Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-08-12, 19:05   #271
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Måndag = Stretching av ben och rumpa, mage!

Rulldåren 15st
Rulldåren med viktskiva 15kg 2st + 8st vanliga
Rulldåren 5st + 4st korta
Plankan med viktskiva Tävling: 50kg 75sek Oavgjort!
Plankan med viktskiva Tävling: 75kg 24sek Kom sist!
Sidotwistar med viktskiva 10st 2x30st

Jag fick tvinga mig själv att vila benen idag då jag fortfarande känner mig kort och stram i muskulaturen på baksidan. Vanligtvis brukar jag köra med superlätta vikter istället för att lägga ner då jag har något kroppsligt bekymmer men jag var lite rädd att dra på mig någon bristning och det är ju oerhört onödigt. Jag har gått med lite känningar sedan några veckor innan SM och då gick jag ju till en sjukgymnast för att få hjälp och det gick väl sisådär, inom några dagar ska träffa en ny expert så att jag förhoppningsvis får bukt med grundproblemet.

Som tur är behöver man ju inte hoppa över träningen, det finns oftast någonting man faktiskt kan träna, som tex magen. Det blev en grym tävling i plankan idag där killarna var ute efter revansch. Oavgjort är väl OK och alla förbättrade sina resultat markant jämfört med förra veckan, riktigt bra jobbat.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 08:19   #272
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Varför inte höja 6RM då du klarade 3 reps mer än rep-range? (Rep-range ligger på 10-12reps)

Isåfall ska du göra 9-11 reps på 65kg nästa vecka. Det blir inga problem för dig

Edit. Observera att jag gjorde en liten ändring inför maxningen.
Tog bort sista maxrepparpasset för att det inte ska bli för långt mellan det sista tunga passet och maxningspasset. Så då minskade reprange med 1 rep hela vägen.
http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2Kv3.xls
__________________
MM2K och bänkpressprogram

Senast redigerad av Damien Thorne den 2013-08-13 klockan 08:25.
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 10:57   #273
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Aha, är den ändrad?! Jag ska erkänna att jag har gått efter mitt knyckliga pappersschema och det kanske inte är helt up to date för där står det 11-13reps som reprange för pass 3 och så har jag kört på 3-5reps mer för att ändra 6RM. Jag har bestämt mig för att försöka vara lite modern så jag tar helt enkelt och kastar mitt papper i soptunnan och skriver ut ett nytt, och därmed ändrar jag också mitt 6RM.

Nu börjar jag faktiskt bli nervös på riktigt, ett nytt "teoretiskt" 6RM på 75kg och 80kg på 1RM.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 12:27   #274
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Ahh, ändra istället 6rm så fort du gör 1rep mer eller mindre än rep-range
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 21:08   #275
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Åhhh, jag blir snurrig av alla vikter och reps och nya och gamla versioner, hur jag än gör blir det fel. Jag gör som du säger och justerar schemat så att jag kör på 65kg nästa vecka, 9-11 reps. Det känns som att det blir mest rimliga siffror med 72kg som 6RM än med 75kg (vilket det egentligen hade varit med en 2,5kg ökning varje vecka).

Onsdag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 2x15st
Bänkpress med stopp (pass 4) 60kg 5st, 67kg 2x3st, 75kg 1st, Neg: 87kg 2x1st
Klossbänk/utlåsningar 90kg 5st, 95kg 3st, 100kg 2st, 105kg 1st
Öva enbart på brygga med olika stance
Triceps pushdowns, explosivt 20kg 6st, 25kg 4x6st
Sälrodd, olika stilar och greppbredd 40kg 5x10st
Latsdrag 60kg 4x5st s.set med/
Rodd i maskin 60kg 5st, 70kg 5st, 80kg 5st, 90kg 3st
Sidolyft med hantlar 7kg 3x10st (85%)
Biceps kabelcurl 27kg 6,6,5,5st m.hjälp
Underarmar hantel 3kg 2x20st s.set med/
Underarmar stång 20kg 2x20st

Pass4 av MM2K är avklarat utan missöden, bra tryck i lyftet på 75kg dock med tveksam rövkontakt. Riktigt bra utlåsningar idag jämfört med förra veckan, det fanns mer...

