänk och mark haha. Men är ändå rätt nöjd med resultaten, både hypertrofi och styrkeresultat. Körde efter program i basövningarna till och från men många perioder med skador, känningar - då lallade jag omkring. Förra bulken körde jag alldeles för mycket "lätta pass" och skyllde på sömnbrist haha. Nu brassar jag på även om jag sover 3-4 timmar, tycker det går bra ändå!
Sen om jag kör på känsla, försöker köra efter dagsform - blir jag bekväm runt 70-80% och nöjer mig där för det börjar kännas tungt. Köra efter program fungerar så jävla bra för mig. RSR, Smolov, MM2K, Version X...för specifika lyft.
Jag körde bara marklyft och skippade roddövningar för jag tror/trodde att det räckte med marken. :P
Får se om det händer bra grejor i böj-bänk-mark nu när jag börjar ro! Hoppas att sälrodden ska ge bra överföring i bänken (känns som jag skrivit detta 10 gånger nu)!
Hoppas också att jag får liknande sälroddgains som du!

Din maxningsplan låter bra! Filma och skicka till mig om det blir pb!

Jag brukar nästan inte vila alls mellan uppvärmningsseten, bara tiden det tar att klova och ta på utrustningen (bälte, lindor, magnesium).

Tycker jag inte tappar alls mycket styrka mellan mina sets. Alltså idag var 6x5 alla set nästan lika tunga. Vet inte vad det betyder. Ofta är första arbetsseten tyngst och de i mitten lättast, de sista ungefär som första setet (om jag t.ex kör 5x5 på 80%).


Bra att ryggen blir bättre! Skummade igen din ryggont-tråd, tänkte att du kanske skadat svanken av dina pausböjar som du gjorde passet innan. Men vågade inte nooba mig och skriva, men vågar här i min logg. :P Läste något om att du halkade till för du körde barfota (?).
Jag skadade min röv/svank av pausböj, sitter kvar ännu...över ett år sedan nu.

Roddstyrkan lär väl ge bra överföring till marken? Har svårt att tro det finns någon som markar 250-300+kg , men som slackar med roddövningar - att han inte är brutalt stark i roddövningar, om han börjar göra. (*Eller hon.)

Chins vet jag inte - fungerar inte bra för mig. Drar bara med biceps. Har winged scapula (utstående/lösa skulderblad, fan man säger) - tycker det känns av tydligt i chins med brett grepp. Sen hatar jag chins. De övningar jag hatar mest är: sidolyft, chins och rear delt flyes (baksida axlar, omvända flyes). Bänkpress hatar jag inte men skriver att jag hatar för jag suger i bänk.


Läste inte igenom vad jag skrev så massa svammel! :P
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 00:14   #633
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
berkhan lurade mig också en gång i tiden haha. jag körde efter ett schema som han sa var bra som såg ut som detta

Måndag: Bänk 3 set rpt. 2 set triceps extensions
ons: böj 3 set rpt
fre: mark 1 set

Tror jag gav det någon vecka. eftersom jag var så jävla ny till träning så lyckades jag öka litegrann men var klar på typ 20 min xD

Tror inte jag kommer kunna filma tyvärr. har redan en kille som ska passa mig och att sedan be någon annan random att filma mig samtidigt blir svårt. beror på ifall ngn shyst personal är där :P

Jag gick ju ont 2-3ggr av marken från nyår till förra veckan. Var alltid något som knäppte till eller så var hela länden skit resten av kvällen och nästa dag.
Vet inte ifall pausböjarna paja för mig. Nu när du säger något om att halka så vare något rep där jag råkade ta ett steg framåt mitt i seten när jag va påväg upp höll på att tappa balansen helt men det var inte pga utmattning och jag fick itne ont. var bara skitläskigt.

