Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-15, 13:30   #481
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Åh så underbart smultrat! Och vilket kalaspers! Hatten av...
Det var riktigt bra prickat för dagen, 185kg x1. 190kg hade inte gått, men 187.5kg hade.
Är sugen på göra en tvåa på 180kg innan nyår.
Ska plocka ett nice PB i böjen innan nyår iallafall. 160kg borde jag ha!
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Riktigt snyggt markat, såg väldigt lätt ut!

Enda feedbacken jag har är att inte försöka över-extendera ryggen i toppen, utan försök att stanna med kroppen i en "vertikal" linje. Bilden försöker illustrera vad jag menar.
(Blev mycket text till dig, behöver inte spendera allt för mycket tid för ett utförligt svar.)

Tack för påminnelsen! Har faktiskt reflekterat över det. Att jag "rollar back shoulders" i topplägget, utlåsningen. Lite som en shrug och lutar mig bakåt...
Är det risk för akut skada eller mer långsamkommande? Alltså att den kan komma smygandes som en överansträngning? Så jag vet vad jag ska hålla utkik/känna efter. :P
Jag hitchar ingenting, är säker på mina mark är tävlingsgodkända (om man får ha benskakningar, stången droppar inget under lyftet).

Men (!), du har ingen åsikt om min nackposition? Har nojat över det också. Min nacke är ju helt böjd...blir så när det är tungt. Glömmer bort. Jag kollar ner i golvet (nästintill) men nacken böjs som satan. Har aldrig fått ont i den men känns som något kan knaka till och skada mig när jag ser klippet.
Kolla huvudpositionen, nacken, i detta klippet (bättre kvalité och reps):
https://www.youtube.com/watch?v=suUHiYyHnZY


Förresten. Angående höftproblemet:
Har märkt avsevärd rörlighetsförbättring i knäböjen de senaste veckorna! Vet inte om det är ifrån allt sumo-markande eller från rocking-quadruped-stretchen. Kör denna stretchen dagligen, tycker den tar riktigt bra. Den är chill och oansträngande att utföra också. Har verkligen inga som helst problem att gå djupt med bara stången, lowbar, första uppvärmningsseten. Från helt kall. Riktigt bra. :>

Såg också att du tipsade om en med sned höft, i annan tråd. Det du tipsat mig om. Kom på att en del av jag har fått minskad smärta och bättre höftfunktion, av att jag slutat sitta med benen i kors! Jag har avvänjt mig från det totalt. Dock sover jag på sidan med benen korsade - men jag byter liggposition jätteofta pga sömnproblem (vaknar jätteofta varje natt och rullar runt).
Tror också mitt plankande har hjälpt! Hörde i podcastavsnitt (tyngre talks, Ågren) att ont i höftböjaren/höftböjarregionen är ofta relaterat till svag bålstyrka. Har känt mig fladdrig som fan i böjen _bältlös_. Tar på mig bältet och blir sjuk skillnad. Mer stabilivitet och minskad höftsmärta, inbillar jag mig (pga bättre buktryck?).
^Spekulationer och sluddrigt svar.

Hoppas höften fungerar okej nu när jag ska börja knäböja mer!
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
grattis, såg ju inte så farligt ut förutom skakningarna ;P

Blir själv så sugen på att köra rsr när man ser alla möjliga på forumet köra det

Vad kommer nu då i träningsväg?
Tack. Trodde jag skulle få mer teknikfallering i form av ryggkrumning. När jag kollar mitt 140kg x11 @10 set från i sensomras så är de sista 5 repsen ganska banan. Mest övre rygg, svag böjning i nedre. Eller jag vet inte, dålig kvalité på klippet och tycker bältet skymmer ländryggsvinkeln lite också! Jag körde med klackskor då, nu kör jag barfota. Har hjälpt mycket. Jag är mest nöjd med marken, att jag verkar hitta rätt position i bottenläget direkt. Alltså att inte höften reser sig innan stången. Jag vet iallafall att mitt lyft laggar efter lite i starten pga tumlåset tar 0.1-0.2 sek innan det "tajtas till" (svårt att förklara hur jag menar).

