Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-09, 07:35   #166
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Första delen i #9 stämmer inte, som sagt. Det är alldeles för mycket socker (och fett iofs) i kosten idag, och det är vad som leder till övervikt.
och, Bumbi - uppmärksamt. Jag jämförde 1939 vs. 2002, men det blir något missvisande.

Vad sägs om:

* Ett ökat (energi)intag från såväl kolhydrater som fett och protein korrelerar med ökningen av fetma/övervikt i Sverige.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 07:36   #167
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Punkt 8 är också fel, att försvaga immunförsvaret med högt intag av omega-3 är dokumenterat.

Punk 7 har jag inte sett något om och vad exakt är högt intag?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 07:41   #168
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
#7-8

Kroppens förmåga att omvandla den fleromättade fettsyran omega 3 från vegetabiliska källor är väldigt dålig, vilket gör att även rapsoljan med 2:1-ratio i praktiken tyvärr blir väldigt mycket högre.

Gräsätande betesdjur och fisk däremot har väldigt bra 2:1-förhållanden. Fördelningen i nötdjur är ungefär 10% fleromättat, 40% enkelomättat och 50% mättat.
Det finns delade meningar om det- se ex. Ola Wallengrens inlägg (med referens). Men, jag tycker inte att något i punkterna 7 och 8 motsäger det du säger här.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 07:50   #169
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Punkt 8 är också fel, att försvaga immunförsvaret med högt intag av omega-3 är dokumenterat.

Punk 7 har jag inte sett något om och vad exakt är högt intag?
OK, det är ju en fråga om hur hårda ändpunkter man kräver. Men för att allt ska vara till gemensam belåtenhet bör det ju ändras. Kanske ett tillägg som lyder: "Ett alltför högt intag av n-3 (speciellt långkedjiga?) är dock negativt."?

Punkt 7 - ex. påverkan av veg. fett på blodfetter är väl dokumenterad. Håller med om att "högt intag" är vagt. Men upp till ~40E% som vissa studerade grupper av veganer med god hälsa borde vara safe att säga.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 08:42   #170
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Men upp till ~40E% som vissa studerade grupper av veganer med god hälsa borde vara safe att säga.
Vart har du dom studierna och hur defineriar hälsa här?

Inte för att jag misstror dig men det där låter ju som precis lika anektodiska bevis som LCHF, d.v.s. folk som lever ett visst liv och upplever god hälsa och mår bra.

Och kan man på något sätt urskilja att de mår bra tack vare fettsammansättningen i kosten eller kan det vara övriga faktorer som påverkar starkare tror du? Intressant hur du tolkar saker som mer eller mindre trovärdiga enbart utifrån vad du själv VILL ska vara korrekt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 08:57   #171
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vart har du dom studierna och hur defineriar hälsa här?

Inte för att jag misstror dig men det där låter ju som precis lika anektodiska bevis som LCHF, d.v.s. folk som lever ett visst liv och upplever god hälsa och mår bra.

Och kan man på något sätt urskilja att de mår bra tack vare fettsammansättningen i kosten eller kan det vara övriga faktorer som påverkar starkare tror du? Intressant hur du tolkar saker som mer eller mindre trovärdiga enbart utifrån vad du själv VILL ska vara korrekt.

Du kan ju ex. titta på EPIC materialet från Oxford-kohorten, där han man sorterat på blandkost/fiskätare/vegetarianer/veganer och listat en del hälsomått.

Se http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum

och relaterade publikatioer.

Hälsa = frånvaro av sjd. Inget överdrivet välmående eller annat där alltför subjektiva värderingar kommer in.

Jag påstår inte att det BEROR på fettsammansättningen, bara att det är FÖRENLIGT med "god hälsa". Andra faktorer kan mycket väl spela in och mvara mer eller indre betydelsefulla.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 09:09   #172
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Jag påstår inte att det BEROR på fettsammansättningen, bara att det är FÖRENLIGT med "god hälsa". Andra faktorer kan mycket väl spela in och mvara mer eller indre betydelsefulla.
Ja då är vi överens.

För att vegankosten har en hel del vetenskapligt stöd är jag medveten om. Men jag tycker inte att kost X hindrar kost Y från att vara hälsosam även den hos en människa bara. Vidare är jag allergisk mot "det vi är gjorda för att äta"-resonemanget och jag tror själv vi är extremt anpassningsbara.