Sedan blev det sälrodd, började på 40kg och med min normala rörelsebana där jag för stången och armbågarna mot underkant på bröstkorgen ungefär. Sedan skulle jag testa att dra mot bröstet med armbågarna i 90gr ut från kroppen och det kändes bedrövligt och gjorde lite ont också. Det blev en liten diskussion om detta om huruvida det berodde på att rörelsebanan var onaturlig eller om det tyder på att det finns en svaghet i muskulaturen. Jag tycker mig även uppleva samma fenomen på fler ryggövningar. Om någon vet något om detta så blir jag tacksam om ni skriver en rad.
Tog det lite försiktigt med sidolyften efter känningarna på baksidan. PB i biceps och underarmsövningen jämfört med sist. Bra pass!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 18:06   #276
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Stretching av rumpa, höft och lår.

Fredag = Rygg, lätt och lagom...

Utåt och inåtrotationer med gummiband 3x20st
Latsdrag bakom nacken 30kg 5st, 35kg 5st, 40kg 5st, 45kg 5st, 50kg 5st
Latsdrag framför 30kg 5st, 35kg 5st, 40kg 5st, 45kg 5st, 50kg 5st
Kabelrodd med v-handtag 40kg 5st, 45kg 5st, 50kg 5st, 55kg 5st, 60kg 5st
Liggande kabelrodd med stopp, brett grepp 20kg 5st, 25kg 5st, 30kg 5st, 35kg 5st, 40kg 5st
Ryggflyes i maskin 1pl 5st, 2pl 5st, 3pl 5st, 4pl, 5st, 5pl 5st
Shrugs med hantlar 25kg 5st, 27kg 5st, 30kg 5st, 32kg 5st, 35kg 5st
Framåtlutande sidolyft med hantlar 3kg 5st, 4kg 5st, 5kg 5st, 6kg 5st, 7kg 5st

Jag har hängt rätt mycket framför datorn och då blir jag som regel lite stel och öm i rygg och nacke. Därför åkte jag till gymmet på min egentliga vilodag och körde några strikta och kontrollerade reps men inte särskilt tungt, mest för genomblödning. Sedan är det ju kul att vara lite social och säga hej till kamraterna på gymmet också....

Imorgon händer det mycket, då blir det att åka iväg till annan ort och träna lite styrkelyft, sedan blir det lite behandling av knorrande kroppsdelar vilket känns mycket välbehövligt...
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 18:52   #277
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Trevlig helg på dig och hoppas du får ordning på allt som knorrar.
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 19:06   #278
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Jag tycker generellt att sälrodden är svår att köra med armarna rakt utåt och att det stramar och blir konstig vinkel, jmf med att sikta något lägre ner på bröstkorgen. Däremot tycker jag att stående stångrodd fungerat bra med bred fattning och armbågarna rakt ut!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 20:30   #279
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Tack Zanndhra, jag önskar dig detsamma; en riktigt god helg och att kroppen håller ihop, håller tummarna.

Tack emmzan! Perfekt att få lite feedback angående sälrodden (övningen man tydligen inte ska kunna misslyckas med...). Mitt motto som jag har eftersträvat på träningarna har varit att känns övningen skit så är den förmodligen det och sedan har jag antingen ändrat på utförandet eller helt enkelt skippat den övningen, men nu när det blev en sådan diskussion så började jag tvivla. Alla övningar passar väl helt enkelt inte för alla och man ska lyssna på vad kroppen säger (vilket man inte alltid är så bra på).

Jag höll på med simning i mitt tidigare liv och under den karriären så gjorde jag mååånga misstag, bla var jag rejält övertränad och tappade gnistan och idrottsglädjen. Detta ledde till att jag i princip "med flit" simmade sönder axeln då jag ignorerade kroppens smärtsignaler. Korkat, jag vet! Jag lyssnade inte på kroppen då men det ska jag banne mig försöka göra nu, för att vara på gymmet det är det roligaste jag vet.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 20:15   #280
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Lördag = Knäböj och marklyft! (Motala)

Knäböj 60kg 4x5st, 70kg 3st, (Bälte på)80kg 2x3st, 90kg 1st, 100kg 1st
Marklyft 80kg 10st, 100kg 5st, (Bälte på)110kg 3st, 120kg 2xfail, 100kg 15st

