Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-02, 22:59   #7681
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Såg nu att skorna jag beställt (New Balance 1080v2) skryter med "...with an 8 mm offset rather than the 12mm offset in the previous model, it provides a flatter platform that's inherently stable, facilitating both a midfoot strike as well as a more traditional heel strike."

Gör de där 4 mm mycket skillnad?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 23:09   #7682
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Lite märks de nog men du är ju fortfarande långt ifrån zero drop eller de plattare rejsingsulorna som tex Saucony A5 som har en skillnad på 4 mm tå/hål.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 23:17   #7683
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Bra, för alla skor jag haft hittils har nog (får jag förmoda) haft 12mm. Om det är för stor skillnad på en gång misstänker jag att mina stackars fötter blir olyckliga.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 06:13   #7684
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Tror det är i vaderna du skulle märka det mest.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 08:06   #7685
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jasså? Ovan vinkel för musklerna att jobba i, eller varför?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 08:37   #7686
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Rent allmänt brukar jag tycka att ett längre excentrisk muskelarbete än jag är van vid, har stor tendens att ge träningsvärk. Alltså att muskeln sträcks ut längre än den är van vid samtidigt som man håller emot.

Detta är ju precis vad vadmuskel får göra om man minskar sulans tjocklek under hälen. Jag vill inte påstå att detta är en definitiv förklaring. Mer spekulation från min sida, men möjligtvis med en viss logik.

Rent anekdotiskt verkar många löpare rapportera att just vaderna är vad som tar mest stryk vid en övergång mot ett mer mittfotig steg. Men fötterna är i farozonen med, dock på ett mer smygande sätt.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 08:52   #7687
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Rent anekdotiskt verkar många löpare rapportera att just vaderna är vad som tar mest stryk vid en övergång mot ett mer mittfotig steg. Men fötterna är i farozonen med, dock på ett mer smygande sätt.
Här är en till anekdot som styrker detta. Jag köpte nyligen ett par nya racedojor, med mindre drop än jag någonsin haft, och fick träningsvärk i vaderna efter första passet (lätt distans, som i vanliga fall inte ska kännas alls). I andra passet så kändes det lite konstigt i vissa delar av fötterna, även om jag tror mig löpa med ett skonsamt "mittfotssteg". Så att skynda långsamt känns rätt passande, som vanligt.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 09:19   #7688
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag sprang i ett par helt platta orienteringsskor härom dagen. I vanliga fall har jag några Adidas Supernova (tror jag de heter) med en hel del häl-tå drop. Fick ingen ont/träningsvärk i vaderna. Däremot fötterna blev helmongo. Bägge hålfötterna gör asont. Har masserat dem nu fyra dagar innan det släppt. Undrar om jag ska våga springa i dem igen (för att jag kanske vant mig) eller om jag ska ta Adidas-dojorna. Nån som har nån teori?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 09:22   #7689
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
För min del har jag känt mycket i fötterna när jag ändrat graden av stöd under hålfötterna. En del skor har ju en upphöjning där, och andra är helt platta.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 09:30   #7690
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jo det är ju sant. OL skorna hade ju inget stöd alls för hålfoten. Jag är iofs van med ännu mer stöd för hålfoten, eftersom jag haft formgjutna ortopediska inlägg förut (men nu har jag slängt dem efter som jag nött ned dem och de gick sönder). Det blev ingen skillnad att springa utan inläggen i vanliga joggingskor.Kanske är större skillnad ändå mellan joggingskor/OL-skor än joggingskor med iläggsula/joggingskor utan iläggsula...