Somras med klackskor, riktigt grisset. Sista reppen (140kg x11):




Igår, 185kg x1. Tungt-som-fan. Tror det är mitt fulaste marklyft sedan 140kg x11 iallafall:



__________________________

Ska skriva ner mitt egenkomponerande träningsprogram. Se om jag fixar kommande dagar och postar här. Blir 6 dagar i veckan (måndag vilodag).
Böj: varje dag (vet ej hur lägga upp)
Bänk: tis (tungt), tors (medel) och lördag (tungt)
Mark: onsdag (medel), fredag (lätt) och söndag (tungt)
Drag / pressfokus varannan dag, antal set (per vecka) taget från de flesta PPL jag skummat igenom. (Sprider ut antalet veckoset på 3 dagar istället för 2.)
Ska också se om jag kan rigga sälrodd. Spara på ländryggen maximalt till böj och marken. Ska nog skippa militärpress (spara ländrygg) och köra sittande bakom nacke i smith.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-15, 14:53   #482
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Jättebra svar, föredrar längre svar

Jag tror att det kan resultera i både akuta skador eller i en skada som smyger sig på över tid. För vissa människor är ländryggen lite känsligare och för vissa är den känsligare i just de positioner då den över-extenderas. Ländryggen bör generellt inte utsättas för större krafter i varken en över-böjd eller över-extenderad position, den bör i sådant fall hållas neutral.

Bra observation beträffande nacken! Jag skulle sträva efter att den går i samma linje som ryggen, dvs. den böjs aldrig. Gör själv samma misstag och försöker alltid att fixera blicken i ett läge för att på så sätt hålla huvudet stilla. Börjar blicken röra sig uppåt är det ofta ett tecken på att nacken böjs...så länge man inte tittar uppåt med ögonen (men det vanligaste är att man kröker nacken).

Grön linje är givetvis ett rekomendera som du själv påpekar! Thumbs up för att du hittade det

Helt rätt! Plankan är bra skit. Tänk såhär, den positionen som du har på bålen i plankan har ju, som du även märkt, en naturlig överföring på böj, mark och andra övningar där bålen ska hållas rät. Jag köttar plankan som enda bål-/magöving.

Grymt! jag tror verkligen dina förändringar i vardagen har bidragit till dina förbättringar. Jag själv sover inte heller på ryggen hela nätterna, försöker men vaknar alltid i andra positioner. Föredrar att sova på sidan. Ett lite skonsammare läge på sidan är att ha en kudde mellan knäna, detta för att inte det ena knät och den höften ska "vikas" över det andar benet. Inte lika bekvämt men ett tips. Har även märkt att om man lägger en kudde bakom knäna när man ligger på rygg så "tvingar" man kroppen lite att ligga på rygg. Det blir inte lika lätt att rulla omkring. Massa svammel nu men nu är vi ju inne på finjusteringar, du har ju kommit riktigt långt beträffande höftproblematiken! Viktigare att du sover bra än att du sover på ryggen och sover dåligt tycker jag så lägg inte för mkt tanke eller kraft i det

Och stretchen, kan bara instämma. Det är oxå bra grejer!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg qwerfsd.jpg (29.5 KB, 108 visningar)
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-15, 19:19   #483
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Torsdag 15 dec (dagens) 14:45-16:45 | Pressfokus: medeltung bänk, tung assistans

Böj:
20kg x20
20kg x10
40kg x5
52.5kg x5
62.5kg x5
75kg x5
75kg x5
75kg x5
75kg x5
75kg x5
5x5 50% 1RM (explosivitetsfokus)

Stoppbänk:
20kg x5
20kg x5
35kg x5
42.5kg x5
50kg x3
57.5kg x3
65kg x1
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
72.5kg x2
80% 1RM (av stoppbänk-PB)

Hantelflyes:
11kg x17
8.5kg x30
Till fail | PB

Axelpress bakom nacke (smith, sittande):
30kg x16
20kg x25 PB
Till fail

Sidolyft:
7kg x15
6kg x18
5kg x22
4kg x15-20

Frenchpress:
37kg x17 TPB
27kg x30 PB
Till fail

Pushdowns:
2 lätta set

Stående vadpress + plankan:
170kg x15 + kv 45s
170kg x15 + kv 45s


Böjen kändes tung idag dafuq. Sov bara 3-4 timmar och tunga marken igår spelade väl in.
Jävlar vad jag börjar bli stark i vaderna. Ska mäta och knäppa ett kort snart, se om något hänt.