Ett ovanligt kort pass men så oerhört givande. Det är nyttigt ibland att våga utbyta åsikter och låta andra kommentera ens teknik och ev brister. Jag har fått ett antal goda råd och tips med mig hem, särskilt då det gäller min böjteknik. Jag ska hädanefter lägga stången något längre ned på axlarna och vinkla fötterna lite mer framåt än utåt. Ska även jobba med huvudet och blicken och fästa den mer rakt framåt än snett uppåt för att lättare bibehålla rätt kurvatur i ryggen. Det kändes rätt OK faktiskt!
Marklyften gick inte lika bra, 120kg borde egentligen inte vara något problem men jag skyller på den ömmande bakdelen där. 15 reps på 100kg var RPB iaf.

Sedan fick sig kroppen en rejäl genomgång och genomkörare, vi får se om ömmandet lättar på några dagar. Fick en massa stretchövningar med mig hem att träna på också, kanon!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 07:55   #281
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
wow...15 reps på 100kg,väldans bra det!!!
riktig konditionsövning mao........lol.
börjar bli 3 siffrigt nu på det mesta......
väl tränat.....
Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 08:07   #282
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Håller m föregående: förb bra! Vad drar du som mest nu i marken?
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 09:59   #283
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
100x15! Starkt!!
Vad kul att det blev ett givande pass som gav en massa goda tips och idéer för framtiden. Hoppas kroppen känns bättre snart också!
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 10:08   #284
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Men god morgon mina vänner! Tack vad ni är snälla, 15st är väl helt OK men jag tror faktiskt att jag kan klara några fler också på rätt dag. Mitt PB i marklyft (127kg) satte jag i Halmstad för 1,5 månad sedan, jag provade då även 132 kg men den rubbade jag inte från golvet. Jag är riktigt svag i starten på lyften, det går segt och bedrövligt och sedan då jag passerat knäna klarar jag vilken vikt som helst känns det som. Jag ska nöta marklyft stående på kloss för att komma till rätta med bekymmret, kanske lägga in lite stopp också. Utöver det så har jag inte så många idéer... Mera riktigt tunga och djupa benpressar kanske, träna explosiva reps?!
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 19:48   #285
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Söndag = Överkropp!

Axeluppvärmning + utåt och inåtrotationer 1pl 2x15st
Bänkpress med stopp, explosivt 57kg 6st, 65kg 5,5st, Max:65kg 10st+fail
Smalbänk 50kg 3x5st (85%)
Triceps pushdowns med rep, explosivt 20kg 4x5st
cc Bröstflyes underifrån, explosivt 15kg 4x5st
Chins (kv på gymmet; 75,3) kv 7st, +5kg 4st+2, 3st+2, 3st+2 m.hjälp
Sittande rodd i maskin 75kg 4x5st s.set med/
Sittande kabelrodd med brett grepp 55kg 4x5st
Facepulls med stopp 10kg 4x10st (Lätt)
Biceps, sittande alt hantelcurl 15kg 5,5,4,4st
Underarmar med hantel 4kg 2x15st s.set med/
Underarmar med stång 25kg 2x15st

MM2K pass 5 stod på schemat idag och det gick bra. Första seten var otroligt tunga och trycklösa men sedan vaknade kroppen till, kanske gårdagens behandling gjorde sig något påminnd?! 10 reps är precis där jag ska ligga enlig programmet, perfekt. Jag känner mig lite vinglig och svag i ena axeln då jag kör smalt, det känns något bättre med riktigt uppspänd brygga men jag försöker ta det lite lugnt iaf. Riktigt bra explosiva reps i triceps och cablecross därefter.
Chinsen var riktigt tunga idag eller det kanske var kroppen som var tung? Skitsamma, bra träning är det i alla fall. Jag testade även en övning jag har undvikit pga att den brukar kännas kass, facepulls (mot halsen) med rep. Körde mycket lätt och kontrollerat och det gick bra, började ila och plira lite på baksidan dom sista repsen, på samma ställe där det brände till i sälrodden i onsdags. Jag kommer nog att testa den fler gånger ändå tror jag...
Ökning på underarmarna idag, lyckades dra på mig kramp i pekfingret också, hehe.

Nu under aftonen har jag stretchat ben och rumpa i ca 30min, jag är nog lite mindre stel faktiskt.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)