Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-02, 20:50   #16
AsTfL
Registered User
 
AsTfLs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns fler hormoner än testosteron och kortisol.

GH-frisättningen ökar av kolhydratintag, liksom insulinnivåerna.

Testosteronnivåerna sjunker kraftigt av proteinintag efter styrketräning också.
Mat är inte optimalt helt enkelt?
AsTfL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 19:58   #17
Chrillee
Registered User
 
Chrillees avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 916
Kommer studier hela tiden om att man inte kan göra ett skit snart =)
Oavsett vad man tar så blir man påverkad negativ på ett eller annat sätt.

Omöjligt att vara optimal, bara sluta med allt vad träning heter punkt slut.
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:02   #18
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillee Visa inlägg
Oavsett vad man tar så blir man påverkad negativ på ett eller annat sätt.

Omöjligt att vara optimal, bara sluta med allt vad träning heter punkt slut.
Nej så är det verkligen inte. DU uppfattar det så, det innebär inte att det ÄR så.

Hur många av studierna du pratar om läser du faktiskt samt funderar ordentligt över? Metod, urval, eventuella övriga faktorer som kan tänkas inverka på resultaten, hur pass väsentliga resultaten är i praktiken, forskarnas egna diskussion och deras olika slutsatser m.m.?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:05   #19
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Citat:
Ursprungligen postat av AsTfL Visa inlägg
Mat är inte optimalt helt enkelt?
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillee Visa inlägg
Kommer studier hela tiden om att man inte kan göra ett skit snart =)
Oavsett vad man tar så blir man påverkad negativ på ett eller annat sätt.

Omöjligt att vara optimal, bara sluta med allt vad träning heter punkt slut.
Allt handlar inte om testosteronnivåer. Läs studien. Läs vad king grub skrev några poster efter.
Kolhydrater kan kanske ha någon negativ inverkan på någon hormon, positiv på någon annan. Samt fyller musklerna med glykogen.

Trycka vettig mat efter ett pass (resultatmässigt för prestation) är alltid bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:09   #20
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Eller gainerlikande produkter, esapro och malto.. Vad man nu går igång på
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 08:18   #21
SweLabs
Registered User
 
SweLabss avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Umeå
Inlägg: 2 945
Många verkar ha missat mitt inlägg om att den större sänkningen av testosteron i blodet med kolhydrater och även protein beror på att kolhydraterna och proteinet stimulerar en kraftigare proteinsyntes samt att kolhydrater även ökar antalet androgena receptorer i musklerna. Vad detta innebär är alltså att testosteronet från blodet kommer att åka in i musklerna och vi får därmed en sänkning av testot i blodet.
__________________
Min träningslogg

Umeå Power

Umeå Power nu på Facebook.
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 08:36   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är en hypotes, ja. Det har jag skrivit många gånger; Volek påpekar dock just att det är en hypotes som delvis skulle kunna förklara fenomenet, men att det inte utesluter en nedreglering av testiklarnas gensvar på LH.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 11:18   #23
SweLabs
Registered User
 
SweLabss avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Umeå
Inlägg: 2 945
Ja det är ju en mycket trolig hypotes. Sedan är det som du säger även andra hormoner som spelar in.

Här är en intressant studie:

Citat:
Suppression of testosterone does not blunt mRNA expression of myoD, myogenin, IGF, myostatin or androgen receptor post strength training in humans

