Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-29, 19:04   #526
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Torsdag 29 dec (dagens) 12:20-14:35 | Highbarlek, medeltung bänk, tung pressassistans

Böj (highbar):
20kg x20
20kg x20
20kg x20
40kg x10
40kg x10
50kg x10
50kg x10
60kg x10
60kg x10
70kg x10
70kg x10
80kg x10
80kg x10 @8

Stoppbänk:
20kg x5
20kg x5
35kg x5
50kg x5
55kg x3
62.5kg x2
67.5kg x1
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2

Hantelflyes:
11kg x20
8.5kg x34
Failset | PB

Axelpress bakom nacke (smith, sittande):
30kg x18
20kg x27
Failset | PB

Sidolyft:
7kg x15
6kg x20
5kg x25
4kg x30
Medeltunga set

Frenchpress (EZ-stång):
42kg x10
32kg x25
Failset | PB

Pushdowns:
Hack50 x20
Hack40 x20
Dropset

Stående vadpress + plankan:
170kg x20 + kv 60s
100kg x30 + kv 60s



40 min highbar, första gången. Egentankar skrivet mellan böjseten (orkar inte skriva om, så får vara oläsbart för alla utom mig):
Kändes bra. Började bli riktigt bekvämt på 50kg.
Grepp: armarna kändes avslappnade och sköna. Höll långfingret vid 81cm-ringen. Eagle grip.
Provade lite tätare men fick ont i bägge armbågar (innanför ringen med hela handen). Ska nog hålla strax utanför ringarna. Funkar det smärtfritt flyttar jag hellre in greppet. Provade med handledslindor på 80kg men kände ingen skillnad.

Stången låg bra. Gjorde småont vid unrack men ej under seten. Tror jag kan ha stången högre upp men låg bra som den gjorde. Fick unracka på högsta hacket, nu känner jag mig lång. Unracken var mer bekväm än lowbar.
Tyckte inte känna mig allt för annorlunda. Inte märkbart mer upprätt. Djupet pyttelite enklare att sätta gentemot lowbar. Öppnade upp höfterna bra och tryckte ut knäna lika bra som lowbar, men kom inte riktigt in i hålet. Det var det enda som kändes fel. Vid lowbar mer framåtböjd och kommer in mer i höfterna/hålet.
Var tungt för ryggen vid 80kg, att undvika fällning. Benen var knappt trötta bara ryggen. Började bli tungt på 70kg.
___________

Ska prova träna utan armbågsvärmare ett tag. Har tänkt att de kanske stryper blodtillförseln en aning och förvärrar mina bortdomningar.
Vänsterhöften gnällde lite till och från. Helt random. Måste fokusera på spänna bålen alla jävla set. Inte bara arbetsseten.
Högerknät känns bra just nu i skrivande stund. Ej bråkat alls efter böjen.
Vänsterarmvecket/bicepsfästet kändes okej. Lite halvskumt efter flyesen om jag ska vara petig.

Bänken:
Fick riktigt bra fart alla reps.
Ska få en stoppbänk-maxning gjord. Hoppas på 92.5kg.

Gick bra på discot. PB i allt viktigt.
Var rätt nära att skada mig första setet i frenchpressen, slafsade för mycket men ville göra en 10a. :P

Notis: kör sälrodd imorgon, efter marken!

__________________________

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Mycket folk är det värsta. kom ihåg när jag hade min maxningdag i böjen. hade värmt upp ordentligt och var totalpsykad på att slå ett PB. så tar någon äldre dam upp enda buren i hela jävla gymmet o jag måste sitta o titta på i 20 min när hon tar 5 min vila på 40kg knäböj xD

Känns som många personer bli bra på att böja och marka och bänk är något som tar många år att bli riktigt bra på ifall man inte har bra disco-gener. Finns ju folk som böjer 170-180 här som markar 260.. wtf liksom xD

Jag själv drog ju typ 180 mark på 135 böj, men det var highbar. och nu ligger jag på 200 mark och 155 lowbar, tar även 115 i stoppbänk. Du får ju också tänka på att jag tränat lite över 5 år med skivstång(och säkert något år till i maskiner och hantlar hemma när jag var supernoob) så du ligger väldigt bra till i att äga mig xD

Hade en längre dålig period så var inte så sugen på att journala och det kanske är tråkigt att bara läsa siffror då jag typ aldrig filmar(vore kul o få iväg 1 övning per pass som man filmar kanske)
Mina bästa pass är när jag är helt ensam på gymmet! Mest definitivt.
40kgs-böjkärringen låter jobbig. Hatar när man ska köra tung, krävande, PB-mark eller böj och det är upptaget! Speciellt om det är någon som bicepscurlar i squatracket. :P Har en tomte på mitt gym som alltid ska köra sina stångcurls i bänkpresställningen och vi har bara en... :P

Undrar om jag inte är starkare i konventionell mark ändå. Var mycket starkare i det innan men skiter i ~10% mer vikt - inte värt att skada mig, måste ha hjälp på plats för få ordning på smalmarken. Sen gillar jag sumo för det tar mer på rumpan. Rumpa, övre rygg och bröst...det som släpar på mig muskulärt.

