Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-12-30, 17:37   #1
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Den stora renoveringstråden

Det borde ju finnas en sån här tråd, men jag hittar inte någon.

Tänkte det kunde bli en tråd där man efterfrågade och delgav tips vid olika typer av hemrenoveringar och allmänna upppiffningar. Allt ifrån tips på hur man enklast får ner tapet från väggarna till hur man bygger en bastu.

Ett litet tillägg är att även om människor på internet ibland kan låta som kvalificerade hantverkade så är de inte alltid det. Om någon på internet säger att det är okej att dra elledningar genom kylskåpet och via badkaret, så är det inte nödvändigtvis sant. Kontakta alltid en behörig hantverkare om du är osäker.

Min första fundering gäller mina köksskåp. Det är ett par ikeaskåp i någon form av lackat (eller något) trä. Jag är i alla fall inte nöjd med färgen, och funderar på hur jag ska lösa det.

1. Måla om dem själv. Hur i så fall?
1b. Slipa och behandla träet med någon färgad bets kanske?
2. Köpa nya.
3. Lämna in för omlackering.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:40   #2
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Jag hade prövat någon av 1 och 1b innan jag går på alternativ 2. Nummer 3 var bara dumt

EDIT:

Någon som byggt en projektorduk av ikeas största mörkläggnings rullgardin? Erfarenheter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:43   #3
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag hade prövat någon av 1 och 1b innan jag går på alternativ 2. Nummer 3 var bara dumt
Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:47   #4
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Lämna in dom för omlackering. Tror inte det är särskilt dyrt och (som du sa) du får vilken färg du vill.

Fukta eller ånga tapeten så går den lättare att få der. Annars är det bara att ta fram stora spackeln.
_____________

Jag ska renovera och bygga om lite hemma. Drog igång lite lätt med kofoten idag.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:47   #5
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.
Varför kan du inte sprutlackera dom själv? en burk spray, 80kr, en burk klarlack, 60kr.

krackeleringspray kanske?

http://www.sweclockers.com/album/?id=1055

alternativ 4 borde vara att skicka dom till krampus
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:53   #6
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Varför kan du inte sprutlackera dom själv? en burk spray, 80kr, en burk klarlack, 60kr.

krackeleringspray kanske?

http://www.sweclockers.com/album/?id=1055

alternativ 4 borde vara att skicka dom till krampus
Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:54   #7
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Fukta eller ånga tapeten så går den lättare att få der. Annars är det bara att ta fram stora spackeln.
Det var bara en exempelfråga, från min sida. Men bra tips.
Jag tjongade på tapetlim utspätt med vatten när jag skulle dra ner tapeterna i sovrummet. Funkade skitbra.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:55   #8
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?
Med klarlack man få i stort sett samma resultat ifall man vet vad man gör och är noga

EDIT: du kan ju alltid pröva

Penslar du på mycket färg kan du med lite artistik feeeling och en penspetts få till träådring dessutom.

Man ska alltid testa och göra något själv först Man lär ju sig massa roliga saker.
Typ hur jobbigt det är att få bort färg från golvet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2008-12-30 klockan 17:58.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 19:15   #9
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Vi målade våra köksluckor i förra lyan med pensel. Helt ok resultat. Det finns även målardynor för det ändamålet, men de skall vara svåra att använda. Lämnar du in dem blir resultatet kanon. Men vad kostar nya?
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 20:02   #10
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Någon som byggt en projektorduk av ikeas största mörkläggnings rullgardin? Erfarenheter?
Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 22:05   #11
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg

Min första fundering gäller mina köksskåp. Det är ett par ikeaskåp i någon form av lackat (eller något) trä. Jag är i alla fall inte nöjd med färgen, och funderar på hur jag ska lösa det.

1. Måla om dem själv. Hur i så fall?
1b. Slipa och behandla träet med någon färgad bets kanske?
2. Köpa nya.
3. Lämna in för omlackering.
Alla alternativen är funkis, beror lite på vad du är ute efter för resultat i förhållande till hur mycket ork du vill lägga på det och vad det får kosta osv.

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.
Om du målar själv kan du också få precis den färg du vill ha, en färghandlare låter dig välja färg ur en NCS-karta och blandar sedan till färgen.
Det blir inte dyrare, eller jo förresten det blir ju dyrare än om du köper en färdigkomponerad färg från billighetsmärket på MAXI. Men vill du ha en lättbearbetad färg bör du köpa en av bra kvalitet från ex nordsjö, flügger, jotun etc.

Rinn slipper du om du tar loss luckan och lägger den ned, drag kan man slippa med en kombination av rätt pensel, bra färg (oljebaserad, inte budget-sådan) och rätta känslan på handen! Krävs kanske lite övning men visst går det, det är faktiskt rätt lätt när man fått in snitsen
Men vill du ha absolut släta luckor är det inlämning som gäller.


Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?
Då tar du helt enkelt samma burk med lackfärg som du annars skulle penslat på luckorna, och späder ut lite. Sprutmanicker finns att köpa både billigt och dyrt, de billigare sprutar i regel ojämnt och ger då ett dåligt resultat, så om det endast är dina luckor som ska målas om och du aldrig mer tänker spruta igen så blir det nog billigare att lämna in dem.

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.
Var det vattenbaserad färg tro?
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 22:14   #12
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.
Bilder? bygglogg? tänkte göra en ramspänd.
Fick du jämföra med en riktig duk?

Citat:
Ursprungligen postat av Madame Visa inlägg


Var det vattenbaserad färg tro?
Projektorduken?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 22:35   #13
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Bilder? bygglogg? tänkte göra en ramspänd.
Fick du jämföra med en riktig duk?



Projektorduken?
Ja, den som blev vågig tänkte jag. Om duken suger åt sig lätt och man har på en färg med vatten i så sväller nog duken när den suger i sig vattnet, och efterssom det är omöjligt att lägga på helt robot-jämnt så blir det då buckligt.

Nu har jag inte målat just en projektor duk på ikas rullgardiner, så jag gissar bara.

Men skulle man inte kunna måla då med ett spärrskikt först, så att vattnet i färgen inte kommer åt tyget direkt?
Det finns ju sån spärrfärg som man har på löst sittande tapeter om man vill slippa bubbling när man målar på dem, men inte orkar riva ner dem och börja om från början. Kanske nåt som är värt att testa?!
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 23:06   #14
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Visa inlägg
Ja, den som blev vågig tänkte jag. Om duken suger åt sig lätt och man har på en färg med vatten i så sväller nog duken när den suger i sig vattnet, och efterssom det är omöjligt att lägga på helt robot-jämnt så blir det då buckligt.

Nu har jag inte målat just en projektor duk på ikas rullgardiner, så jag gissar bara.

Men skulle man inte kunna måla då med ett spärrskikt först, så att vattnet i färgen inte kommer åt tyget direkt?
Det finns ju sån spärrfärg som man har på löst sittande tapeter om man vill slippa bubbling när man målar på dem, men inte orkar riva ner dem och börja om från början. Kanske nåt som är värt att testa?!
Den ska inte målas

Men tack för svaret.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 23:12   #15
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Den ska inte målas

Men tack för svaret.
Vad ska den göras då? Tänkte att en mörkläggningsgardin brukar väl vara mörk och en filmduk ljus=måste målas. Om den är ljus från början behöver man väl inte göra nåt med den?
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)