Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-02-15, 18:23   #826
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Lördag & Söndag = Veteranläger! (STK)

Vi började helgens övningar med att Robert Ericsson informerade lite om allt möjligt som kan vara bra att tänka på om man åker och tävlar internationellt. Därefter hade en domare information om tävlingsregler och de nya riktlinjerna då det gäller vad som är godkänd utrustning. Mycket visste man sedan innan men annat hade jag inte haft en tanke på.

Därefter gick vi ned till gymmet och hade en snabb genomgång om dom vanligaste SL-skadorna och hur man kan förebygga dessa muskulära obalanser genom träning. Det här var verkligen superintressant och detta ämne hade jag gärna fördjupat mig i mera. Sedan var det dags för träning!!!

Lördag = Knäböj!

Knäböj, sumostil och hög stång 50kg 2x3st, 60kg 2x3st, (Bälte på)70kg 2st, 80kg 1st, 90kg 1st
Knäböj (S.centurion, Bälte) 110kg 1st, (lindor på) 140kg 1st, 150kg 1st, 155kg 1st
Marklyft, sumostil (Bälte) 60kg 10x4st

Målet idag var att få till djupet på mina knäböjar med just s.centurion, jag kände att jag ville ha en liten revansch för dom bortdömda böjarna på SM. Som bedömare hade vi en internationell domare som kontrollade godkänt djup. Den på 140kg var han osäker på, på 150kg fick jag godkänt och sista på155kg, där fick jag lite framåtvikt och djupet blev på gränsen där återigen. Slutsatsen är iaf att jag kan böja djupt med dräkten, bara tekniken/balansen stämmer! Ett annat problem som uppdagades för mig var att jag vrider ut ena benet/foten mera än det andra vilket gör att jag from nu måste hålla koll på mina fötter så jag inte tränar in ett felaktigt rörelsemönster. Sedan fick jag en massa tips och råd från lägerdeltagarna på hur jag borde sy in axelbanden på dräkten för att sedan kunna böja ännu tyngre och bättre.

Grymt bra dag som helhet! Avslutades med ett trevligt samkväm med middag för oss som bodde på hotellet.

Söndag = Bänkpress (Hirvis), Rygg!

Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 2st, 65kg 2st, 70kg 8x1st
Stångrodd, brett grepp 60kg 5x5st
Latsdrag (strikt) 30kg 10st, 40kg 10st, 50kg 10st
Långsamma stångsänkningar 15kg 3x5st
Kettlebellsvingar 20kg 3x20st

Jag hade fullt sjå att hålla mig till mitt tänkta Hirvis-program och låta min bänktröja ligga kvar i väskan. Det är ju just vid sådana här tillfällen då det samlas många nya bekantskaper som man brukar snappa upp nya råd, tips och idéer. Jag fick fokusera på att hjälpa dom andra med bänken så gott jag kunde och självklart så lär man sig mycket även av det. Det bästa är då det blir diskussioner om hur teknikjusteringar fungerar för olika lyftare. Ingen bänkpressare verkar vara den andra lik

Sedan fick jag en snabb genomgång av min kropp, jag har inte problem med ont längre men jag har fortfarande ojämn balans i styrkan mellan de båda benen. Jag har fortsatt övat corestyrkan då och då men kanske slarvat mer med höftrörlighet och styrkeövningar för höften/rumpan. Det blir alltså skärpning på den fronten och gärna att jag tränar enbens-övningar. Ryggen fick sig en knäckning också så nu känner jag mig mjuk.

Grymt bra helg, tack till alla deltagare och arrangörer.

Senast redigerad av eulalia den 2015-02-15 klockan 18:31.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-16, 05:50   #827
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
ja det var trevligt!!!!.......Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:46   #828
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Måndag = Rehab! (Elixir)

Höft, knip och core övningar

Tisdag = Sheiko #29, vecka 3, pass 2! (Elixir)

Marklyft, smalt, stående på viktskiva 65kg 2x3st, 77kg 2x3st, 85kg 4x3st
Kronlyft, smalt (Bälte) 80kg 4st, 90kg 2x4st, 105kg 2x3st, 117kg 3x2st
Utfallssteg med hantlar 6kg 4x5st, 10kg 5st/ben
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 21:44   #829
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Onsdag = Yoga, 45min!