Tror det var för mkt böjvolym + 2 dagar av mellanvolym av mark(5 set 2 ggr i veckan på medelhögintensitet)

jag kommer ihåg att i början av min träningskarriär så sa någon att skivstångsrodd var bra för mark. typ att man kunde låsa ut lättare - var säkert broscience men vafan man måste ju också träna ryggen på andra sätt. annars har man bara traps och ländrygg o inga lats eller dom där musklerna under/omkring trapsen(vet inte va dom heter)

jag får ingen pump av chins längre. ja kör väldigt smält grepp. typ axelbrett. en övning jag hatar är vanliga mark. jag maxar typ 140kg där. fattar ingenting hur man ska göra. jag är så jävla glad att sumo existerar och att det är okej att köra den istället XD

blir så svårt att skriva en fin text när man pratar om flera olika saker samtidigt. då försöker man bara göra lite olika delar och hoppas någon kommer fram.

orkar inte kolla genom. lär va massa stavfel o helt felaktiga meningar xD

#walloftext
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 19:57   #634
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Onsdag 25 jan (dagens) 12:25-14:45 | Lätt böj, tung bänk, lätt assistans

Böj:
20kg x20
20kg x15
20kg x10
50kg x5
60kg x3
Stoppböj:
70kg x2
80kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3

Bänk (TNG):
20kg x20
20kg x15
35kg x10
42.5kg x5
52.5kg x3
62.5kg x24 @10
67.5kg x17 (fail rep18)
72.5kg x12 (fail rep13)
57.5kg x21 (fail rep22)

Hantelflyes:
13.5kg x15
11kg x23

Axelpress bakom nacke (smith, sittande):
20kg x20
20kg x20

Sidolyft:
3 set

Frenchpress:
42.5kg x8
37.5kg x12

Enarms-pushdowns:
Hack25 x20
Hack20 x25

4 test-set militärpress sittande i smith
2 test-set sittande militärpress


Mycket bra bänkat idag! Första gången jag gör ett set som motsvarar 100kg 1RM. Bästa innan dagens var 80kg x9 (98kg 1RM). Stämmer mindre ju högre reps jag gör men upp till 25 reps verkar stämma efter 2 års utvärdering. :P

Set1=100kg 1RM
Set2=96kg 1RM
Set3=94kg 1RM
Set4=87kg 1RM
=94.25kg genomsnitts-1RM.

Genomsnitts-1RM:
Pass1: 90.25kg (4 set)
Pass2: 97kg (1 set)
Pass3: 94.5kg (4 set)
Pass4: 97kg (1 set)
Pass5: 94.25kg (4 set) (dagens)

Dagens blev lägre än pass3 pga lägre vikter, mer reps = mer utmattning, tappar mer reps efter varje set. Antar jag.
Dagens, pass5 och pass1 är samma pass. Så bra ökning hittills.

_______________________


Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
berkhan lurade mig också en gång i tiden haha. jag körde efter ett schema som han sa var bra som såg ut som detta

Måndag: Bänk 3 set rpt. 2 set triceps extensions
ons: böj 3 set rpt
fre: mark 1 set

Tror jag gav det någon vecka. eftersom jag var så jävla ny till träning så lyckades jag öka litegrann men var klar på typ 20 min xD

Tror inte jag kommer kunna filma tyvärr. har redan en kille som ska passa mig och att sedan be någon annan random att filma mig samtidigt blir svårt. beror på ifall ngn shyst personal är där :P

Jag gick ju ont 2-3ggr av marken från nyår till förra veckan. Var alltid något som knäppte till eller så var hela länden skit resten av kvällen och nästa dag.
Vet inte ifall pausböjarna paja för mig. Nu när du säger något om att halka så vare något rep där jag råkade ta ett steg framåt mitt i seten när jag va påväg upp höll på att tappa balansen helt men det var inte pga utmattning och jag fick itne ont. var bara skitläskigt.

