Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-03, 13:32   #316
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Enig med detta, har under 25 år bara kört på trots stor smärta och alltid tränat tungt och jagat vikter. Mer vikt mot kontakt och strikt. Nu har jag fått artros I flera av mina leder och det smäller och sprakar och smärtan hindrar mig att träna tungt. Går inte utan kroppen lägger av om jag försöker. Har senaste 1/2 året kört mycket lättare och striktare. Som ex förut körde jag tex bäbkpress på 140 kg och gjorde 4-6 reps. Nu brukar det se ut ungefär som följande I bänk: 60 kg * 20 reps, 70 kg * 15 reps, 80 kg*10 reps, 90 kg * 8 reps. Varje reps är superstrikt med 3 sekunder negativ fas, kort stopp strax innan bröstet och krama upp vikten. Funkar bra för lederna och har tom ökat muskelmassan, dock är styrkan som bortblåst, den explosive strykan och viktvanan.
Precis så. Fast din muskulära styrka är troligen större nu, men som du säger blir viktvanan dålig. Explosiviteten kan man hålla levande men det blir inte samma aktiveringsprofil så vikterna kommer ändå att bli lägre.

Styrkelyft o.dyl är egentligen rena motsatsen till styrketräning om man ser till hur man, enligt mig, bör förhålla sig till själva stången och vikterna.
Istället för att använda kroppen som redskap till att fytta en vikt så används vikten som redskap till att belasta kroppen.
I rent träningssyfte har det sistnämda så gott som enbart fördelar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 14:23   #317
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg

Styrkelyft o.dyl är egentligen rena motsatsen till styrketräning om man ser till hur man, enligt mig, bör förhålla sig till själva stången och vikterna.
Istället för att använda kroppen som redskap till att fytta en vikt så används vikten som redskap till att belasta kroppen.
I rent träningssyfte har det sistnämda så gott som enbart fördelar.
Det var väldigt fint sagt faktiskt, stämmer 100%. Efter att ha läst tråden så funderar jag på om de inte för många vore mer givande att fokusera på estetiken, än att jaga vikter i böj, bänk o mark? Att ha en snygg fysik är inte fy skam för det egna självförtroendet, det andra könet och välmåendet i allmänhet. Det kräver nämligen sin man/kvinna att orka hålla sig fokuserad för alla tricepssset osv.

Arnold körde tex 4-6 set på rad utan paus, apropå doping ifs haha
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 14:42   #318
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Prova väldigt strikt träning Dio. Väldigt mycket bättre om det är lederna som bråkar.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att innebörden av det varierar lika mycket som antalet tränande vad det betyder. Därför behöver du tala om vad du menar att väldigt strikt träning är för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Sämmer bra. Väldigt kontrollerad är nog ett bättre ord egentligen.
Vill dock veta om det är av faktiskt intresse innan jag gör några större utlägg.
Är inne på det också. Brukar faktiskt köra ganska strikt redan (krummar inte ryggen nåt i marklyft, gungar aldrig upp vikten i bicepscurl, osv), men på vissa sätt har jag slarvat, och det verkar jag ha fått sota för. Typexemplet är att jag studsat stången på bröstet i bänkpress. Min högeraxel är riktigt dålig nu, och jag tror det beror mestadels på bänkstudsandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Absalom^ Visa inlägg
Jag hoppar in utan att ha läst hela tråden. Men gör ett Testosteron/Estradiol test (på tex Werlabs) så får du svart på vitt var du ligger. Men det är fel att kalla detta genetiskt max, snarare tillfälligt hormonellt max, det finns massor du kan göra för att öka testot och sänka/höja e2 utan AAS.
Jag gjorde det testet och mitt testosteron var precis medelhögt, så det kan jag inte skylla på iaf. Har även ganska manliga ansiktsdrag. Fast nog har muskelbyggarpotential att göra med mycket fler saker än testosteronhalt?

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Nu skrev jag uttryckligen så tungt musklerna klarar; inte så hårt de skulle klara. D v s om du använder så tunga vikter du kan på N antal repetitioner.
Du skrev "hårt och tungt", om man ska vara petig. Svaret är iallafall att i de flesta av mina set brukar jag stanna precis innan jag tror jag når failure (ibland kör jag till failure också - tack gud för säkerhetspinnar i bänkpressen!). Det är ganska vanligt att det går bra i, säg, 1 eller 2 set, men att det börjar göra ont på tredje setet. Eller att det börjar göra ont framemot de sista repetitionerna i ett set.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Du svarar först tvärsäkert och sedan undrar du vad jag menar?
Min fråga om vad du menar var ett drygt sätt för mig att syfta tillbaka till diskussionen som skedde precis innan. Du citerade ju faktiskt ett av mina inlägg från den diskussionen, så jag trodde du försökte argumentera emot mig.

