Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-05, 14:29   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Hur lägger jag upp sömn träning och nutrition innan stort prov?

Rådfrågar då kanske fler utav er varit i samma sits och bättre erfarna. Jag ska göra högskoleprovet snart och för er som gjort det innan så sitter man ungefär 8 timmar från 8 på morgonen till 16:30 om jag minns rätt. Pauser emellan och varje delprov skrivs i 55 min (5 delprov totalt)

Jag vill kunna ha bästa förutsättningar under provets gång. Därför tänker jag att börja ladda med bra mat, sömn och lagom dos träning redan en vecka innan provet. Mycket står tyvärr på spel och ett litet felsteg kan avgöra provets resultat för mig och huruvida jag kommer in på högskolan eller inte.

Tanken är att få in mina vanliga sömnrutiner och lägga mig samma tid och gå upp samma tid samtidigt som jag får 8h sömn dagligen. Styrketräningen drar jag ner till 3 gånger den veckan, men kör fortfarande konditionsträning 3 pass. Anledningen till konditionsträningen är för inlärningens ökat avsevärt sedan jag började springa, bättre fokus, koncentration osv. Jag märker ett starkt samband mellan ökad studieprestation dagen efter ett löppass.

Även fast man kanske ska vila upp sig inför ett större prov (då jag pluggat inför hp i 1 år), vore det en dum idé att konditionsträna dagen innan själva provet? Angående nutrition, vad rekommenderar ni av ren erfarenhet för er som skrivit högskoleprovet eller en längre tentamen? Ska man kolhydratsladda rejält dagen innan eller under själva provdagen, eller kanske ligga på energiöverskott dagar innan?

Jag vädjar verkligen om hjälp från er, jag har blivit rejält stressad den senaste tiden just av tanken för framtiden och högskolan, mycket frustration men också en del tårar över rädslan att misslyckas. Det minsta jag vill är att jag får en dålig dag just under denna särskilda provdag.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:35   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Om du fokuserar på att vara opti inför provet kommer det antagligen göra dig mer nervös. Du kommer troligen inte sova bra natten innan oavsett. Träna hellre på att skriva provet under suboptimala förhållanden de dagar du har fått dålig sömn eller liknande. Håll dig till dina vanliga rutiner och gör inte större förändringar bara inför detta. Ät som vanligt dagarna innan, men ha med dig lite mat så du har möjligheten till en energikick om du känner att det behövs.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:35   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag skulle tro att förändringar av dina vanor i form av en "laddning" kommer att störa både det kognitiva och fysiologiska mer än de hjälper.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:41   #4
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Om du fokuserar på att vara opti inför provet kommer det antagligen göra dig mer nervös. Du kommer troligen inte sova bra natten innan oavsett. Träna hellre på att skriva provet under suboptimala förhållanden de dagar du har fått dålig sömn eller liknande. Håll dig till dina vanliga rutiner och gör inte större förändringar bara inför detta. Ät som vanligt dagarna innan, men ha med dig lite mat så du har möjligheten till en energikick om du känner att det behövs.
This, jag sov som en kratta natten innan första HP. Lika som inför körkort och andra viktiga prov.
Mängdträna provet, ha med lite godis och något att dricka. Ät något gott på lunchen och så kör bara.

Är du mycket seg på morgonen kanske en powerwalk eller joggingvända piggar upp innan provet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 11:34   #5
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Tack för alla tips, verkligen något jag tar till mig. Jag tänker att problemet idag är att jag hela tiden vill prestera, uppnå någon typ av perfektionism. I efterhand har jag märkt att det oftast är just DETTA som stressar mig, att hela tiden sträva och förvänta sig bästa möjliga utfall. Grund och botten har jag väldigt höga krav på mig själv, varför? Ingen aning. Det är inget psykologiforum, men hur kan man ändra ett sådant tankemönster tror ni?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 12:36   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tack för alla tips, verkligen något jag tar till mig. Jag tänker att problemet idag är att jag hela tiden vill prestera, uppnå någon typ av perfektionism. I efterhand har jag märkt att det oftast är just DETTA som stressar mig, att hela tiden sträva och förvänta sig bästa möjliga utfall. Grund och botten har jag väldigt höga krav på mig själv, varför? Ingen aning. Det är inget psykologiforum, men hur kan man ändra ett sådant tankemönster tror ni?
Svårt att ändra då perfektionism sannolikt sitter väldigt djupt inlärt. Jag vill rekommendera att pröva några nya aktiviteter. Något som är roligt men du inte sätter något större värde i om du är dålig eller bra på. Där "vinsten" sv att vara duktig är liten och "förlusten" att vara dålig inte är stor.

Kan vara vad som helst men kan föreslå kasta kniv. Köp ett set kastknivar och öva. Det är lagom irrelevant att vara bäst på. Öva utan att skrika av glädje när det går bra eller bli sur när det går dåligt (Då när det blir så är sessionen slut. Då får du inte kasta mer den dagen).