Vill se uppdatering på din journal och mer videos på dina lyft!

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Sluta säg att det är skevt med 160 i böj och 185 i mark. Det får mig att känna mig som ett missfoster med mina 150 i båda övningarna. Har aldrig riktigt begripit hur folk kan vara så dåliga på böj men så apstarka i mark. Kan inte relatera...
Inte missfoster, tycker tvärtom! Känns anti-disco. Missfoster är du om du bänkar mer än böjer (raw/icke-utrustat).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 17:58   #527
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Fredag 30 dec (dagens) 12:20-14:30 | Medel böj, medel mark, tung dragassistans

Böj (highbar):
20kg x20
20kg x10
40kg x5
55kg x5
62.5kg x5
70kg x5
77.5kg x3
85kg x1
92.5kg x1
100kg x1 (bälte)
107.5kg x1 (bälte)
115kg x1 (bälte)

Sumo-marklyft:
60kg x5
60kg x5
72.5kg x5
87.5kg x5
102.5kg x3
117.5kg x2 (bälte)
132.5kg x1 (bälte)
147.5kg x2 (bälte+tumlås)
147.5kg x2 (bälte+tumlås)
147.5kg x2 (bälte+tumlås)
147.5kg x2 (bälte+tumlås)
147.5kg x2 (bälte+tumlås)
147.5kg x2 (bälte+tumlås)
@<7

Chin-ups (chest to bar):
Kv+10kg x3 @10
Kv+5kg x5 @9.5

Hantelrodd:
46kg x12 PB
38.5kg x20 PB (slafs)
Till fail

Hantelscottcurls:
18.5kg x11
13.5kg x26 PB
8.5kg x35 PB
Till fail

Omvända flyes (kabel, liggande):
Hack25 x10 PB
Hack20 x23 PB
Hack15 x41 PB
Till fail

Hammercurls:
13.5kg x10
13.5kg x10
10kg x25
Lätta set

Stående vadpress + plankan:
150kg x20 + kv+20kg 70s
100kg x20 + kv 70s


Tänkte gå upp till 130kg i böjen iallafall. Vid 115kg gick folk framför mig så kom helt fel, ramlade nästan. Fick en tankeställare att osmart att gå tungt andra passet med highbar. Så nöjde mig vid 115kg.

Vänsterarmvecket/bicepsfästet kändes av lite lätt efter marken och chinsen. Försvann helt efter bicepsseten. Hmm halvskumt kan jag tycka.
Lowbarböj> chins> tung mark> tung bänk (samt stångcurls, kör sällan). Mest slitsamt på armen.

Marken kändes riktigt bra iallafall. Böjen också, inga känningar i höfterna och armarna hyfsat avslappnade.

Annars bra pass förutom att jag tappade en 50kgs viktkaka på min tå (vadpressen)! Har inte blivit blått eller svullnat upp så är nog lugnt. :P


Provade också några böjset med stången i slutet - utan lyftarskorna. Fyfan vad mina anklar/hälsenor är korta/stela! Kan verkligen inte böja utan lyftarskorna utan vika ryggen totalt lol. Lowbar med superbred fotstans lyckades jag komma tillräckligt djupt (parallellt) men highbar med smal fotstans gick verkligen inte.
Noterade också när jag filmade framifrån, under dagens böj, att jag är helt sned i kroppen. Skivstången ligger 10cm lägre på vänstersidan. Har vetat detta innan. Skolios + sned höft/bäcken + kortare vänsterben. Har ofta sett på mina böjklipp att jag unrackar snett. Måste fixa. Tror jag unrackar snett eftersom min vänsteraxel är stelare än högra. Har säkert böjt varenda pass med stången snett. Hoppas det kan vara en bidragande faktor till min smärta i vänsterhöften, vänsterskinkan/ländrygg och bortdomningarna i vänsterarmen. Inte konstigt att min vänsterarm domnar bort om stången ligger snett egentligen...hoppas, hoppas.
Edit: Mycket skadegnäll. Ska väl vara tacksam att jag kan träna överhuvudtaget! :P

