Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-06, 16:45   #6181
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
+1

Är ju därför man inte vill smittas. Inte för att man riskerar att dö, vilket är otroligt osannolikt.
Känner att det är lika osannolikt att få långcovid också. Känner än sålänge bara 1 person som bekräftats covid sjuk.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 17:39   #6182
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Hur många är det som har fått diagnosen långtids covid jämfört med hur många som har fått diagnoser som ME eller liknande efter en vanlig influensa?

Hur ser man i dagsläget skillnad på grupperna nog bra för att kunna dra några slutsatser?
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 18:35   #6183
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"Hundratals demonstranter samlades i en stor ”anticorona”-demonstration på Medborgarplatsen i Stockholm.

När folksamlingen nådde Guldbron bildade polisen en ”mänsklig mur”. Den bröts senare.

Sex poliser skadades i samband med demonstrationen varav en fick föras till sjukhus."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ktioner--flera


Hörde om det igår att några skulle demonstrera, men trodde inte det skulle bli så pass
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 20:10   #6184
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Känner att det är lika osannolikt att få långcovid också. Känner än sålänge bara 1 person som bekräftats covid sjuk.
Ja, så är det kanske. Svårt att säga. Läser många historier på flashback, men det är klart biased eftersom alla som inte fått långtidscovid inte skriver.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 18:40   #6185
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
https://www.dn.se/sverige/fa-fall-av...nder-pandemin/
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 21:19   #6186
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.cnbc.com/2021/03/08/covi...-or-obese.html

Key Points:
-------------


About 78% of people who have been hospitalized, needed a ventilator or died from Covid-19 have been overweight or obese, the Centers for Disease Control and Prevention said in a new study Monday.

Just over 42% of the U.S. population was considered obese in 2018, according to the agency’s most recent statistics. Overweight is defined as having a body mass index of 25 or more, while obesity is defined as having a BMI of 30 or more.

“As clinicians develop care plans for COVID-19 patients, they should consider the risk for severe outcomes in patients with higher BMIs, especially for those with severe obesity,” the CDC wrote.





Inte direkt förvånande men intressant med siffror
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 21:51   #6187
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
"Fullt frisk" är i det här fallen är vad man kan kalla en sanning med mycket modifikation. Jag har inte sett någon studie där det inte dyker upp något underliggande.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 17:51   #6188
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 21:34   #6189
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"LONDON, March 10 (Reuters) -- A highly infectious variant of COVID-19 that has spread around the world since it was first discovered in Britain late last year is between 30% and 100% more deadly than previous strains, researchers said on Wednesday."

https://www.cp24.com/world/coronavir...tudy-1.5340964
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 21:44   #6190
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
https://samnytt.se/forskare-massvacc...a-i-katastrof/

De globala ansträngningarna för att vaccinera så många som möjligt för att stoppa den pågående coronapandemin kan sluta i katastrof. Det hävdar den belgiske vaccinforskaren Geert Vanden Bossche. ”Mänskligheten riskerar att förvandla ett ganska harmlöst virus till ett monster”, skriver han.
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 10:19   #6191
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Dajollee Visa inlägg
https://samnytt.se/forskare-massvacc...a-i-katastrof/

De globala ansträngningarna för att vaccinera så många som möjligt för att stoppa den pågående coronapandemin kan sluta i katastrof. Det hävdar den belgiske vaccinforskaren Geert Vanden Bossche. ”Mänskligheten riskerar att förvandla ett ganska harmlöst virus till ett monster”, skriver han.
Vore ju höjden av ironi om vår kamp mot ett relativt harmlöst virus resulterade i att ett betydligt dödligare virus framträder. Har redan skett för t ex Mareks sjukdom i höns.

Kanske var detta som Bill Gates menade när han "spådde" att nästa pandemi skulle bli betydligt värre än Covid-19.

Senast redigerad av Sasquatch den 2021-03-11 klockan 10:21.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 12:14   #6192
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag har tagit fyra negativa Covid-test den senaste månaden p.g.a. resa och räknar med att ta ett till idag (om jag inte råkar vara presymptomatisk, fem dagar efter hemkost). Jag var i ett land där munskydd är obligatoriskt typ överallt och jag kan säga att exakt ingen använder munskydd korrekt (inklusive jag). Man återanvänder engångsmunskydd, drar dem upp och ner, lägger ner dem på diverse kontaminerade platser (typ bordet när man äter) och tar på sig dem igen, lägger använda och oanvända munskydd i fickan och glömmer bort vad som är vad, etc etc. Skyddseffekten måste vara högst begränsad vid denna typ av användning. Däremot var människor generellt sätt bättre på att hålla avstånd än vad jag upplever att man är i Sverige, även utomhus.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 13:11   #6193
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har tagit fyra negativa Covid-test den senaste månaden p.g.a. resa och räknar med att ta ett till idag (om jag inte råkar vara presymptomatisk, fem dagar efter hemkost). Jag var i ett land där munskydd är obligatoriskt typ överallt och jag kan säga att exakt ingen använder munskydd korrekt (inklusive jag). Man återanvänder engångsmunskydd, drar dem upp och ner, lägger ner dem på diverse kontaminerade platser (typ bordet när man äter) och tar på sig dem igen, lägger använda och oanvända munskydd i fickan och glömmer bort vad som är vad, etc etc. Skyddseffekten måste vara högst begränsad vid denna typ av användning. Däremot var människor generellt sätt bättre på att hålla avstånd än vad jag upplever att man är i Sverige, även utomhus.
Så den utskällda herr Tegnell var kanske inte så fel ute ändå. Vad munskydd åstadkommer i laboratoriemiljö är irrelevant när det är vanligt folks användning till vardags man pratar om.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 13:30   #6194
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Så den utskällda herr Tegnell var kanske inte så fel ute ändå. Vad munskydd åstadkommer i laboratoriemiljö är irrelevant när det är vanligt folks användning till vardags man pratar om.
Man kan väl dock tänka sig att även ett skitigt munskydd ändå hindrar diverse kroppsvätskor från att färdas allt för långt ifrån munnen när man hostar eller pratar så att salivet yr. Men principiellt så ja, att folk utanför vårdmiljö skulle klara av att använda munskydd korrekt tror jag att Tegnell har rätt i.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 17:13   #6195
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Å andra sidan så fick väl myndigheterna försöka lära folk hur man tvättar händerna på ett ordentligt vis.

Det går att lära folkflertalet, men tro inte att de fattar från dag 1. Somliga kommer aldrig göra korrekt av en eller annan anledning. Om det helt plötsligt skulle ses som socialt avvikande att inte bära munskydd korrekt, ja jösses jag kan bara tänka mig hur sossemänniskorna i Sverige skulle agera.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)