Tror det var för mkt böjvolym + 2 dagar av mellanvolym av mark(5 set 2 ggr i veckan på medelhögintensitet)

jag kommer ihåg att i början av min träningskarriär så sa någon att skivstångsrodd var bra för mark. typ att man kunde låsa ut lättare - var säkert broscience men vafan man måste ju också träna ryggen på andra sätt. annars har man bara traps och ländrygg o inga lats eller dom där musklerna under/omkring trapsen(vet inte va dom heter)

jag får ingen pump av chins längre. ja kör väldigt smält grepp. typ axelbrett. en övning jag hatar är vanliga mark. jag maxar typ 140kg där. fattar ingenting hur man ska göra. jag är så jävla glad att sumo existerar och att det är okej att köra den istället XD

blir så svårt att skriva en fin text när man pratar om flera olika saker samtidigt. då försöker man bara göra lite olika delar och hoppas någon kommer fram.

orkar inte kolla genom. lär va massa stavfel o helt felaktiga meningar xD

#walloftext
Haha det upplägget ser gött ut!
Hoppas du fick ett bänkpers idag och att ryggen fixar sig!
Smalmark känns skit för mig nu när jag vant mig vid sumo-mark. Känns som jag bara drar med ländryggen i smalmark.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-01-25 klockan 19:58.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 21:19   #635
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
har ingen film men kan meddela att 120x1 i stoppbänk gick upp med ett mindre rumplyft. o då har jag tom tappat från 95.7 -> 93.5kg dom senaste 2 veckorna(har varit mer aktiv i vardagen antar jag)

Även kört mitt andra markpass idag o har inte fått ont så det kanske är slut på tråkigheterna nu. nu krävs bara några månader av grundträning för att komma upp i bra nivåer igen :P

bra bänkat, hur känns det inför 100kgs-drömmen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 22:44   #636
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Var är alla matbilder mannen!!!

Försöker du psyka mig!!!???

Fint tränat, läser varje dag precis som med ett antal andra journaler men ibland orkar jag inte kommentera något.
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 23:47   #637
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Grattis till ditt första hypotetiska 100-kilos-set i bänken! 62,5x24 är EXAKT lika imponerande om man ska tro O'Conner, hur han nu kom fram till detta.

By the way, jag vägde min Smithstång idag genom att ställa mig på vågen. Och till min förfäran vägde den bara 15,7 kg. Jag blev iaf 15,7 kg tyngre när jag ställde mig under smithstången. Det var nog en av förklaringarna till att mina axelpressar bakom nacken var bättre än dina. Fast 1rm är fortfarande 10 kg högre i den övningen än i militärpress.

En annan förklaring KAN vara att jag kör med ryggstöd. Det underlättar en hel del. Om du kör utan ryggstöd blir det ju en helt annan övning.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 07:46   #638
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Jag är inte lika övertygad om betydelsen av specifik rygg/lats/roddträning för resultaten i styrkelyft. Ryggmusklerna ska till skillnad från t ex låren, armarna eller bröstmusklerna aldrig lyfta vikten under momenten. De arbetar endast statistiskt för stabilisering, inte dynamiskt genom att generera kraft som de andra nämnda musklerna.

Visst, det är av betydelse att träna ryggen med specifika övningar i någon mån, men jag skulle gissa att det räcker eller till och med kan vara fördelaktigt att den träningen i så fall anpassas specifikt för de kvaliteter man vill ha i styrkelyft, nämligen: förmåga att hålla ner och bak skuldrorna, extern rotation i axeln, kunna stabilisera hela ryggen med hjälp av lats. Jag tror alltså inte att ett gäng tunga roddar i valfritt utförande alltid uppfyller det syftet. Däremot kan man anpassa ryggövningarna så de lägger extra stor effekt på just den kvalite man vill träna fram.