I'm gonna level with you guys litegrann här: Det finns ett par saker jag ännu inte prövat som skulle kunna ge mig stora muskler. Det jag tänker på är:

1) Bli fet. Jag har märkt ett nästan linjärt samband mellan hur mycket jag låter mig väga och hur stark jag blir. Jag tror jag skulle kunna lyfta 150 kg i bänkpress om jag tillät mig väga 100 kg. Dock lägger jag på mig fett jävligt lätt, vi snackar om gissningsvis 4 kg fett per 1 kg muskler. Så jag skulle se helt för jävlig ut då, och hälsan skulle nog gå åt skogen.

Men som motargument hävdar många att det är helt onödigt att äta sig fet för att bygga muskler, och att man aldrig bör bulka.

2) Träna med extremt hög volym. Mina krämpor (i första hand) och det faktum att jag tycker träning är rätt tråkigt (i andra hand) har hindrat mig från att göra detta. Om jag kunde köra Erling Wahlgrens armprogram skulle jag kanske få grova överarmar. Dock skulle mina armbågar paja innan första veckan.

Men som motargument så har jag ända sedan jag började intressera mig för styrketräning läst gång på gång hur viktigt det är att inte träna för mycket, att högre volym inte alltid är bättre, osv. Många scheman som anses superbra har löjligt låg volym (t ex MadCow). På Leangains-sidan kan man läsa spaltmeter om hur fantastiska resultat folk får när de slutar köra byggarsplit och börjar göra typ tre set i veckan av fyra basövningar vardera. Så volym kanske inte är svaret.

3) Träna i en extremt psykiskt stimulerande miljö. 99,99 % av mina träningspass har jag tränat helt ensam, utan träningspartner. 98 % av dem har jag inte ens småpratat med folk mellan seten. Jag menar verkligen allvar när jag säger att jag tar i 100 % när jag tränar, men de där 100 %:en kanske hade varit högre om tre tjockisar som vardera gör 600 i totalen stod och skrek på mig under setet. Dessutom är jag deppig och stressad ofta, och om livet kändes prima för det mesta skulle nog också de där 100 %:en vara högre. Jag tycker mig märka en skillnad på graden av viljan till att ta livet av sig och antar reps det tar för att nå failure på en viss vikt.

Men som motargument så menar många att man inte behöver ta ut sig till max för att få bra resultat. Jag har till och med läst på flera ställen att det är rent kontraproduktivt att göra det. "Gå aldrig till failure" är ett tips jag läst många gånger. En jävligt biffig kille på brädan brukade enligt egen utsago stanna 1-5 reps från failure. Så att pressa sig förbi sina gränser kanske inte är svaret.

4) Programmera bättre. Eller kanske snarare "programmera överhuvudtaget". Jag brukar bara dra till gymmet och köra så hårt jag kan varje gång. Det kanske behövs perioder av lättare träning, inplanerade viloveckor, inplanerad överträning, osv, för att bryta igenom platåer.

Men som motargument har jag läst många gånger att "det är bara att köra", att det är "viktigt att inte övertänka", och liknande. Magnus Samuelsson har sagt att "om man är för fokuserad kommer inte resultaten". Så den perfektaste programmeringen i världen kanske inte hade ökat mina resultat så mycket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 14:51   #319
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Egentligen är det ren idioti för en medelmåttig hobbytränare att gå in för att lyfta så tungt som möjligt och grinda upp vansinneslyft. Jag menar varför? Varför är det så viktigt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 15:01   #320
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Egentligen är det ren idioti för en medelmåttig hobbytränare att gå in för att lyfta så tungt som möjligt och grinda upp vansinneslyft. Jag menar varför? Varför är det så viktigt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Precis det här måste jag påminna mig om. (Även om jag räknar mig till långt under medelmåttig.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 15:05   #321
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Egentligen är det ren idioti för en medelmåttig hobbytränare att gå in för att lyfta så tungt som möjligt och grinda upp vansinneslyft. Jag menar varför? Varför är det så viktigt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det är väl varken mer eller mindre viktigt än för en medelmåttig hobbytränare att försöka få en snygg kropp? Jag menar varför? varför är det så viktigt?