Har jobbat på axelrörligheten enormt i snart en vecka. Tycker jag märker förbättring.
Funderar om jag ska köra en vända RSR för sumo-marken och teknikträna böjen samtidigt som jag stretchar sönder axlarna. Eller om jag ska försöka mig på någon typ av squat-everyday för highbar. Öka 2.5-5kg per dag tills det blir för tungt. Lär ju kunna öka bra i highbarböj eftersom det är en ny övning kan jag tycka.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-12-30 klockan 18:04.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 20:16   #528
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Filmade du någon böj framifrån?
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-30, 21:41   #529
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Noterade också när jag filmade framifrån, under dagens böj, att jag är helt sned i kroppen. Skivstången ligger 10cm lägre på vänstersidan. Har vetat detta innan. Skolios + sned höft/bäcken + kortare vänsterben. Har ofta sett på mina böjklipp att jag unrackar snett. Måste fixa. Tror jag unrackar snett eftersom min vänsteraxel är stelare än högra. Har säkert böjt varenda pass med stången snett. Hoppas det kan vara en bidragande faktor till min smärta i vänsterhöften, vänsterskinkan/ländrygg och bortdomningarna i vänsterarmen. Inte konstigt att min vänsterarm domnar bort om stången ligger snett egentligen...hoppas, hoppas.
Edit: Mycket skadegnäll. Ska väl vara tacksam att jag kan träna överhuvudtaget! :P
Jag har också alldeles nyss försökt rätta till en enormt sned hållning i böjen som jag råkat dra på mig senaste månaderna. Har vetat om det men inte bekymrat mig. Sen fick jag en extra väckarklocka när en PT på gymmet kom fram och sa: "Du är väldigt sned". Och jag fattade inte vad han menade utan tänkte "Vadå sned? Jag är inte alls arg, hur ser du att jag är arg?". Och sen gick det lilla ljuset upp för mig och jag kunde hålla med honom till 100 %. Jag böjde väldigt snett och det var som att kroppen vred sig åt vänster mer och mer för varje repetition. En gång så illa att sidan av skivstången slog i racket under setet. Men nu har jag rättat till det.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-31, 11:12   #530
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Filmade du någon böj framifrån?
Japp http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222682
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag har också alldeles nyss försökt rätta till en enormt sned hållning i böjen som jag råkat dra på mig senaste månaderna. Har vetat om det men inte bekymrat mig. Sen fick jag en extra väckarklocka när en PT på gymmet kom fram och sa: "Du är väldigt sned". Och jag fattade inte vad han menade utan tänkte "Vadå sned? Jag är inte alls arg, hur ser du att jag är arg?". Och sen gick det lilla ljuset upp för mig och jag kunde hålla med honom till 100 %. Jag böjde väldigt snett och det var som att kroppen vred sig åt vänster mer och mer för varje repetition. En gång så illa att sidan av skivstången slog i racket under setet. Men nu har jag rättat till det.
Intressant.
Men.
Hur har du rättat till det? Tips? Vad ska jag tänka på?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-31, 12:42   #531
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Japp http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222682

Intressant.
Men.
Hur har du rättat till det? Tips? Vad ska jag tänka på?
Har nog inga större tips att komma med. För mig var det bara att ta hjälp av linjerna i golvet och se till att inte börja vrida på fötterna eller byta fotstans mellan repsen. Kollade i spegeln ett par gånger och sen dess har det varit bättre.

Du beskriver en asymmetri i höjdled och det var inte samma typ av snedhet som jag hade. Men noggrannhet och en långsammare negativ fas samt att du tar hjälp av spegeln några gånger kanske kan göra så att du slipper tippa åt ena hållet. Jag tror du fixar det där bara du fokuserar på det. För mig var problemet att jag slutade bry mig om att jag hamnade snett.

Men visst, om det nu skulle bero på något genetiskt som att ena benet är kortare, eller bero på skoliosen du nämner, så kanske det blir exceptionellt svårt att få bukt med det helt.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2016-12-31 klockan 12:45.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-01, 18:57   #532
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Lördag 31 dec (gårdagens) 12:30-14:20 | Tung böj, tung bänk, medel pressassistans

Böj (highbar):
20kg x15
20kg x10
47.5kg x5
57.5kg x5
70kg x3
82.5kg x2
95kg x1
105kg x1 (bälte)
117.5kg x1 (bälte)
105kg x2 (bälte)
105kg x2 (bälte)

Bänk (TNG):
20kg x20
20kg x20
35kg x10
50kg x5
57.5kg x3
65kg x2
72.5kg x1
82.5kg x1
87.5kg x1
92.5kg x1
97.5kg x0

Hantelflyes:
11kg x13
8.5kg x23

Axelpress bakom nacke (smith, sittande):
30kg x12
20kg x18

Sidolyft:
4 set samma vikt

Stående vadpress m. paus + plankan:
100kg x20 + kv+20kg 45s
100kg x20 + kv+20kg 45s

Frenchpress (EZ-stång):
42kg x7
32kg x16

Pushdowns:
1 set

______________________


Söndag 01 jan (dagens) 12:35-14:45 | Tung äcklig böj, failmark, medel dragassistans

