Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-10, 13:21   #5056
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Kul med mer löpfokus. Lycka till!
Tack! Det har varit löpfokus rätt länge nu, enda skillnaden är att jag inte går och grämer mig över att jag har en väldigt dålig styrkenivå i t.ex. böjen. Det gjorde jag förut. Kanske klurar ut hur jag fixar en bra kompromiss under vintern men just nu så skiter jag bara i det. Det ger mig mer än tillräckligt att kunna utmana om en miltid som länge har varit abstrakt och avlägsen("hur ska man orka hålla 4-tempo i tio km?") samt springa en distans längre än de flesta andra har sprungit. Har insett att jag inte behöver vara "bra" på allt samtidigt, även om det någonstans inombords fortfarande är målet
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 12:01   #5057
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Satt och glodde på SVT, plötsligt ska de visa ett lopp med roddbåtar i västerbotten. Så springer ett bekant ansikte in i bild! Mackejuve!! Tog ett tag innan jag kopplade varifrån jag kände igen dig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 12:06   #5058
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Satt och glodde på SVT, plötsligt ska de visa ett lopp med roddbåtar i västerbotten. Så springer ett bekant ansikte in i bild! Mackejuve!! Tog ett tag innan jag kopplade varifrån jag kände igen dig.
Haha! Kan jag se det via webben? Finns på SVT-play?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 12:23   #5059
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha! Kan jag se det via webben? Finns på SVT-play?
Hittade det
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 14:33   #5060
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Efter att ha läst racerapporten på din hemsida kan jag undra hur de tänkte, när de inte klippte med dina minuter efter målgång i reportaget...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 14:38   #5061
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Efter att ha läst racerapporten på din hemsida kan jag undra hur de tänkte, när de inte klippte med dina minuter efter målgång i reportaget...
En gissning är att min blogg inte är tillräckligt viral för att några SVT-människor ska ha kommit över den Jag nöjer mig gott med att göra SVT-debut på det sättet haha.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 11:48   #5062
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Läste ditt senaste inlägg och grattis till 100km! Får fan nästan ångest av att läsa allt men grymt starkt jobbat, något som jag aldrig skulle orka göra!

Mås det bättre nu när det har gått några veckor?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 12:07   #5063
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Läste ditt senaste inlägg och grattis till 100km! Får fan nästan ångest av att läsa allt men grymt starkt jobbat, något som jag aldrig skulle orka göra!

Mås det bättre nu när det har gått några veckor?
Tack snälla! Ja, det mås alldeles ypperligt. Jag fick bara ett bestående men av tiomilaren och det var en bråkig höft. Det var dock lätt att åtgärda så snart som jag hittade rätt stretchövning så drogs bara med det i två veckor. Imorgon drar jag upp till Stockholm för 62 km stiglöpning och det är kanske det allra tydligaste tecknet på att kroppen är återhämtad
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 18:12   #5064
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack snälla! Ja, det mås alldeles ypperligt. Jag fick bara ett bestående men av tiomilaren och det var en bråkig höft. Det var dock lätt att åtgärda så snart som jag hittade rätt stretchövning så drogs bara med det i två veckor. Imorgon drar jag upp till Stockholm för 62 km stiglöpning och det är kanske det allra tydligaste tecknet på att kroppen är återhämtad
Sjuka jävel, Lycka till!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 09:21   #5065
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha nej Är på gott och ont för fåfäng för att ge upp gymmet. Sen gillar jag verkligen att sticka ut lite i form av storlek och styrka sett till löpförmåga. Men framförallt är det fåfänga och att jag har ägnat 13 år åt att komma dit jag är idag, är inte beredd att vaska det.

Men styrkan är ett litet gissel för mig. Är just nu klart under nivån som jag själv har satt som godkänd. Jobbar på't
Såg din nya tråd om minimalistisk styrketräning och kom att tänka på det här gamla uttalandet.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 09:58   #5066
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Såg din nya tråd om minimalistisk styrketräning och kom att tänka på det här gamla uttalandet.
Vad åsyftas? Jag är fortfarande fåfäng och försöker fortfarande hålla mig någorlunda stark. Så lär det också förbli för även om en tråd om minimalistisk styrketräning kan få en att tro annat så gillar jag verkligen att vara på gymmet och att styrketräna. Däremot så gillar jag inte att vara där så länge
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 10:57   #5067
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tyckte bara att det var lite kul Jag har uppfattat det som att du senaste åren konstant strävat efter "bara lite mer" löpning, och skalat av mer och mer av det andra. Nu känns det som att du är långt bortom horisonten jämfört med vad som hade känts rimligt för några år sen?

Menar alltså bara att det har varit en kul utveckling att följa på avstånd.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 13:31   #5068
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tyckte bara att det var lite kul Jag har uppfattat det som att du senaste åren konstant strävat efter "bara lite mer" löpning, och skalat av mer och mer av det andra. Nu känns det som att du är långt bortom horisonten jämfört med vad som hade känts rimligt för några år sen?