Nästa presspass på lördag. Tung bänk och lätt assistans. Halverar repsen i assistansen från dagens pass. Skriver upp för minnas och när jag ändå programpratade i förra posten. :P


MAT:
Bajset är karamelliserad mjölk. Det godaste jag vet (smakar som kolasås men godare, helt ok makros också fan (ganska fettsnålt: inte så mycket kalorier)).
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 20:18   #484
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Fredag 16 dec (dagens) 15:35-17:30 | Tung böj, lätt mark, tung dragassistans

Böj:
20kg x15
20kg x10
50kg x5
62.5kg x5
77.5kg x3
87.5kg x3
97.5kg x2
107.5kg x2 (bälte)
120kg x1 (bälte)
130kg x1 (bälte)
140kg x1 (bälte) @9
125kg x2 (bälte) @8.5
125kg x2 (bälte) @8.5

Sumo-marklyft:
65kg x5
77.5kg x5
92.5kg x4
92.5kg x4
92.5kg x4
92.5kg x4
4x4 50% 1RM (explosivitetsfokus)

Chin-ups (chest to bar):
Kv+5kg x6 PB (lätt benjuck sista)
Kv x7
Till fail

Hantelrodd:
46kg x11
38.5kg x19
Till fail (slafs) | PB

Rear delt flyes (kabel, liggande):
Hack20 x20 TPB
Hack15 x37 PB
Till fail

Hantelscottcurls:
18.5kg x10 PB
16kg x17 TPB
13.5kg x22 PB
Till fail

Hammercurls:
18.5kg x10
16kg x17
13.5kg x22
@8.5-9

Stående vadpress + plankan:
100kg x30 + kv 60s
100kg x30 + kv 60s


Böjen var sådär. Ganska obekväm. Avsaknad av viktvana hoppas jag. Lyften såg ok ut på film iallafall. Bra djup och hastighet.
Trodde 140 skulle vara lättare. En 2a hade gått men verkligen ingen 3a.
Hoppas 140 kändes tungt pga slitenhet från markmaxningen i förgår. Ländryggen har känts trött. Sen kändes ju 5x5 böjen igår på 50% tung lol.

Assistansen känns för slitsamt att gå till fail i varje övning. Dog rätt hårt efter hantelrodden. Slafsade på väl mycket haha. Måste rigga sälrodd tror den kan vara riktigt bra för mig (lätt att slafsa i + bra bänkpressöverföring).

Har kollat på detta programmet:
http://www.joeskopec.com/ruspeak.html
Är sugen på att köra det för böj och mark. Tror inte det passar mig bra för bänk. Behöver massa set nära fail för få bänken att röra sig (+grisbulka). Men jag vet inte. Kan vara värt att prova RSR för bänken. Ska fundera på det.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 22:24   #485
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
ja körde de där programmet i just bänk för några år sen, ökade 90-95 på en kv av 83(typ 3 år sen xD)

jag sket i att göra stångrodd(som jag hade 4-5set 2 ggr i v) o böt den mot sälrodd. tror det är den roligaste övningen jag kört och bra att ha den + chins som kvitto(styrke-mätare) hur ryggträningen går. Har börjat öka som fan i mina raka marklyft så kanske min nedre rygg är mindre stekt nu för tiden(inte märkt av någon våldsam förbättring i mark eller böj än men det får man se lite längre fram )
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:17   #486
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Lördag 17 dec (dagens) 16:30-18:10 | Lätt böj, tung bänk, lätt pressassistans

Böj:
20kg x15
20kg x10
52.5kg x5
60kg x5
67.5kg x3
75kg x4
75kg x4
75kg x4
75kg x4
4x4 50% 1RM (explosivitetsfokus)

Stoppbänk:
20kg x5
20kg x5
35kg x5
50kg x5
55kg x3
62.5kg x3
70kg x2
77.5kg x1
82.5kg x1
90kg x1 @9 TPB
80kg x4 PB (fail rep5)
65kg x13 @9.5 PB

Hantelflyes:
11kg x9
8.5kg x15

Axelpress bakom nacke (smith, sittande):

30kg x8
20kg x12

Sidolyft:
7kg x8
6kg x9
5kg x12
4kg x20

Frenchpress:
37kg x9
27kg x17

Enarms-pushdowns:
Hack25 x12
Hack20 x15

Stående vadpress + plankan:
170kg x17 + kv+20kg 45s
170kg x17 + kv+20kg 45s


Kände att jag var i riktigt bra pressform redan vid bänkuppvärmningen. Alla lyft upp till 82.5kg exploderade upp.
Lättaste 90kgs-lyftet hittills +längsta stopplängden (alla set idag utmärkt stopp).
Hade nästan en 5a på 80kg också, kom halvvägs upp, grindade ~5s innan jag gav upp.