Böj (highbar, medel/smal greppbredd):
20kg x20
20kg x15
20kg x10
47.5kg x5
60kg x3
72.5kg x3
85kg x2
92.5kg x1
105kg x1 (bälte)
112.5kg x1 (bälte)
120kg x1 (bälte) @8-8.5

Böj2 (highbar, max greppbredd):
20kg x10
20kg x10
40kg x5
40kg x3

Sumo-marklyft:
60kg x5
75kg x5

Böj3 (frontböj):
20kg x5
20kg x5
40kg x5
50kg x5
50kg x3

Böj4 (lowbar):
20kg x10
20kg x10
40kg x5
70kg x5
90kg x3
110kg x3 (bälte)
130kg x6 (bälte) @9.5 PB
80kg x3 (pausböj, <1s)
80kg x3 (pausböj, <1s)

Sälrodd:
60kg x5
60kg x5
60kg x5
60kg x10
60kg x10
60kg x5

Smalmark:
60kg x10

Chin-ups (chest to bar):
Kv x5
Latsdrag:
Hack50 x20

Omvända flyes (kabel, liggande):
Hack25 x6
Hack20 x15
Hack15 x27

Hantelscottcurls:
18.5kg x8
16kg x13
13.5kg x17

Hammercurls:
18.5kg x5
16kg x5
13.5kg x5
Dropset

Stående vadpress + plankan:
100kg x30 + kv 45s
100kg x30 + kv 45s


Aaa. Jävuska problem med armarna, bägge, dessa passen. Bicepsen är helt fuckade. Värst hittills. Highbar-böjen är värre än lowbar lol. Kan knappt sträcka ut armarna efter varje highbar-set, även med bara stången. Känns som mina bicepssenor är gamla trasiga gummiband som håller på att slitas sönder.
Böj2 maxbrett grepp kändes också skit i armarna.

Tänkte gå tungt i marken men har fått någon jävla böld på min tumnagel (min kropp verkar må bra) som började blöda för jag klämmer den på låret vid sumo-marken. Provade 10reps konventionellt efteråt och det funkar med bölden. Ska köra konventionellt tills bölden försvinner.

Frontböjen kändes skit. För stel för hålla olympiska greppet och pallade inte med mixgrepp.

Blev förbannad och köttade lowbar. Rätt nice med en 6a på 130 efter massa böjs innan. Har nog en 8a på 130 en bra dag.
Jag höll normalt grepp fast utan lillfingret (claw/eagle-grip), vikta handleder och strax utanför SL-ringarna. Kändes bra överallt (!) förutom handlederna som gjorde ont, kan lösa med handledslindor (hade liggandes hemma).

Pausböjen var första gången på typ ett år. Skadat mig i pausböj innan. Bestämde mig för prova för jag var fortfarande förbannad. Kändes bra idag, gick bara till parallell och behöll spänningen i bottenläget. Innan har jag förmodligen dippat för lågt och tappat spänningen och/eventuellt rundat ländryggen. Tänkt att ju djupare, ju bättre. Funkar inte med min kassa kropp.

Sälrodden var test #2. Fick till en bättre rigg. Övningen tar bra ska bli skoj att fortsätta med nu.

Edit: Ni kanske tycker jag är efterbliven som köttar biceps efter böjen, för jag får ont. - Men det blir inte värre av bicepsinvolverade övningar, snarare tvärtom, att jag får in blod i dom så skiter av-domnar (eller vad motsatsen till domningar är). :P


Gårdagens bänk på 97.5kg var jävligt nära. Hade jag haft mina armbågsvärmare på hade jag fått upp. :P

Senast redigerad av 1x0 den 2017-01-01 klockan 19:06.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-01, 21:46   #533
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Går inget bra med böjandet ser jag :P

Får du samma armproblem av frontböj också?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-01, 23:35   #534
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Övergripande intryck: du kommer åka på något riktigt jävligt snart eller få problem med krämpor när ålderns höst kommer smygande.

Eller så är du bara en jävel på att beskriva ditt skadeläge i svängiga ordalag. Trots att bicepssenorna känns som trasiga gummiband... förlåt mig, trasiga gamla gummiband, och då jävlar är det illa för såna brister bara man tänker på att stretcha dom, så vet vi vid det här laget att du snart är uppe på nya PB-försök.

En 6a på 130 @ 8 är ju riktigt impigt. Måste ha en jävligt bra dag om jag ska knäcka ett sånt set. Möjligen att jag tar 5-6 reps som bäst men aldrig 8.

