Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-27, 16:00   #151
Daniiiel
king of fools
 
Daniiiels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag gillar inte er kortsiktiga investerare..
I impact är jag långsiktig med tanke på potentialen. Men snälla någon kolla svägningarna i den aktien. Om man inte är smart nog att fatta att efter dessa stora uppgångar så kommer det komma STORA dippar som tex de -15% så borde man nog inte hålla på med aktier.

Skillnaden mellan om jag sålt efter den stora uppgången och nu hade inneburit 50k kronor. Så jag hade varit 50k rikare och kunnat gå in i impact billigare nästa dag.

Men med impact så får man nätan lite storhetsvansinne och tror den kommer gå upp varenda dag.
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 16:00   #152
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre Visa inlägg

Så är där jag jobbar också. Dock är det bra att hålla sig borta från den sk småorderboken och försöka att handla med hela börsposter. Inte kul att sitta där med enstaka aktier som ingen vill köpa när du vill bli av med dem. Räkna även på vilken uppgång som krävs vid handel med enstaka aktier då breakeven torde vara rätt högt oavsett om du handlar hos en lågprisaktör eller via en storbank.
/M
Yeas, det torde ju vara så för jag handlar på aktiedirekt och om jag inte missminner mig så jobbar ju du på nordnet
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 16:33   #153
Lövbiffen
Registered User
 
Lövbiffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Norrtälje
Inlägg: 966
Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
"Vill du kunna äta gott eller sova gott" lyder det väl?

Tur att PVE gjorde ett litet ryck idag annars hade jag legat redigt back idag :/

Hahaha, oj jag tänkte så mycket på det där med långsiktigt då jag skrev. Så det blev en jävla felskrivning
__________________
"Han jobbar med vinklar. Små vinklar."
HADES
Lövbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 16:48   #154
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Läste på lite mer om Aspiro och bestämde mig för att sälja, tycker att framtiden för dem är alldeles för osäker, jag tror att de kommer gå ner ett tag till. Förlorade nästan ingenting mer än courtage på det dock, så det är okej.

Hedson Tech. fick ju en mycket välkommen andra uppgång idag, så de försöker jag sälja just nu då de inte varit på en så här hög nivå på flera månader. Och av deras historik att döma så brukar de alltid gå ner direkt igen när de gått upp så här mycket. Så jag hoppas att jag sålde snabbt nog, ska köpa upp aktien sen igen när den går ner (om jag lyckas sälja).

Har också satsat satsat en del i WSIB, hoppas på en långsam uppgång där.

Din Bostad Sverige har det dock minskat lite, så det är ett utmärkt köpläge där.


Tycker att detta är ganska kul, än så länge, men om det blir ett börsras eller liknande så kommer jag nog inte alls tycka det är kul något mer. Men hur kan man gardera sig mot börsras egentligen? Jag vill ju inte bara låta pengarna ligga på ränta.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 16:58   #155
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Förresten, vad är "paynova T03" för företag? Kan inte hitta något om dem alls. Men de har iaf gått ner 50% idag.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 18:12   #156
krilleh
Banned User
 
krillehs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Citat:
Ursprungligen postat av Daniiiel Visa inlägg
I impact är jag långsiktig med tanke på potentialen. Men snälla någon kolla svägningarna i den aktien. Om man inte är smart nog att fatta att efter dessa stora uppgångar så kommer det komma STORA dippar som tex de -15% så borde man nog inte hålla på med aktier.

Skillnaden mellan om jag sålt efter den stora uppgången och nu hade inneburit 50k kronor. Så jag hade varit 50k rikare och kunnat gå in i impact billigare nästa dag.

Men med impact så får man nätan lite storhetsvansinne och tror den kommer gå upp varenda dag.
Ja, impact är minst sagt speciell. Men på måndag blir det plus!
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 19:34   #157
Daniiiel
king of fools
 
Daniiiels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh Visa inlägg
Ja, impact är minst sagt speciell. Men på måndag blir det plus!
Jo vi får hoppas hårt!


En annan sak att sitta lång i impact och inte bry sig om kursrörelserna är ju riskfaktorn. Jag menar visst att sitta lång i den men det är ändå en högrisk aktie. Så vad om den går ner -15% en dag och du bryr dig inte, sen går den ner -20% nästa dag och du bryr dig inte för du är lång i impact. Sen inom 6 månader har bubblan spruckit och den ligger nere på 10 kronor igen.

Man får vara försiktig även om man sitter lång.
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 19:50   #158
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Jag blev en av tre i klassen som klarade tentan. Men för det så gick ner mina investering i 9400kr.
__________________
Investera i Sport Arbitrage
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 23:55   #159
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Daniiiel Visa inlägg
Jo vi får hoppas hårt!


En annan sak att sitta lång i impact och inte bry sig om kursrörelserna är ju riskfaktorn. Jag menar visst att sitta lång i den men det är ändå en högrisk aktie. Så vad om den går ner -15% en dag och du bryr dig inte, sen går den ner -20% nästa dag och du bryr dig inte för du är lång i impact. Sen inom 6 månader har bubblan spruckit och den ligger nere på 10 kronor igen.

Man får vara försiktig även om man sitter lång.
Sitta lång i ett bolag som impact betyder för min del att äga aktien tills den nått vissa mål, t.ex. blivit en stor aktör på marknaden inom ytbeläggningar på mobiltelefoner smartcards osv. Sen hoppas jag att när/om bolaget nått dit, så värderas aktien därefter.

Om "bubblan spricker" som du kallar det, har troligtvis bolaget inte uppfyllt förväntningarna alls och då får man ju inse att det inte blev så bra som man hoppats.

En aktie man ligger lång i ska man kunna äga i 2 år utan att titta till kursen en enda gång.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 15:16   #160
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Jag blev en av tre i klassen som klarade tentan. Men för det så gick ner mina investering i 9400kr.
Varför gjorde dom det bara för at du klarade tentan?
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 15:27   #161
Lövbiffen
Registered User
 
Lövbiffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Norrtälje
Inlägg: 966
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Förresten, vad är "paynova T03" för företag? Kan inte hitta något om dem alls. Men de har iaf gått ner 50% idag.
TO står för teckningsobligation
__________________
"Han jobbar med vinklar. Små vinklar."
HADES
Lövbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 16:09   #162
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Tack lövbiffen!

Förresten var gexco var nere på 0,58/59 idag, så då passade jag på. Hoppas att det var ett bra val.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 16:19   #163
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Tack lövbiffen!

Förresten var gexco var nere på 0,58/59 idag, så då passade jag på. Hoppas att det var ett bra val.
Ja lycka till! Ser ju dock ut som att den har potential att sjunka lite mer
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 16:44   #164
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
Ja lycka till! Ser ju dock ut som att den har potential att sjunka lite mer
Jo vi får se, kanske var ett dumt köp, men då säljer jag den ganska snart. Fast just nu så har den gått upp 2,7% sedan köp iaf, men det är ju inte mycket att hoppas över.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 17:41   #165
krilleh
Banned User
 
krillehs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
impact förstörde för mig idag. men det är väl inget man ska haka upp sig på. den jäkeln är ju lite galen av sig. Lutar åt långsiktigt iaf, ca 5år.
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)