Kompletteringen kändes onödigt lätt. Deloadaktig. Kanske ska köra 2/3 av failset-repsantalen istället för hälften. Tog 25-30 minuter iallafall vilket var gött.
___________________

Kroppen gnällig idag:
Smärthugg och stram i vänsterhöften. Gjorde ont när jag gick till gymmet och smärthugg när jag flyttade vikter mellan sets. Kändes inte av alls i böjen, konstigt (kanske hade kommit om jag gått tyngre).

Vänsterarmvecket började gnälla i bänkpressen. Armen domnade bort lite lätt. Har haft innan, kommer troligtvis ifrån knäböjen. Hjälper om jag flyttar ut greppet (i böjen) men nu håller jag redan riktigt brett så inte mycket mer jag kan göra. Är förmodligen inte stelhet utan för jag pressar ner armbågarna när det blir tungt (i böjen). Måste vara mer avslappad.

Fick också ont i knät (bara högra) efter vadpressen. Har fått känningar i det efter varje pass, alltid kommit i slutet. Tror det kan vara från vadpressen alltså. Kan ju vara något i stil med att jag är för stark i vaderna nu och knäna inte hunnit anpassa sig. 17 reps på 170kg blir ju ganska tung belastning när min böj är så pass lägre. Ska nog hoppa vader några dagar och se om smärtan slutar uppstå. Jag hoppas det är från vadpressen för då betyder det att det inte är ifrån sumo-marken. Som jag trodde knästelheten och ömheten kom ifrån (RSR-marken, överansträngning på G, har jag trott).

Kände också av ömhet i ländryggen, vid bänkpressen när jag bryggade upp.


^Alla dagens smärtor (förutom knäna) kommer högst sannolikt från gårdagens knäböj.
___________________

(Skriver för komma ihåg) Fick ett bra tips från styrkelabbets bänkpodcastavsnitt igår! Fästa gummiband på bänken för öka friktionen. Har glidigt så in i helvete innan (svettas dåligt). Blev mycket bra och tror inte det kan vara problematiskt om de släpper mitt under ett set (?):

1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 20:49   #487
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Nice med 90 kg stoppbänk! Jag sa att jag skulle köra mer stoppbänk men det har inte blivit av. En vacker dag så...

Trist med alla känningar du får. Men bra att du är uppmärksam på dom. Nu vill jag inte förebåda egna skador genom att säga att mina knän aldrig har varit några problem med. För många verkar dock knäna vara en akilleshäl. Kommer säkert för mig också men det är snarare kring ländryggen jag dragit på mig känningar.

Intressant tips med friktionen. Ser lite väl överambitiöst ut bara. Lämnar själv alltid en pöl efter mig och svettas för minsta lilla. Så det där har jag inte haft problem med.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 21:46   #488
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Vilken bredd använder du i bänken? Är du starkare ju bredare du håller?

För mig är det tvärtom vilket tydligen är skitovanligt lol
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:00   #489
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Jättebra svar, föredrar längre svar*flex

Jag tror att det kan resultera i både akuta skador eller i en skada som smyger sig på över tid. För vissa människor är ländryggen lite känsligare och för vissa är den känsligare i just de positioner då den över-extenderas. Ländryggen bör generellt inte utsättas för större krafter i varken en över-böjd eller över-extenderad position, den bör i sådant fall hållas neutral.

Bra observation beträffande nacken! Jag skulle sträva efter att den går i samma linje som ryggen, dvs. den böjs aldrig. Gör själv samma misstag och försöker alltid att fixera blicken i ett läge för att på så sätt hålla huvudet stilla. Börjar blicken röra sig uppåt är det ofta ett tecken på att nacken böjs...så länge man inte tittar uppåt med ögonen (men det vanligaste är att man kröker nacken).

Grön linje är givetvis ett rekomendera som du själv påpekar! Thumbs up för att du hittade det

Helt rätt! Plankan är bra skit. Tänk såhär, den positionen som du har på bålen i plankan har ju, som du även märkt, en naturlig överföring på böj, mark och andra övningar där bålen ska hållas rät. Jag köttar plankan som enda bål-/magöving.