Mer specifikt intryck: tror du verkligen inte att du skulle kunna få ut ännu mer av träningen och återhämta dig bättre om du körde lite kortare pass med lite färre övningar och lite lägre volym? Söndagspasset består av 14 övningar eller åtminstone 13-14 byten. Det jobbigaste med ett pass tycker jag nämligen är att byta övning. Styrka, teknik och psyke måste ju ställa om varje gång. 2-3 övningar är lagom med en inledande prioövning. Du skulle kunna testa typ Sheiko eller liknande där man ändå får köra lagom många övningar varje pass.

Vårda din kropp!


P.s. Flest svordomar i ett och samma inlägg hittills av mig. Förslag vad jag kan skylla på? :p
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 13:52   #535
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Får du samma armproblem av frontböj också?
Frontböj funkar rent böjmässigt. Det som inte fungerar är att jag inte kan hålla olympiska greppet för min rörlighet suger. Provade frontböj seriöst en 2-3 veckorsperiod förra året och stretchade 2-3 ggr per dag, fick fortfarande inte upp armbågarna tillräckligt för ha stången bra.
Mixade greppet fungerar men då kan jag inte kolla min fotstans innan jag påbörjar böjen vilket är galet irriterande och äckligt. Måste verkligen vara 100% säker att jag står bra bredd och utåtvinkling. Står jag för smalt ramlar jag bakåt. För brett och mina ljumskar kommer gå paj (på hög vikt iallafall).

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Övergripande intryck: du kommer åka på något riktigt jävligt snart eller få problem med krämpor när ålderns höst kommer smygande.

Eller så är du bara en jävel på att beskriva ditt skadeläge i svängiga ordalag. Trots att bicepssenorna känns som trasiga gummiband... förlåt mig, trasiga gamla gummiband, och då jävlar är det illa för såna brister bara man tänker på att stretcha dom, så vet vi vid det här laget att du snart är uppe på nya PB-försök.
(Uppdatering efter skrivit posten nedan: ja, jag ska söka hjälp och inte gnälla sönder i journalen! Först vill jag testa om det finns något grepp som fungerar. Innan jag börjar ränna till sjukgymnaster med utbildning från 60-talet.)

Jag hoppas att det är någon typ av inflammation/överansträngning i bicepsen. Det känns inte i armvecken utan längre upp nu. I fredags mosade jag verkligen sönder i dragassistansövningarna kombinerat med tung mark och tung böj. All stretching av axlar och armar kan ha förvärrat. Även att jag körde utan mina armbågsvärmare, att jag blev mer känslig för överansträngningen eller liknande (?).

Känns som blodflödet stryps i mina armar när jag knäböjer. Även om de är avslappnade. Precis som att stången ligger på någon nerv som gör att armarna domnar, eller att när jag 'gör mig tight' i ryggen kombinerat med drar bak armarna domnar dom. Får alltid sjuk pump i hela överkroppen när jag kör böj...eller pump är inte rätt ordval - snarare att allt blod samlas akut runt axlarna och armarna (stelhet?).

Alltså när jag gick över till lowbar igår kändes armarna bra haha. Fick bara ont i handlederna.
Sedan i assistansövningarna (bicepsinvolverade dragövningar) började dom kännas skitbra, bättre, nästan normala. För jag fick in blod i dom?


Kollade på massa supertraining-videos igår, om knäböj. Tydligen tränar många lowbarböjare highbar. Inte bara för att spara på axlar och armar utan det är bra att highbarböja om man kör lowbar som förstastil. Bra överföring, framsida lår jobbar bättre (?). Om jag tolkade det rätt.

Han Mark Bell kan ju inte ens hålla stången riktigt utan få ont, tvungen att hålla ute vid vikterna (maxbrett) och köra highbar. :P
_______

Höll såhär när jag lowbarböjde igår, eagle grip: https://www.youtube.com/watch?v=we9NpGYwfTk


Minns när jag började böja (allting lowbar):

Månad 0-4: hade mycket ont i baksida axlar, rear delts. Kunde knappt lyfta armarna eller stoppa bak händerna i jackfickorna haha. Körde på ändå. Minns inte hur brett jag höll stången. Höll normalt grepp (som i bänkpress, tummarna runt stången). Hade problem med ryggfällning och att mina armbågar flög uppåt, rörlighetsproblem skulle jag tro samt att jag hade stången enbart på rear delts och inte på trapsen (ingen muskelmassa). Var väl uppe på 90-100kg som 5x5-vikter här.

Månad 4-8: började hålla eagle grip (som videolänken ovan, lillfingret under stången, handen/armen får annan vinkel). Minns att jag böjde SL5x5/madcow5x5 runt 110-120kg som x5-vikter. Hade först ont i armbågarna men flyttade ut greppet och det försvann. Sedan fick jag ont i handlederna (pga vek dem). Började googla om handledssmärtor i böjen och det stod mellan köra tumlöst grepp eller köpa handledslindor. Började med tumlösa greppet, stången i handflatorna.
Rippetoe-greppet: https://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0

Månad 8 tills nu/vinter 2016: körde vidare med Rippetoe-tumlösa greppet. Funkar bra men går jag tungt, typ 5x5 på 120+kg domnar vänsterarmen bort. Värre ju smalare jag håller, tror jag. Håller jag maxbrett ligger inte stången alls bra pga för lite muskelmassa på ryggen. De snackade om maxbredda lowbargreppet i styrkelabbets podcast igår. Kallade det för "tjockisgreppet" hahaha.


