Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-19, 11:03   #91
Mourten
Broilerfjårtisen
 
Mourtens avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Kalmar AK / Sthlm
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Något jag finner underligt är att en del tror att så gott som alla i en af-lineup är dopade, men samtidigt är så gott som alla i ett sl-sm rena. Varför kan en styrkelyftare på 110kg bänka 180kg raw ren, men en 110kgs bodybuilder som klarar samma garanterat måste ha dopat sig?
Lite svårare att på scen väga 110 kg för en BB än att som en SL kille ta samma vikt i bänk på samma vikt men med lite mer späck.
Att väga 110 kg + med 10% BF är klart uppnåligt men att väga 110kg + på 2% BF luktar mkt AAS.
__________________
RAW Styrkelyft + snyggträning, mkt bilder å filmer
Mourten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:05   #92
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Något jag finner underligt är att en del tror att så gott som alla i en af-lineup är dopade, men samtidigt är så gott som alla i ett sl-sm rena. Varför kan en styrkelyftare på 110kg bänka 180kg raw ren, men en 110kgs bodybuilder som klarar samma garanterat måste ha dopat sig?
Hur många tävlar i AF, hur många tävlar i SL? Hur många i 110:an gör 180kg i bänkpress raw? Jag vet att du bara trollar men gör det med stil.

Att många i AF är dopade har inte med behovet att göra det för att se ut som de gör att göra, utan med kulturen.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:07   #93
Krokodil
WTF?
 
Krokodils avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 030
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Att många i AF är dopade har inte med behovet att göra det för att se ut som de gör att göra, utan med kulturen.
Eller lättja?
__________________
"Det där var det tunnaste jag sett. Han skulle ju bli utgarvad på en yogakurs!"

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:09   #94
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil Visa inlägg
Eller lättja?
Jag tror inte att lättja existerar på det viset; de har en annan moral. Det är inte lättja för dem att bruka AAS utan snarare ett (bra) medel för att gå från A till B. Utseende/prestation för stunden är det som är värt något, inte vägen dit.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:15   #95
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Något jag finner underligt är att en del tror att så gott som alla i en af-lineup är dopade, men samtidigt är så gott som alla i ett sl-sm rena. Varför kan en styrkelyftare på 110kg bänka 180kg raw ren, men en 110kgs bodybuilder som klarar samma garanterat måste ha dopat sig?

Det finns väl flera orsaker till att det är som du beskriver. Till att börja med tror jag det är betydligt vanligare med dopning i AF. Min inställning grundar jag på att det uppstår dopingskandaler i minst lika stor omfattning där som i svensk SL, trots att det helt säkert utförs ca 100ggr fler dopingtester i SL varje år än i AF. Har man träningstester i AF? Hur många tester görs det i så fall/år? Jag är ganska övertygad om att träningstester är enormt mycket vanligare i SL och det hjälper till att hålla sporten ren.

En annan förklaring är naturligtvis att styrkelyftaren tävlar i bänkpress och fullt logiskt då också lägger precis allt sitt krut på att bli bra i precis den övningen. En kroppsbyggare eller AF-kille som gör 180kg i bänkpress har inte det som ett mål med sin träning utan har i så fall nått dit trots att fokus egentligen ligger på något helt annat.

Nu bör det ju tilläggas att belastningen 180kg inte på något sätt behöver betyda att man är dopad, oavsett om man tränar AF eller SL. Det finns väldigt många tränande som kan fixa den vikten helt utan fusk.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:17   #96
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag tror inte att lättja existerar på det viset; de har en annan moral. Det är inte lättja för dem att bruka AAS utan snarare ett (bra) medel för att gå från A till B. Utseende/prestation för stunden är det som är värt något, inte vägen dit.
Du har helt rätt! De har ofta en helt annan inställning till träning.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:53   #97
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Jag tror med att så gott som alla kroppsbyggare och af:are är dopade. Varför skulle inte lyftarna vara dopade då? Det är liknande sport, de har lika stora muskler, samma "kultur", de tränar på samma ställen.
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 12:03   #98
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Om du tror styrkelyftarna på 2000-talet är dopade så vet du nog ingenting om vilken moral och syn på dopingen vi de facto har. Visst finns det användare men de upptäcks snabbt eftersom testarna oftast ser på vilka som är dopade. Har för egen del hört 2 ggr när testare stått och diskuterat vem de skall testa.
De sa på finska "Ser du de svullna kindbenen och finnarna på ryggen, skall vi ta honom?" Den andra sa "OK, men vi testar vinnaren oxå." Vinnaren förblev vinnaren, bronsmedaljören blev av med den. Tävlingen var en kroppsviktsbänkstävling där olika gym-sporter oftast möts och tävlar mot varandra.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 12:03   #99
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Jag tror med att så gott som alla kroppsbyggare och af:are är dopade. Varför skulle inte lyftarna vara dopade då? Det är liknande sport, de har lika stora muskler, samma "kultur", de tränar på samma ställen.
- De tränar sällan på samma ställe
- De har inte samma "kultur"
- Det är inte liknande sporter (det ena är sport, det andra är det inte enligt RF)
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 13:07   #100
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Ok, vi trollar från en annan anfallsvinkel då. Alla rysska styrkelyftare är dopade, alla amerikanska styrkelyftare är dopade, alla ungerska, bulgariska, islänska, rumänska, kinesiska, japanska och ukrainska med. Det tror rätt många.

