Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-06, 09:27   #17281
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Acern är slut överallt typ, tolkar det som den är mer populär. Har även läst att Acern har mindre problem med BLB än Asus...
Acern "ska" ha bättre panel men krångligare meny och kanske lite mer spejsat utseende. Därför jag köpte den, menyn använder man ju en gång då man ställer in skärmen.

Lyssna inte på Grubs skräckhistorier om IPS/kvalitet. Det är inget generellt problem idag med IPS skärmar och får du något med dålig kvalitet så har du riktig otur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 09:47   #17282
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Jag fick en död pixel på min skärm som dök upp efter cirka 1 månad efter inköp.

En gsync från asus 27 ips. Beställde en till och när den fanns i butiken packade jag ner min gamla och hämtade ut den jag beställt och lämnade in min med en död pixel.

Behövde inte ens göra återköp eller liknade. Fick skärmen bytt rakt av över disk. Var inställd på att få tillbaka pengar och köpa den nya jag beställt som var ~400 sek dyrare en månad senare.

Jag är nöjd. Denna har inga problem. Utöver standard bleed som jag inte ens ser eller märker av i mitt brukande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 09:56   #17283
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Lyssna inte på Grubs skräckhistorier om IPS/kvalitet. Det är inget generellt problem idag med IPS skärmar och får du något med dålig kvalitet så har du riktig otur.
Både Acern och Asusen har påtaglig IPS-glow och i varje fall med Asus är det lotteri om du får en skärm med back-light-bleed eller inte.

Det finns endast ett fåtal IPS-skärmar, Eizo ColorEdge exempelvis, som inte ger ifrån sig glöd/skimmer.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:14   #17284
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Normal backlight bleed på en PG279Q.



Det ser dock alltid värre ut på en video eller ett foto än det gör om man verkligen sitter framför skärmen själv!

Men jag skulle inte kunna använda en sådan. Speciellt i spel, där det ofta är mörka partier och få dom störda av svart som ser grått ut och glimrande hörn.

Alla paneler har problem. VA har ett annat problem med svärta i stället. Svart må vara (nästan) svart och det blir obefintlig glow, men i stället kan man få "black crush" där man inte kan urskilja mörka objekt ordentligt i svärtan.

För ett konsumentpris får man acceptera att det inte finns skärmar utan brister. Sedan kan man absolut vara helt överseende med dessa. Men det är synd att tekniken inte är där man skulle vilja att den var med datorskärmar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:24   #17285
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Både Acern och Asusen har påtaglig IPS-glow och i varje fall med Asus är det lotteri om du får en skärm med back-light-bleed eller inte.

Det finns endast ett fåtal IPS-skärmar, Eizo ColorEdge exempelvis, som inte ger ifrån sig glöd/skimmer.
IPS skärm som har ISP-glow? Galet!

Jag antar att vi pratar om en skärm för spel och inte för mikrocellulärbiologisk fotoredigering. Det är sällan jag sitter med fäst blick hörnen på min skärm under en spelstund men jag kanske är unik. Eller för den delen stirrar på en svart skärm i ett mörkt rum under längre perioder.

Här är ett enkelt flödesschema man kan följa för att vägleda en i skärmköpandet.




Vad kör du själv för skärm?

Edit, lägger in ett exempel på ACern då eftersom Asusen är länkad ovan.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.

Senast redigerad av G.W den 2019-02-06 klockan 10:31.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:29   #17286
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag har Telia. En aning ISP-glow, men inget som stör.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:40   #17287
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:44   #17288
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
IPS skärm som har ISP-glow? Galet!

Jag antar att vi pratar om en skärm för spel och inte för mikrocellulärbiologisk fotoredigering. Det är sällan jag sitter med fäst blick hörnen på min skärm under en spelstund men jag kanske är unik. Eller för den delen stirrar på en svart skärm i ett mörkt rum under längre perioder.

Här är ett enkelt flödesschema man kan följa för att vägleda en i skärmköpandet.

[.IMG]https://puu.sh/lDz83/b31a64b5e3.png[/IMG]


Vad kör du själv för skärm?

Edit, lägger in ett exempel på ACern då eftersom Asusen är länkad ovan.

[.yt]KUmIC9nEiGE[/yt]
Du börjar med att säga att Grub har fel och det inte är ett generellt problem, sen försöker du göra dig lustig och påtalar IPS-glow som en självklarhet. Hur ska du ha det?

Glöden/skimret finns hela tiden, inte bara på en svart bild, och det blir påtagligare desto större skärmen är. Hur mycket man stör sig får man avgöra själv men det är trams att låtsas som att det inte är ett problem.

Jag har en Eizo EV2750.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:06   #17289
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Det är kasst att man inte kan få bra grejer även fast man betalar för det. Eizo känns ju inte som spelskärmar direkt heller?

Jag har ju en 9 år gammal Dell IPS nu, jag tror jag kan ha svårt att gå över till TN-panel...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 12:15   #17290
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Det är kasst att man inte kan få bra grejer även fast man betalar för det. Eizo känns ju inte som spelskärmar direkt heller?

Jag har ju en 9 år gammal Dell IPS nu, jag tror jag kan ha svårt att gå över till TN-panel...
Eizo Foris är spelskärmar, men de har FreeSync och lider även de av IPS-glow (bara ColorEdge över instegsmodellerna som inte gör det).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:13   #17291
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Du börjar med att säga att Grub har fel och det inte är ett generellt problem, sen försöker du göra dig lustig och påtalar IPS-glow som en självklarhet. Hur ska du ha det?

Glöden/skimret finns hela tiden, inte bara på en svart bild, och det blir påtagligare desto större skärmen är. Hur mycket man stör sig får man avgöra själv men det är trams att låtsas som att det inte är ett problem.

Jag har en Eizo EV2750.
Jag reagerade på hans skräckhistorier om att man behöver skicka tillbaka MINST TRE STYCKEN, minst, innan man blir nöjd. Men visst du får så klart försvara honom om du vill men då bör du läsa inläggen hans också.

Om man upplever glow/bleed som ett problem får man bestämma själv. Själv har jag inte upplevt det som störigt överhuvudtaget sedan jag bytte till Dells 24-tums IPS skärmar från TN i början av -10 talet. Men dras dina ögon till kanterna av sig själv och det blir ett besvär för dig, ja då äger du rätten att byta skärmtyp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:15   #17292
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag kollade på min skärm nu som jag haft i 9 år, jag ser konstiga ljus om jag har svart skärm, men jag har aldrig ens sett eller tänkt på detta förut. Så jag antar att jag inte kommer bry mig. Sen förstår jag folk som gör det, speciellt om man betalar dyra pengar och det faktiskt går att få utan glow.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:17   #17293
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Jag reagerade på hans skräckhistorier om att man behöver skicka tillbaka MINST TRE STYCKEN, minst
Lär dig läsa.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:22   #17294
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag kollade på min skärm nu som jag haft i 9 år, jag ser konstiga ljus om jag har svart skärm, men jag har aldrig ens sett eller tänkt på detta förut. Så jag antar att jag inte kommer bry mig. Sen förstår jag folk som gör det, speciellt om man betalar dyra pengar och det faktiskt går att få utan glow.
Nu kommer du aldrig att inte se det igen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:57   #17295
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nu kommer du aldrig att inte se det igen.
Det är lugnt, jag ska inta en flaska konjak och lite svampar nu och räknar med minnesförlust. Vänligen radera mina inlägg i denna tråd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)