Jag hoppas (och tror) att mitt huvudproblem är stelhet i axlarna. Framåtskjutna axlar av mitt stillasittande ålder 16-22.
Det är konstigt att highbar inte funkar, armarna känns avslappnade men ändå får jag ont. Iofs hade jag mest ont av highbar pass 3-4, när jag köttat biceps dagen innan. Första och andra highbarpasset kändes armarna bra och slappa. Kommer prova igen, ska inte dissa efter 4 pass. :P


Blev WoT nu men skrev mest till mig själv.
Planen är låta armarna vila. Hoppas på inflammation/överansträngning i biceps från i fredags. Borde ha lagt sig tis-ons.

Lowbar kommande pass: eagle grip så pass brett grepp som böjställningen tillåter. Handledslindor efter 90-100kg. Fortsätta med massa stretching. Börja på lätta vikter.
Förväntar mig inte att kunna lowbarböja tungt (120-130kg+) 3-4 ggr per vecka men mer än en gång per vecka vore nice. Får inga problem med armarna av vikter under 100kg, har ju böjt ~5 ggr per vecka i över 2 år men mest teknikböjar på låg vikt.
Vill ju köra RSR för böjen, lowbar.


Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
En 6a på 130 @ 8 är ju riktigt impigt. Måste ha en jävligt bra dag om jag ska knäcka ett sånt set. Möjligen att jag tar 5-6 reps som bäst men aldrig 8.

Mer specifikt intryck: tror du verkligen inte att du skulle kunna få ut ännu mer av träningen och återhämta dig bättre om du körde lite kortare pass med lite färre övningar och lite lägre volym? Söndagspasset består av 14 övningar eller åtminstone 13-14 byten. Det jobbigaste med ett pass tycker jag nämligen är att byta övning. Styrka, teknik och psyke måste ju ställa om varje gång. 2-3 övningar är lagom med en inledande prioövning. Du skulle kunna testa typ Sheiko eller liknande där man ändå får köra lagom många övningar varje pass.

Vårda din kropp!


P.s. Flest svordomar i ett och samma inlägg hittills av mig. Förslag vad jag kan skylla på? :p
Var förbannad så bestämde mig för köra till fail. Fast mes som jag är la jag mig på rep6 för kände att tekniken fallerade lite lätt då. :P Var smart såhär i efterhand.
Alltså reppa till fail på 80-90% är brutalt i böjen! Alla reps känns så äckligt tunga så det finns inte haha. Annat i bänkpressen, där är bara de sista repsen äckeltunga. Håller med?


Angående hur jag tränar just nu är det som hela hösten fast splittat det så det blir 6 dagar i veckan istället för 4.5. Har fasta träningsdagar nu (måndag vilodag). Böj varje pass (mage+vader också) och sedan bänk+pressassistans eller mark+dragassistans.

Jag har sänkt antalet sets så det blir samma veckovolym i assistansövningarna som innan.
Däremot har jag kört mer scottcurls och hammercurls. Baksida axlar (omvända flyes) och utsida axlar (sidolyft). Kanske är detta också bidragande faktor av slitenheten.



Mitt knä är iallafall 100% normalt nu. Hade ont i det i 1.5 månad, tog sedan 4 knäböjsfria dagar och det släppte. :X

Vänsterhöften har känts riktigt bra senaste veckorna. I böjen har jag nog glömt att känna efter riktigt för jag haft så ont i armarna.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-01-02 klockan 13:53.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 18:52   #536
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Ja, där blev det textvägg igen signerat Mr WoT.

1. Känner likadant ang. gnället. Vill helst försöka prova allt jag kan läsa mig till innan jag springer till behandlare för min revbensskada. Jag är övertygad om att de inte kommer att kunna hjälpa mig så mycket. I bästa fall beror det på en vingscapula som bör opereras och eftersom jag inte besväras överdrivet av det kommer jag få bekosta operationen själv eller nåt. Känns som en op man i så fall bara gör som elitsatsande, vilket det bl.a. finns en simmare som gjorde och kom tillbaka starkare med fixade skulderblad.