Finns även ett flertal framstående styrkelyftare med ungefär samma åsikt. I RTS-programmen skrivna av Tuchscherer och co är det inte mycket specifik ryggträning, men dock mycket marklyft och han har ju haft världsrekordet i marklyft. Antagligen tillhör dem några av västvärldens bästa tränare för styrkelyft just nu, så något vet de nog.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2017-01-26 klockan 07:49.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 11:08   #639
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
har ingen film men kan meddela att 120x1 i stoppbänk gick upp med ett mindre rumplyft. o då har jag tom tappat från 95.7 -> 93.5kg dom senaste 2 veckorna(har varit mer aktiv i vardagen antar jag)

Även kört mitt andra markpass idag o har inte fått ont så det kanske är slut på tråkigheterna nu. nu krävs bara några månader av grundträning för att komma upp i bra nivåer igen :P
Bra! Grattis!
Jag har aldrig lyft på rumpan när jag bänkar - tror inte ens jag kan det, tänker inte lära mig! Det jag gör när det blir grindigt, är att jag tappar bryggan lite. Känns lätt oroväckande - för axlarna åker framåt/uppåt (motsatsen till "tuck/pull back shoulders").

Skönt med ryggen!
Mina skadekänningar är under kontroll. Fått en temporär fix till min bortdomnande arm från böjen. Bytte från smalt tumlöst grepp till bredare med dorsalflexerad handled (lindor vid tunga vikter, annars får jag ont i handleden). Nu är nackdelen att jag går runt med konstant värk i baksida axlar, när jag är kall. Försvinner under uppvärmningen och känns 100% bra under passet. Alltså som en konstant träningsvärk.

Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Var är alla matbilder mannen!!!

Försöker du psyka mig!!!???

Fint tränat, läser varje dag precis som med ett antal andra journaler men ibland orkar jag inte kommentera något.
mannen driver du ?? måste ju hålla koll på min fett halt !!

Nejmen, äter tråkigt. Kokade en monsterladdning risgrynsgröt i måndags som jag håller på att beta av! Körde en riktigt god kombo igårkväll som är värd att prova: kall risgrynsgröt (vaniljsmaksatt), vaniljglass, granola, jordnötssmör, puffat ris, karamelliserad mjölk och lite lösgodis!

Var så jädra bloated i helgen av annorlunda livsmedelsval (kassler, potatis, havregryn, vetemjöl). Låg på 97.8kg morgonvikt lörd-sön, nu nere på 95.5-96.5kg så har släppt. Tänkte ta en trygg vecka för magen - mycket ris och lättsmälta kolhydrater (socker).

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Grattis till ditt första hypotetiska 100-kilos-set i bänken! 62,5x24 är EXAKT lika imponerande om man ska tro O'Conner, hur han nu kom fram till detta.
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
bra bänkat, hur känns det inför 100kgs-drömmen?
Tack!
Konstigt, mer taggad på 80kg x10 än 100kg x1 just nu! Synd att det inte finns något pass med den procenten (80kg amrap) som första-set (finns ett 80kgs-amrap men det är set2, kanske byter plats på seten).
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
By the way, jag vägde min Smithstång idag genom att ställa mig på vågen. Och till min förfäran vägde den bara 15,7 kg. Jag blev iaf 15,7 kg tyngre när jag ställde mig under smithstången. Det var nog en av förklaringarna till att mina axelpressar bakom nacken var bättre än dina. Fast 1rm är fortfarande 10 kg högre i den övningen än i militärpress.

En annan förklaring KAN vara att jag kör med ryggstöd. Det underlättar en hel del. Om du kör utan ryggstöd blir det ju en helt annan övning.
Då har vi förklaringarna, förutom att du är starkare än mig! Jag grindade upp 40kg x12 förr-förra presspasset!
Kan filma mina axelpressar bakom nacke. Kör sittande, utan ryggstöd. Håller maxbrett. Touchar nacken/traps med stången så inga halvreppare. En kille på gymmet sade våran smithstång vägde 25kg. Finns en våg på gymmet. Ska kontrollväga den själv!

Tror inte jag vågar testa mitt 1RM i övningen - känns som hög skaderisk för/på mig.
Om vår stång väger 25kg så gjorde jag 45kg x12, vilket blir 58kg max enligt våran vän O'Conner. Har aldrig militärpressat över 50kg - mitt bästa PB är 42kg x15 och 50kg x7.

Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag är inte lika övertygad om betydelsen av specifik rygg/lats/roddträning för resultaten i styrkelyft. Ryggmusklerna ska till skillnad från t ex låren, armarna eller bröstmusklerna aldrig lyfta vikten under momenten. De arbetar endast statistiskt för stabilisering, inte dynamiskt genom att generera kraft som de andra nämnda musklerna.

Visst, det är av betydelse att träna ryggen med specifika övningar i någon mån, men jag skulle gissa att det räcker eller till och med kan vara fördelaktigt att den träningen i så fall anpassas specifikt för de kvaliteter man vill ha i styrkelyft, nämligen: förmåga att hålla ner och bak skuldrorna, extern rotation i axeln, kunna stabilisera hela ryggen med hjälp av lats. Jag tror alltså inte att ett gäng tunga roddar i valfritt utförande alltid uppfyller det syftet. Däremot kan man anpassa ryggövningarna så de lägger extra stor effekt på just den kvalite man vill träna fram.

Finns även ett flertal framstående styrkelyftare med ungefär samma åsikt. I RTS-programmen skrivna av Tuchscherer och co är det inte mycket specifik ryggträning, men dock mycket marklyft och han har ju haft världsrekordet i marklyft. Antagligen tillhör dem några av västvärldens bästa tränare för styrkelyft just nu, så något vet de nog.
Intressant! Kanske hämmade jag inte mina styrkelyftsgains av min frånvaro från roddövningar, då!
Du har ingen åsikt angående sälrodd, eventuell överföring till bänkpress? Rekommenderas varmt av Smulter (?).

Tack för välskrivna svaret!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 17:11   #640
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Torsdag 26 jan (dagens) 12:25-14:25 | Lätt böj, tung mark, lätt assistans

Böj:
20kg x20
20kg x15
20kg x10
50kg x5
60kg x3
70kg x2
80kg x3
80kg x3
80kg x3

Sumo-mark:
60kg x5
72.5kg x5
87.5kg x4
102.5kg x3
115kg x2 (bälte)
130kg x1 (bälte)
145kg x15 (bälte+tumlås) @10
145kg x5 (bälte) @8
145kg x5 (bälte+tumlås) @8.5
145kg x5 (bälte+tumlås) @8
145kg x5 (bälte+tumlås) @8
145kg x5 (bälte+tumlås) @9

Sälrodd:
60kg x10
60kg x10
60kg x10
60kg x10 @9

Omvända flyes:
3 lätta set samma vikt

Cablecurls:
2 lätta set samma vikt

Cable-hammercurls:
2 lätta set samma vikt


Galet marklyftssugen idag! Råkade smultra.
Filmade 145kg x15 men kameran trillar efter rep10.
Utlåsningsproblem sista tre repsen - galna benskakningar, vänsterbenet framförallt.
Provade set2 med pronerat grepp (non-tumlås alltså), var precis att greppet höll! Stången ville rulla.

Byter plats på 6x2-mellanböjen och lördagsmarken.
Är öm i vänsterknät (baksida) ihop med slitna baksida axlar från böjen - så omkastningen gör mig bara gott!

____________________________

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
By the way, jag vägde min Smithstång idag genom att ställa mig på vågen. Och till min förfäran vägde den bara 15,7 kg. Jag blev iaf 15,7 kg tyngre när jag ställde mig under smithstången. Det var nog en av förklaringarna till att mina axelpressar bakom nacken var bättre än dina. Fast 1rm är fortfarande 10 kg högre i den övningen än i militärpress.

En annan förklaring KAN vara att jag kör med ryggstöd. Det underlättar en hel del. Om du kör utan ryggstöd blir det ju en helt annan övning.
Vägde våran idag:
Jag vägde 102.5kg.
Smithstången och jag 128kg.
Alltså väger den 25.5kg!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 17:44   #641
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Intressant! Kanske hämmade jag inte mina styrkelyftsgains av min frånvaro från roddövningar, då!
Du har ingen åsikt angående sälrodd, eventuell överföring till bänkpress? Rekommenderas varmt av Smulter (?).