Grymt! jag tror verkligen dina förändringar i vardagen har bidragit till dina förbättringar. Jag själv sover inte heller på ryggen hela nätterna, försöker men vaknar alltid i andra positioner. Föredrar att sova på sidan. Ett lite skonsammare läge på sidan är att ha en kudde mellan knäna, detta för att inte det ena knät och den höften ska "vikas" över det andar benet. Inte lika bekvämt men ett tips. Har även märkt att om man lägger en kudde bakom knäna när man ligger på rygg så "tvingar" man kroppen lite att ligga på rygg. Det blir inte lika lätt att rulla omkring. Massa svammel nu men nu är vi ju inne på finjusteringar, du har ju kommit riktigt långt beträffande höftproblematiken! Viktigare att du sover bra än att du sover på ryggen och sover dåligt tycker jag så lägg inte för mkt tanke eller kraft i det

Och stretchen, kan bara instämma. Det är oxå bra grejer!
Tack!
Måste jobba på inte shrugga i toppläget och undvika nackböjning i marken. Lätt att fixa på låga vikter men när vikten börjar bli hög fallerar det.

Plankan är den enda mag/bålövning för mig också. Jag ska försöka bli ännu mer seriös i den för känns som min kropp vant sig vid nuvarande vikter och sekunder utförd. Alltså styrkestagnering.

Jag provade ha en kudde mellan benen, lyckades somna men när jag vaknade upp några timmar senare (kisspaus) orkade jag inte fippla med den så slängde ner på golvet. :P

Ska bli intressant hur höften känns nu vid RSR-mark-slut - ska börja böja mer. Ska vara extra noggrann med att skriva upp hur det känns. Senaste månaden har fan alla böjsessions varit smärtfria (även utan stretching innan) - men har känts halvstramt i vardagen och huggit till ibland. När jag böjer mig ner för ta på skor, flyttar vikter på gymmet. Sådana rörelser. När jag går också. Försöker tänka på spänna rumpan och trycka ner hälarna i marken, blir lite bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
ja körde de där programmet i just bänk för några år sen, ökade 90-95 på en kv av 83(typ 3 år sen xD)

jag sket i att göra stångrodd(som jag hade 4-5set 2 ggr i v) o böt den mot sälrodd. tror det är den roligaste övningen jag kört och bra att ha den + chins som kvitto(styrke-mätare) hur ryggträningen går. Har börjat öka som fan i mina raka marklyft så kanske min nedre rygg är mindre stekt nu för tiden(inte märkt av någon våldsam förbättring i mark eller böj än men det får man se lite längre fram )
RSR 2 dagar i veckan för bänk -programmet alltså? Där ett är 6x2@80% och det andra tyngre?
Blir att köra det för böj och mark. För bänken också men ska nog slänga in en extra bänkdag TNG med sets nära fail. Satt och fipplade på en plan i morse och tror det kan bli nice.
Även om det blir skräll av det så fortsätter jag med min hypertrofiassistans som min kropp verkar svara bra på - så får iallafall hypertrofigains. :P

Ska prova om jag kan fixa sälrodd imorgon. Kollade på bänkarna idag och finns en bänk jag tror kan funka. Sen måste jag ställa den på något så det blir rätt höjd. Antar att armarna ska vara max utsträckta, nästintill, i bottenläget.
Blir något sådant här, ser rätt lättriggat ut: https://www.youtube.com/watch?v=Nws-4sj5Nxo

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vilken bredd använder du i bänken? Är du starkare ju bredare du håller?

För mig är det tvärtom vilket tydligen är skitovanligt lol
Såg att du fick ett jävligt bra svar av Koncept i hans journal, på samma fråga (typ)!
Jag har alltid kört maxbrett, 81cm, pekfingrar. Eller jag provade långfingrarna en period i somras men blev sämre. Tror verkligen inte det blir mer än +/- 2-3% förändrad styrka om jag provar andra greppbredder. Ska jag hålla så smalt som lillfingrarna på ringarna (81cm) får jag gigantisk lyftväg.
Har sett många internationella lyftare, mest från USA, som kör jävligt smalt. Ser nästan ut som smalbänk! De flesta på supertraining.tv kör mycket smalt.

Har kolo-läst att det är axelbredden som påverkar (mycket, eller allt, vetifan) hur pass brett en ska hålla - jag trodde det var längden, alltså kroppslängden och spännvidd. Jag är rätt smal-axlad men har långa armar, typ 2m spännvidd (är 197cm lång).

Iallafall har alltid bänkpress känts väldigt naturligt och bekvämt för mig. Samma med knäböj och sumo-mark. Konventionell mark, pendlay-row och chins är rena rama motsatsen, känns verkligen skit.
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Nice med 90 kg stoppbänk! Jag sa att jag skulle köra mer stoppbänk men det har inte blivit av. En vacker dag så...

