Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-12-30, 23:14   #16
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Visa inlägg
Vad ska den göras då? Tänkte att en mörkläggningsgardin brukar väl vara mörk och en filmduk ljus=måste målas. Om den är ljus från början behöver man väl inte göra nåt med den?
Finns vita mörkläggningsgardiner (340kr på ikea), vet ej hur dom är uppbyggda men dom är i stort sett en färdig duk, utan ram. Men man måste bygga en träram och spänna upp den så den blir slät.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 23:24   #17
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Visa inlägg
Var det vattenbaserad färg tro?
Utan färg.

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Bilder? bygglogg? tänkte göra en ramspänd.
Fick du jämföra med en riktig duk?
Taget på dagen med blixt, så bildkvalitén är bättre än det ser ut att vara. Har jämfört med 20000krs vit duk och 2000krs grå duk. Sämre än dessa, men av andra har jag hört att denna duk ska motsvara 1000-1500krs dukar.

Man kan se vågorna går från övre vänstra hörnet och ner mot mitten.

Sammetsband köpt på lokala tygaffären.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 23:26   #18
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Jag vill bygga förvaring under min säng!

Men mina ben är för korta och jag har en säng från Jysk och det verkar svårt att hitta högre ben som passar. Någon som har tips/ritning på hur jag bygger grund till sängen med förvaring? 1,8m bredd 2m längd.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 23:36   #19
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Finns vita mörkläggningsgardiner (340kr på ikea), vet ej hur dom är uppbyggda men dom är i stort sett en färdig duk, utan ram. Men man måste bygga en träram och spänna upp den så den blir slät.
Jaha, åhå, men åååh nu fattar jag

När man spänner dukar, stolsdynor mm så ska man inte häfta fast en hel sida på en gång. Häfta hela tiden motstående sidor tills hela duken är klar, du spänner alltefterssom du häftar och när allt är klart har du förhoppningsvis en slät duk! Eventuellt kan du ta hjälp av en spänntång får att hålla duken i spänn i fastsättningsögonblicket (kul ord btw ).
Använd möbelträ/torkat trä till ramen, annars kommer din ram förmodligen att slå sig plus att träet krymper lite när det torkar.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-02, 16:44   #20
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Tänkte fixa till insidan av min ytterdörr på lägenheten.
Vad tror ni, hur troligt är det att det är faner på en dörr som sitter i ett 50-talshus?
Skulle vara lite trist att slipa, och så slipar man igenom faneret direkt.
Planen är att testa att olja.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 11:54   #21
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Bumpar med en ny fråga.

Garderoben i min hall är väldigt svår att utnyttja speciellt bra, eftersom väldigt stor yta av dörröppningen täcks av propparna.
Så min tanke är att helt enkelt flytta hela det "paketet" till höger till sidoväggen.
Som icke elektriker, så känns det som ett väldigt enkelt projekt.
Bara att plocka ner, och skruva upp det på väggen där huvudkablarna kommer ifrån. Eventuellt byta kablarna som går från propparna om dessa blir för korta för den nya placeringen.

Är det så enkelt?
Är det ens tillåtet att flytta detta?
Om det är tillåtet vad tror ni en sådan sak kan kosta.
Jag förstår att det är en elektriker som måste göra det, så jag tänker inte göra det själv om nu någon tror det.

Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 12:17   #22
babbett
Registered User
 
babbetts avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Upplands-Bro
Inlägg: 766
Jag vill veta om fondvägg är ute på riktigt eller bara enligt Simon och Thomas.
__________________
....akkurat!
babbett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 19:49   #23
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Någon som testat att måla om kaklet i badrummet och kan dela med sig lite erfarenheter om detta.
Tänkte fräscha upp badrummet lite som är halvkaklat. Allt ovanför kaklet var lite halvgul färg. Detta har jag målat om till vitt, vilket blev bra. Men nu syns det väldigt tydligt att kaklet även det är halv gult, förutom på en vägg där det är helt vitt kakel. Varför man sätter upp olika färger på kaklet förstår jag inte, men så är det.
Därför tänkte jag att jag skulle måla om kaklet till vitt. Har läst lite på nätet om detta och sett att en del säger att det ska bli väldigt bra, men skulle gärna ha lite mer input om detta.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 21:04   #24
Herman H
Garagegorilla
 