2. Som sagt hoppas du hittar en lösning på armbesvären. För mig låter det främmande att armarna ska behöva ta SÅ mycket stryk av knäböj. Bänkpress hade jag förstått men i böjen borde man inte behöva hålla upp halva vikten med armarna. Vilket du förstås inte gör, men det går ju att rulla ner stången extra långt på ryggen och då tar armarna en del stryk. Jag har själv gjort det och behövt skaka loss efteråt. Highbar eller högre lowbarplacering borde kunna hjälpa dig. Synd att det trilskas!

3. Jag har aldrig böjt mer än högst två gånger i veckan så om du plockar bort ett par pass gissar jag att du fortfarande kommer kunna hålla samma nivå. Kanske lite högre volym per pass istället vore nåt.

4. Instämmer helt! Man bör ha fyllda depåer för att orka högreppa på tunga vikter i böj eftersom varje rep är en maxprestation. Under deffen tröttnar jag fortare under ett set, men maxstyrkan kan fortfarande vara densamma.

5. Personligen tycker jag att sidolyft och omvända flyes är skitövningar. Eller kanske inte så illa, men överflödiga. Räcker att pressa bara, både framför och bakom nacken i smith. Så har slutat helt med sidolyften. Funkar väl dock som rehabövningar när axlarna strular.

6. Skönt att knä och höft åtminstone går åt rätt håll! Bara hoppas att huvud och tår mår lika bra så kan vi sjunga ikapp sen: huvud, axlar, knä, och tå...

...knä och tå.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-01-02 klockan 18:53.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-05, 22:43   #537
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Tisdag 03 jan 12:25-13:45

Stoppbänk:
72.5kg 6x3

2 set hantelflyes
2 set axelpress bakom nacke (smith, sittande)
4 set sidolyft (kabel)
2 set frenchpress
2 set pushdowns
2 + 2 set stående vadpress + plankan
_________________________

Onsdag 04 jan 13:15-14:25

Böj (lowbar):
20kg x15
20kg x10
20kg x8
40kg x5
40kg x5
60kg x3
60kg x3
80kg x25 @10
50kg x15
50kg x15
50kg x15

Smalmark:
65kg x5
65kg x5
85kg x5
85kg x5
105kg x6
105kg x6

Sälrodd:
65kg x8 @9
65kg x6 (2 st underkända)
65kg x8 @10
65kg x5
65kg x5
_________________________

Torsdag 05 dec 12:30-14:05

Böj (lowbar):
20kg x15
20kg x10
20kg x5
50kg x5
60kg x5
70kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3
3x3@50%, explosivitetsfokus

Bänk (TNG):
20kg x15
20kg x10
35kg x8
50kg x5
60kg x2
67.5kg x1
75kg x1
82.5kg x1
90kg x2 (fail rep3)
80kg x8 @10
70kg x13 (fail rep14)

2 set hantelflyes
2 set axelpress bakom nacke (smith, sittande)
3 set sidolyft (kabel)
2 set frenchpress
2 + 2 set stående vadpress m. paus + plankan


Armarna börjar kännas bättre. Har åkt på bicepsinflammation. Var riktigt pissigt i tisdags kunde knappt bänka. Högg till vid avrack.

I onsdags började mitt vänsterknä göra ont. Blev arg och gick hem. Kändes bra idag.

Provade tisdag och dagens bänk med smalt grepp. Kändes inget bra. Tappade lite reps men inte så farligt. Har även börjat bänka med bälte, vet inte riktigt hur det känns men inbillar mig att ländryggen inte blir lika trött. Känner mig mer stabil men säkert bara psykiskt. Inte märkt av något negativt iallafall (trodde min brygga skulle bli ännu sämre).

Ända sedan RSR-mark slut har jag tagit ett steg fram följt av två bak. :P
Hoppas jag får ordning på vänsterarmen i böjen. Märkt att jag är mer stel i vänsteraxeln än högra. Hoppas detta orsakar mina bortdomningar. Stretchar.
Min tumnagel läker ingenting. Ska prova att tejpa den inför morgondagens mark.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-05, 23:04   #538
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Läste du tyckte frontböjen var obekväm, prova frontböj med straps. Häng fast dina remmar på stången och håll i remmarna när du lyfter.

Jag kör själv med den metoden nu på mina 6-12 reps set, mest för att spara på min underarm som är mycket sliten av alla bänk och roddar. Tappar känseln i armarna annars :P

Kul att du hittat bra i sälrodden, ska bli kul att se din progress! Vad tänker du för repsintervall? Försöker själv hålla mig till 6-10 för att bygga lite massa. Körde den som power-variant förut 3-5 reps också med bra ökningar (105-120x1).

Ser ut som det går och gått bra här senaste tiden förutom lite värk och obekvämheter nyligen då :P Såg även din 160 böj, grymt. Där går det väl verkligen framåt?

Edit: Bild på hur setup för frontböj med straps:

Edit 2: gick inte få upp bilden men här länk: http://static.wixstatic.com/media/7b..._0.00_jpeg_srz

Edit 3: Sporttejp på tummarna för tumlås.