Trist med alla känningar du får. Men bra att du är uppmärksam på dom. Nu vill jag inte förebåda egna skador genom att säga att mina knän aldrig har varit några problem med. För många verkar dock knäna vara en akilleshäl. Kommer säkert för mig också men det är snarare kring ländryggen jag dragit på mig känningar.

Intressant tips med friktionen. Ser lite väl överambitiöst ut bara. Lämnar själv alltid en pöl efter mig och svettas för minsta lilla. Så det där har jag inte haft problem med.
Stoppbänk är skoj som fan och kontrollerad känsla! Blir skönare på nedvägen för man stressar inte lika mycket som i TNG/studs. Ett måste (imo) är att filma; för hålla koll på stopplängden. Känns ofta som man pausar minst 1.5s men på film typ 0.3-0.5s haha.

Angående känningarna blev denna träningsvecka tyngre än planerad. Hade tänkt chillträna efter RSR-marken, resten av veckan. Blev tung bänk, tung dragassistans (körde till fail varenda set) och tung böj (~95% 1RM +backoff sets). Tung böj sliter mer på kroppen, för mig, än marklyft. Men marklyft sliter nog mer på CNS (psykiskt?).
Hoppas att knäkänningarna är från vadpressen. Då betyder det att min kropp klarade av RSR-mark utan smärtor eller överansträngningar.
Har faktiskt inte direkt haft problem i knäna av min styrketräning. Fick ont i högerknät av saktaböj. Sen hände något med baksida knä i våras när jag körde sumo-mark och gled med foten, fixade sig efter några dagar.
Annars verkar jag ha tåliga knän. Jag har en protes i mitt vänsterknä, opererade in förra sommaren. Har trott att den ska krångla men varit skitlugnt. Mycket skönt.
Jag har tåliga axlar också, har aldrig fått ont av bänkpress, någonstans. Allt kommer fan ifrån knäböjen!

Bänkar jag efter massa böj och mark har jag mild ryggsvett så då glider jag inget. Efter bara lätta böj/mark och nu i vinter (kallt på gymmet, skojar inte, 15-17 grader max) glider jag. Tog 10 sek att komma på hur fästa gummibanden så är inget superjobb. De gul-röda remmarna är mina handledslindor, du kanske tror det är något jag fäste gummibanden med. Ser lite ut så på bilden.
Ännu en grej, detta med gummibanden, som gör att jag sticker ut på gymmet. Har sjukt mycket "konstiga" saker för mig, iallafall i svenssons ögon.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:46   #490
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
kan man inte lägga lite magnesium på bänken och på tröjan/din rygg för att slippa glida?

Vad händer ifall du håller smalbänk då. typ att du sträck ut tummen åt sidorna så du når det blanka precis?

FIck ju svaret av koncept att man behöver få till en bra teknik + maxbredd för det ska fungera riktigt bra med tävlingstil annars kanske d verkar som min axlar och triceps är så starka att smalbänk fungerar bättre för mig
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:35   #491
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
kan man inte lägga lite magnesium på bänken och på tröjan/din rygg för att slippa glida?

Vad händer ifall du håller smalbänk då. typ att du sträck ut tummen åt sidorna så du når det blanka precis?

FIck ju svaret av koncept att man behöver få till en bra teknik + maxbredd för det ska fungera riktigt bra med tävlingstil annars kanske d verkar som min axlar och triceps är så starka att smalbänk fungerar bättre för mig
Har provat med magnesium. Brukar ha kvar magnesiumpulver på ryggen t.o.m från mina knäböj (brukar ta lite magnesium på mitten av stången, för få den ligga ännu mer stabilt). Men bänken är superglatt, den är inte av samma material som andra bänkar. Den känns mer i tyg och inte gummiaktig. :P
Kommer fortsätta med gummibanden - jag har dom i väskan ihop med lindor, magnesium och vatten. Brukar ta med väskan och ställa vid bänkpresställningen för slippa ränna fram och tillbaks.

Gymmet jag tränar på är gammalt styrkelyftsklubbsgym (eller vad man säger). Allt är från 70-90 talet. Men funkar bra. Är synd för finns bara en bänkpresställning och ett böjrack bara. Har snackat med en av ordförandena och tydligen har de en böjbur liggandes i källaren. Kom med förslag att de ska slänga in den nu när alla nyårslöftesgymmare kommer.