Du kan på så vis kanske lära dig att möta olika saker i livet mindre kravfyllt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 14:11   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skulle tro att förändringar av dina vanor i form av en "laddning" kommer att störa både det kognitiva och fysiologiska mer än de hjälper.
Japp!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 14:17   #8
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Jag sov knappt alls och åt inte frukost, men lyckades ändå prestera nästan 1.2, så jag tror du ska äta som vanlgit istället.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 14:43   #9
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Jag sov knappt alls och åt inte frukost, men lyckades ändå prestera nästan 1.2, så jag tror du ska äta som vanlgit istället.
Skryt skryt skryt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 14:58   #10
Kossa Mu
Medlem i - 70 klubben
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 214
Jag har varit sjuk i flera år men skrev ändå 1.5 på högskoleprovet och det går bra på mina tentor fast jag ibland har en del problem med hjärndimma, huvudvärk mm.
Att lägga sig och stiga upp samma tid som du har tänkt ett tag innan är väldigt bra. Öka också kvaliten på sömnen med att ej dricka koffein efter lunch, inga skärmar en timme innan sängdags, ät och drick ej försent osv.
Jag ändrar inget med kosten, utan äter nyttigt överlag dagarna innan och har mellamål som jag är van att äta.
Dagen innan repeterar jag lite och gör gamla tentauppgifter, men ser till att jag tar ledigt tidigt på kvällen och kan koppla av. Jag har ett papper med penna redo om jag behöver skriva ner en massa tankar som gör att jag inte kan sova.

Jag börjar alltid tentadagen med yoga eller meditation och tar en dusch som jag avslutar på kallaste. Sen under själva provet/tentan så hjälper det mycket att vara aktiv på pauserna. Gå ut och gå och få lite frisk luft. Eftersom vi har hemmatentor nu så brukar jag ibland köra lite kort med hantlar eller en massagepistol i pauserna. Såg säkert lite konstigt ut men jag körde ibland L-sit på stolen när vi skrev tentor på plats.

Senast redigerad av Kossa Mu den 2021-03-07 klockan 14:59.
Kossa Mu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 15:24   #11
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Men vaffan..

Steg 1: Skriv provet utan att börja fippla med olika variabler.

Steg 2: Efter provet börjar du bygga upp långsiktiga hållbara rutiner där du varje vecka året runt sover bra, äter vettigt och tränar på ett hållbart sätt. Det är skittråkigt, men betydligt roligare än alternativet.

Då har du en bra grund för studier, jobb, familjeliv eller annat vettigt

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skulle tro att förändringar av dina vanor i form av en "laddning" kommer att störa både det kognitiva och fysiologiska mer än de hjälper.
+1
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 15:27   #12
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Jag sov knappt alls och åt inte frukost, men lyckades ändå prestera nästan 1.2, så jag tror du ska äta som vanlgit istället.
Jag hade de flesta IG i skolan, är allmänt korkad och obildad, röstar SD, åt bacon och ägg till frukost (brukar inte äta det ser det mer som lunchmat/brunch än frukost) men fick ändå 1,6
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 16:37   #13
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Skryt skryt skryt.
Jag skäms inte över att vara bra..

Jag räknade visserligen upp några poäng som jag egentligen kunde men skrev fel på.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag hade de flesta IG i skolan, är allmänt korkad och obildad, röstar SD, åt bacon och ägg till frukost (brukar inte äta det ser det mer som lunchmat/brunch än frukost) men fick ändå 1,6
Citat:
I höstas när den nya provet, med mer matematik och färre ord och texter, hade premiär var mäns snittpoäng 9,4 poäng högre än kvinnornas. Sista gången gamla provet gjordes var skillnaden 6,1 poäng, visar siffror som Högskoleverket tagit fram åt Svenska Dagbladet.
https://allastudier.se/tips-o-fakta/...m%C3%A4n-16598
Citat:
Den genomsnittliga mannen har 1.03 som bästa resultat på provet, medan den genomsnittliga kvinnan har 0.86 poäng.

Senast redigerad av Plasttiger den 2021-03-07 klockan 16:40.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 17:03   #14
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Kossa Mu Visa inlägg
Jag har varit sjuk i flera år men skrev ändå 1.5 på högskoleprovet och det går bra på mina tentor fast jag ibland har en del problem med hjärndimma, huvudvärk mm.
Att lägga sig och stiga upp samma tid som du har tänkt ett tag innan är väldigt bra. Öka också kvaliten på sömnen med att ej dricka koffein efter lunch, inga skärmar en timme innan sängdags, ät och drick ej försent osv.
Jag ändrar inget med kosten, utan äter nyttigt överlag dagarna innan och har mellamål som jag är van att äta.
Dagen innan repeterar jag lite och gör gamla tentauppgifter, men ser till att jag tar ledigt tidigt på kvällen och kan koppla av. Jag har ett papper med penna redo om jag behöver skriva ner en massa tankar som gör att jag inte kan sova.

Jag börjar alltid tentadagen med yoga eller meditation och tar en dusch som jag avslutar på kallaste. Sen under själva provet/tentan så hjälper det mycket att vara aktiv på pauserna. Gå ut och gå och få lite frisk luft. Eftersom vi har hemmatentor nu så brukar jag ibland köra lite kort med hantlar eller en massagepistol i pauserna. Såg säkert lite konstigt ut men jag körde ibland L-sit på stolen när vi skrev tentor på plats.
Det här med hjärndimma känner jag igen så väl, vissa dagar har jag det och vissa inte. När jag får det kan jag knappt plugga. Vad gör du åt det och vart grundar sig problematiken utifrån ditt fall?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 18:22   #15
Kossa Mu
Medlem i - 70 klubben
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 214
Bodde i mögel, borrelia med co infektioner och lite annat så har problem relaterat till det. Meditation, IR-bastu samt epsomsalt fotbad brukar vara det som hjälper bäst för mig.
Kossa Mu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)