Pro-tip: Sätt tejpen löst runt tummarna, inte hårt. Inte tjockt, ta tejp så det räcker precis runt tummen plus lite extra på nagelsidan av tummen, alltså inte tjockare där du kommer i kontakt med stången.

Pro-tip 2: Klipp inte naglarna för kort -> Klippa naglarna är viktigt annars har man sönder dem i tumlåset och får äckliga svidningar i 1 vecka (kanske personligt).
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2017-01-05 klockan 23:11.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-05, 23:25   #539
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Läste du tyckte frontböjen var obekväm, prova frontböj med straps. Häng fast dina remmar på stången och håll i remmarna när du lyfter.

Jag kör själv med den metoden nu på mina 6-12 reps set, mest för att spara på min underarm som är mycket sliten av alla bänk och roddar. Tappar känseln i armarna annars :P

Kul att du hittat bra i sälrodden, ska bli kul att se din progress! Vad tänker du för repsintervall? Försöker själv hålla mig till 6-10 för att bygga lite massa. Körde den som power-variant förut 3-5 reps också med bra ökningar (105-120x1).

Ser ut som det går och gått bra här senaste tiden förutom lite värk och obekvämheter nyligen då :P Såg även din 160 böj, grymt. Där går det väl verkligen framåt?

Edit: Bild på hur setup för frontböj med straps:

Edit 2: gick inte få upp bilden men här länk: http://static.wixstatic.com/media/7b..._0.00_jpeg_srz
Just det provade med remmar förra året. Tack!
Kollade bilden. Hittade youtubevideos också. Ska ge det ett till försök, ärligt försök.
------------------
I programmet jag kör står det att en ska köra 3 roddövningar - om mark ej kan utföras. Så kan jag inte köra marklyft imorgon pga min trasiga tumnagel blir det mycket sälrodd. 6-9 set.

Har tänkt att köra RPT där också. 3-6 reps första setet och 6-12 andra. Gillar RPT starkt.

Mina dragpass blir:
Mark upp till ett pb-set
Sälrodd RPT
Chins RPT
+Baksida axlar och två bicepsövningar

Cyklar mellan drag och press varannan dag. Böj varje pass. 1 vilodag. Så blir 3 dragpass och 3 presspass. 6 böj.

Tagit från olika PPL-upplägg och splittat veckovolymen på 3 dagar istället för 2.

Dock körde jag extra biceps - kan varit det som gav bicepsinflammationen!

------------------
Alltså träningen har gått kukbra sedan början av juli om jag ska vara ärlig. Har kunnat träna bra och inte haft ont. Bara mitt högerknä som var halvskumt samt vänsterhöften men den har varit gnällig i snart två år. Har känts rekordbra senaste månaderna. Speciellt senaste passen - kan vara för jag har så ont i armarna som jag inte tänker på höftsmärtan dock hahah.

Sen nu i december började det skita sig. Efter RSR. Började böja mycket och har mosat sönder vänsterarmen. Gick över till highbar och fick bicepsinflammation och fått en böld på tumnageln så kan inte sumo-marka (ska prova tejpa den imorgon).

I somras när jag cyklade som mest, till nu:
135kg x1 böj> 160kg
87.5kg x1 bänk> 95kg
160kg sumo-mark> 185kg

Men jaja. När jag gjorde journalen för 1½ år sedan hade jag gjort en två på 140kg i böjen, 90kg x1 lätt i bänken och 3 reps på 160kg smalmark. Vet iallafall att min teknik i samtliga lyft har blivit mycket bättre, mer långsiktig och skadefri teknik. :P Har fått bra hypertrofi-gains (vet inte om man kan säga så, muskelmassa-gains*) sedan i somras också. Ligger på 95kg nu och har fortfarande magrutor. Känns riktigt bra! Ska fixa formbilder. :P


Edit:
Sporttejp. Hmm kanske är sådant jag hade på hockeyklubban. Tyg typ. Undra om jag kan gå ner på coop och handla imorgon inför passet.
https://www.kitmart.co.uk/media/cata...stick_tape.jpg
^Hockeytejp, högupplöst bild. :P

Senast redigerad av 1x0 den 2017-01-05 klockan 23:28.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-05, 23:29   #540
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Vill också ha abs Hittade en gammal formbild från 2015 hösten och där (när jag tyckte jag var fet) hade jag rätt så hyfsade abs. Idag väger jag 6kg mer (92kg ish) men känner mig inte lika fet :P Mindre störning i huvudet kanske. Bänkar kanske 30kg mer också, böjer mindre lol, markar mer (smalmark) Inte provat 1RMs på ett tag.

Vem mer än jag vill inte köra några 1RMs på hela 2017 och låta detta år bli the year of volume? :P
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)