Tack för välskrivna svaret!
Jag tror inte att sälrodd direkt kommer göra så du bänkpressar mer. Du kanske kan få bättre anspänning i latsen så du kan hålla en tajtare setup på vägen ner. Förbättrad stabilisering kanske gör att du kan hantera tyngre vikter med bättre teknik, givet att det är ett problem för dig. Men eftersom latsen inte lyfter vikten någon gång under en bänkpress så kan jag inte se att de hjälper dig att faktiskt pressa upp den.

Sälrodd är ändå en bra övning eftersom den tar mycket på just ryggmusklerna (inte självklart för alla roddar) samt för att den inte belastar eller komprimerar ryggen som t.ex. stångrodd eller T-bar. Jag har själv känt att just stångrodd kan belasta ryggen för mycket när jag kör mycket volym i böj och mark, och volym från styrkelyften prioriteras över andra övningar. Sälrodd jobbar också i samma plan som bänkpress (till skillnad från stångrodd i en ej horisontell position), vilket bör göra att ryggen stärks på rätt ställen för bänkpress.

Om du är intresserad av mer info om latsens roll kan jag rekommendera dessa:
http://strengtheory.com/lats-bench-p...ch-ado-little/
http://strengtheory.com/lats-in-the-deadlift/
https://www.youtube.com/watch?v=WN2Hs_Mrb5s
https://www.youtube.com/watch?v=jkcXMOtaDLg
https://www.youtube.com/watch?v=dm7ZbgjZklE
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2017-01-26 klockan 17:45.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 23:25   #642
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
25,5 kg! Vilken galen smith! Då så. Så testar vi båda med ryggstöd nu och räknar ut hur stor skillnaden egentligen är. Du har kommit typ 10 kg närmare bara av denna mätning.

145x15! Tror inte jag skulle fixa 110x15...
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 16:41   #643
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Gillar din träning och kosthållning. Ser mycket bra ut - fortsatt lycka till!

Läser men kommer ofta inte på något vettigt att skriva.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 17:27   #644
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Fredag 27 jan (dagens) 12:55-14:45 | Lätt/medel böj, tung bänk, medel assistans

Böj:
20kg x20
20kg x15
20kg x10
50kg x5
62.5kg x5
72.5kg x10
72.5kg x10
72.5kg x10
72.5kg x10
72.5kg x10
5x10@45%

Bänk (TNG):
20kg x30
20kg x15
35kg x10
42.5kg x5
50kg x5
57.5kg x3
65kg x2
72.5kg x15 @10

Hantelflyes:
13.5kg x15 @9
11kg x23

Axelpress bakom nacke (smith, sittande):
25.5kg x5
35.5kg x3

45.5kg x8 @9
35.5kg x13
Börjar räkna stången som 25.5kg (rätt ska vara rätt!)

Sidolyft + frenchpress:
10kg x15 + 42.5kg x8
7kg x25 + 37.5kg x13
4kg x50

Enarms-pushdowns:
Hack25 x13
Hack20 x20
Dropset

Stående vadpress + plankan:
150kg x20 + kv+20kg 60s
150kg x20 + kv+20kg 60s
@10


Böjen:
Ländryggen trött, svag och seg från gårdagsmarken.
Ovanligt stel (träningsvärk i rumpa och baksida lår), tog flera uppvärmningsset innan jag träffade djupet med bra känsla.

Bänken:
Blev J.E idag. Skulle vara mellanpass men lade om. Slaktade press i förgår så ändå bra prestation och återhämtningsförmåga.
72.5kg x15, supergrinder. 99kg 1RM. Hade verkligen inte klarat x16 om fräsch.

________________________

Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag tror inte att sälrodd direkt kommer göra så du bänkpressar mer. Du kanske kan få bättre anspänning i latsen så du kan hålla en tajtare setup på vägen ner. Förbättrad stabilisering kanske gör att du kan hantera tyngre vikter med bättre teknik, givet att det är ett problem för dig. Men eftersom latsen inte lyfter vikten någon gång under en bänkpress så kan jag inte se att de hjälper dig att faktiskt pressa upp den.

