Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-29, 14:11   #1
Jonerik
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 58
Inte få i sig tillräckligt med protein

Tja! Undrar om vad som händer om jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Är det MÖJLIGT att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?
Jag får nog ALDRIG i mig runt 160+ gram protein per dag, förutom på julafton osv möjligtvis.
Har proteinpulver men jag tycker att det är segt att tvinga i sig det, har provat massvis med olika smaker och ingen är tillräckligt god för att jag ska tvinga i mig det...
Så jag undrar då, GÅR det att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?
Jonerik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 14:23   #2
DenverBroncos
Registered User
 
DenverBroncoss avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 157
Citat:
Ursprungligen postat av Jonerik Visa inlägg
Tja! Undrar om vad som händer om jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Är det MÖJLIGT att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?
Jag får nog ALDRIG i mig runt 160+ gram protein per dag, förutom på julafton osv möjligtvis.
Har proteinpulver men jag tycker att det är segt att tvinga i sig det, har provat massvis med olika smaker och ingen är tillräckligt god för att jag ska tvinga i mig det...
Så jag undrar då, GÅR det att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?
Det är ganska svårt att för vuxen person på runt 80kg som jag antar att du väger att inte få i sig tillräckligt med protein. Skulle rekommendera en av alla matdagboksappar som finns, som du kan köra några veckor och se att du troligen är uppe på 160 ganska ofta.

Märker du att du ligger närmre 100, då hade jag, om jag var i dina skor, funderat på om jag skulle tvinga i mig 2 st goda proteinshakar om dagen eller riskera att kraftigt försämra mina träningsresultat.

Sen skulle jag nog fråga mig följande: Om jag inte ens är beredd att sköta min kost - hur troligt är det då att jag kommer att uppnå några resultat med min träning?
DenverBroncos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 14:26   #3
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Hur mycket väger du?
Att få i sig för lite (inte tillräckligt) protein, jämfört med att inte få i sig tillräckligt för att få "optimalt" är rätt stor skillnad. Rekommenderat proteinintag brukar ligga mellan 1,2-2g per kg KV. För att 2g skulle vara mycket bättre än 1,2g på lång sikt så kommer det krävas väldigt mycket bra träning också.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 15:06   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hur mycket väger du?
Att få i sig för lite (inte tillräckligt) protein, jämfört med att inte få i sig tillräckligt för att få "optimalt" är rätt stor skillnad. Rekommenderat proteinintag brukar ligga mellan 1,2-2g per kg KV. För att 2g skulle vara mycket bättre än 1,2g på lång sikt så kommer det krävas väldigt mycket bra träning också.
Tycker detta känns bättre

http://www.nrcresearchpress.com/doi/...apnm-2015-0549

Citat:
we suggest 1.5–2.2 g/(kg·day) of a variety of high-quality proteins
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 14:56   #5
Jonerik
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 58
Jo alltså jag tycker att träningen går bra. Tränar 4-5 gånger i veckan.
Dock så känner jag att jag har svårt att tro att jag får i mig tillräckligt med protein.
Givetvis så försöker jag ju, men jag undrar bara ifall det är möjligt att öka utan att få i sig tillräckligt med protein.
För om jag nu får i mig tillräckligt med protein ett par dagar, så är jag åtminstone säker på att jag inte får i mig tillräckligt vissa andra. Så 3/7 dagar är jag helt säker på att jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Vad tror ni?
Jonerik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 16:36   #6
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Får du inte i dig tillräckligt med protein kommer träningen att gå uselt men frågan är vad som är tillräckligt med protein och i vilket sammanhang. Så vad väger du och hur mycket protein får du faktiskt i dig (räkna allt protein)?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 16:51   #7
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Får du inte i dig tillräckligt med protein kommer träningen att gå uselt men frågan är vad som är tillräckligt med protein och i vilket sammanhang. Så vad väger du och hur mycket protein får du faktiskt i dig (räkna allt protein)?
Är väl iaf en på forumet som kört riktigt högt i kolhydrater och knappt något protein och tyckt det går bra på gymmet
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 19:00   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Är väl iaf en på forumet som kört riktigt högt i kolhydrater och knappt något protein och tyckt det går bra på gymmet
Är det den som inte räknar ofullständigt protein eller är det någon annan?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 19:50   #9
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Är det den som inte räknar ofullständigt protein eller är det någon annan?
Vad jag förstår så menar han att det är allt protein han äter.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 20:01   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ni snackar om Agitator, va? Har för mig att han skrev att han snittar 1 g/kg kv protein per dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 20:37   #11
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
En odopoad individ behöver knappast tänka på mängden protein.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 20:40   #12
Okau
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
En odopoad individ behöver knappast tänka på mängden protein.
Nahe? Varför inte? Förklara
__________________
Okau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 20:46   #13
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag har väl tränat i kanske 2 år nu, äter typ likadant som jag gjorde innan jag började träna men försöker få i mig lite mer protein om möjligt. Dock så har jag troligtvis en ganska god "grundaptit" eller vad man ska kalla det. Jag gillar mat helt enkelt

Tror jag snittar ca 1.5g/kv (om jag lite grovt uppskattar, jag räknar egentligen inte), väger i dagsläget 71-72 kg. Började på ca 59-60 kg kroppsvikt, har absolut ökat i muskelmassa och i styrka så för mig så har det funkat att ligga "alldeles för lågt" på proteinintaget.

Däremot så kanske jag hade lagt på mig ännu mer muskler och sett ännu större styrkeökningar om jag istället hållit 2-2,5g/kv i proteinintag.

Tror stenhårt på att det är vad man gör i gymmet som spelar störst roll. Kost, sömn mm (om man inte totalt missköter dem under längre tid) har mindre betydelse. Förutsatt att man inte tävlar eller verkligen vill satsa stenhårt, då leker man nog med mindre marginaler.

Senast redigerad av Bob90 den 2016-12-29 klockan 20:47.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 21:19   #14
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Går som bäst nu då jag inte stressar över hur många gram jag får i mig. Försökte få i mig typ 230g förut, men idag kanske jag landar på 130-160g
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 21:41   #15
Jonerik
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 58
184 cm och väger 80 kg så runt omkring 160 g protein anser man väl att man ska få i sig då?

Enligt forskning så ska 2g protein per kilo kroppsvikt vara optimalt men nu tänkte jag bara på om det var möjligt att öka utan den mängden, vilket jag nu fått svar på!
Ligger uppskattnings på runt omkring 100 gram protein per dag, ibland mer och ibland mindre...

Stort tack till den som tipsade om en "matdagboksapp", skrev in på ett ungefär vad jag ätit idag och är uppe i ungefär 110 g protein hittills.

Oavsett om jag ätit dåligt eller inte så känner jag inte att det påverkar träningen, det känns nästan bäst att träna på "tom/hungrig mage" (när jag inte ätit på 3-4 timmar).

Tack för alla svar! Får försöka äta mer proteinrik mat i vardagen istället för att tänka på proteinshakes osv. Ägg är bra, aldrig ätit ägg (vad jag minns) så jag får se om det kan funka för mig!
Jonerik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)