Blev tyvärr lite försenad men hann med iaf 45min av passet. Kände mig lite stressad och ofokuserad.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 21:43   #830
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Torsdag = Rodd och Hirvis bänkprogram! (Elixir)

Sälrodd, bänkgrepp med stopp (Remmar) 40kg 8st, 50kg 6st, 60kg 3x6st
Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 2st, 65kg 5x5st
Knäböj (Bälte) 50kg 5st, 55kg 5st, 67kg 4st, 77kg 4x3st

Jag var oerhört frustrerad och disträ då jag kom till gymmet idag så jag fick inleda passet med annat än tänkta övningar för att få ur mig lite stresshormoner. Sedan började jag komma i fas med mig själv igen lagom tills bänkpressarna och alla lyft gick upp lätt och med god teknik.

Sedan var det dags för Sheikos knäböj,,, jag kände mig sliten och småöm på lårets utsida/ned mot knä. Det finns några misstänkta anledningar:

För otränad för att hantera den ökade träningsvolymen i knäböj och marklyft.
Fredagens promenad till och från jobbet, har inte promenerat på år och dar.
Rehabövningen för höften som jag har återupptagit efter att det visat sig att jag utåtroterar det ena benet då jag böjer och gärna lägger över mer av kroppsvikten dit.

Jag skippade dom tyngsta lyften och nöjde mig med att jag gjorde alla böjar med skön känsla och bra teknik.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-22, 15:56   #831
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Söndag = Hirvis/Sheiko #29, vecka 4, pass 1! (KAK)

Knäböj 50kg 2x4st, 55kg 5st, 67kg 4st, (bälte på) 77kg 2x3st, 90kg 5x3st
Bänkpress med stopp, 40kg st, 50kg 3st, 60kg 2st, 70kg 8x1st
Frontböj 45kg 2x5st, 55kg 2x4st, (bälte på) 67kg 3x3st
Goodmornings 50kg 5x5st

Jag gjorde rätt bra ifrån mig idag, höll stil och teknik rätt okej.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 22:02   #832
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Tisdag = Axlar och Sheiko-Marklyft, 29# vecka 4 pass 2! (Elixir)

Facepulls med rep 20kg 10st, 25kg 10st, 30kg 3x10st
Ryggflyes på lutande bänk, strikt 5kg 3x10st
Långsamma stångsänkningar 3x10st
Sidolyft med hantlar, strikt TUT 7kg 3x10st
Marklyft, smalt 65kg 3st, 78kg 3st, 90kg 2x3st, (Bälte på) 105kg 2x3st, 110kg 3x2st, 105kg 3x2st

Jag är nöjd med dagens träningspass, hittade av rätt muskler i axelövningarna och orkade knappt lyfta armarna efteråt. Även marklyften kändes rätt bra tekniskt.

Idag har jag skrämt folk på jobbet. Jag skulle byta ut gasen i en gammal skruttig maskin till ett något miljövänligare alternativ vilket jag förklarade för personalen. Maskinen där jag stod och jobbade var placerad lååångt ifrån det tillhörande frysskåpet som var placerad i ett kök så överblicken på helheten hade jag väl inte riktigt. Jag kopplade bort en magnetventil och öppnade därmed upp flödet i gaskretsen och började gladeligen tömma maskinen. Jag grejade på och hade mig och det tog väl rätt lång tid. När jag sedan kom tillbaka in i köket så fick jag lite konstigt bemötande av personalen och dom undrade oroligt om det inte luktade gas i hela köket och om det inte var farligt. Jag kollade snabbt upp läget men det visade sig att det var magnetventilen hade brunnit och spred en "pikant elektronikbrands odör". Sånt som tydligen händer men bara mig känns det som.

Senast redigerad av eulalia den 2015-02-24 klockan 22:03.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-25, 19:40   #833
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Hej!! Det var minsann länge sen! Tänkte försöka komma igång och logga lite igen. Har inte hunnit läsa ikapp i fin journal än, men jag ska. Hoppas allt går bra med träningen och att du mår bra i övrigt!!
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-25, 21:59   #834
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Hoppsan! Dig var det lääänge sedan man såg något inlägg från men du är sååå välkommen tillbaka Zanndhra.