Just därför är jag positivt inställd till LCHF, likaså till vegankost och till den som vill försöka följa våra rekommendationer. Jag är själv inne i en period där jag måste ändra lite på kosten eftersom jag konstaterat att den inte är den bästa för mig. Förhoppningsvis hittar jag en mer lämplig väg som inte krånglar till det för mycket.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 13:07   #173
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Numera:

Vakna: kaffe/te med 0,25 dl vispgrädde
Frukost: äggröra 2 ägg stekt i ~10g smör, 2 msk gräddmjukost (30%) och 0,25 liter hackad broccoli
Lunch: 100g blandfärs stekt i smör, 0,5 dl creme fraiche, ett kokt ägg med majonnäs
Middag: ungefär som lunchen
Kvällsmat: 2-3 kokta ägg alt äggröra, som frukost.
Kcal: 2256
Protein: (17E%)
Fett: 206g (81E%)
Kolhydrat: 13g (2E%)

Fiber: 2,3g

Alla mikronutrienter så bra ut, utom:
C-vitamin: 64mg (ok, men lågt)
Kalcium: 492mg
Tiamin: 0,8mg
N-3 fettsyror (20:5 och 22:6): 0g
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 13:20   #174
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Kcal: 2256
Protein: (17E%)
Fett: 206g (81E%)
Kolhydrat: 13g (2E%)

Fiber: 2,3g

Alla mikronutrienter så bra ut, utom:
C-vitamin: 64mg (ok, men lågt)
Kalcium: 492mg
Tiamin: 0,8mg
N-3 fettsyror (20:5 och 22:6): 0g
* N-3: 2g fiskolja/dag om jag inte äter fisk. (plus 50-100ug D3, men det räknas väl inte in).

* Kalciumet kan vara bra att tänka på; brukar vanligtvis äta 100-200g hårdost, så jag tänker inte på att få i mig tillräckligt annars. Tänkte få i mig lite mindre protein, men lite mer protein mot kalcium kan vara värt det. Trist att bli sladdrig på gamla dar!

* Tiamin: bacon till äggröran. Verkar inte som att jag har något större behov av det, enl. Wikipedia.

* Vitamin C: 60mg är 100% av RDI enligt SNR

Senast redigerad av mikaelj den 2008-10-09 klockan 13:21. Anledning: vitamin c
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 13:23   #175
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
* N-3: 2g fiskolja/dag om jag inte äter fisk. (plus 50-100ug D3, men det räknas väl inte in).

* Kalciumet kan vara bra att tänka på; brukar vanligtvis äta 100-200g hårdost, så jag tänker inte på att få i mig tillräckligt annars. Tänkte få i mig lite mindre protein, men lite mer protein mot kalcium kan vara värt det. Trist att bli sladdrig på gamla dar!

* Tiamin: bacon till äggröran. Verkar inte som att jag har något större behov av det, enl. Wikipedia.

* Vitamin C: 60mg är 100% av RDI enligt SNR
Mikael är det inte bättre att du fortsätter dina inlägg där du brukar lägga in dem?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 23:26   #176
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
En sak som är intressant med ketogena dieter, är att de verkar bl a ha neuroprotektiva effekter, och i denna studie visat att simulera liknande effekter till CR:
http://www.rsc.org/chemistryworld/Ne...e/05060702.asp

Det kan, om det stämmer hos människor, peka på varför en dylik diet påverkar hälsan positivt.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 23:34   #177
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ostskivor med jordnötssmör är vad jag /egentligen/ menade, men...
Man vänjer sig vid fett efter nå'n vecka, förresten. Hade också tyckt det var sjukt. Numera kan jag dricka grädde som det är...

Kokosfett, silverpaket, neutralt, billigt. Eller Cocosa, smaksatt. Snordyrt, men gott. MCT sägs ju vara bra. Smör och ägg är bäst att äta ekovarianter av, med så mycket fett i kosten måste man vara aktsam med omega6-omega3-balansen.

http://enbart.com har fler recept.
Alltså jag gillar fett allmänt, men vissa kombinationer faller mig inte i smaken.
Mmm... nu kom jag o tänka på biff med vitlökssmör...
Ska nog ta o köpa lite kokosfett då, det håller ju hur länge som helst dessutom, praktiskt. Inge fel i att det har mycket mct också. Förresten, hur är MCT i fråga om glykogenpåfyllning i muskler? T.ex. att blanda kokossmör med vassle som efterträningsdryck.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 04:51   #178
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Men hur gott låter kokossmör och vassle?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 07:17   #179
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Förresten, hur är MCT i fråga om glykogenpåfyllning i muskler? T.ex. att blanda kokossmör med vassle som efterträningsdryck.
Fett, oavsett hur lättupptagligt eller lättförbrännt det än kan inte generera några nämnvärda mängder kolhydrater. Det är glyceroldelen i så fall och det blir inte mycket av det, vilket troligtvis blir en smula blodsocker eller leverglykogen men för att fylla på muskelglykogenet så krävs det större mängder.
I försök på idrottsmän så ser man ingen större glykogeninlagring om inte intaget av kolhydrater är över 3-4g/kg.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 07:28   #180
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Fett, oavsett hur lättupptagligt eller lättförbrännt det än kan inte generera några nämnvärda mängder kolhydrater. Det är glyceroldelen i så fall och det blir inte mycket av det, vilket troligtvis blir en smula blodsocker eller leverglykogen men för att fylla på muskelglykogenet så krävs det större mängder.
I försök på idrottsmän så ser man ingen större glykogeninlagring om inte intaget av kolhydrater är över 3-4g/kg.
Är det 3-4g/kg i direkt anslutning till träning?
joko är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)