När jag körde smalbänk höll jag såhär:
https://i.ytimg.com/vi/Xp3KtFRmzU4/maxresdefault.jpg (stor bild). Pekfingrarna där räfflorna (lättringen) börjar.
Gjorde 65kg x9 som bäst i smalbänk, med den greppbredden. Mitt TNG-PB på 65kg är x19. Stoppbänk-PB på 65kg x13. Maxbrett både TNG och stopp.

Mina bröstmuskler är sämst så kanske vore smalare grepp fördelaktigt för mig. Tror ärligt talat min bänk har ökat de senaste månaderna eftersom jag blivit starkare i assistansövningarna. Främst flyes (bröst). Säkert frenchpress också (ökat skitbra i den).

Kanske ska prova en period med lillfingrarna vid ringarna. Kommer ju knappast tappa styrka, kanske t.o.m tvärtom eftersom det blir andra vinklar.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:38   #492
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Stoppbänk är skoj som fan och kontrollerad känsla! Blir skönare på nedvägen för man stressar inte lika mycket som i TNG/studs. Ett måste (imo) är att filma; för hålla koll på stopplängden. Känns ofta som man pausar minst 1.5s men på film typ 0.3-0.5s haha.

Angående känningarna blev denna träningsvecka tyngre än planerad. Hade tänkt chillträna efter RSR-marken, resten av veckan. Blev tung bänk, tung dragassistans (körde till fail varenda set) och tung böj (~95% 1RM +backoff sets). Tung böj sliter mer på kroppen, för mig, än marklyft. Men marklyft sliter nog mer på CNS (psykiskt?).
Hoppas att knäkänningarna är från vadpressen. Då betyder det att min kropp klarade av RSR-mark utan smärtor eller överansträngningar.
Har faktiskt inte direkt haft problem i knäna av min styrketräning. Fick ont i högerknät av saktaböj. Sen hände något med baksida knä i våras när jag körde sumo-mark och gled med foten, fixade sig efter några dagar.
Annars verkar jag ha tåliga knän. Jag har en protes i mitt vänsterknä, opererade in förra sommaren. Har trott att den ska krångla men varit skitlugnt. Mycket skönt.
Jag har tåliga axlar också, har aldrig fått ont av bänkpress, någonstans. Allt kommer fan ifrån knäböjen!

Bänkar jag efter massa böj och mark har jag mild ryggsvett så då glider jag inget. Efter bara lätta böj/mark och nu i vinter (kallt på gymmet, skojar inte, 15-17 grader max) glider jag. Tog 10 sek att komma på hur fästa gummibanden så är inget superjobb. De gul-röda remmarna är mina handledslindor, du kanske tror det är något jag fäste gummibanden med. Ser lite ut så på bilden.
Ännu en grej, detta med gummibanden, som gör att jag sticker ut på gymmet. Har sjukt mycket "konstiga" saker för mig, iallafall i svenssons ögon.
Mjo, gillar också stoppbänk. Får bra kontakt av att dra igång rörelsen från noll i botten. Detsamma gäller vissa roddövningar också, t.ex. sittande rodd där jag gärna släpper tillbaka vikten helt ibland. Blir till att köra mer stoppbänk när jag slutar med volymträningen jag fått för mig att köra nu.

Skönt med tåliga axlar! Det har varit och är fortfarande en liten akilleshäl för mig. Möjligen på andra plats efter ländryggen.
Ja, du verkar ha sinnessjukt starka vader faktiskt. 170x17 låter helt sanslöst. Men kör du då verkligen med fullt djup och stretch i botten och toppen? När jag körde ordentlig ROM så kunde jag kanske göra 3-4 reps på 140 kg med lagom svajig form i min maskin.

Hehe, förstår vad du menar. Bara man tar fram fat gripzen så stirrar ju folk. Kanske inte för att de tycker man är konstig, men ändå. Sen har jag hört några okunniga kommentera i bakgrunden när jag ockuperat t.ex. chinsställningen för länge - "typiskt svenne, slutar han aldrig?". Vissa förstår inte att man kan köra 20 set i samma övning.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 20:30   #493
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 057
Söndag 18 dec (dagens) 17:05-19:10 | Medeltung böj, lätt mark, tung dragassistans

Böj:
20kg x15
20kg x10
50kg x5
60kg x5
72.5kg x5
85kg x3
92.5kg x2
102.5kg x2 (bälte)
110kg x1 (bälte)
120kg x2 (bälte)
120kg x2 (bälte)
120kg x2 (bälte)
120kg x2 (bälte)
120kg x2 (bälte)
120kg x2 (bälte)
6x2@80%