Sälrodd är ändå en bra övning eftersom den tar mycket på just ryggmusklerna (inte självklart för alla roddar) samt för att den inte belastar eller komprimerar ryggen som t.ex. stångrodd eller T-bar. Jag har själv känt att just stångrodd kan belasta ryggen för mycket när jag kör mycket volym i böj och mark, och volym från styrkelyften prioriteras över andra övningar. Sälrodd jobbar också i samma plan som bänkpress (till skillnad från stångrodd i en ej horisontell position), vilket bör göra att ryggen stärks på rätt ställen för bänkpress.

Om du är intresserad av mer info om latsens roll kan jag rekommendera dessa:
http://strengtheory.com/lats-bench-p...ch-ado-little/
http://strengtheory.com/lats-in-the-deadlift/
https://www.youtube.com/watch?v=WN2Hs_Mrb5s
https://www.youtube.com/watch?v=jkcXMOtaDLg
https://www.youtube.com/watch?v=dm7ZbgjZklE
Tack. Bokmärkt ditt inlägg, ska kolla igenom filmerna när tid infinns!
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
25,5 kg! Vilken galen smith! Då så. Så testar vi båda med ryggstöd nu och räknar ut hur stor skillnaden egentligen är. Du har kommit typ 10 kg närmare bara av denna mätning.

145x15! Tror inte jag skulle fixa 110x15...
Mmm! Jag filmade dagens 45.5kg x8 idag. Ska lägga upp i vår OneDrive-mapp, ligger där ikväll.
Såg när jag filmade att smithmaskinen är så jävla ostabil och o-smooth. Stången laggar fast och har sig. Behöver oljas upp!
Glömde testa med ryggstöd. Gör det nästa gång.
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Gillar din träning och kosthållning. Ser mycket bra ut - fortsatt lycka till!

Läser men kommer ofta inte på något vettigt att skriva.
Tack! Gött!
Klart som korvspad du gillar min träning - du och jag kör snarlikt träningsprogram. Såg i RSR-tråden.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-01-27 klockan 17:32.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 23:16   #645
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Lördag 28 jan (dagens) 12:30-15:00 | Medel/tung böj, lätt mark, tung assistans

Böj:
20kg x20
20kg x15
20kg x10
50kg x5
62.5kg x4
75kg x3
87.5kg x2
100kg x1 (bälte)
112.5kg x1 (bälte)
125kg x2 (bälte)
125kg x2 (bälte)
125kg x2 (bälte)
125kg x2 (bälte)
125kg x2 (bälte)
125kg x2 (bälte)

Sumo-mark:
60kg x5
60kg x5
77.5kg x5
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
5x3@50% (explosivitetsfokus)

Sälrodd:
60kg x5
67.5kg x3
77.5kg x1

85kg x0 +2
77.5kg x2 +2
67.5kg x8 +2
60kg x17 +2 (film)
Till fail

Omvända flyes:
Hack20 x5
Hack30 x8
Hack25 x19
Hack20 x40
Till fail

Hantelscottcurls:
21kg x16
18.5kg x22
Till fail

Hammercurls:
21kg x16
18.5kg x20
Till fail


Känslan i böjen: 6/10. Marken: 9/10.
Sälrodden gick skit idag (äckelnära, <1cm, på 85kg, igen...).
Pers i alla discoövningar.

Bjuder på 17-repparn, bästa setet idag och TPB.
Sälrodd är roligt, börjar alltid skylla på materialet när det går dåligt. Sned, för liten och dålig bänk. Snett golv.
Sista repsen är humor för jag sprattlar som en fisk (säl). Håller på att ramla av åt sidan. Påminner om att åka pulka! (Dock åkte jag sällan pulka som liten - för tjock för få plats hehe.)



_____________________________

Kvällsmat fredag och lördag (en av dom är faktiskt inte risgrynsgröt! ~3800kcal båda två):


1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)