Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-05, 20:33   #31
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearWinter Visa inlägg
Man ska väl snarast se det som att man bör vara väldigt uppmärksam med sin elektrolysbalans. Jag tycker inte att det är något fel med att skriva att det tyder på en kraftigt ökad risk, med tanke på att risken hos en person som inte utsätter sig extrem alkoholkonsumtion, stora mängder lakrits, atkins och konditionsträning samtidigt troligen har en mycket liten risk för att drabbas om personen i fråga i övrigt är frisk.
Ja men nu nämner du ju alla faktorerna kombinerat. Det är just det jag syftar på, d.v.s. att lågkolhydratkosten som sådan inte kan anses kraftigt öka risken, bara att enstaka fall antytt att det skulle kunnat bidra och att författarna inte ens själva påstått sig ha tillräckligt på fötterna för att påstå en kraftigt ökad risk.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 20:35   #32
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
+1

men -1 för mentals "yrkesmässiga" dissning av veganer - de missionerar inte om kost utan ett moralfilosofiskt (riktigt) förhållningssätt till djuren

Fråga: varför är LCHF:are så besatta av att äta fett, och speciellt mättat sådant? Det är tydligt visat att i stora drag så inducerar omättade fetter fettoxidation i större utsträckninga än mättade. De borde ju i alla fall förespråka enkelomättat fett som är mest neutralt i de flesta avseenden, jmf. m. såväl fleromättat som mättat fett...
Men det som jag är mest fundersam till är varför man vill ha de extra kalorierna när man ska ner i vikt...? Borde man inte bara köra på protein och grösaker, borde ju gå fortare...?
Enbart mat med uteslutande protein (typ fettsnålt kött) och grönsaker är nog en diet som är extremt mentalt påfrestande. Delvis pg a det låga kaloriintaget (kan inte tänka mig att någon kan lyckas hålla en sansad viktnedgång med endast oxfilé och broccoli)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 20:56   #33
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Naturligt kokosolja(fett) innehåller 49% MCT mycket lättillgänglig energi som fungerar lika bra(kanske bättre) som glykogen vid träning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 22:59   #34
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Jag måste dock tillägga att en LCHF-kost troligen kommer påverka miljön mer negativt än en vanlig blandkost, för de som är något miljömedvetna.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 23:16   #35
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag måste dock tillägga att en LCHF-kost troligen kommer påverka miljön mer negativt än en vanlig blandkost, för de som är något miljömedvetna.
Inte om om man ersätter allt kött med framodlade biffar:


__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 11:52   #36
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och angående fettsammansättningen handlar det mest om att det ska komma från animalier, gärna ekologiska källor från fritt gräsätande djur etc. Det blir ju en relativt hög andel mättat fett men det är inte så att ens LCHF innebär "ju mer mättat desto bättre".
... Jag vet vad LCHF Är, jag undrar bara hur de resonerat, alltså Varför. Finns det något fysiologiskt/metabolt/ekologiskt/ekonomiskt eller annat resonemang bakom en hög andel animalier och det s.k. "naturliga" mättade fettet?
I mina ögon så är det:
1. Korkade kalorier - andra fetter är hälsosammare,
2. Onödiga kalorier - vid viktminskning,
3. Ekologiskt oförsvarbara kalorier - vatten och kraftfoder i massor för att grisarna ska fetta till sig..., samma som veg. vs. animaliskt protein eg.

Och angående viktminskning, så får du ju hålla med om att LCHF marknadsförs stenhårt som bästa sättet att gå ner i vikt av sina profeter, därför är det intressant att diskutera det som viktminskningsmetod. (Det är förstås intressant att diskutera LCHF som livslång kosthållning också - men vill man luta sig mot vetenskap så finns här ju nada)
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 12:02   #37
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
I mina ögon så är det:
1. Korkade kalorier - andra fetter är hälsosammare,
2. Onödiga kalorier - vid viktminskning,
3. Ekologiskt oförsvarbara kalorier - vatten och kraftfoder i massor för att grisarna ska fetta till sig..., samma som veg. vs. animaliskt protein eg.
Exakt. I DINA ögon. Givetvis håller inte en LCHF-are med utan anser den absoluta motsatsen. Så på så vis blir det ju svårt att diskutera eftersom du har den åsikten du har och en person med sin övertygelse då säger motsatsen.

Angående vetenskapen kring fettrekommendationer etc. så är det ju något som diskuteras av betydligt mer objektiva personer än LCHF-fanatiker. Det är något som ifrågasätts mer och mer samtidigt som fördelar med lågkolhydratkost får mer och mer vetenskapligt stöd.

Precis som många redan påpekat är ju felet ofta en martyrattityd, "alla mot oss".

Märk väl att det är inte är MINA åsikter direkt, jag försöker bara se det ur andra perspektiv. Angående din punkt 3 så tror jag att en utpräglad konspirationsteoretisk LCHF-are äter mestadels ekologiskt och närodlat etc. Med så mycket fett i kosten tror jag inte det är så himla resurskrävande heller faktiskt, det är ju köttet som fr.a. kostar resurser. Inte svålen.

Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
(Det är förstås intressant att diskutera LCHF som livslång kosthållning också - men vill man luta sig mot vetenskap så finns här ju nada)
Nada är att ta i tycker jag, jag tycker man kan hålla sig mer objektiv än så. Det finns mycket tveksamheter kring sådan här kost och det finns mycket tveksamheter kring övriga kostrekommendationer också.

Framtiden får ju utvisa helt enkelt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 15:50   #38
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Ingen som kan svara på VARFÖR det ska vara så mycket (mättat) fett!? Det måste ju finnas någon LCHF:are här som har koll...


