Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-08, 23:30   #76
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag kände mig sliten så tog nyss ett viloår ifrån gymmet, bara för att vara på säkra sidan. Man vill ju inte riskera överträning heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 10:06   #77
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Har du tappat mycket i styrka och massa med detta upplägg?
En del massa. Väger 88 kg lite småmjuk, brukade väga kanske 91-92 kg på den här trivselmjukheten annars. Tappat 10 kg i OH-squat (110 kg till 100 kg) men det är nog mer pga en hamstringsskada. Ej tappat annars i bröst, rygg etc.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 20:41   #78
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
En del massa. Väger 88 kg lite småmjuk, brukade väga kanske 91-92 kg på den här trivselmjukheten annars. Tappat 10 kg i OH-squat (110 kg till 100 kg) men det är nog mer pga en hamstringsskada. Ej tappat annars i bröst, rygg etc.
Inte så mycket ändå, trotts allt. Är det några kg massa och några kg i styrka kan det ju vara värt för att träna kampsport. kan tänka mig att det är jobbigt till en början att tappas massa, när man varit van att nästan tvångsmässigt bygga muskler år ut och år in. Är därför jag har svårt att sluta styrketräna helt. men funderar på att dra ner på det till förmån för kampsport.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:06   #79
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Just nu kör jag deload var 5 mikrocykel (á 4 pass) där jag hugger volymen så att alla 3-set eller 5-setsövningar blir 2 set istället, men behåller intensiteten (eller rentav höjer den i de set jag kör). Verkar fungera hittills iaf.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:57   #80
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Just nu kör jag deload var 5 mikrocykel (á 4 pass) där jag hugger volymen så att alla 3-set eller 5-setsövningar blir 2 set istället, men behåller intensiteten (eller rentav höjer den i de set jag kör). Verkar fungera hittills iaf.
Hur lång är din deload?
Om jag förstår rätt så drar du ner på volymen var sjätte vecka ( eller efter 25 pass)?
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 11:04   #81
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur lång är din deload?
Om jag förstår rätt så drar du ner på volymen var sjätte vecka ( eller efter 25 pass)?
En mikrocykel på 4 pass. Vilodagar har jag en i veckan (reaktiv vila, så kan bli vilken dag jag känner för det). Annars kör jag 4 pass, sedan börjar det om igen utan vilodag (eller beroende på var den hamnar). När 4 sådana pass körts igenom så blir den femte cykeln en deload á 4 pass.

Exempel:
Mikrocykel 1: mån, tis, ons, tors, vila på fredag.
Mikrocykel 2: lör sön + vecka 2 mån tis. Vila onsdag.
Mikrocykel 3: tors, fre, lör, sön. Vila måndag vecka 4.
Mikrocykel 4: tis, ons, tors, fre.
Deload: vecka 4 lör, sön + vecka 5 mån tis.

Jag har testat lite andra varianter på deloads (dra ned på t.ex. både intensitet och volym), men har inte förrän detta år haft en vilodag per vecka heller utan kört på. De 3 månader eller vad det nu är som jag kört på det här sättet så känns det bra i alla fall.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 12:28   #82
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Inte så mycket ändå, trotts allt. Är det några kg massa och några kg i styrka kan det ju vara värt för att träna kampsport. kan tänka mig att det är jobbigt till en början att tappas massa, när man varit van att nästan tvångsmässigt bygga muskler år ut och år in. Är därför jag har svårt att sluta styrketräna helt. men funderar på att dra ner på det till förmån för kampsport.
Som du säger, det kommer med fördelar och nackdelar. Jag är glad att jag växlade över då jag tycker träningen är roligare igen, kan slåss hyggligt vilket "känns bra" och FRAMFÖRALLT är jag mer hälsosam (bättre kondis och har fått mitt höga blodtryck under kontroll).

Klart man teoretiskt kan köra en Grub och göra allt 200% men jag är inte av det virket. Få är nog det.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-06-13 klockan 12:30.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)