Menar alltså bara att det har varit en kul utveckling att följa på avstånd.
Jo men absolut, så är det ju. Det är helt enkelt så pass kul och passar mig så pass väl. Jag är intresserad av att utforska mina gränser och utvecklas och för mig är löpning det perfekta verktyget för det. Styrketräningen dog ut lite när utvecklingen började platåa och man insåg att det kommer att krävas stora insatser för ganska små framsteg. Inom löpningen existerar inte detta och det tilltalar mig något enormt. Jag behöver även "kickar" på veckobasis för att tillfredsställa mitt ego och det är lättare att få via löpning jämfört med styrketräning. Det kan vara att jag har sprungit väldigt mycket, väldigt långt, väldigt kuperat eller gjort ett eller ett par hårda och bra pass. När jag enbart styrketränade var det egentlingen bara personbästan som åstadkom samma känslor.

Så jag har hittat min grej Och jag har slutat med att tvärsäkert berätta att "mer än så här kommer jag aldrig göra". Tror det bara var ett år sedan jag sa att jag aldrig kommer att bli någon som springer tio mil i veckan i tid och otid. Nu är det mitt basmål för varje vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 10:09   #5069
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag återupplivar den här jäveln. Det kan bli en kortvarig comeback, den som lever får se. Min förhoppning är att om jag plitar ned min styrketräning så finns det en chans att den blir bättre. Idag, måndag, har jag kanske kört ett par styrkepass senaste tre-fyra veckorna. Det är för dåligt. Mitt minimum är två st per vecka där tre är bra och fyra fantastiskt.

Anledningen till detta stavas inte lättja utan beror på att jag springer mycket. Jämfört med gemene man så springer jag extremt mycket. Jag har snöat in fullständigt på ultralöpning och har i år för första gången testat på ett par av de absolut längsta tävlingsformaten(24-timmars och 100 miles). En normal vecka springer jag ofta två gånger per dag. Det medför att styrketräningen antingen blir dagens andra eller tredje pass.

Vad tränar jag för nu?

Jag har tränat för dåligt efter mitt 100-mileslopp(161 km) för fyra veckor sedan. Veckovolymen har stavats 17, 96, 43 och 83 km. Fr.o.m. nu ska 100 km gälla som absolut minimum där jag ofta vill ligga på +120 km. Jag vill göra en egen utmaning, alltså inget lopp, i november eller december. Dessa två väljer jag emellan:

1) Stockholm-Norrköping, 172 km.
2) 100 km på sub 9 h.

1) är roligt då det är en sträcka som jag givetvis har färdats mycket med bil och buss genom åren. Jag har en relation till den. Det känns kul att ha sprungit den och jag skulle dessutom stå för ett distansrekord med en mil. Nackdelen är att det är oerhört krävande psykiskt att göra något så långdraget ensam. Det kan vara en utmaning som är vansinnig. 2) är kul då jag får ändra inriktning lite och inte bara lunka utan träna för att kunna hålla ett ok tempo väldigt länge. Nackdelen är att det är ett oerhört tufft mål. Möjligtvis t.o.m. orealistiskt. Jag sprang på 9:49 i februari i år. Jag lär absolut ha blivit bättre, kunnigare samt att jag idag kan ta ut mig mer men att det skulle ha resulterat i så mycket som en 49 min-kapning håller jag som osannolikt. Men jag gillar tuffa mål och skulle jag "bara" lösa en tid mellan 9:15 och 9:30 så är det så, det är fortfarande en bra kapning av personbästat.

Jag ska försöka att bestämma mig i veckan.

Hur ska jag träna?

Löpning
Det viktigaste för mig är att varje vecka samla en stor volym kilometer. Utöver det så springer jag snabbt en-två gånger per vecka samt långt minst en gång per vecka. Det primära fokuset är att härda benen för att orka vara igång väldigt länge. Kondition och flås kommer i andra hand.

Styrketräning
Jag kör inte marklyft längre Tränar väldigt minimalistiskt och går runt på dessa övningar: knäböj, utfallssteg, höftlyft, bänkpress, pushdowns, latsdrag och bicepscurl. Min förhoppning med journalen är att jag får motivation att jaga vikter i knäböj. En bonus hade varit att göra det även i bänkpress. Jag har gått ned mig mycket styrkemässigt sedan jag senast var aktiv här och min ambition är inte att vara stark-stark utan stark för att syssla med ultralöpning. Syftet med styrketräningen är att se bra ut samt hålla mig skadefri.

Mål v. 41: 120 km.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 10:16   #5070
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Kul att få mer insikt! Jag följer ju alla lopp men blir kul att se lite mer hur du tränad och egna reflektioner kring träningen. Jag kommer ihåg när du sprang typ 40km i veckan och inte förstod hur man kan springa 100km+ per vecka nu är du själv där. Häftigt!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)