Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-19, 17:41   #1
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Dålig rörlighet i axel

Efter perioder av "ont i ryggen" stel nacke och spänningshuvudvärk har jag kommit fram till att det troligen är min rörlighet som är problemet. Det är framför allt hamstrings/gluteus samt axlar som är problemet. Ben och rumpa har jag bra övningar för, känner att det blir bättre. Det är just ben och rumpa/höft jag märkte tydligast, därför som jag börjat där. Men axlarna...

Om jag håller en kvast i händerna och med låsta armbågar ska föra den över huvudet stannar jag redan innan "stålmanneläget", dvs samma vinkel som ryggen. Testade övningarna i denna video, och den vid typ 3:20 går inte. Armarna ligger raklånga framåt, men det som går inte att ens lyfta dem från marken. Som att någon höll emot. 90 grader ut (jag är som ett kors) går bra, men för jag armarna mot stålmannen så trycks dem ner mot golvet sakta men säkert.

Hur kan jag öka min rörlighet i detta läge? Svårt att säga var det stramar, det bara tar stopp.

https://www.youtube.com/watch?v=CqTt...ature=emb_logo
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 08:11   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
Efter perioder av "ont i ryggen" stel nacke och spänningshuvudvärk har jag kommit fram till att det troligen är min rörlighet som är problemet. Det är framför allt hamstrings/gluteus samt axlar som är problemet. Ben och rumpa har jag bra övningar för, känner att det blir bättre. Det är just ben och rumpa/höft jag märkte tydligast, därför som jag börjat där. Men axlarna...

Om jag håller en kvast i händerna och med låsta armbågar ska föra den över huvudet stannar jag redan innan "stålmanneläget", dvs samma vinkel som ryggen. Testade övningarna i denna video, och den vid typ 3:20 går inte. Armarna ligger raklånga framåt, men det som går inte att ens lyfta dem från marken. Som att någon höll emot. 90 grader ut (jag är som ett kors) går bra, men för jag armarna mot stålmannen så trycks dem ner mot golvet sakta men säkert.

Hur kan jag öka min rörlighet i detta läge? Svårt att säga var det stramar, det bara tar stopp.

https://www.youtube.com/watch?v=CqTt...ature=emb_logo
Om du vill öka rörligheten just som du säger, så hade jag börjat med att försöka öka rörligheten i bröstryggen, mot extension/sträckning, testa denna;

https://www.youtube.com/watch?v=4c8JAOdwKR8

Vid god rörlighet där hade jag försökt jobba mer med axellederna.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 09:26   #3
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Kanske pröva ”scaptions” och se om du kan förbättra rörligheten i skulderbladen..?
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 12:51   #4
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Tack för svar, är nog bröstrygg och skuldror jag behöver jobba med
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)