Herman Hs avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Skit i det din nyfikne jävel!
Inlägg: 1 490
Jag har gjort det vid två tillfällen och jag vet att det har hållt, det blev hur bra som helst. Farsan har gjort det hos flera kunder utan problem.
Det som behövs är att du gör rent ytan väldigt noga från kalk, tvål, hårspray!!! och fett från händer och dylikt. Det som gjordes sen var att kakeln grundades med häftgrund (lösningsmedel bas, nordsjö) eller allflex lösningsmedel bas, Flügger), jag har ingen aning vilken vidhäftning den vattenbaserade grundfärgen har på kakel för jag har helt enkelt inte provat. När grundningen är klar så målades det med blankett V från Nordsjö respektive V-mill från Alcro (Flüggers lackfärg suger) glans 70, ju högre glans desto tåligare yta. Rulla med en fin filtrulle och snåla inte för mycket med färgen. Det enda jag inte vet hur det håller är om väggarna vattenbegjutes men prova på en platta först och se vad som händer innan du ger dig på hela skiten.

Hälsningar Målaren.
__________________
Innehållet kan sjunka ihop något under transporten men nettovikten är dock alltid minst 130kg

Ärkefetto
Filmtajm
Herman H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 21:07   #25
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Herman H Visa inlägg
Jag har gjort det vid två tillfällen och jag vet att det har hållt, det blev hur bra som helst. Farsan har gjort det hos flera kunder utan problem.
Det som behövs är att du gör rent ytan väldigt noga från kalk, tvål, hårspray!!! och fett från händer och dylikt. Det som gjordes sen var att kakeln grundades med häftgrund (lösningsmedel bas, nordsjö) eller allflex lösningsmedel bas, Flügger), jag har ingen aning vilken vidhäftning den vattenbaserade grundfärgen har på kakel för jag har helt enkelt inte provat. När grundningen är klar så målades det med blankett V från Nordsjö respektive V-mill från Alcro (Flüggers lackfärg suger) glans 70, ju högre glans desto tåligare yta. Rulla med en fin filtrulle och snåla inte för mycket med färgen. Det enda jag inte vet hur det håller är om väggarna vattenbegjutes men prova på en platta först och se vad som händer innan du ger dig på hela skiten.

Hälsningar Målaren.
Tack för det svaret.
Kaklet sitter ju bland annat runt badkaret, så vatten kommer ju spolas på det dagligen.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 08:11   #26
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Vitemöllegatan?
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 10:56   #27
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Yip_man Visa inlägg
Vitemöllegatan?
Nä. Om du nu menade mig.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 06:23   #28
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Håller på att fixa till köket. Under kaklet som satt vid diskbänken, så satt där betong klumpar som nu är borta. Detta har ju lämnat ett rejält hål i väggen. Ca 3-5cm djupt och tre meter brett och ca 70 cm högt.
Hur lagar man detta? På en del av detta ska nytt kakel upp.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-12, 13:59   #29
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Nu har jag tröttnat på att inte ha en jävla diskmaskin. Problem: Saknas eluttag i köket för diskmaskin.

I elskåpet finns 6st brytare. 3 av dom (1-3) går till "kök" och är på 16A, 3 av dom (4-6) är "uttag" och är på 10A. Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till att brytare 1 inte gör ett skit, brytare 2 går till ugn+halva hällen, och brytare 3 går till kyl/frys+halva hällen. Köksfläkten+mikro (kombi-enhet) går på uttags-brytare.

Letade runt i skåpen osv och kan inte hitta ett förberett uttag för brytare 1, men har inte kollat bakom ugn och kyl/frys än. Men hur vanligt är det att man sätter ett extra där? Hur som helst, hittade en dosa ovanför köksfläkten ungefär, som har en helvetes massa sladdar och kopplingar inuti. Se bild:


Ser inte kabeln utan isolering lite konstig ut? Är den strömförande tror ni? Pillade så klart inte på den för att testa Men iaf, tror ni att det kan vara så att samtliga av brytarna i skåpet mynnar ut på ett eller annat vis i denna dosa? Vad kan det kosta att ta hem en elektriker som får leta upp vad nu den överblivna brytaren går till?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-12, 16:16   #30
CharlieBB
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Håller på att fixa till köket. Under kaklet som satt vid diskbänken, så satt där betong klumpar som nu är borta. Detta har ju lämnat ett rejält hål i väggen. Ca 3-5cm djupt och tre meter brett och ca 70 cm högt.
Hur lagar man detta? På en del av detta ska nytt kakel upp.
Menar du 'bakom' kaklet?
__________________
CharlieBB är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)