Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-04-02, 21:47   #856
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Fint med loggcomeback! Fortsätt uppdatera!
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Kört Press 4-5 ggr denna vecka. Ska testa 4 ggr bänk i veckan. lite smalare grepp och alternera lätta o tunga pass(tex 6-10or enda dag o sen 2-4or andra).
Skulle du inte spela en massa militärpress? Nu bänka fyra gånger i veckan? Kör vartannat pass bänk och MP! Det gör jag. Det är bra!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 07:58   #857
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Fint med loggcomeback! Fortsätt uppdatera!


Skulle du inte spela en massa militärpress? Nu bänka fyra gånger i veckan? Kör vartannat pass bänk och MP! Det gör jag. Det är bra!
hade vilat axeln lite runt 10 dagar från bänken, började sakna den. kanske får ont ganska snart ändå, brukar inte ha ont på låga vikter. får se sen runt 100 hur det känns.

Jag vet bara inte hur jag skulle göra med min bröstvolym i ditt exempel. min MP har alltid varit bara 4-5 set i veckan, o bänken varit allt från 15-25.

sen är frågan ifall det är bättre o köra mkt volym på den lätta eller tunga dagen?

Fick en 1x0-skada i söndags i sumomarken, ngt som kom i kläm i högra höftbenet, rip knäböjen igår. Tur att det inte påverkar min vardag men att ha en tung vikt på ryggen var en big no-no. Får se ifall jag kan marka imorgon
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 13:41   #858
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
hade vilat axeln lite runt 10 dagar från bänken, började sakna den. kanske får ont ganska snart ändå, brukar inte ha ont på låga vikter. får se sen runt 100 hur det känns.

Jag vet bara inte hur jag skulle göra med min bröstvolym i ditt exempel. min MP har alltid varit bara 4-5 set i veckan, o bänken varit allt från 15-25.

sen är frågan ifall det är bättre o köra mkt volym på den lätta eller tunga dagen?

Fick en 1x0-skada i söndags i sumomarken, ngt som kom i kläm i högra höftbenet, rip knäböjen igår. Tur att det inte påverkar min vardag men att ha en tung vikt på ryggen var en big no-no. Får se ifall jag kan marka imorgon
Du får spela högrepsbänk och tunga vertikalpressar, hoppas att viktvana och styrkeökning från vertikalpressen åker över till bänken. Det upplever jag.

Vet precis hur du menar. Du är van vid 20 veckoset bänkpress och 5 veckoset militärpress. Du vill(?) köra 50-50 ratio. Sänk volymen lite (kanske 10+10) och lägg in/öka någon bröstdominant assistansövning? Jag kör mycket 30 graders hantelpressar. Paus i botten. Tar bra på tuttarna. Känner inte mycket i axlarna.
Flyes har jag börjat tycka är nästintill onödigt. Har inte upplevt något positivt av spamma flyes för tuttarna. Försöker få sagt att sänker du bänkpressvolymen och ökar flyesvolymen, tror jag inte det kommer ge något.
För mig känns flyes som aktiv återhämtning och stretch för brösten. Rehab typ.
Har ni någon maskinpress kan du prova den. Jag kör denna: https://www.lifefitness.com/resource...oad-1-copy.png
Tar givetvis på axlarna men känns mer bröstdominant över axlar för mig.
Sen har du armhävningar. Underskattad övning. Kan reppa några i slutet av passet när axlar och triceps är mos så lär brösten kopplas in fint (föruttröttning-tänk).

Imo bättre samla volym med lägre RPE i militärpressen. Min setuthållighet är bedrövlig i militärpressen. En setserie kan typ se ut såhär i MP: 8 reps @5, 8 reps @8, 8 reps @10 (3 set samma vikt). Medan i bänkpressen går RPE upp typ 0.5 per 8-reps-set lol. Tror det är för MP är (mer) helkroppsövning samt du blir trött av intra-setvilan (ha stången på bröstet eller stå med stången ovanför huvudet och pausa där).
Mindre muskelgrupper som jobbar med över bänkpressen, bröst är mer uthålliga än sina axlar?