Kanske ska skaffa ett litet hålfotsinlägg till OL-skorna. Tror inte en hel sula får plats.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 12:49   #7691
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Här är en till anekdot som styrker detta. Jag köpte nyligen ett par nya racedojor, med mindre drop än jag någonsin haft, och fick träningsvärk i vaderna efter första passet (lätt distans, som i vanliga fall inte ska kännas alls). I andra passet så kändes det lite konstigt i vissa delar av fötterna, även om jag tror mig löpa med ett skonsamt "mittfotssteg". Så att skynda långsamt känns rätt passande, som vanligt.
Tack för förvarningen! Det får helt enkelt bli en lugn och fin (och lång) inskolningsperiod för de nya skorna då, något jag nästan aldrig har annars.

Just fötterna har jag ju haft enorma problem med, så dem är jag inte lite nojjig över. Men försiktighet och paranoia löser nog det med

Jag är nästan lite förväntansfull nu faktiskt.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 22:50   #7692
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Rent allmänt brukar jag tycka att ett längre excentrisk muskelarbete än jag är van vid, har stor tendens att ge träningsvärk. Alltså att muskeln sträcks ut längre än den är van vid samtidigt som man håller emot.

Detta är ju precis vad vadmuskel får göra om man minskar sulans tjocklek under hälen. Jag vill inte påstå att detta är en definitiv förklaring. Mer spekulation från min sida, men möjligtvis med en viss logik.

Rent anekdotiskt verkar många löpare rapportera att just vaderna är vad som tar mest stryk vid en övergång mot ett mer mittfotig steg. Men fötterna är i farozonen med, dock på ett mer smygande sätt.
Håller med. Vaderna skulle jag inte vara ett dugg orolig för, de vänjer sig snabbt (och säger brutalt ifrån när de får för mycket). Det är lurigare med leder. När jag började springa i VFF och Nike Free sammanföll det med att ett par månader senare göra en magnetröntgen och det gick faktiskt att se skillnader (förslitningar) i en stortåleden. Nu är jag en envis typ och körde förmodligen för hårt i övergångsperioden och väger dessutom 90 kg vilket ytterligare belastar utsatta delar men det blev en tankeväckare... det är inte säkert att man märker vad som är fel på en gång.

Och rent allmänt angående häl/tå-drop. 0 mm innebär ju att vadmuskeln får jobba i längre ROM. Fråga styrketräningsnördarna (gärna Arne) här inne om längre ROM är bättre eller sämre...
__________________
No homo IMHO.

Senast redigerad av bear.flowertwig den 2012-04-03 klockan 22:53.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 17:58   #7693
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Det låter på er som att de nya, lägre skorna lämpar sig bäst för lätt distans i början, tills jag vant fötterna och vaderna vid dem? Jag hade hoppats kunna använda dem på intervaller och såna pass där mina andra skor faktiskt börjar kännas lite som att springa med morgontofflor på fötterna

Svårt att förklara det bättre, men när jag kommer upp i fart känns det som att fotisättningen blir fel på någotvis. Som om tajmingen är off, och det enda jag kan komma på är att försöka få bort den där tjocka hälen jag springer med, att det skulle vara dämpningen som tar i och stör? Jag vet inte, jag är totalt novis på skor men tanken har funnits där ett tag nu.

Fast om lägre skor frestar på så mycket får jag ta det lilla lugna mao.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 18:07   #7694
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Fasiken, nu är ni tillbaka i skoträsket igen. Vad skall jag nu hitta på att skriva om...

Jo, mina fötter. Har på senare tid fått något man kan likna vid svullna och pirrande fötter. Gör mest ont när jag sitter ner (och har fötterna i golvet då). Springa går bra. Någon som upplevt något liknande? Känns helt enkelt jätteöveransträngt.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 20:29   #7695
AreRoosen
Registered User
 
AreRoosens avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 17
Har upplevt att så gott som allting under knäna domnat bort vilket gjorde det lite svårt att springa. Började googla och nojja upp mig över kompartmentsyndrom men det släppte och nu känner jag inte det längre.. men klart otrevligt var det. Detta var efter att jag gjort ett tidstest och gett järnet så jag gissar på överansträngning..
AreRoosen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)