Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-10, 19:19   #31
mycketbrännvin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 799
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Progression är sällan svårt att se eller känna i något program av den typen men jag är fullt medveten om att en hel hög människor är rädda för att träna en bit från max då de tror att det inte ger något. För det stora flertalet som styrketränar behöver inte ett enda pass vara jobbigt för att de ska fortsätta öka under väldigt lång tid
+1. Tycks vara vanligt att folk tror att "mer dessto bättre"
mycketbrännvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 20:03   #32
Rawsteel
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av mycketbrännvin Visa inlägg
+1. Tycks vara vanligt att folk tror att "mer dessto bättre"
Mer och mer, det handlar om att ta i.
Att ligga 4-5 reps från fail i majoriteten sets tror jag inte ger mycket i muskelväg.
Att lägga ned vikten när det blir jobbigt överlåter jag till 50+ tanterna på gymmet.
Rawsteel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 20:08   #33
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Nä.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 20:09   #34
Rawsteel
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
Ni som sågar deload och "lätta" program som tex 5/3/1..
1) Har ni prövat något av dom?
2) Hur länge har ni tränat?/Hur starka är ni?

Min erfarenhet är att ju äldre man (jag) blir och ju längre man har tränat så blir det viktigare med att "träna smart" och inte blåsa på järnet varje pass. Tänket är att man ska göra det som behövs och inte mer för att på så sätt hålla i längden.

Jag tyckte också att 5/3/1 såg lätt ut på pappret, men märkte snart att om man tog i ordentligt på toppsetten så kunde man bli väldigt sliten så när det var dags för deload välkommnade man den lätta veckan. Jag märkte också väldigt fort att man inte bara kände sig utvilad utan kom tillbaka starkare efter en veckas deload, något jag aldrig någonsin känt av en veckas helvila.

Vem vet, det är kanske ni som whinar över deload och 5/3/1 som är dom verkliga mesarna, det är ju trots allt ett ganska öppet program som blir vad man gör av det.
Körde 5/3/1 i 6 månader och för mig som är van vid att köra 8-10 set (1-2 från fail) så kändes det väldigt lätt.
Visst ökade min styrka helt okej men min utveckling muskulärt var märkbart sämre mot tidigare upplägg.
Rawsteel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 00:25   #35
Fartman
Registered User!
 
Fartmans avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Boden/Umeå
Inlägg: 4 932
Citat:
Ursprungligen postat av Rawsteel Visa inlägg
Körde 5/3/1 i 6 månader och för mig som är van vid att köra 8-10 set (1-2 från fail) så kändes det väldigt lätt.
Visst ökade min styrka helt okej men min utveckling muskulärt var märkbart sämre mot tidigare upplägg.
Ok, jo det är väl främst riktat för långsiktiga styrkeökningar så är man ute efter massa primärt så finns det förmodligen bättre program.
__________________
"Hellre en dålig bastu som används ofta och gärna än en perfekt bastu som sällan eller aldrig har några gäster" - Per Granlund, Svenska Bastuakademin.
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 00:33   #36
Blindguard1
Registered User
 
Blindguard1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Segeltorp
Inlägg: 490
Citat:
Ursprungligen postat av Sarwien Visa inlägg
Detta kan vara det mest efterblivna jag läst.
Jag med, om inte sarkasmen framgick.
__________________
Kontakta gärna om du tränar på F&S Hornstull!
Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Blindguard1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 10:56   #37
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Nej, inte för tillfället. Körde det hela förra året med okej resultat men samtidigt kanske min låga volym och frekvens inte riktigt motiverar en hel veckas lätt träning. Dessutom bjuder det sk. "livet" på en och annan ofrivillig viloperiod, så nu under våren kör jag utan planerad deload.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 11:09   #38
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Rawsteel Visa inlägg
Körde 5/3/1 i 6 månader och för mig som är van vid att köra 8-10 set (1-2 från fail) så kändes det väldigt lätt.
Visst ökade min styrka helt okej men min utveckling muskulärt var märkbart sämre mot tidigare upplägg.
Det är ju många som gjort rätt stora framsteg med 531. Vad det ger rent muskulärt beror väldigt mycket på hur du lägger upp assistansövningarna. Vidare tycker jag det är väldigt magstarkt att säga att det är ett kärringprogram. Du går ju "all out" på +-setet en gång per träningspass.

För att vara helt ontopic:
Jag använder deload i olika former i alla program jag kör.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 11:14   #39
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Vad betyder deload?
Försök till hyfsat seriöst svar: deload är t ex en träningsvecka där man kör på medvetet submaximala vikter. 531 nämndes som exempel, där använder man mycket låg intensitet under deloadveckan. I Starr/Pendlay 5x5 (madcows variant) finns också deload, där man går från 5x5 i vecka 4 i programmet till 3x3 vecka 5 - på samma vikt.