Är egot man får av det mer nobelt än egot man får av att kunna böka upp en väldigt stor vikt?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 15:17   #322
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulan[/LIST
s;7873663]
1) Bli fet. Jag har märkt ett nästan linjärt samband mellan hur mycket jag låter mig väga och hur stark jag blir. Jag tror jag skulle kunna lyfta 150 kg i bänkpress om jag tillät mig väga 100 kg. Dock lägger jag på mig fett jävligt lätt, vi snackar om gissningsvis 4 kg fett per 1 kg muskler. Så jag skulle se helt för jävlig ut då, och hälsan skulle nog gå åt skogen.
.
4:1 är en särdeles kass fördelning på din nivå, och särskilt om du aldrig har varit fet. Några saker att tänka på för att minimera hypertrofi av fettmassan. Det kostar lite extra men alternativet är ju att fortsätta stå still i utvecklingen.
  • Mimimalt fettintag. Fett lagras alltid in som kroppsfett och vid energiöverskott förbränns det inte utan lagras. Fett är dessutom inte indirekt anabolt vilket kolhydrat är, och kolhydrat har svårare att sätta sig runt buken.
  • Få i dig cirka 3 gram EPA och 2 gram DHA per dygn, då detta lett till ökad proteinsyntes i vissa studier. Lider du av blödarsjuka eller har signifikant förhöjd risk av hjärnblödning redan innan så skippa detta. Förslagsvis även CLA. Omega 6 får du i dig vare sig du vill eller inte. Använd kreatin. Få i dig åtminstone 4000 IU D-vitamin per dag under vinterhalvåret.
  • Högt proteinintag. 50 % över standardrekommendationerna för styrketränande.
  • Så lågt energiöverskott som möjligt, men det lär ändå landa på omkring + 500 vid träningsdagarna och +-0 under vilodagarna.
  • Periodisk fasta. Detta är dock ett subjektivt, partiskt påstående men om målet är att minimera fettuppgång så måste man delvis minska förutsättningar för lagring av fett (därav lågt intag) och delvis ge kroppen chans att förbränna det fett som ändå blir till genom spårmängderna och de novo lipogenes, och om du fastar 16-18 timmar per dygnn så hinner du teoretiskt förbränna en del fett.
  • Träna hårdare och bättre. Fokusera på de parametrar som bevisligen leder till hypertrofi.

Ja, det är korrekt att för lågt fettintag eventuellt/antagligen sänker testosteronnivåerna, men när man jämför prioritering av kolhydrat respektive prioritering av fett så har lågfettgrupperna fått bäst förändring i kroppssammansättning, och dessutom har inte grupperna med sänkt testo legat på energiöverskott.

Jag kan nästan garantera att du kommer att se resultat. Undantaget är om du är en total non-responder på styrketräning.

Senast redigerad av Benny Carlsson den 2018-01-03 klockan 15:18.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 15:23   #323
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
4:1 är en särdeles kass fördelning på din nivå, och särskilt om du aldrig har varit fet.
Jag har varit fet (när jag var 11-12).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 15:59   #324
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Egentligen är det ren idioti för en medelmåttig hobbytränare att gå in för att lyfta så tungt som möjligt och grinda upp vansinneslyft. Jag menar varför? Varför är det så viktigt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det är kul samt att de flesta har väl någon sorts tävlingsinstinkt inom sig som gör att man vill gå framåt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:15   #325
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Visst, vill man byta höft som en 82-årig tant och operera axlarna pga någon konstig läggning så.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:16   #326
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är väl varken mer eller mindre viktigt än för en medelmåttig hobbytränare att försöka få en snygg kropp? Jag menar varför? varför är det så viktigt?

Är egot man får av det mer nobelt än egot man får av att kunna böka upp en väldigt stor vikt?
Få snygg kropp leder iallafall till snygghetens sociala fördelar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:24   #327
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Visst, vill man byta höft som en 82-årig tant och operera axlarna pga någon konstig läggning så.
Är du så skör så förstår jag varför du har den inställningen du har
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:27   #328
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är du så skör så förstår jag varför du har den inställningen du har
Jag är nog inte särskilt skör, men jag blir avskräckt av diverse journaler och trådar på detta forum.

Det har ingen betydelse. Vi har olika åsikter.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:27   #329
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Visst, vill man byta höft som en 82-årig tant och operera axlarna pga någon konstig läggning så.
Varför?
Man behöver inte "grinda upp vansinneslyft". Man kan lyfta tungt och korrekt. Men, det hör inte till vanligheten på gymmen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:39   #330
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Varför?
Man behöver inte "grinda upp vansinneslyft". Man kan lyfta tungt och korrekt. Men, det hör inte till vanligheten på gymmen.
Om man flyttar sina gränser år ut och år in är skaderisken ändå gigantisk även om man lyfter med korrekt teknik.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)