Onsdag!

Yogapass, 60min.

Ikväll har jag beställt SL-dräkter för flera tusen kronor, jag nästan skäms... och ändå känns det som att jag lätt kunde köpa ännu mer utan att det skulle räknas enbart nöjes-shopping utan faktiskt nödvändigt till en viss grad. Men det blir säkerligen roligt att testa lite nytt!!!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-26, 22:13   #835
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Haha, alla mina beställningar av SL-utrustning gick åt skogen, fast det blir ju billigare på det viset!

Torsdag = Hirvis och en halv Sheiko: #29, vecka 4, pass 3! (Elixir)

Axeluppvärmning
Bänkpress med stopp 40kg 5st, 50kg 3st, 60kg 2st, 65kg 1st, 70kg 4x4st
Knäböj 55kg 5st, 67kg 4st, 77kg 2x3st, (bälte på) 90kg 3x3st
Abd. Crunch maskin 55kg 20st, 65kg 15st, 75kg 10st

Hirvisprogrammet är prio ett just nu och Sheiko får bli det som orkas med. Det känns som att det blir lite tokig ordning att bänka före böjen då man blir lite mör i ryggen av bryggan. Jag tycker även att knäböjsmomentet är så pass tekniskt svårt så där måste man vara fräsch i kroppen för att orka hålla stilen.

Hirvisprogrammet börjar bli mer och mer utmanande men det ska absolut inte vara omöjligt att klara det hela vägen.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 13:38   #836
Gnistan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 076
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Lördag & Söndag = Veteranläger! (STK)

Vi började helgens övningar med att Robert Ericsson informerade lite om allt möjligt som kan vara bra att tänka på om man åker och tävlar internationellt. Därefter hade en domare information om tävlingsregler och de nya riktlinjerna då det gäller vad som är godkänd utrustning. Mycket visste man sedan innan men annat hade jag inte haft en tanke på.

Därefter gick vi ned till gymmet och hade en snabb genomgång om dom vanligaste SL-skadorna och hur man kan förebygga dessa muskulära obalanser genom träning. Det här var verkligen superintressant och detta ämne hade jag gärna fördjupat mig i mera. Sedan var det dags för träning!!!

Lördag = Knäböj!

Knäböj, sumostil och hög stång 50kg 2x3st, 60kg 2x3st, (Bälte på)70kg 2st, 80kg 1st, 90kg 1st
Knäböj (S.centurion, Bälte) 110kg 1st, (lindor på) 140kg 1st, 150kg 1st, 155kg 1st
Marklyft, sumostil (Bälte) 60kg 10x4st

Målet idag var att få till djupet på mina knäböjar med just s.centurion, jag kände att jag ville ha en liten revansch för dom bortdömda böjarna på SM. Som bedömare hade vi en internationell domare som kontrollade godkänt djup. Den på 140kg var han osäker på, på 150kg fick jag godkänt och sista på155kg, där fick jag lite framåtvikt och djupet blev på gränsen där återigen. Slutsatsen är iaf att jag kan böja djupt med dräkten, bara tekniken/balansen stämmer! Ett annat problem som uppdagades för mig var att jag vrider ut ena benet/foten mera än det andra vilket gör att jag from nu måste hålla koll på mina fötter så jag inte tränar in ett felaktigt rörelsemönster. Sedan fick jag en massa tips och råd från lägerdeltagarna på hur jag borde sy in axelbanden på dräkten för att sedan kunna böja ännu tyngre och bättre.

Grymt bra dag som helhet! Avslutades med ett trevligt samkväm med middag för oss som bodde på hotellet.

Söndag = Bänkpress (Hirvis), Rygg!

Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 2st, 65kg 2st, 70kg 8x1st
Stångrodd, brett grepp 60kg 5x5st
Latsdrag (strikt) 30kg 10st, 40kg 10st, 50kg 10st
Långsamma stångsänkningar 15kg 3x5st
Kettlebellsvingar 20kg 3x20st

Jag hade fullt sjå att hålla mig till mitt tänkta Hirvis-program och låta min bänktröja ligga kvar i väskan. Det är ju just vid sådana här tillfällen då det samlas många nya bekantskaper som man brukar snappa upp nya råd, tips och idéer. Jag fick fokusera på att hjälpa dom andra med bänken så gott jag kunde och självklart så lär man sig mycket även av det. Det bästa är då det blir diskussioner om hur teknikjusteringar fungerar för olika lyftare. Ingen bänkpressare verkar vara den andra lik

Sedan fick jag en snabb genomgång av min kropp, jag har inte problem med ont längre men jag har fortfarande ojämn balans i styrkan mellan de båda benen. Jag har fortsatt övat corestyrkan då och då men kanske slarvat mer med höftrörlighet och styrkeövningar för höften/rumpan. Det blir alltså skärpning på den fronten och gärna att jag tränar enbens-övningar. Ryggen fick sig en knäckning också så nu känner jag mig mjuk.

Grymt bra helg, tack till alla deltagare och arrangörer.
Du är bra stark i stångrodd samt lats ser jag.
Önskar dig en fin helg.
MVH
Gnistan
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 13:41   #837
Gnistan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 076
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Haha, alla mina beställningar av SL-utrustning gick åt skogen, fast det blir ju billigare på det viset!

Torsdag = Hirvis och en halv Sheiko: #29, vecka 4, pass 3! (Elixir)

Axeluppvärmning
Bänkpress med stopp 40kg 5st, 50kg 3st, 60kg 2st, 65kg 1st, 70kg 4x4st
Knäböj 55kg 5st, 67kg 4st, 77kg 2x3st, (bälte på) 90kg 3x3st
Abd. Crunch maskin 55kg 20st, 65kg 15st, 75kg 10st

Hirvisprogrammet är prio ett just nu och Sheiko får bli det som orkas med. Det känns som att det blir lite tokig ordning att bänka före böjen då man blir lite mör i ryggen av bryggan. Jag tycker även att knäböjsmomentet är så pass tekniskt svårt så där måste man vara fräsch i kroppen för att orka hålla stilen.

Hirvisprogrammet börjar bli mer och mer utmanande men det ska absolut inte vara omöjligt att klara det hela vägen.
4:or på 70 i bänken.
Bra jobbat.
MVH
Gnistan
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 13:50   #838
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Hej på dig Gnistan och tack! Jag tror nästan att ryggen/roddövningar är min bästa styrka men jag har lagt ned mycket träningstid på den. Det var ett aktivt beslut jag tog för flera år sedan då jag ville få bukt med mina risiga simmaraxlar och det har faktiskt hjälpt. Detta i kombo med rotatorcuff övningar, axlar, mycket flyes och breda roddar. Jag varierar också min ryggträning genom att ibland köra många superstrikta reps med full muskelkontakt för att ibland "go bananas" och fläska upp snudd på för tunga vikter. Upplägget med ryggträningen verkar funka och jag blir starkare hela tiden, något jag inte riktigt har lyckats med lika bra i andra övningar.

Fredag = Sumoböj och goodmornings! (KAK)

Knäböj, sumostil med stopp (bälte) 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 2x3st, 75kg 2x3st, 80kg 2x2st, 85kg 2x2st, 90kg 2x2st
Goodmornings 50kg 2x5st, 55kg 2x5st, 60kg 2x5st

Jag älskar sumoböj och lyften känns kontrollerade och starka jämfört med vanliga tävlingsböjar men kroppen får ju jobba med andra vinklar, mera tekniiiik och nöta måste kunna få bukt med knäböjs problemet.

Sedan fick jag en liten ryggmassage och ryggradsknäckning.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 16:30   #839
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
nice kämpat.......Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 16:00   #840
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Thanks hulken

Söndag = Hirvis/Sheiko, #30, vecka 1, pass 1! (KAK)

Bänkpress med stopp 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 2st, 65kg 1st, 70kg 8x1st
Knäböj 55kg 5st, 67kg 4st, (bälte på)77kg 2x3st, 90kg 5x3st
Ryggresningar 5x10st
Knäböj (bälte) 62kg 5st, 72kg 4st, 85kg 3x3st

Jag nöter vidare med mina knäböjar. Tekniken såg tydligen riktigt bra ut, bara att fortsätta att nöta in i ryggmärgen. Var helt stendöd på slutet och började må illa så jag skippade dom sista 2 seten.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)