Varför skulle då inte Skandinaviska lyftare vara dopade? Resultaten är inte sämre, muskelmassan är inte mindre, dessutom måste "våra" proffs arbeta vid sidan av lyftningen. Jag får det inte att gå ihop.
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 13:24   #101
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Ok, vi trollar från en annan anfallsvinkel då. Alla rysska styrkelyftare är dopade, alla amerikanska styrkelyftare är dopade, alla ungerska, bulgariska, islänska, rumänska, kinesiska, japanska och ukrainska med. Det tror rätt många.

Varför skulle då inte Skandinaviska lyftare vara dopade? Resultaten är inte sämre, muskelmassan är inte mindre, dessutom måste "våra" proffs arbeta vid sidan av lyftningen. Jag får det inte att gå ihop.
Bra genetik för råstyrka i norden?

Dessutom vill jag minnas att de dopade ryska lyftarna var brutalt överlägsna (typ 100kg) på den tiden de var med men det finns det garanterat andra som har bättre koll på här.

När det gäller AF kan jag inte uttala mig i allmänhet. Jag kan däremot uttala mig för den AF-verksamhet som med framgång bedrivits i den förening jag representerat: IKSU fitness, Umeå. De som tävlat för IKSU har tränat på en gymanläggning där man kan testas närsomhelst, vilket också skett flera gånger. Dopning som företeelse är också fördömd i vår förening. Det är t.ex. tveksamt om man får representera om man inte tränar på IKSU (och därmed s.a.s. är "tillgänglig" för oanmälda dopningtester).
Jag kan därtill tillägga att jag - under mina 16 gymår (bl.a. på s.k. "byggargym") - aldrig ens blivit erbjuden steroider/dopning.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 13:46   #102
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Ok, vi trollar från en annan anfallsvinkel då. Alla rysska styrkelyftare är dopade, alla amerikanska styrkelyftare är dopade, alla ungerska, bulgariska, islänska, rumänska, kinesiska, japanska och ukrainska med. Det tror rätt många.
Nej, alla lyftare i de länderna är inte dopade.

Vi kan jämföra... På SM senast vann Mattias Ivarsson hundringen på 842,5 kg, på ryska mästerskapen i år vann Belyaev samma klass med 1017,5 kg. På SM vann Daniel Marmander 56:an med 405 kg, på ryska mästerskapen vann Fedosienko med 705 kg.

Men de svenska lyftarna gör väl samma resultat som de ryska sa du?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 13:49   #103
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Ok, vi trollar från en annan anfallsvinkel då. Alla rysska styrkelyftare är dopade, alla amerikanska styrkelyftare är dopade, alla ungerska, bulgariska, islänska, rumänska, kinesiska, japanska och ukrainska med. Det tror rätt många.

Varför skulle då inte Skandinaviska lyftare vara dopade? Resultaten är inte sämre, muskelmassan är inte mindre, dessutom måste "våra" proffs arbeta vid sidan av lyftningen. Jag får det inte att gå ihop.
Varför får det inte finnas en skillnad?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 13:55   #104
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Varför får det inte finnas en skillnad?
Är vi såpass genetiskt överlägsna menar du?
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 13:57   #105
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg

Men de svenska lyftarna gör väl samma resultat som de ryska sa du?
Har bara någotsånär hum om + klassen, sparrisklasserna har jag ingen koll på tyvärr.
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)