Sumo-marklyft:
60kg x5
60kg x5
80kg x5
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
92.5kg x3
8x3@50% (explosivitetsfokus)

Chin-ups (chest to bar):
Kv+10kg x3.9 (mkt nära x4)
Kv x7 @8.5

Sälrodd:
52kg 4-6 set x 5-10 reps

Omvända flyes (kabel, liggande):
Hack20 x22
Hack15 x40
Till fail | PB

Hantelscottcurls:
18.5kg x11
16kg x18
13.5kg x25
Till fail | PB

Stångcurls:
12kg x50
12kg x50
12kg x50


Småsnorig och seg hela dagen.
Böjen kändes för tung (för min smak) men mycket bra fart och träffar enligt filmklippen. Flesta sets RPE8, något set 7.5.

Körde lite extra sets i marken för öva på att hålla nacken rak.

Sälrodd har potential! Känns som den tar väldigt bra, på ett ställe, där jag är riktigt svag. Övre rygg (bröstrygg)? Fick till en snabb och lättriggad lösning! Ska läsa på lite imorgon om hur pass brett man ska hålla och sådant. Jag vill hålla samma greppbredd som bänkpressen för optimal överföring (?).

Såg att jag gått från hack15 x10> x40 i omvända flyes (baksida axlar) sedan i augusti.


Vilodag imorgon sen tung bänk på tisdag. Onsdag ska jag försöka på 160kg i böjen.


___________________________

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Ja, du verkar ha sinnessjukt starka vader faktiskt. 170x17 låter helt sanslöst. Men kör du då verkligen med fullt djup och stretch i botten och toppen? När jag körde ordentlig ROM så kunde jag kanske göra 3-4 reps på 140 kg med lagom svajig form i min maskin.
Ska filma skiten så kan jag dela i vår OneDrive-mapp. :P
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
när jag ockuperat t.ex. chinsställningen för länge - "typiskt svenne, slutar han aldrig?". Vissa förstår inte att man kan köra 20 set i samma övning.
Hahaha

Själv tror jag de flesta glor på mig för dessa anledningar:
  • Tar av mig skorna när jag markar
  • Böjer utåt från böjracket (inte mot spegeln)
  • Tar av mina handledslindor efter varje bänkset (de undrar nog varför jag inte bara behåller dom på - händerna domnar)
  • ^Samma sak med lyftarbältet, tar alltid av mellan set. Går knappt andas annars. De flesta på mitt gym behåller sitt på
  • Har tights (skönt som fan att böja i, kan inte böja med mjukisbyxor, samt lätt att se djup om man filmar)
  • Kör massa lätta set (50%-set, som flyger upp)
  • Fipplar med telefonen friskt efter varje set (skriver upp allt, timern + surfar) (dyker verkligen ner i telefonen)
  • Fäster gummiband på bänkpressbänken
  • Sälrodd
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 21:33   #494
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Jag kör alltid stoppbänk, kan inte ens bänka mer än 70% av mitt 1RM stoppbänk med tng :P Kanske har detta gynnat mina chestgains något bättre.

Angående glida på bänk, har du möjlighet så prova att höja bänken med exempelvis viktplattor under. Hjälper ganska bra tycker jag, annars trycker jag "in" mig för hårt med benen när bänken är lägre vilket gör att jag glider.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 21:37   #495
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg



Mina bröstmuskler är sämst så kanske vore smalare grepp fördelaktigt för mig.

Kanske ska prova en period med lillfingrarna vid ringarna. Kommer ju knappast tappa styrka, kanske t.o.m tvärtom eftersom det blir andra vinklar
jag har typ jättastora bröstmuskler och små armar(vet inte ens ifall jag nått 40cm på mina 95kg än) och smalare grep e skitbra xD Ska dock testa typ pekfinger på yttre ringen SL-brett från koncepts råd och ser hur det blir

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
  • Sälrodd
Detta får jag blickar också av, Vissa tittar surt medans andra blir typ glada och undrar vad jag kör. Jag använder typ tjocka teknikvikter(2.5/5kg) och staplar dom på varandra

Vad tar du i Sälrodd? Jag försöker samla lite små PBn här och där som Tobbey nu. Ifall du inte är för stark så kanske vi kan ha en liten tävling där :P
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)