We hypothesized that suppression of endogenous testosterone blunts mRNA expression post strength training (ST). Twenty-two young men were randomized for treatment with the GnRH analogue goserelin (3.6 mg every 4 weeks) or placebo for a period of 12 weeks. The ST period of 8 weeks started at week 4. Strength test, blood sampling, muscle biopsies, and whole-body dual-energy X-ray absorptiometry (DXA) scan were performed at weeks 4 and 12. Muscle biopsies were taken during the final ST session (pre, post 4 h, and post 24 h). Resting serum testosterone decreased significantly (P < 0.01) in the goserelin group from 22.6 ± 1.6 (mean ± S.E.M.) to 2.0 ± 0.1 nmol l–1 (week 4), whereas it remained unchanged in the placebo group. An acute increase of serum testosterone was observed during the final ST session in the placebo group (P < 0.05), whereas a decreased response was observed in the goserelin group (P < 0.05). mRNA expression of IGF-IE(bc) and myogenin increased, while expression of myostatin decreased (P < 0.01); however, no differences were observed between the groups. Muscle strength and muscle mass showed a tendency to increase more in the placebo group than in the goserelin group (P = 0.05). In conclusion, despite blocked acute responses of testosterone and 10- to 20-fold lower resting levels in the goserelin group, ST resulted in a similar mRNA expression of myoD, myogenin, IGF-IE(abc), myostatin and androgen receptor as observed in the placebo group. Therefore, in the present study, the molecular events were the same, despite divergent muscle hypertrophy and strength gains.
__________________
Min träningslogg

Umeå Power

Umeå Power nu på Facebook.
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 14:50   #24
astrodog
Sup, registered user?
 
astrodogs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 514
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är en hypotes, ja. Det har jag skrivit många gånger; Volek påpekar dock just att det är en hypotes som delvis skulle kunna förklara fenomenet, men att det inte utesluter en nedreglering av testiklarnas gensvar på LH.
Varför gör ingen nån kvantitativ studie på det här? Efter alla dessa år av studier borde man ju ha en slags modell framarbetad för delar av kroppens funktionalitet som t.ex. för hypotesen att testosteron och att den skulle sugas in i muskelcellerna (ursäkta om jag förenklar, jag är inte insatt).

Så vad jag menar är att man helt enkelt räknar på testosteronet, hur mycket som finns innan, hur mycket som borde frigöras efter träning (eller mäta) och sen genom det man vet om kolhydratens effekt på testosteron + muskelceller, beräknar hur mycket testosteron som borde försvinna med säg 50 gram kolhydrater och se om det stämmer. Eller vet man så lite om det här att det inte ens finns några kvantitativa modeller? Vad sysslar man med annars med än att skapa modeller i forskningen? Bara massa random studier som aldrig leder fram till några definitiva svar? Att hypotisera en modell, anpassa den så att den stämmer med observerade data, och försöka förutsäga framtida experiment med modellen borde ju vara ett logiskt tillvägagångssätt.

Min chansning är ju dock att någon sitter och meta-modellerar alla gjorda studier, men det kanske görs med vinning som syfte och inget som vi får ta del av?
astrodog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 21:30   #25
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog Visa inlägg
Varför gör ingen nån kvantitativ studie på det här? Efter alla dessa år av studier borde man ju ha en slags modell framarbetad för delar av kroppens funktionalitet som t.ex. för hypotesen att testosteron och att den skulle sugas in i muskelcellerna (ursäkta om jag förenklar, jag är inte insatt).

Så vad jag menar är att man helt enkelt räknar på testosteronet, hur mycket som finns innan, hur mycket som borde frigöras efter träning (eller mäta) och sen genom det man vet om kolhydratens effekt på testosteron + muskelceller, beräknar hur mycket testosteron som borde försvinna med säg 50 gram kolhydrater och se om det stämmer. Eller vet man så lite om det här att det inte ens finns några kvantitativa modeller? Vad sysslar man med annars med än att skapa modeller i forskningen? Bara massa random studier som aldrig leder fram till några definitiva svar? Att hypotisera en modell, anpassa den så att den stämmer med observerade data, och försöka förutsäga framtida experiment med modellen borde ju vara ett logiskt tillvägagångssätt.

Min chansning är ju dock att någon sitter och meta-modellerar alla gjorda studier, men det kanske görs med vinning som syfte och inget som vi får ta del av?
Blivit för lite optitänkande här på forumet, så en bump på detta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)