Den skadan låter vanligt förekommande. Vet om två personer (om vi inte räknar med mig) som skadat sig så på mitt gym nyligen. I marklyft. Kanske är för man kommer snett någon rep, roterar och snedbelastar? En grej med styrkelyften är just precis avsaknad av motverka rotation. Hade man varit optimal hade man gjort någon anti-rotation-övning för bålen.
Känns också som lyftarbältet kan vara orsaken till skador däromkring, klämmer något.
Påpekat innan; är grymt imponerad du kan böja och marka så tätt inpå. Att din ländrygg klarar återhämta sig. Min ländryggsåterhämtning är så jävla seg jämfört med resterande muskler.
Har du mätt ditt vingspann? Har du längre vingspann än din längd? Jag har 195 armar och typ 196 lång. Min startposition i sumon är ju rätt låg, ryggen fälld (för nå ner till stången), därför min sumo sliter mycket på min ländrygg.

Senast redigerad av 1x0 den 2023-04-05 klockan 13:47.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-09, 13:55   #859
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du får spela högrepsbänk och tunga vertikalpressar, hoppas att viktvana och styrkeökning från vertikalpressen åker över till bänken. Det upplever jag.
Högrepsbänk verkar inte göra ont, dock kör ja 10or på 60 på rpe @6 typ, tycker tunga vertikalare är lite jobbiga, egentligen allt under 3 reps e rätt obehagligt, kanske svårt o starta stången

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vet precis hur du menar. Du är van vid 20 veckoset bänkpress och 5 veckoset militärpress. Du vill(?) köra 50-50 ratio. Sänk volymen lite (kanske 10+10) och lägg in/öka någon bröstdominant assistansövning? Jag kör mycket 30 graders hantelpressar. Paus i botten. Tar bra på tuttarna. Känner inte mycket i axlarna.något.
För mig känns flyes som aktiv återhämtning och stretch för brösten. Rehab typ.
Måste säga att inte kört flies på flera år, kanske testade den övningen ngn gång när jag körde sheiko. vi har en maskin som e rätt trevlig. skönt stretch men som du säger vet inte ifall den ger något, kör 10-15 reps i den atm. bara en vecka in så svårt o utvärdera xD. Vet inte ifall axeln fixar ngn bröstpress, vi har iofs ngn form av maskin iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Imo bättre samla volym med lägre RPE i militärpressen. Min setuthållighet är bedrövlig i militärpressen. En setserie kan typ se ut såhär i MP: 8 reps @5, 8 reps @8, 8 reps @10 (3 set samma vikt). Medan i bänkpressen går RPE upp typ 0.5 per 8-reps-set lol. Tror det är för MP är (mer) helkroppsövning samt du blir trött av intra-setvilan (ha stången på bröstet eller stå med stången ovanför huvudet och pausa där).
Mindre muskelgrupper som jobbar med över bänkpressen, bröst är mer uthålliga än sina axlar?
Tycker alltid första setet i MP känns helt fantastiskt sen blir det värre o värre som du säger, ska ja göra 10or o hålla en rak @7 så måste ja typ köra under 30kg

bänk är som du säger, oändlig uthållighet ifall man spelar runt @7, som att man inte blir så mkt tröttare utan att nervsystemet gör att det känns lättare för varje set, lol

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Den skadan låter vanligt förekommande. Vet om två personer (om vi inte räknar med mig) som skadat sig så på mitt gym nyligen. I marklyft. Kanske är för man kommer snett någon rep, roterar och snedbelastar? En grej med styrkelyften är just precis avsaknad av motverka rotation. Hade man varit optimal hade man gjort någon anti-rotation-övning för bålen.
Känns också som lyftarbältet kan vara orsaken till skador däromkring, klämmer något.
Kanske borde börja lägga in något sånt, har du några förslag på anti-rotation? vi hade en sån maskin på första gymmet jag tränade på, träningsvärlen o obliqerna var för grov xD

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Påpekat innan; är grymt imponerad du kan böja och marka så tätt inpå. Att din ländrygg klarar återhämta sig. Min ländryggsåterhämtning är så jävla seg jämfört med resterande muskler.
Har du mätt ditt vingspann? Har du längre vingspann än din längd? Jag har 195 armar och typ 196 lång. Min startposition i sumon är ju rätt låg, ryggen fälld (för nå ner till stången), därför min sumo sliter mycket på min ländrygg.
Vet inte vrf det är så, ett tungt markpass gör att jag böjer som en gud dagen efter, fast att marka 2 dagar efter böj verkar inte ha varit så lyckat. Har väldigt svårt o ta reda på min kropps "styrketrender"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-09, 14:15   #860
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
3/4