Deload fungerar i min värld allra bäst när man är rejält nertränad, dvs när man volym- och intensitetsmässigt legat en bit över vad man egentligen tål ett par veckor. Det är en rätt kul känsla att plötsligt träna lätt, och veckan därpå känna sig mycket starkare helt enkelt för att kroppen fått återhämta sig i lugn och ro.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 11:31   #40
Better bodies
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 91
JAg kör 3 split och kör flera dagar på raken tills jag känner mig sliten och att det senaste passet gick trögt. Då vilar jag 1-2 dagar för att sedan köra på.
Better bodies är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 14:55   #41
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Rawsteel Visa inlägg
Avbelastning, att man under en period tränar lätt och håller sig en bra bit från failure.
5/3/1 är ett program som överanvänder det då vikterna man använder i dom 2 första setsen med dom utsatta repsen är långt ifrån jobbiga och på den fjärde veckan är alla sets en deload.
Aldrig förstått hur 5/3/1 kan vara så populärt, man tränar mer eller mindre som en gammal kärring där man lägger ned vikten när det börjar bli lite motstånd.
Om du körde 5/3/1 i ett halvår borde du känna till att det finns en gedigen bunt med olika upplägg som man kan välja beroende på vad man har för mål med sin träning. Vissa av dem är väldigt minimalistiska och andra är riktigt tuffa även för mycket träningsvana personer. Jag är visserligen inte så förtjust i 5/3/1 för min egen del men jag måste ändå protestera när du beskriver det på ett sådant vis. Om du tycker att det är i lättaste laget med ett enda set där man tar ut sig fullt i basövningen hade det varit lämpligt att välja ett upplägg med mera komplement, eller hur?

Programmet är förmodligen så populärt just eftersom det kan anpassas till så mycket olika mål.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."

Senast redigerad av Matsa den 2013-03-11 klockan 14:56.
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 15:00   #42
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Rawsteel Visa inlägg
Förväntade mig faktiskt att det skulle dyka upp en bild på en preppande individ, gick snabbare än vad trodde dock.
Vad vill du få ut av bilden?
En bild på honom säger 0 om upplägget, den visar snarare vad bra genetik och mycket prepp kan åstadkomma.
Och ändå så har jag och många med mig kört efter hans schema och det har fungerat riktigt bra.

All out-setet kan vara riktigt bra i början. Man har ett set där man vet att det är jobbigt, man kör hårt och fokuserar på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 15:13   #43
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Deload behöver inte vara så märkvärdigt egentligen utan ett redskap för att korrigera slitenheten så att man kan träna riktigt hårt låt säga 3-4 veckor till och bibehålla sin progression i de viktigare övningarna. Ibland räcker det att man plockar bort några assistansövningar i några pass om värk/början till inflammation börjar att infinna sig så är man på banan igen, man behöver kanske inte ens deloada i huvudövningarna om man tidigt sätter in åtgärder.

Ett konkret exempel är att man kanske skippar sina gristunga goodmornings men behåller marklyften enligt schema och tänkt progression tills allt är som det ska igen.

Senast redigerad av Stefan J den 2013-03-11 klockan 15:16.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 15:24   #44
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Deload behöver inte vara så märkvärdigt egentligen utan ett redskap för att korrigera slitenheten så att man kan träna riktigt hårt låt säga 3-4 veckor till och bibehålla sin progression i de viktigare övningarna. Ibland räcker det att man plockar bort några assistansövningar i några pass om värk/början till inflammation börjar att infinna sig så är man på banan igen, man behöver kanske inte ens deloada i huvudövningarna om man tidigt sätter in åtgärder.

Ett konkret exempel är att man kanske skippar sina gristunga goodmornings men behåller marklyften enligt schema och tänkt progression tills allt är som det ska igen.
Typ så och om man inte befinner sig på så hög nivå så ser jag ingen anledning att inte sänka lite då och då även om man inte börjar få värk. Lite bättre återhämtning en vecka då och då gör att man helt enkelt kan låta programmet rulla en bit längre innan man måste vila pga värk.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 19:26   #45
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Inte bara 5/3/1 som använder sig av deload. Även Madcow 5x5 kör en deoload. Man börjar programmet med en deload där man jobbar upp sig till sitt 5 rep max som man ska nå vecka fyra. Efter vecka fyra så är det ständiga ökningar. Så det som Fartman påpekar att "man tar sats" kan mycket väl vara sant.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)

Senast redigerad av Ado2000 den 2013-03-11 klockan 19:29.
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)