Jag hävdar "nada" tills jag ser en vetenskapligt godtagbar studie på LCHF i ett långtidsperspektiv.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 17:17   #39
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Ingen som kan svara på VARFÖR det ska vara så mycket (mättat) fett!? Det måste ju finnas någon LCHF:are här som har koll...
Dels har du ju svarat på det själv. Fleromättat fett är mer oxidationsbenäget, särskilt stor andel omega-6 är proinflammatoriskt. Och det är väl främst den snedfördelningen det brukar talas om.

Därutöver brukar de nämna att fettet vi själva lagrar är mättat så varför skulle det vara farligt att äta o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Jag hävdar "nada" tills jag ser en vetenskapligt godtagbar studie på LCHF i ett långtidsperspektiv.
Att sådana studier inte görs är synd, förhoppningsvis finner någon anledning att finansiera det så småningom. Det enda man kan gå efter innan dess är ju i såna fall de folkslag som levt på liknande kost och se till deras hälsa.

Den brukar vara god. Åtminstone tills dess att västerländsk kost sedan anammats.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 18:09   #40
jenni
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: stockholm
Inlägg: 1 858
jag har öka intaget av kolhydrater ganska mycket och inte alls gått upp i vikt, så jag tycker att pasta/bröd/potatis osv är inget man ska utesluta, men så kanske det är olika från person till person
jenni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 19:12   #41
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Dels har du ju svarat på det själv. Fleromättat fett är mer oxidationsbenäget, särskilt stor andel omega-6 är proinflammatoriskt. Och det är väl främst den snedfördelningen det brukar talas om.

Därutöver brukar de nämna att fettet vi själva lagrar är mättat så varför skulle det vara farligt att äta o.s.v.
Finns det studier som visat att PUFA --> peroxidation/oxidativ stress --> ohälsa?

Finns det studier som visat att en kost rik på PUFA --> peroxidation/oxidativ stress --> ohälsa?

Dessutom: n-3 PUFA är "anti-inflammatoriskt", och mer intressant så är mättat fett pro-inflammatoriskt, mer så än n-6. (i alla fall in vitro)

Vi själva både lagrar, består av och tillverkar såväl mättat, omättat och fleromättat fett.


Citat:
Att sådana studier inte görs är synd, förhoppningsvis finner någon anledning att finansiera det så småningom. Det enda man kan gå efter innan dess är ju i såna fall de folkslag som levt på liknande kost och se till deras hälsa.

Den brukar vara god. Åtminstone tills dess att västerländsk kost sedan anammats.
Du merar västerländsk livsstil?
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 19:16   #42
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Finns det studier som visat att PUFA --> peroxidation/oxidativ stress --> ohälsa?

Finns det studier som visat att en kost rik på PUFA --> peroxidation/oxidativ stress --> ohälsa?
Det räcker med att du läser Näringslära för Högskolan så nämns det ju. Så givetvis finns studier på det, det är ju bara du söker i Pubmed och Google Scholar etc. så hittar du antagligen om du nu är intresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Dessutom: n-3 PUFA är "anti-inflammatoriskt", och mer intressant så är mättat fett pro-inflammatoriskt, mer så än n-6. (i alla fall in vitro)
Ja just därför propagerar ju LCHF för en kost med mer omega-3 och mindre omega-6. Via mer fisk, ekologiska ägg, kött från fribetande djur etc.

Jag vet inte om jag missuppfattar men du verkar ha en hetsg attityd mot det här, jag försvarar inte hit eller dit bara försöker diskutera. Kan som sagt vara överreaktion från min sida men det känns som du hugger lite väl mycket.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 20:26   #43
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det räcker med att du läser Näringslära för Högskolan så nämns det ju. Så givetvis finns studier på det, det är ju bara du söker i Pubmed och Google Scholar etc. så hittar du antagligen om du nu är intresserad.
Okej, jag hugger... slå upp sidan 120 i NfH, 5:e upplagan och läs om de hemska följderna av ett högt intag av PUFA.. typ ingenting, speciellt inte i en kost rik på PUFA.

Inte heller på PubMed hittar jag något, men du kanske har något uppslag här?


Citat:
Ja just därför propagerar ju LCHF för en kost med mer omega-3 och mindre omega-6. Via mer fisk, ekologiska ägg, kött från fribetande djur etc.
Jo, men du måste erkänna att det är ett evigt tjat om mättade fetter.

Citat:
Jag vet inte om jag missuppfattar men du verkar ha en hetsg attityd mot det här, jag försvarar inte hit eller dit bara försöker diskutera. Kan som sagt vara överreaktion från min sida men det känns som du hugger lite väl mycket.
Jag hugger för att det inte finns någon vetenskap som stöder konceptet. Det finns antydningar och korttidsstudier, men inget mer. Jag hugger för jag tycker att LCHF i sin nuvarande tappning med fokus på animalier är ett hån mot djur, natur och människor i 3:e världen. Jag hugger för att LCHF eldar på en konspirationsteori som flyttar fokus från den livsstilsrelaterade ohälsans verkliga orsaker.

Men det är en kul disk. Du gör en bra insats som djävulens advokat...
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 20:39   #44
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Du gör en bra insats som djävulens advokat...
Nej det gör jag inte.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 23:25   #45
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg

Jag hugger för att det inte finns någon vetenskap som stöder konceptet. Det finns antydningar och korttidsstudier, men inget mer. Jag hugger för jag tycker att LCHF i sin nuvarande tappning med fokus på animalier är ett hån mot djur, natur och människor i 3:e världen. Jag hugger för att LCHF eldar på en konspirationsteori som flyttar fokus från den livsstilsrelaterade ohälsans verkliga orsaker.
Korttidsstudier är inte vetenskap? Vilka är dina kriterier innan du blir övertygad, och varför är du övertygad om motsatsen?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)