Bänk

60x10(x3)@7

Chins 4x4
Maskinrodd 4x10
1hcurl(kabel) 4x12

högrepsbänk känns inte i axeln

4/4

Lowbar

122x1@aj

Press

47x4(x5)@7

LTE 5x12
Pinch 3 set 24s

Här störde höftbenet i ryggen mig, Gick bara köra en rep o planen var att göra 4or på typ rpe 6-7

6/4

Bänk

90x4, 4, 3, 2

Mark

145x4(x5)@7.5

Chins 4x4
maskinrodd 4x10
Flies(maskin) 3x12
curls(maskin) 4x12
Fingercurl 3x15

Fick ont i axeln detta pass, var bara att tacka för sig, tror kanske det är vid en viss vikt som jag får ont, det är vänstra axeln i övre delen av lyftet som känns som den börjar "skaka" eller hur man ska förklara det.

Marken gick bra o köra trots ömhet i ryggen från knäböjen, kanske gör det bara ont o ha en vikt som man måste stabilisera på ryggen.

7/4

Lowbar

150@8
130x4(x4)@7

Bänk

60x10(x3)

Lårcurl 5 set 5-8 reps
STE 4 set 12-15 reps
Pinch 3x24s
Fatbar 3x12

Lowbar, ont att racka av vikten, att göra repsen däremot kändes inte så mycket, avbröt sen ngt set för det blev för obekvämt.

Bänken var ok, ingen smärta. fick även hem mina fatbar dagen innan så gjorde lite doh mark med dom, lite annorlunda känsla men fick inte riktigt den där pumpen, lite svårt o jobba med händerna på jobbet senare på dagen dock xD

9/4

Bänk

90x4(x3)@7.5

Mark

160x1

benpress(1ben) 5x7
Flies(maskin) 3x15
Omv flies(maskin) 5 set 10-12 reps
Sidolyft(maskin) 5 set 9-12 reps

Här var det visst ombytta roller från torsdagen, smärtfri bänk(Försöker brygga på ett speciellt sätt där axlarna är så neddragna som möjligt i bänken, mer än vanligt

Marken gick inte alls, skulle göra 4or idag o tom pusha en singel. höftontet finns kvar o påverkar nu den

----

Första veckan på ett nytt block, kroppen verkar göra lite som den vill. Som ni ser är det en väldigt stort uppförsbacke att ens få den o vara hel innan man ens kan träna ordentligt. Får se hur detta år slutar träningsmässigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-12, 07:57   #861
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
10/4

Bänk

70x8(x3)@7

Chins +18x3(x4)
Maskinrodd 4x8
1hcurl(kabel) 4x9-10

Tror det är årsbästa i chinsstyrka, Tror jag gjorde 3or på 24kg en gång i tiden men då körde jag också tunga chins på egna ryggdagar 2 ggr i veckan(doug hepburn). Känns som jag har en chans o fixa 3or på 20kg om 3veckor.

11/4

Lowbar

130x3(x5)@7

Press

52x3(x5)@8

Goodmornings 5x8
LTE 5x10
Pinch 3x26s
DOH(fatbar) 5, 5, 4

Testade ngn liten maskin med elektroder som vibrerar på ryggen, verkade göra så mesta av ontet släppte, kunde böja med 1/10 i obehag. Får se hur det känns på fredagen då det är meningen att ja ska göra tunga 3or.

Pressen var lätt men ser att jag pressar lite snett, typ att stången roterarar halvvägs i lyftet, Har alltid haft ena sidan lite sned även när stången ligger på ryggen i knäböj. Tror det har o göra med att rörligheten tog lite stryk när min axel hoppa ur led för ett par år sen.

Fatbaren gick åt helvete, kanske har o göra med att jag sätta ett litet minipers i pinch innan, gjorde 3x10 på 60 i fredags på fatbaren men endast nästan 3x5 på 65kg xD. Oklart vilken träningsdag jag ska lägga det på för det står ju oftast att man ska försöka vila efter, så det är tisdag eller fredag som har en vilodag efteråt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)