Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Vad är bäst för muskeltillväxt enligt dig?
Helkroppsprogram 69 67.65%
''Bro-split'' 33 32.35%
Antal röster: 102. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-01, 11:41   #31
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Styrkemässigt kontraproduktivt men musklerna har gillat det. Jag tror helt enkelt att det för mig blir kontraproduktivt att sänka vikterna så pass mycket att jag kan göra ett pass där jag orkar hela igenom utan större styrkeförluster. Jag har testat en massa och tycker splitträning funkar bästa för mig, helst medelhög volym och + 8 reps. fastän man kör split behöver man inte 7 dagar mellan passen, själv har jag 4-5 vilket är passligt för mig.
Nu spelar ju det stor roll vad man har för mål. Vill man komma undan med lite träning och kör för allmänt välmående och muskler så är helkropp bra men för maximal muskeltillväxt så blir det inte så effektivt, särskilt när man lägger till baksida axlar, underarmar, kanske satsar på på att bygga stora vader och då kanske det intresserar så mycket att träna dem efter 1,5 timmes böjande,bänkande och pressande. Jag kör minst 3 uppvärmningsset på varje övning så skulle även ta en jävla tid. Det som är bra är ju att musklerna får träning ofta även om man i splittande kan köra så att man lägger triceps och bröst på skillda dagar och på det sättet får träning för triceps i två pass osv.
Alla är vi olika man får väl testa sig fram jag undrar endå om nån som förespråkar helkropp kan berätta varför så få byggare kör helkropp?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 12:14   #32
shifty
Ådrig medlem
 
shiftys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 318
Jag har testat "bro-split", PPL, halvkropp men kör just nu helkropp.

Exempel denna vecka hittills, 1-2 pass kvar dock:

Pass 1
Böj 3 set
Bänk 3 set
Pushpress 3 set
Chins 3 set
Armar 3 set av varje

Pass 2
Marklyft 4 set
Flies 3 set
Latsdrag 3 set
Enarmsrodd 3 set
Hantellyft åt sidan 3 set
Armar 3 set av varje (superset)
Vader och mage 3 set (superset)

Försöker hålla mig till varannan dag men ibland blir det varje dag :-).

Varierar repsintervall mellan passen och försöker öka vikterna. Vet inte om 3 set är nog per muskelgrupp men känns bra hittills, inte kört länge nog för att kunna säga något om gainz mer än att jag ökat i böjen och bänken.

Känner mig fräsch och lagom mör i kroppen efter passen.
shifty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 12:19   #33
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Styrkemässigt kontraproduktivt men musklerna har gillat det. Jag tror helt enkelt att det för mig blir kontraproduktivt att sänka vikterna så pass mycket att jag kan göra ett pass där jag orkar hela igenom utan större styrkeförluster. Jag har testat en massa och tycker splitträning funkar bästa för mig, helst medelhög volym och + 8 reps. fastän man kör split behöver man inte 7 dagar mellan passen, själv har jag 4-5 vilket är passligt för mig.
Nu spelar ju det stor roll vad man har för mål. Vill man komma undan med lite träning och kör för allmänt välmående och muskler så är helkropp bra men för maximal muskeltillväxt så blir det inte så effektivt, särskilt när man lägger till baksida axlar, underarmar, kanske satsar på på att bygga stora vader och då kanske det intresserar så mycket att träna dem efter 1,5 timmes böjande,bänkande och pressande. Jag kör minst 3 uppvärmningsset på varje övning så skulle även ta en jävla tid. Det som är bra är ju att musklerna får träning ofta även om man i splittande kan köra så att man lägger triceps och bröst på skillda dagar och på det sättet får träning för triceps i två pass osv.
Alla är vi olika man får väl testa sig fram jag undrar endå om nån som förespråkar helkropp kan berätta varför så få byggare kör helkropp?
Helkropps = lite träning? Du har en del fördomar att jobba med.
Sen kan du träna vaderna bäst du vill: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...40&postcount=6
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 14:22   #34
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Var skrev jag det? Berätta varför så få byggarre kör helkropp?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 14:51   #35
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Man blir inte grov på Bro-Helkropp, men det är effektivt för den late som vill lalla några dagar i veckan ..
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 14:58   #36
Kralligare
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av HästN Visa inlägg
En enkel omröstning om vad du anser/tror är bäst för muskeltillväxt? Är det den s.k bro-spliten där man delar upp kroppen på 3-5 träningpass/vecka eller är det helkroppspassen som utförs 3-4 gånger/vecka.
Det är inte lätt att svara seriöst på din "om röstning", då nästan ingen kör den traditionella bro-spliten, där man tränar en muskelgrupp 1 gång/ vecka och vilar på helgen, typ. Du skulle ha ställt frågan, helkropp eller split, så jag kan inte rösta på detta
Kralligare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 15:07   #37
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Man blir inte grov på Bro-Helkropp, men det är effektivt för den late som vill lalla några dagar i veckan ..
Effektivt ifall man bara kan träna 3 dar i veckan. Ja har påpekat att slutet av passet blir lidande för om man inte lallar och typ kör 3 reps från fall i varje set.
Om ni tycker att helkropp är effektivare så varför kör så få byggare det?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 15:46   #38
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Man blir inte grov på Bro-Helkropp, men det är effektivt för den late som vill lalla några dagar i veckan ..
Så man blir inte grov av att ha en förhöjd proteinsyntes oftare? Hur tänkte du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Om ni tycker att helkropp är effektivare så varför kör så få byggare det?
För att alla inte tränar för att vara optimala, jag personligen vet att jag förmodligen skulle ha fått ut mer av att träna varje muskel runt var 3:e dag, men trots detta så tränar jag varje muskel var 4:e och 5:e dag.
Varför? För jag tycker att mitt nuvarande PPL program är roligare än ett över/under program och jag vill inte träna 6 dagar i veckan.

