Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-07, 16:54   #61
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Nej, de påstår att kolhydrater/kostråden och SLV är den onda orsaken till fetma och andra välfärdssjukdomar.
Exakt.

Kostråd som de anser enbart är till livsmedels- och läkemedelsindustrins nytta och inte befolkningens. Det är ju det hela deras konspirationsteori bygger på.

För övrigt gav du inget svar på det jag skrev om att du själv inte kommer med ett dugg. Det är du som uttalar dig i ganska övertygade termer, alltså anser jag att om du nu är så k't på bevis du anser trovärdiga bör ju du lägga fram dom också.

Jag försvarar varken det ena eller andra och är långt ifrån övertyad om varken det ena eller det andra. Du som däremot verkar övertygad får ju gärna visa mig "saningen" som du råkar besitta (och i såna fall är ensam om i hela världen).
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 17:00   #62
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Nej, det är inte logiskt ekvivalent. Vad som är det däremot är om man skulle jämföra medicin som vi har tagit i 100.000 år, mot den som vi tar idag.
Ok, my bad.


Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Alla måste äta också, relevans?
Han frågar "Hade han fortfarande dött bara för att han inte satte i sig massa stärkelse, utan bara åt fett kött?"

Ja, alla dör. Det spelar ingen roll om de äter potatis eller mammut. Hde han frågat om mammutjägaren fått cancer, eller stroke eller blivit fet hade svaret varit ett annat.


Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Fast det är väl ingen som säger att det är skadligt i likhet med t.ex miljögifter. Poängen som görs, bl a, är väl att relationen omega-6 till omega-3 är ohälsosam om den är övervägande till den förstnämdas fördel. Googla "n-6 to n-3 ratio of dietary fatty acids" eller nåt dylikt så för du upp en hel del publikationer som talar om t.ex. hjärthälsa och dess inversa relation till höga halter av omega-6.
Jag vet att man har denna hypotes - men det betyder inte att man påstå att vegetabiliska fetter leder till sjukdom.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 17:02   #63
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Jag vet att man har denna hypotes - men det betyder inte att man påstå att vegetabiliska fetter leder till sjukdom.
Varför påstår du då att mättat fett är ohälsosamt? Det vilar ju på hypoteser även det?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 17:08   #64
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Varför påstår du då att mättat fett är ohälsosamt? Det vilar ju på hypoteser även det?
Därför att man visat det i alla de typer av studier jag tidigare nämnde. Närmre saningen kommer man inte i dessa frågor. Det kanske inte är SANNINGEN för det, men det är det bästa man har. Däremot finns inte det underlaget för n-6/n-3-kvoten.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 18:11   #65
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
För övrigt gav du inget svar på det jag skrev om att du själv inte kommer med ett dugg. Det är du som uttalar dig i ganska övertygade termer, alltså anser jag att om du nu är så k't på bevis du anser trovärdiga bör ju du lägga fram dom också.

Jag försvarar varken det ena eller andra och är långt ifrån övertyad om varken det ena eller det andra. Du som däremot verkar övertygad får ju gärna visa mig "saningen" som du råkar besitta (och i såna fall är ensam om i hela världen).
Om du tittar i mina poster så påstår jag bara:

Bevisningen bakom LCHF är svag, speciellt långtidsaspekter.
Ingen har bevisligen blivit sjuk av vegetabiliskt fett.
Alla dör, oavsett kosthållning.
Den moderna livsstilen är kopplad till välfärdssjukdomar, bla. överätande av alla makronutrienter.

Vill du att jag ska lämna referenser på detta...?
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 18:53   #66
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Därför att man visat det i alla de typer av studier jag tidigare nämnde. Närmre saningen kommer man inte i dessa frågor. Det kanske inte är SANNINGEN för det, men det är det bästa man har. Däremot finns inte det underlaget för n-6/n-3-kvoten.
Jo, det finns det. Och väldigt många studier angående mättat fett ifrågasätts idag som varit antingen fel utförda, eller dragits fel slutsatser av. Mer och mer sådana här uppgifter kommer fram numer.
Fast jag kanske har fattat det fel, du får gärna motbevisa mig med en mängd relevanta länkar till sådana studier som du pekar på.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 18:58   #67
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Om du tittar i mina poster så påstår jag bara:

Bevisningen bakom LCHF är svag, speciellt långtidsaspekter.
Ingen har bevisligen blivit sjuk av vegetabiliskt fett.
Alla dör, oavsett kosthållning.
Den moderna livsstilen är kopplad till välfärdssjukdomar, bla. överätande av alla makronutrienter.

Vill du att jag ska lämna referenser på detta...?
Det behövs absolut mycket, mycket mer dubbelblind/kontrollerade studier i ämnet. Som det gör överlag inom näringsfysiologi.
Men att ingen har blivit sjuk är en missrepresentation. Ökade kardiovaskulära risker har påvisats i många studier.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:27   #68
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
1. Det är som att propagera för att man inte ska använda medicin när man är sjuk - det fanns inte för 100.000 år sedan så därför är det inte bra...?!

2. Alla dör.

3. Lås mina inlägg i tråden och återkom.

Ge mig ett enda dokumenterat fall där vegetabiliskt fett varit orsak till sjukdom. (Jag hoppas du håller dig för god för att ta upp transfetter eftersom det inte är relevant i dikussionen.)
På #2 syftade jag till att urfarfar som fällde en mammut nog knappast gick och dog för att han drabbades av massa "välfärdssjukdomar" såsom åderförkalkning, typ 2-diabetes m.m. för att han åt mättat fett.

Jag tycker snarare korrelationen mellan ett högt sockerintag och diabetes typ 2 är mer intressant.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:28   #69
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Varför påstår du då att mättat fett är ohälsosamt? Det vilar ju på hypoteser även det?
Det är väl ingen myt. Tvärtom finns det många, inklusive nya, studier som klart pekar på att ett överdrivet intag av mättade fettsyror har skadlig metabol påverkan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...gdbfrom=pubmed

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...1&postcount=21
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:36   #70
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är väl ingen myt.
Det vilar på hypoteser skrev jag. Men om jag ska ta tillbaka ordet myt (vilket jag tidigare använt) så har inget någonsin gjort mig övertygad av det jag läst och då har jag ändå plöjt det flesta av NNR's referenser som påpekar "farligheten" i mättat fett.

Och vad var det för Pubmedlänk?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:37   #71
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
EDIT: Gå genom King Grubs inlägg.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:39   #72
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
EDIT: Gå genom King Grubs inlägg.
Det har jag givetvis redan läst eftersom det inlägget är ett svar till mig.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:40   #73
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Vari ligger frågetecknet då?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:47   #74
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och vad var det för Pubmedlänk?

Jag tror han menar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...gdbfrom=pubmed
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:51   #75
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vari ligger frågetecknet då?
Flera års påstådda matvanor är alltid svårt att dra klara slutsatser från tycker jag. Dessutom har jag svårt att förstå själva mekanismen med desaturasaktivitet som de nämner. Dels vet jag inte vilka teorier det bygger på och sedan är jag lite osäker på vad det faktiskt betyder.

Och eftersom jag inte kan läsa fullängdaren hittar jag tyvärr ingen förklaring. Men jag har aldrig dömt ut den, det är skillnad på att döma ut något och inte bli övrtygad.

Du får gärna förklara djupare hur studien genomfördes och vad den går ut på mer specifikt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)