Och med "byggare", menar du den gravt steroidmissbrukande "eliten"? Hur dessa tränar är rätt irrelevant med tanke på den mängden olagliga preparat som dom har i sina kroppar, sen är min uppfattning att dom flesta inom "eliten" är skapligt obildade när det kommer till träningsfysiologi.
Med sjuka gener och tillräckligt mycket olagliga preparat så behövs det inte direkt mycket kunskap för att bli stor.

Senast redigerad av Rolfarsson den 2015-07-01 klockan 15:51.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 15:52   #39
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfarsson Visa inlägg
.

Och med "byggare", menar du den gravt steroidmissbrukande "eliten"? Hur dessa tränar är rätt irrelevant med tanke på den mängden olagliga preparat som dom har i sina kroppar, sen är min erfarenhet av dom flesta inom "eliten" är skapligt obildade när det kommer till träningsfysiologi, dom predikar den 80 tals "broscience" som predikades för dom.
Dom är ett bevis på att med sjuka gener och tillräckligt mycket olagliga preparat så behövs det inte direkt mycket kunskap för att bli stor.
Rätt sjukt hur stora de hade kunnat vara om de var bildade och hade ännu mer kunskap då?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 15:56   #40
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Rätt sjukt hur stora de hade kunnat vara om de var bildade och hade ännu mer kunskap då?
Dom, om några, bör tjäna på en högre frekvens med tanke på hur förbättrad deras återhämtningsförmåga är tack vare dom preparaten som dom använder.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 16:52   #41
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Vill man komma undan med lite träning och kör för allmänt välmående och muskler så är helkropp bra men för maximal muskeltillväxt så blir det inte så effektivt, särskilt när man lägger till baksida axlar, underarmar, kanske satsar på på att bygga stora vader och då kanske det intresserar så mycket att träna dem efter 1,5 timmes böjande,bänkande och pressande.
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Var skrev jag det?
Där
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 17:10   #42
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Där
Dåligt skrivet av mj jag menade att 3 helkropp är lättare vs 5 splitpass. Helkropp är inte lätt, min poäng har varit att jag personligen inte tror nån som har erfarenhet och tränar för muskelmassa får bättre resultat av helkropp. Orsakerna har jag nämnt men jag tror inte man kan träna tillräckligt effektivt passet igenom särskilt inte när man måste höjja träningsvolymen
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 17:26   #43
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Dåligt skrivet av mj jag menade att 3 helkropp är lättare vs 5 splitpass. Helkropp är inte lätt, min poäng har varit att jag personligen inte tror nån som har erfarenhet och tränar för muskelmassa får bättre resultat av helkropp. Orsakerna har jag nämnt men jag tror inte man kan träna tillräckligt effektivt passet igenom särskilt inte när man måste höjja träningsvolymen
Så, du menar att du tränar bröst mer effektivt efter två övningar och kastar dig in i ytterligare en övning fast du redan är slut i berörda muskler, istället för att dela upp övningarna i 3-4 helkropps pass? Själv tycker jag tvärtom. Ser man över veckan så har man troligen lyft fler kilon i helkropps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 19:51   #44
Grans
Registered User
 
Granss avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 348
Man måste själv komma fram till vilken split och vilka övningar som funkar bäst för en själv. Det finns ingen absolut bästa variant som kommer ge alla samma resultat.
__________________
Youtube

Journal
Grans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 20:04   #45
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Så, du menar att du tränar bröst mer effektivt efter två övningar och kastar dig in i ytterligare en övning fast du redan är slut i berörda muskler, istället för att dela upp övningarna i 3-4 helkropps pass? Själv tycker jag tvärtom. Ser man över veckan så har man troligen lyft fler kilon i helkropps.
Jag förstår det resonemanget och det verkar vettigt men jag skulle aldrig orka köra ben,rygg och bröst hårt på samma pass. Några set mark och böj så är man rätt mör. Istället om vi tar bröst så kör jag några set hantelpress och flyes tungt, sen gärna en massa dropsets och liknande tills jag känner att jag är färdig och sen samma visa 4 dagar senare.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)